15. 3. 2017 | 12 minut čtení

Pojem akční nebo outdoorová kamera není termínem posledních měsíců či několika málo let. Kamery určené především k záznamu sportu jsou hojně zastoupeny mezi uživateli různých věkových a především zájmových skupin. Technika se během několika málo let dostala na takovou úroveň, že i tato miniaturní zařízení mohou natáčet videa a pořizovat fotografie v takové kvalitě, že neurazí ani náročného diváka. Možnost jejich využití je prakticky neomezená, respektive omezovaná zejména fantazií uživatele. Pojďte se s námi podívat na několik tipů, které vám pomohou dostat z vaší techniky maximum a dodají záběrům ten správný náboj, který ve většině amatérských videí marně hledáme.

Akční kamery, a teď není důležité, jestli jsou od značek GoPro, Sony, Lamax, Olympus, Polaroid, TomTom, Ricoh, Panasonic atd., mají určitá specifika, na které je při natáčení, fotografování potřeba myslet.

Extrémně široký úhel záběru

Podstatou každé akční kamery je zachytit na jeden záběr co nejširší úhel záběru, který nejlépe vystihne danou akci. Většina z námi nabízených kamer má možnost změny úhlu záběru, který se aplikuje prostřednictvím využití určité části snímače. Tím lze více či méně eliminovat tzv. soudkovitost fotografie, videa, a omezit tak typický znak objektivů typu fish eye (rybí oko). Zároveň s tím dosáhnete digitálního přiblížení, tedy zoomu, který ve výbavě těchto kamer zpravidla chybí. Absence zoomu, zejména optického, je považovaná částečně právem za velkou nevýhodu outdoorových kamer.

My jakožto uživatelé těchto zařízení musíme vědět, jak tuto nevýhodu eliminovat, respektive naučit se s ní žít. Tak předně je pravidlem číslo jedna je nebát se jít akci naproti. Natáčet projíždějícího lyžaře, cyklistu z desetimetrové vzdálenosti není dobrý nápad. Operační vzdáleností by mělo být maximálně pár metrů


 

 

 

 

 

První obrázek ukazuje cyklistu vzdáleného tři metry za kamerou. Na druhém je tentýž pohled, ale se šesti metrovým odstupem, kdy už ani atraktivní jízda dostatečně nevynikne a splývá s okolím.

 

Jak vylepšit kvalitu zvuku?

HAMA mikrofon klopový elektretový LM-09 LavalierKvalita záznamu zvuku není u akčních kamer až tak klíčovým parametrem, jako je tomu u klasických videokamer. Proč si to dovoluji tvrdit? Stačí se zamyslet, za kterých okolností akční kameru nejčastěji použijeme. Nejtypičtějším použitím jsou masové sporty, jako je cyklistika, lyžování, snowboarding, vodní sporty apod. Zvuk, který při těchto aktivitách přirozeně vzniká, je spíš specifickým ruchem, který je vhodný maximálně na občasné dokreslení autentičnosti záznamu. Hlavním audio prvkem ve většině videí je hudba na pozadí, která diváka vtáhne lépe do děje a nabudí "akční" atmosféru. Pokud je ale uživatel více zaměřený na kvalitu zvuku, je pro něj jedinou efektivní cestou pořízení externího mikrofonu a případné redukce pro jeho zapojení do kamery. Jediná cesta to tak zcela není, ještě je možné externě zaznamenávat zvuk na audio záznamníku, ale to je řešení, které k pravému outdooru, koncipovaného pro jednoduché zaznamenávání, tak úplně nesedí.

 

Displej kamery, náhled přes mobil nebo kompozice "poslepu"?

Displej je i na sportovní kameře velmi vítaným pomocníkem. Umožní vám zahlédnout natáčenou scénu ještě před stisknutím spouště. Řada dostupnějších modelů displej ovšem nemá, ale co teď? Mám upnout kameru do držáku a doufat v to, že široký úhel záběru zabere opravdu vše před objektivem. I tak se to dá udělat, ale k ideálu to má daleko. Stejně jako u lidského oka je nejlépe zaostřená ta část pohledu, která je ve středu a tam by se měl odehrávat hlavní děj. Využívejte mobil jako náhledový displej! Přesná kompozice je pak dílem okamžiku a precizní záběr bude tou nejlepší odměnou. Ale co když mobil nemůžu použít, nebo je to komplikované (v outdooru častá to situace)? Ideálním řešením je dálkové ovládání, připnutelné na ruku jako hodinky, které naleznete v příslušenství Sony X3000. To nabízí barevný displej, takže úprava úhlu záběru nemůže být jednodušší a přesnější. Dobrým typem, jak si poradit i bez externího displeje, je tvorba tzv. před záběru, tedy krátkého testovacího záběru, kde si dané nastavení prověřím a posléze případně upravím.

A když už máme v názvu kapitolky slovo "poslepu", tak si představíme, jak je jednoduché udělat základní nastavení akčních kamer doslova poslepu. Nejlépe se vám to povede s GoPro kamerami, které kromě stavových led diod z každé strany kamery mají i režim tzv. pípání. To znamená, že i mírně zkušený uživatel dokáže kameru na přilbě zapnout, změnit režim z fotografování na natáčení, spustit nahrávání či ho přerušit a kameru vypnout. Není to nic složitého, naučíte se to za pár minut, které vám ušetří nepříjemné sundávání helmy, nebo krkolomné sledování displeje na nějakém méně přístupném místě, kupříkladu jízdního kola.

Stabilizace záběrů i bez aktivního stabilizátoru?

gopro karma gripNa stabilizaci videa existuje mnoho často i protichůdných názorů. Jedni roztřesené video úplně zatracují, druzí si myslí, že menší roztřesení záběru dodává na akčnosti. To si donedávna myslel i jeden z předních producentů tohoto typu kamer. Já vidím konsensus ve videu, které je co nejvíce stabilní. Mírně nestabilitě se bez aktivního stabilizátoru typu GoPro Karma grip, stejně nevyhneme. Jak tedy tvořit co nejstabilnější videa? 

Lidské tělo jako výkonný stabilizátor

Nejstabilnějších záběrů docílíte připevněním kamery na hlavu. Zapojíte tak všechny hlavní stabilizační části těla (nohy, trup i krk).

Jak ošálit smysly?

Mezi uživateli akčních kamer poměrně nevyužívaná finta v podobě umístění relativně stabilního prvku do záběru. Když už jsme mluvili o připevnění na hlavu, helmu jako nejstabilnější části lidského těla, tak si to ukážeme na tomto příkladu. Kameru připevněte a nastavte (nejširší úhel záběru), cílem je, aby se v části záběru, max. 1/3 objevila helma, která je, i v té na otřesy nejvíc náročné akci, poměrně stabilní. Náš mozek se podvědomě zaměří na tento, víceméně stabilní prvek, a celé video mu pak přijde výrazně stabilnější. Jak prosté!

Časosběr neboli time-lapse

gopro Časosběrná videa jsou osvěžujícím prvkem každého videa. I ten nejnabitější shot potřebuje v průběhu alespoň trochu zpomalit tak, aby pozorovatel měl čas připravit se na další akci. A mimo jiné k tomu je časosběr jako stvořený. Časosběr už naštěstí není to, co býval, dnes není potřeba složitě a časově náročně vybírat snímky a skládat je za sebou, aby v konečném přehrání utvořili video - časosběr. Většina outdoorových kamer toto funkci má a jen na vás je jak kreativně ji využijete. Ideální pomůckou pro začátek je obyčejná kuchyňská minutka, která bude v průběhu natáčení/fotografování měnit kompozici za vás. Mnohem sofistikovanějším řešením je programovatelný, dálkově ovladatelný otáčecí stativ SYRP Genie Mini. A co natáčet time lapsem? Nejtypičtěji je to východ, západ slunce, ranní rozkvétání květin anebo něco tak obyčejného, jako je pohyb mraků po obloze, ideálně s několika stromy, keři, které se i při mírném vánku lehce pokyvují. Jedním příkladem za všechny může být zimní lyžovačka, kde kromě samotného sjezdu zatraktivníme celé video různými prostřihy, mezi kterými bude i časosběrné video. Ale to už trochu zasahuji do dalšího tématu, kterému se budeme věnovat dále. 

Střih vs scénář

gopro hero 5 blackZlaté a tak trochu fousaté pravidlo říká, že dobrý scénář ulehčí spoustu práce při střihu. S tím se nedá nic jiného, než souhlasit! Při střihu totiž nedokážeme záběr vytvořit, ale pouze přetvořit, upravit. Jinak řečeno, to, co nenatočíme přímo na svahu, při sjíždění divoké peřeje, zajímavého trailu, nebo průjezdu krásnou krajinou na motorce, už v počítači nevyrobíme. Základem je tedy neodbýt přípravu techniky, ale i mentální přípravu na "natáčecí den". Ještě než začnete natáčet, je dobré seznámit se s tím, co a kde budu vlastně natáčet. Vždy je základem dostatečné vybavení z hlediska vhodného příslušenství a to zejména držáků, vhodných na danou aktivitu. Nebojte se experimentovat s různými úhly záběru. Koukatelné video by mělo mít alespoň tři různorodé záběry, které posléze ve střižně různě promícháme a doplníme hudbou, různými efekty (zpomalení-slowmotion, zrychlení...).

 

Youtube kanál Centra FotoŠkoda s testovacími videi

Foťte!

Využívat akční kameru pouze na natáčení je jako jezdit sportovním, výkonným automobilem pouze po nákupních centrech. Ano, bude sloužit jako dopravní prostředek, splní tedy hlavní účel, ale rozhodně z něho nevymáčknete vše, co dokáže. Akční kamery ve fotografii využívají stejného trumfu, jako když s nimi natáčíte video. Tím trumfem je myšlen extrémně širokoúhlý objektiv typu fish eye - rybí oko. Díky domu dokážete na jeden záběr dostat takový kus scény, na který u tradičního kompaktu, mobilu budete potřebovat nejméně dvě fotografie. Vynikne tak prostorovost snímku, kterou uvítáte jak při sportovní fotografii přímo z akce, nebo při parádní panoramatické fotce, kde dokážete, při nejširokoúhlejších režimech a objektivech vyfotografovat celé okolí na dvě, maximálně tři fotografie. Do fotografie řadíme i time lapse, kterému jsme se věnovali výše. Opakem časosběru, jehož cílem je pomalu probíhající akci zrychlit, je režim nazývaní jako burst, neboli rychlé sekvenční fotografování. Díky tomuto módu zachytíte i tu nejrychlejší akci na několik fotografií, a to na jeden stisk spouště. Nejvýkonnější kamery dokáží vyfotografovat až 30 snímků za pouhopouhou vteřinu.

gopro burstgopro burst

gopro burst

 

 

 

 

 

Ukázka využití funkce Burst (sekvenční fotografování) u kamery GoPro Hero 5 Black. Nastavení: 10 snímků za vteřinu, vyobrazen je každý třetí snímek.

 

Malý slovníček pojmů týkajících se sportovních kamer

Slowmotion - pokud chceme natáčet záznamy, které budeme ve střihacím programu zpomalovat, budeme potřebovat alespoň 60 FPS (2x slowmotion), základní myšlenkou je, že zpomalený záznam by se kvůli plynulosti neměl dostat pod 30 FPS

FPS - frame per second - snímky za vteřinu, používá se při videu

Fish eye - objektiv typu rybí oko schopný až 180 stupňového záběru, lidské oči dokáží efektivně ostřit na cca 90 stupňů (50mm ohnisko)

FOV - field of view - úhel pohledu, respektive, měří se úhlech, obvykle 2-3 nastavení od maximálně širokoúhlého záběru až po úhlu podobnému lidskému zraku

EV comp - kompenzace expozice - zesvětlení nebo ztmavení smínané scény, primárně necháváme na automatickém nastavení

 

Chci se dozvědět více o sportovních kamerách a naučit se je ovládat

GOPRO HERO 12 Black Bundle

Video 5,3K60, 4K120, 2,7K240, Až 8× zpomalený pohyb (slow motion), Fotografie 24,7 Mpx až 30 sn/sek

11 490,-
DJI Osmo Pocket 3 Creator Combo

Kompaktní fotoaparát/kamera a gimbal, CMOS senzor 1“ / 4K 120 fps, 10-bitový D-Log M a HLG

16 990,-
DJI Osmo Pocket 3

Kompaktní fotoaparát/kamera a gimbal, CMOS senzor 1“ / 4K 120 fps, 10-bitový D-Log M a HLG

13 990,-

Související články

Průvodce filtry NiSi s krajinářským fotografem Michael Molterem

Průvodce filtry NiSi s krajinářským fotografem Michael...

Fotoškola - street fotografie

Fotoškola - street fotografie

Téma měsíce dubna: Street photo

Téma měsíce dubna: Street photo

Diskuze

7 tipů jak na atraktivní videa ze sportovních kamer

Přidat příspěvek

Zatím nebyl přidán žádný příspěvek.

Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
I nás baví Instagram.
@fotoskodacz
Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • 300 Kč poukázka na tisk fotografií

Kompletní informace »

Čekejte prosím...