Aktuality z fotosvětaRozhovory

Kazuto Yamaki: každý nový produkt Sigma musí být něčím unikátní

20. 9. 2017 | 6 minut čtení

Na co byste se zeptali majitele firmy, která vyrábí fotografickou techniku? Já byl zpočátku na vážkách, jak se vyhnout fádním tématům. Pan Kazuto Yamaki naštěstí nepřijel z kanceláře v Tokijském mrakodrapu, ale z centrály společnosti, kde je mimo jiné i výrobní linka, oddělení vývoje, a v podstatě vše, co k Sigmě patří. Je to člověk který vyrostl nejen se svou společností, ale vlastně přímo mezi svými zaměstnanci.

  • Sigma je na trhu už od roku 1961, za tu dobu jste vyrobili obrovské množství fotografické techniky. Kromě objektivů dokonce vyrábíte i vlastní fotoaparáty. Přitom jste stále rodinná firma, jaká specifika s sebou nese být CEO rodinné společnosti?

Je to celkem unikátní situace. Můj otec mi vždy říkal, že po něm musím business převzít, snad od mých šesti let. Pokaždé jsem byl velmi nervózní, nevěřil jsem, že bych mohl takovou práci dělat. Byl to velmi silný muž a já si časem uvědomil, že nemá smysl se takovému úkolu bránit a rozhodl jsem se neutíkat svému osudu. Navíc jsem odmala žil ve vrchním patře budovy celé společnosti. V prvním byla továrna, v druhém sklad, ve třetím a čtvrtém patře kanceláře a v tom pátém byl náš byt. Odmalička jsem znal celou společnost a její zaměstnance. Dodnes mám kancelář na oddělení vývoje a přímo vedle mě pracují inženýři, se kterými mohu denně komunikovat, a také to dělám. 

  • Je skvělé, že jste stále uprostřed celého procesu. Jak vůbec takový vývoj objektivu probíhá? Zajímalo by mě, jak dlouho vlastně trvá, než přijdete na trh s novým výrobkem?

To se liší v závislosti na projektu. Minimálně potřebujeme rok, rok a půl. Některé složité projekty ale klidně překročí dva roky vývoje. Proces není nijak automatizovaný a je velmi náročný. Ještě se nám nikdy nestalo, že bychom ve vývoji neuspěli. Ne všechna zadání jsou ale splnitelá. Pokud jsme některý z vývojů přerušili, vždy to bylo ještě před vytvořením prototypu. Ve chvíli kdy jej máme, už je jasné, že půjde do výroby.

  • V posledních letech vaše nabídka oplývá unikátními novými designy, můžete odhalit na co se máme v budoucnu těšit?

Nemohu samozřejmě prozradit konkrétní plány. Mohu ale říci, že se budeme mnohem více soustředit na objektivy pro bezzrcadlovky. Po celém světe je tento systém velmi populární, hlavně ve full-frame provedení. Obecně se budeme zaměřovat na inovativní produkty. Takové, které ještě na trhu nejsou. Jen tak můžeme vytvořit novou poptávku. Nechceme konkurovat obyčejným objektivům, chceme vyrábět ty unikátní. V minulosti jsme byli známí jako výrobce levnějších variant objektivů a stále jsme tak některými zákazníky vnímáni. Ale každý náš nový produkt je v nějakém ohledu oproti konkurenci lepší. Náhled na naši značku se tak výrazně mění. Bude ale potřeba ještě hodně času, aby se náhled na Sigmu změnil úplně.

  • S produkty, které na trh dodáváte, snad ani není tak těžké zákazníky přesvědčovat. Poptávka po vaší optice je obrovská. Je to až s podivem, že jste nerozšířili výrobu jinam a na všech vašich produktech je stále nápis Made in Japan.

Poté, co jsem před pěti lety po otci firmu převzal, jsme začali soustavně investovat do výroby. Postavili jsme dvě nové tovární budovy a právě stavíme třetí. Všechny jsou na stejném místě a stále budeme veškerou výrobu provádět v Japonsku. Přemýšleli jsme o přesunutí části výroby za hranice z mnoha důvodů, ale rozhodli jsme ponechat ji v rukou našich zkušených zaměstnanců. Samotné zaškolení každého takového člověka je neuvěřitelně dlouhý proces. I kdybychom měli ty nejlepší inženýrské mozky, bez kvalitních lidí ve výrobě takových úspěchů nikdy nedosáhneme. Navíc jsme pořád rodinná společnost a snažíme se chránit pracovní místa zaměstnanců i za cenu některých částí profitu. 

  • Což je skvělé, je jen dobře že v kvalitě výroby neděláte žádné kompromisy. Stran vaší techniky a fotografií, kterého z ambasadorů Sigmy máte nejraději a doporučil byste jej čtenářům?

Tomio Seike je ambasadorem naší techniky. Je to skvělý fotograf, který má pravidelné výstavy v Londýně a Tokiu. Jeho snímky mám velmi rád.  

  • Fotografie prochází v posledních desetiletích velkými změnami a i vaše firma jim mnoha inovacemi přispívá. Jaké médium preferujete pro výsledné snímky?

Rozhodně papír, nic nenahradí pohled na kvalitní tištěnou fotografii. Nedokáži popsat jaké tajemství se za tím skrývá, ale je to něco unikátního a vzácného. V Tokiu jsme měli kanceláře v budově poblíž řeky. Pamatuji si tak na příběh z povodní několik let zpátky, kdy i lidé kteří měli doma úspory, zahraňovali raději rodinné fotografie, než peníze.

  • Není divu, vzpomínky jsou nenahraditelné. A když se vrátím zpět k objektivům, jaký je váš nejoblíbenější? 

Já osobně mám nejraději 35mm ohnisko, zkrátka mi sedí. Zároveň je to první objektiv z řady Sigma Art a s jeho uvedením byla spojena obrovská očekávání. Byl jsem jsem tehdy velmi nervózní. Kdyby se řada Art nepovedla, pro další vývoj společnosti by to představovalo velký problém. Nakonec se ale vše vydařilo. 

  • A já doufám, že i do budoucna se vám takto skvěle dařit bude. Děkuji za rozhovor.

Autor rozhovoru: Kryštof Korč

DJI RS 4

Lehký stabilizátor s ještě plynulejším vyvažováním, Nativní vertikální snímání 2. generace, S rozšířenou osou náklonu

14 390,-
PEAK DESIGN Slide COYOTE - popruh

Lze nosit jako popruh přes rameno nebo řemínek na krk, Na kompaktní bezzrcadlovky (CSC, mirrorless) nebo DSLR, Nastavitelná délka pásku od 99 do 145 cm

1 990,-
PEAK DESIGN Slide Lite COYOTE - popruh

Noste jako popruh přes rameno nebo řemínek na krk, Pojme kompaktní zrcadlovky nebo zrcadlové fotoaparáty, Nastavitelná délka od 99 do 145 cm

1 790,-

Související články

ShopRoku 2023: FotoŠkoda mezi finalisty

ShopRoku 2023: FotoŠkoda mezi finalisty

SONY FE 16-25 mm f/2,8 G – první dojmy

SONY FE 16-25 mm f/2,8 G – první dojmy

Jak fungujeme o Velikonocích

Jak fungujeme o Velikonocích

Další Rozhovory

Anežka Straková: Jsem spíš umělec než technik

Anežka Straková: Jsem spíš umělec než technik

Jana Kupčáková: dobrý street fotograf musí mít rád lidi

Jana Kupčáková: dobrý street fotograf musí mít rád lidi

Luboš Rytych: Poptávka po klasické fotografii má narůstající trend

Luboš Rytych: Poptávka po klasické fotografii má...

Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
I nás baví Instagram.
@fotoskodacz
Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • 300 Kč poukázka na tisk fotografií

Kompletní informace »

Čekejte prosím...