FotoslužbyFotokurzyRozhovory

Jak se dnes tiskne - 4. díl | Velkoformát

2. 9. 2016 | 7 minut čtení

Je to poměrně jednoduché, něco se „poladí“ ve Photoshopu, poté se fotka pošle do tiskárny, tady se vytiskne, následně jí někdo nalepí na desku a zarámuje, a je to. Jo, měla jsem o tisku velkoformátu opět naprosto abstraktní představu. Nebyla úplně vzdálena od pravdy, ale myslet si, že fotky laminuje pracovník, který má maximálně klidné ruce a dokonalý cit, bylo poměrně pošetilé. Tuto práci provádí stroj v podobě lisu, který je pod maximální kontrolou pracovníka FotoSlužeb. Nicméně i zde je potřeba preciznost, to si nemyslete, že ne. Vše se musí správně nastavit, data musí být perfektní, protože zákazník musí dostat tu nejvyšší kvalitu.

Jak si ale vybrat, co je pro vaše fotografie a potřeby to nejlepší? Jaké jsou technologie? Na co dbát?

Je tolik otázek, na které prostě nezainteresovaný člověk nezná odpovědi, a tak je skvělé, když má někoho, kdo ho světem tisku provede a na koho se bude moci spolehnout.

Jáno mi objasnil spoustu věcí, tak snad v tom udělá jasno i vám.

tisk fotografií a fotoobrazů

  • Velkoformátový tisk není určen jen fotografům, kteří plánují výstavu, kdo všechno u vás obvykle tiskne velkoformátové fotografie (firmy, designeři interiérů, profesionální fotografové)?

Chodí k nám všichni. Profesionálové, kteří u nás tisknou fotografie pro své klienty, firmy, ale i běžní zákazníci, kteří si chtějí domov či kancelář zpestřit fotografií svých blízkých nebo vzpomínkou na dovolenou. V nabídce máme spousty druhů papírů, takže si vybere každý. Rovnou při zadání zakázky můžete vybrat například rám od firmy Nielsen nebo Lira a zvolit vhodný způsob adjustace, laminace nebo vybrat sklo, pod které fotografii umístíme. Důležité však je, aby fotografie měla dostatečné rozlišení. Fotografie stažené z internetu nebo Facebooku jsou zmenšené jenom na zobrazení v počítači. Velkoformátový tisk z těchto fotografií lze také udělat, ale výsledek nemusí dopadnout optimálně.

  • Jaké druhy skel máte k dispozici a jaké si vybrat pro běžnou domácí fotografii?

Celkem máme v nabídce tři druhy skel. Jedno základní čiré sklo s dobrou propustností světla a pak dva druhy muzeálních skel. Muzeální sklo má výhodu, že je čiré a eliminuje odlesky. Navíc má až 98% propustnost světla a UV ochranu, která chrání tisk před vyblednutím. Používá se hlavně na výstavy, ale směle bych ho doporučil i do běžného interiéru domácností, protože dobře vím, jak může být člověk nespokojen, když se mu v obraze odráží obývací pokoj a fotografie není vidět.

  • Jaké jsou rozdíly mezi rámy Nielsen, Lira a Codex a opět, co je dostačující pro domácí fotografii?

Nielsen rámy jsou především kvalitní hliníkové rámy. V nabídce je samozřejmě i široký výběr dřevěných rámů od moderních po klasické. Lira jsou klasické rámy s několika set letou tradicí. Hodí se především pro reprodukce maleb a historické fotografie. A rámy Codex doplňují nabídku k dřevěným rámům tak, aby zákazník měl co největší výběr. Co je vhodné na domácí použití se nedá takto paušalizovat. Necháváme na zákazníkovi, ať si vybere.

  • Jaké jsou podlepové materiály a jaké jsou v nich rozdíly?

Podlepových materiálů je celá řada. U nás jsou to především desky Kapa, Forex, hliníková deska a akrylátové sklo. Hliníková deska je deska s absolutně rovným povrchem a většinou se nerámuje. Kapa desky používáme do našeho produktu foto v rámu a k rámování je více než vhodná. A například akrylátové sklo, které máme v nabídce v šířce 10mm, dodává fotografii exkluzivní lesk a hloubku.

  • Když bych si u vás chtěla nechat zhotovit fotografie pro výstavu, zarámované, pod sklem, v paspartě, jak byste postupovali, abychom se dobrali k tomu nejlepšímu řešení a co všechno potřebujete vědět, abyste zákazníkovi nabídli to, co hledá?

Je dobré, když autor fotografií ví, jakou formou chce své fotografie prezentovat. Důležitý je také prostor, kde se výstava koná. Formát fotografií se přizpůsobuje například prostoru, rámy a pasparty zas námětu fotografií.

  • Chodí k vám obvykle lidé s jasnou představou nebo si nechávají poradit a konzultují s vámi?

Někdy má zákazník představu, ale nerealizovatelnou, protože nemá zkušenost s materiály, které nabízíme. Vždy však najdeme řešení, jak fotografie zhotovit tak, aby byly kvalitně zpracované a zákazník byl s výsledkem spokojen. Představy zákazníka plníme třeba i do velikosti 150 x 300 cm.

  • Tisknete často takto veliký rozměr? Jaké rozměry jsou nejběžnější?

Takto velké formáty jsou spíše ojedinělé. Z těch větších jsou častější 100 x 150 a 90 x 120cm. Nejběžnějším je formát 40 x 60cm a hned za ním 50 x 70cm, které se lépe hodí do domácností. Vždy je ale důležité uvědomit si, kam chceme obraz umístit a podle toho volit rozměr. Například do chodby stačí menší fotografie, protože se na ně díváme z blízka. Do vstupní haly, prostorných obýváků nebo prostorů typu "open space" se hodí větší formáty, které je možné si vychutnat i z větší vzdálenosti.

  • Jak dlouhou záruku u vás lidé mají na velkoformátové tisky a jak zajistíte dlouholetou kvalitu tisku bez blednutí?

Kvalita a dlouhodobá stálost tisků je zaručena technologiemi, které používáme. Konkrétně v našem studiu máme dva plotry od firmy Canon, vybavené dvanácti revolučními pigmentovými tonery Lucia EX. Ale i když výrobci udávají při ideálních podmínkách až sto let, vždy záleží na umístění fotografií a vlivech, které na ně působí.

  • Jak náročný je proces výroby velkoformátového tisku?

Samotný proces náročný není, i když záleží na datech, které k nám zákazník donese. Pokud není operátor dohodnut se zákazníkem jinak, většinou fotografie před tiskem upravuje tak, aby byl výsledek na daném médiu co nejvěrnější. Na každém zobrazovacím zařízení může fotka vycházet úplně jinak a pokud nemá zákazník kalibrovaný monitor, může pak být z výsledného tisku zklamán. Pro tento případ nabízíme testovací proužky, na nichž zákazník vidí barevnost a například i ostrost své fotografie na papíru. Pokud chce mít zákazník jistotu, může si od nás nechat nakalibrovat monitor.

  • Kolik lidí pracuje na jedné velkoformátové fotografii?

Zpravidla jeden.

Autorka rozhovoru a fotografka: R. M. Jokelová - www.rmjokelova.cz

Chcete být také u toho? Zaregistrujte se na náš workshop: Nejkrásnější fotografii z dovolené sluší velký rozměr!

REGISTRACE

 

VILTROX 20 mm f/2,8 AF STM pro Nikon Z

Objektiv s bajonetem Nikon Z / full frame, Rozsah clony f/2,8 až f/22, 10 prvků řazených do 8 skupin

5 390,-
FUJIFILM Instax MINI 99

Tiskne fotografie o rozměru 5,08 × 7,62 cm, 5 režimů s automatickou expozicí, 6 barevných efektů

4 999,-
EASYPIX KiddyPix Blizz modrý

dětský fotoaparát s předním (2 Mpx) a selfie (0,3 Mpx) objektivem, v balení pevné pouzdro, 2" displej na prohlížení a zdobení fotografií

1 490,-

Související články

Jak fungujeme o Velikonocích

Jak fungujeme o Velikonocích

Jak vybrat fotografický papír

Jak vybrat fotografický papír

5 důvodů, proč si nechat vyvolat film zrovna u nás

5 důvodů, proč si nechat vyvolat film zrovna u nás

Další Fotokurzy

Zaostřeno na analog - jarní analogová fotodílna v Boskovicích

Zaostřeno na analog - jarní analogová fotodílna v...

Zapomeňte na rohlíčky, nacpěte se skvělým fotoobsahem

Zapomeňte na rohlíčky, nacpěte se skvělým fotoobsahem

Pronajměte si temnou komoru jen pro sebe!

Pronajměte si temnou komoru jen pro sebe!

Další Rozhovory

Anežka Straková: Jsem spíš umělec než technik

Anežka Straková: Jsem spíš umělec než technik

Jana Kupčáková: dobrý street fotograf musí mít rád lidi

Jana Kupčáková: dobrý street fotograf musí mít rád lidi

Luboš Rytych: Poptávka po klasické fotografii má narůstající trend

Luboš Rytych: Poptávka po klasické fotografii má...

Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
I nás baví Instagram.
@fotoskodacz
Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • 300 Kč poukázka na tisk fotografií

Kompletní informace »

Čekejte prosím...