23. 8. 2017 | 7 minut čtení

Jeho první fotografií byl portrét slepice u jeho babičky na dvorku, dnes je naším stálým lektorem, který u nás vede řadu oblíbených fotografických kurzů pro začátečníky i pokročilé. S Jaroslavem Horou, který se fotografii věnuje 36 let, se u nás naučíte fotit za tmy, ať už ve městě či v Norsku při snaze zachytit polární záři.

Jaroslav Hora - fotograf a lektor zážitkových kurzů

  • Jaroslave, fotografie přírody se stala vaší vášní, čím si vás tak získala?

Těch důvodů je hned několik. Je to druh fotografie, která ve vás vyvolává klid. Když fotím krajinu nebo město, tak se často zakoukám a prostě jen sedím a pozoruji dění kolem sebe. Ryby v potoce, mraky na nebi. To byste si kupříkladu u fotografování svatby nemohli dovolit. Vše má svůj řád a běda, když vám uteče okamžik polibku či okamžik podpisu. To se dá těžko vrátit. V přírodě se člověk naopak vrací na stejná místa opakovaně, aby ten okamžik zachytil ještě lépe. Na přírodě je krásné to, že není nikdy stejná. I když půjdete na jedno místo desetkrát, dvacetkrát, pokaždé to tam bude jiné.

  • Když to zjednodušíme, dala by se na focení města uplatnit stejná pravidla jako na focení přírody?

Podle mě ano. Samozřejmě je otázkou, jaký druh fotografie města a jaký druh fotografie přírody. Pro mě je město jen druh krajiny. Přistupuji k focení stejně. Hledám místa, která jsou něčím zajímavá a snažím se je zachytit tak, jak ještě nikdo přede mnou. Ve městě to bývá těžší než v krajině. Zejména v Praze je mnoho dobrých fotografů. Já se poslední dobou zaměřuji na noční fotografii Prahy, kde se dá nalézt mnoho zajímavých nových pohledů. V krajině jsem na tom hodně podobně. Zřejmě i proto se poslední dobou čím dál častěji vydávám fotit polární záři. Je to neopakovatelný prvek v krajině, který je pokaždé jiný.

  • Proč je podle vás dobré navštěvovat fotografické kurzy?

Člověk, který se chce vážně věnovat fotografii, by se měl neustále zlepšovat ve svých dovednostech a znalostech. To platí nejen pro účastníky kurzů, ale i pro mě. I já se neustále učím. A osobní kontakt s lektorem/fotografem je k „nezaplacení“.  Může studovat dnes i na internetu, ale můj názor je, že osobní předání zkušeností od lektora je ta správná cesta. Své znalosti sbírá většinou mnoho let a dobrý lektor vám je dokáže předat.

  • Co byste doporučil člověku, který se rozhodl věnovat focení přírody?

Každopádně by si z fotografování měl udělat koníčka. Fotografování přírody musí člověk milovat a musí tomu propadnout. Je potřeba tomu obětovat hodně času. Na spoustu míst se člověk vrací několikrát, aby získal fotografii, kterou si v hlavě dopředu vymyslel.

  • Jaká ohniska jsou pro focení v přírodě ideální?

Záleží, na co je fotograf zaměřen. Znám fotografy, kteří používají dlouhá ohniska a telekonvertory, někteří fotografové fotí i pevnými skly, další skládají panoramata. Pro začínající fotografy doporučuji na cesty nějaký „univerzální“ objektiv s rozsahem 18-200mm nebo podobný. Nemusí neustále přehazovat objektivy a hlavně na cestách bez auta se každý gram navíc pronese. Já fotografuji spíše na široká ohniska. Příroda je tak pestrá, že si každý najde „to své“.

  • V čem je podle Vás náročné večerní focení?

Neřekl bych, že je náročné. Co se týká výbavy, pak většinou patří k fotografické disciplíně, co zvládnete i se základním vybavením narozdíl od jiných druhů fotografie.
Večerní fotografování ve městě a v krajině jsou dvě dost rozdílné fotografické disciplíny. Já poslední dobou hodně fotografuji v severských zemích, hlavně v Norsku, kam létám fotit právě polární záři. Tam je potřeba se vyznat nejen v nastavení fotoaparátu, ale tak trochu i v mapách a ideálně i v meteorologii. Vědět kupříkladu, kde je srážkový stín, jaké jsou druhy oblačnosti atd. Ve městě rád hledám nové lokality a nové neokoukané pohledy či zvláštní jevy, abych získal ojedinělou fotografii zachycující jedinečný okamžik. Ale je to těžké a to je na tom právě krásné. To vracení se, aby se to konečně povedlo.

  • Jak se pak taková fotografie upravuje, aby byla co nejlepší?

Nejen u polární záře je potřebaji samozřejmě dobře nafotit, aby se moc upravovat nemusela. Velkou roli hraje výběr místa a času. Pokud je nedaleko město, často „obarvuje“ mraky teplejšími tóny, které tam pak ruší. Když je polární záře silná, stupeň 4-6,  není potřeba jí na fotografii moc „pomáhat“. Nejčastěji řeším problémy s vyvážením bílé barvy.
U noční fotografie města je základem být na místě ve správný okamžik. Během modré hodinky. Pak není potřeba do fotografie vůbec zasahovat, nebo jen minimálně.

  • Vaše kurzy jsou hodně zážitkové, člověk si při nich užije, něco se naučí a ještě získá nové přátelé, platí totéž i pro vás jakožto lektora?

Každopádně. Proto to vše dělám. Mám rád kontakt s lidmi, a proto mě ta „práce“ také naplňuje. Pokud má být člověk dobrým lektorem, musí být trochu extrovert. Co víc si člověk může přát, než být s lidmi se stejným koníčkem na krásných místech?

  • Dejme tomu, že bych byla fotograf začátečník, jaký z vašich kurzů bych měla navštívit jako první?

Pokud jste začátečník, pak byste měla jít určitě nejprve na kurz pro začátečníky. A pokud byste již chtěla pokročit dál, tak pak opravdu na všechny. Každý je jiný. Záleží na tom, co vás baví. Noční fotografie a toulky městem. Fotografování potůčků a vodopádů. Město a památky nebo vltavské vyhlídky, rozhledny a krajiny. Všechny fotovýlety jsou ideální i pro začátečníky. Budete celý den s lektorem, který se vám věnuje a dá vám to určitě víc než pět hodin před monitorem či plátnem při sledování prezentace. Navíc zkušenosti a zážitky jsou neopakovatelné a nikdo vám je již nevezme.


S Jaroslavem se v Centru FotoŠkoda můžete potkat na kurzech Noční fotografie města, Od západu po svítání, Tajemství Prahy, Fotovýlet - Vltavské vyhlídky, Fotovýlet - Fotografujeme sysly a veverky, Fotovýlet - "Potůčkovky", Fotovýlet - Jižní Morava, Fotovýlet - Moravské Toskánsko, Fotovýlet - Za krásami Saska, Fotovýlet - Holandsko, Fotovýlet - Řím, Fotovýlet - Izrael, Fotovýlet - Kutná Hora a na fotoexpedicích.

Autorka rozhovoru: Romana Marie Jokelová

Fotoobraz pod akrylovým sklem

poskytuje živé a jasné barvy, vysoký lesk, prostorový efekt díky akrylátovému sklu

350,-
LENSBABY Sweet 22 pro Canon RF

Pancake objektiv s pevným zaostřením a pevnou clonou pro full frame, Vysoký ohniskový kontrast s snovým rozmazáním, 33 mm ekvivalent na senzorech APS-C

3 990,-
LEICA Multifunctional Handgrip HG-SCL7

Přídavná rukojeť pro Leica SL/SL3, Přidává vertikální ovladače, Zlepšuje komfort snímání „na výšku“

26 590,-

Související články

Honza Mihaliček: když je fotka blbá, bude blbá i za padesát let. Síla dokumentu je jinde

Honza Mihaliček: když je fotka blbá, bude blbá i za...

Jaroslav Hora: Fotím hlavně pro ten zážitek

Jaroslav Hora: Fotím hlavně pro ten zážitek

FotoŠkoda FEST - vlog jak se točil Švýcarák

FotoŠkoda FEST - vlog jak se točil Švýcarák

Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
I nás baví Instagram.
@fotoskodacz
Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • 300 Kč poukázka na tisk fotografií

Kompletní informace »

Čekejte prosím...