Fototipy

Jak si zařídit fotostudio - část druhá

Jak si zařídit fotostudio - část druhá
2. 2. 2018 | 8 minut čtení

V minulém díle jsem mluvil o tom, jaké druhy světel si můžeme pořídit a jaké jsou jejich výhody a nevýhody. Dnes se posuneme kousek dál, do samotného studia, abychom zjistili, jaký prostor budete potřebovat a která světla pro vás budou ta nejlepší. Takže pokud přemýšlíte nad zařízením vlastního studia, jste tu na správné adrese.

Stavíme fotostudio od nuly

Vítejte u další části seriálu o studiové technice, v předešlém článku jsem nakousl základní problém, zda-li si do svého prvního atelieru pořídit záblesková, či trvalá světla. Teď ale k samotnému atelieru. Jaký prostor je k jeho vybudování vhodný, co všechno kromě samotných světel budete potřebovat? Jaké sestavy světel jsou do začátku nejlepší? Na tyto a další otázky se vám zde dnes pokusím odpovědět. V dalším dílu se pak podrobněji podíváme na příslušenství pro modelování světla.

Nejdříve k samotnému prostoru. Ten se vždy odvíjí od toho, co budeme v ateliéru fotografovat. Pokud se zaměříme například na fotografii malých produktů, stačí koutek v místnosti s produktovým stolem, na skupinové fotografie je pak samozřejmě potřeba více prostoru, optimálně s nekonečným pozadím, případně rekvizitami. Vždy přemýšlejte nejen nad tím, jak veliká plocha je pro samotný objekt potřeba, ale také nad tím, jakou vzdálenost mezi ním a fotografem musíte udržet, aby fotografie nebyly zkreslené. Pokud vlastníte základní zoomový objektiv, lze si velmi jednoduše vyzkoušet rozdíl mezi tím, když předmět fotografujete zblízka širokým, nebo z větší dálky delším ohniskem. Druhá možnost je samozřejmě oku příjemnější, díky úzkému úhlu záběru je také menší možnost, že se na fotografii nedostane nic z okolí, co by tam být nemělo.

Často také dostávám otázky na to, jak by měla být místnost vymalována a zatemněna. Stran výmalby stačí jakákoli neutrální barva, od bílé až po černou. Co se oken a dalšího osvětlení týče, jde vždy o to, aby nám okolní světlo nenarušovalo fotografovanou scénu, pokud to není žádoucí. Pokud je výkon použitých světel výrazně silnější (3 a více EV), než je okolní světlo, nemusíte se strachovat. V opačném případě může docházet k nežádoucím vlivům na fotografii - hlavně se jedná o mnohdy odlišnou barevnou teplotu, která může celému snímku dodat nežádoucí barevný nádech. Speciální případy jsou pak produktové fotografie lesklých předmětů od šperků až po automobily. U těch je ideální mít zatemněno úplně, protože každý světelný zdroj se na povrchu fotografovaného nezbytně odrazí do objektivu fotoaparátu.

Jaká světla mám použít?

Takže místnost už máme, čím ji ale vybavit? Nábytek a okrasné květiny nechám na vás, mohu ale poradit se záblesky a světly. Nejdříve obecně: v jakých cenových kategoriích a výkonech se po světlech poohlížet? U trvalých světel není výkon až tak podstatný, jak jsem popsal dříve - hodí se hlavně na malou produktovou fotografii, kde velké výkony nejsou potřeba. Navíc pokud budete fotografovat statické scény v zatěmněné místnosti, při vyšším zaclonění zkrátka použijete delší čas. Pro podobná zadání tak stačí i relativně slabé světelné zdroje.

U záblesků je to jiný příběh. Blesky je vždy dobré vybírat co nejsilnější hned z několika důvodů. Světelný výdej se výrazně liší s použitými rozptylkami, například u velkých deštníků nebo softboxů je výrazně nižší (dá se říci méně koncentrovaný) než u malých reflektorů. Dále každý, ba i ten nejkvalitnější záblesk je na nejvyšších výkonech poměrně volatilní, co se týče barevné teploty a výkonu, zatímco například na výkonu polovičním poskytují i základní záblesky konzistentní výkon, co se barvy, tak také intenzity záblesku týče. V neposlední řadě se také používáním převážně na nižších výkonech výrazně prodlužuje životnost celého zařízení. Takže vždy, když mi někdo poví, že dva 250Ws blesky mu na focení stačí, samozřejmě s ním souhlasím, ale jen to té míry, že s výkonem takového setupu mnohdy nemusí být plně spokojen a za pár let bude takový set pořizovat dost možná znovu.

Obecně se dá říci, že na malé scény (malá produktová fotografie) stačí 250Ws, na portrétní fotografii je vhodných 500-600Ws a například na skupinové scény 1000 a více Ws výkonu. Samozřejmě v ideálním případě. Tolik k obecnému popisu, pojďme se teď podívat na konkrétní sestavy pro dané žánry. Zvolil jsem vždy již hotový set, který na daný žánr plně dostačuje a je dodáván se vším nezbytným příslušenstvím.

Jako první jsem vybral jednu z těch levných variant. Trvalé světlo se softboxy a stojany. Taková sestava je ideální na začátek, hlavně vzhledem k nízké pořizovací ceně. Světla jsou osazena softboxy, se kterými se ze všech rozptylek pracuje snad nejsnáz, poskytují totiž velmi rovnoměrné podání světla. Tato sestava se hodí jak pro produktové fotografování, tak třeba k základní portrétní fotografii.

A jak jsem předeslal, trvalá světla jsou náročnější na údržbu, nepříjemnější pro živý model a vůbec, každý mi mi potvrdí, že s bleskem se prostě pracuje lépe. První sestavu jsem vybíral s přihlédnutím k amatérskému produktovému fotografování v domácím prostředí. Jedná se o set dvou základních slabších záblesků, se kterými si již můžete přisvítit třeba i při fotografování portrétu. Nezbytnou součástí takového setu je pak i fotografický stůl

Další dvě sestavy se pak hodí na větší motivy, optimálně právě na portrétní fotografování, snad nejrozšířenější fotografický obor. První z nich je z těch nejzákladnějších, jedná se spíše o amatérkou variantu o dvou světlech, ale silnějších, než je dříve uvedená sestava. Tento set je ideální do začátku, 400 Ws záblesky se už ani v pokročilejším studiu neztratí a lze je později doplnit.

Druhý set už se dá prohlásit za kompletní, tři blesky jsou dostatečné pro většinu fotografických situací. Tato zařízení jsou navíc o kategorii výše oproti předešlým, co se použitých komponent týká. Jedná se již o zařízení připravená na vyšší zátěž a garantující delší výdrž. Pokud plánujete fotografovat hodně a často, doporučuji se dívat tímto směrem.

A jako poslední jsem vybral jednu z oněch silných sestav určenou pro fotografování větších objektů, scén, nebo třeba skupin lidí. Ideální do atelieru, ve kterém počítáte například s použitím kulis nebo kde se budete zabývat kupříkladu produktovým fotografiím nábytku a podobně.

Snad se mi podařilo nastínit alespoň základní typy sestav a navést vás správným směrem, co se vyběru týče. A že jsem nepsal o nezbytném příslušenství? To si totiž rozebereme v dalších dvou článcích

Pokud potřebujete odbornou radu přímo, napište nám na e-mail fototechnika@fotoskoda.cz nebo do chatovacího okénka, nebo nám zavolejte na telefonní číslo 222 929 021.

chci na předchozí díl     chci na další díl

Autor: Kryštof Korč

GODOX AD200Pro

1× záblesková hlava a 1× hlava s žárovkou, 1× lithiová baterie, 1× nabíječka, Integrovaný bezdrátový přijímač systému X

10 490,-
FOMEI Digitalis Pro TX120

Fomei Digitalis Pro TX-120, Výkon 120 Ws, kruhová výbojka, Stabilní trvalé modulační světlo 15W

10 990,-

Související články

Fotoškola - street fotografie II.

Fotoškola - street fotografie II.

Průvodce filtry NiSi s krajinářským fotografem Michael Molterem

Průvodce filtry NiSi s krajinářským fotografem Michael...

Fotoškola - street fotografie

Fotoškola - street fotografie

Diskuze

Jak si zařídit fotostudio - část druhá

Přidat příspěvek

Zatím nebyl přidán žádný příspěvek.

Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
I nás baví Instagram.
@fotoskodacz
Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • 300 Kč poukázka na tisk fotografií

Kompletní informace »

Čekejte prosím...