FotoŠkoda FestRozhovory

Tomáš Třeštík: Jsem hlavně týmový hráč a komerční fotka je týmová disciplína

18. 10. 2017 | 9 minut čtení

S Tomášem Třeštíkem jsme mluvili o jeho práci reklamního fotografa. Není to ale to jediné, čemu se věnuje, a o tom je druhá část rozhovoru. Dozvíte se víc o jeho volné tvorbě, projektu o letenských bezdomovcích nebo o jeho oblíbené technice. A protože za fotografa mluví především jeho snímky, můžete se těšit i na pár obrazových odpovědí :) A abychom nezapomněli - na Tomáše se můžete těšit také na FotoŠkoda FESTu, kde si s vámi bude povídat na besedě.

Tomáš Třeštík - talentovaný umělec, výrazná osobnost světa reklamní fotografie a hvězda FotoŠkoda FESTu

První část rozhovoru najdete zde.

  • Obraťme teď s dovolením list, musím se vás zeptat na volnou tvorbu, přeci jen určitě děláte fotky i pro sebe a nejen pro svého agenta. Směrovala vás k výtvarné práci rodina?

Ne, táhlo mě to tam přirozeně. Na gymplu mi nic moc nešlo a hrozně jsem na to kašlal. Kdybych se nechytil ve fotce, vlastně nevím, co bych dělal. 

  • Díky Vaší volné tvorbě jsem si Vás vlastně poprvé všiml, ty obrovské portréty na nábřeží kpt. Jaroše nebylo možné přehlénout. Jak projekt vnikal?

Bezdomovci u nás v parku mě moc bavili, tehdy jsem za nimi vlastně odešel do jiného světa. Můj pes k nim pořád lezl, když jsem ho venčil, tak jsem se s nimi začal bavit a focení vyplynulo ze situace. Než jsem nafotil jejich portréty, asi dva měsíce jsem se s nimi kámošil, lezl za nimi do křoví, kde bydleli a měli tam málem postavený domeček. Portréty jsem pak vyfotil během dvou dní. Výstava na ArtWall pak přišla skoro sama, vystavuje obecně projekty se sociální tématikou a tak jsem se jim ozval, jestli to nechtějí vystavit. Už jen proto, že ti lidi bydleli vlastně sto metrů od ArtWall, aby kdyby někde třeba opilí spadli, pravděpodobně to bude pod svoji fotku. Ze starého místa je pak vyhnali, část z nich se přesunula na Vltavskou k vodě. Čtyři z té původní party jsou už dnes bohužel mrtví.

Na volnou tvorbu ale skoro nemám čas. Na fotce mě stejně nejvíc baví ta reklama, takže nemám ani od čeho odpočívat, ale ani nemám energii dělat toho hodně navíc. Jsem hlavně týmový hráč a ta komerční fotka je týmová disciplína. Je to o diplomacii, organizačních schopnostech, umění couvnout, když něco nejde, což zkrátka umím a baví mě to. Spousta skvělých fotografů tohle nemá ráda, a tak se k podobné práci nedostane nebo u ní nevydrží. Zmáčknutí spouště zdaleka není to hlavní.

Mám rád celý ten proces od chvíle, kdy si domlouváme podmínky až po vzájemný potlesk po focení, když vím, že mám hotová data a práce skončila. Navíc dnes už díky digitálu vím, že mám odfoceno dobře. Kdysi jsem nevěděl, jestli mám správně naexponováno, jestli mi to v labu nevykoupou, ani nemluvím třeba o otravných testech na polaroid. Tohle všechno odpadlo, takže s posledím cvaknutím předávám data, agentura si vybere fotku a já ji posílám retušérům. 

Jinak si samozřejmě fotím svůj osobní deník, takový personální dokument. A pak balkón, což je takový malý projekt, který už čítá asi 2500 fotek. Byla z toho i výstava ve Varech, během filmového festivalu, což jí zajistilo i celkem velikou návštěvnost. 

  • Na Facebooku asi platí pravidlo “Chceš být slavný? Foť slavné lidi.” - už si ani nepamatuji, komu ten citát přiřknout. Podle Vašeho Facebooku jste se při posledním focení setkal s celebritou par excellence. Jak jsou takové zakázky náročné? 

Pro magazín Reportér fotíme vždycky na bílém pozadí a do letadla se ta papírová role prostě nevejde. S posledním portrétovaným jsme takovou stěnu v designovém betonovém hotelu prostě nemohli najít. Prošli jsme celej hotel a naštěstí jsme nakonec našli technickou místnost se servery a výtahovou šachtou, která byla celá bílá. Ten kluk byl naštěstí úplně v pohodě, i když je to fotbalová hvězda, za kterou jeho klub prý utratil miliardu eur. Redakce Reportéra naštěstí taky dopředu ví, že je to trošku punk a s daným rozpočtem nemůžou poskytnout úplně špičkové zázemí, tak se na tyhle drobnosti až tak nehledí.

  • Ono se asi něco pokazí vždy, ale teď už se s tím určitě srovnáváte bez problému.

Na prvních foceních, a to mluvím fakt o letech, než si člověk najde svoji cestu, se věci prostě serou. Teprve na místě člověk zjistí, že mu nefunguje odpalovač, že nemá ten nebo jiný objektiv, a ty chyby se samozřejmě kupí. Musíte se na ně naučit reagovat a klient to na vás v žádném případě nesmí poznat. Vy musíte být ten nejklidnější člověk na celým place, ne tam najednou začít zmateně běhat a něco řešit po telefonu. 

  • A součástí toho je určitě i profi technika. S čím teď zakázky fotíte?

Úplně původně jsem měl filmový Canony A1 a T90. Pak jsem přešel na FM2 a F100 od Nikonu, protože na FAMU jsme skoro všichni fotili Nikonem. Tehdy už jsem pracoval na zakázkách v reklamním zákulisí. Pak se začal řešit digitál a hned jsem si pořídil Kodak DCS, vlastně první pořádný použitelný full frame. Na výběr bylo mezi F a EF bajonetem a já si koupil ten nikonovej. Snad dvakrát jsem ho reklamoval, a když mi vrátili prachy, koupil jsem si tehdy Canon 1Ds. Tak jsem prodal všechny Nikony a nakoupil všechnu tehniku zase od Canonu. Samý L-kový skla a vlastně vždy, když vyšlo něco novýho, pořídil jsem to rovnou taky. Pak jsem se s tou partou trošku seznámil a začal s nimi spolupracovat. Teď mám EOS 5DS, EOS 5D Mark IV, a pak ještě trojku, kterou fotím už jen balkony. Prostě ji mám pověšenou na klice od balkonu s EF 24mm f/1.4 L, abych nemusel furt hledat foťák. Jinak používám 35mm f/1.4 L, 50mm f/1.2 L85mm f/1.2 L a to L-kový makro. Ze zoomů 16-35mm f/2.8 L II, 24-70mm f/2.8 L II, 70-200mm f4 a f2.8, rybí oko, tilt-shift a 11-24 f/4 L. A v neposlední řadě jsem testoval přelomovou novinku Canon EOS R.

  • A přes všechna klišé se hloupě zeptám na nejoblíbenější objektiv.

Určite 24-70, univerzální, kreslí skvěle, ten se jim strašně poved. Když jedu nalehko, beru s sebou 16-35 a 24-70. A mám moc rád tu balkonovou 24mm, už je sice zase nová II řada, ale na ty balkony ta stará bohatě stačí.

  • Zaznamenal jsem vás i jako lektora na online kurzech Lerneo.

Od nich mi přišla první zajímavá nabídka na dělání on-line kurzu. Už se mi takových pár ozvalo, ale většinou to nevypadalo moc profesionálně. Z Lernea se ozvali s dobrou nabídkou a nechali si poradit, aby videa natáčel dobrej režisér. Povedlo se to, je to udělaný hezky a byla to hodně zajímavá zkušenost. 

  • A také na výtvarné škole Michael. Učení vás musí opravdu bavit.

Moc mě to baví, je tam spousta talentovaných lidí a snad v každém ročníku někdo extrémně talentovanej. Po dlouhé době jsem do svého života vnesl nějaký řád. Když je vám čtyřicet a celej život jste na volný noze, je potřeba nějaká jistota. Užívám si teď tu pravidelnost a každý čtvrtek se těším do školy.

  • Tak to bude setkání s vámi na FotoŠkoda FESTu určitě zážitek, na co se můžeme těšit?

Na FotoŠkoda FESTu připravujeme besedu o mém focení, chci se podělit o to, jaká úskalí s sebou podobná práce nese a stejně jako na kurzech pomoct lidem vidět, z čeho můžou nebo nemusí být při podobné práci nadšení.

Rozhovor jsme měli celkem formální, co naplat, když ona ta práce prostě formální je. Tak jsem se zeptal ještě na pár drobností.

  • Na co myslíte při čištění zubů?

  • Jaká je Vaše oblíbená denní doba?

  • Kde jste nejraději sám?

  • Kvůli čemu/s kým se nejčastěji smějete?

  • Jaká je vaše nejoblíbenější neřest?

  • Jaké to je stát před učebnou plnou studentů?

  • autor rozhovoru: Kryštof Korč
  • Facebook
LENSBABY Sweet 22 pro Canon RF

Pancake objektiv s pevným zaostřením a pevnou clonou pro full frame, Vysoký ohniskový kontrast s snovým rozmazáním, 33 mm ekvivalent na senzorech APS-C

3 990,-
FUJIFILM Instax SQUARE Link obal šedý

Pevné a odolné skořepinové pouzdro, Odolné proti prachu a vodě, Chrání vaše oblíbené zařízení před nárazy a poškrábáním

499,-
SAMYANG stativová objímka pro obj. Samyang E-mount

kompatibilní se Samyang E-Mount, kompatibilní s Arca Swiss systémem

2 490,-

Související články

Podzimní FotoŠkoda FEST: Co všechno jste mohli zažít?

Podzimní FotoŠkoda FEST: Co všechno jste mohli zažít?

Festival FotoŠkoda FEST slaví 10 let od svého vzniku!

Festival FotoŠkoda FEST slaví 10 let od svého vzniku!

FESTivalová soutěž na Instagramu

FESTivalová soutěž na Instagramu

Další Rozhovory

Honza Mihaliček: když je fotka blbá, bude blbá i za padesát let. Síla dokumentu je jinde

Honza Mihaliček: když je fotka blbá, bude blbá i za...

Jaroslav Hora: Fotím hlavně pro ten zážitek

Jaroslav Hora: Fotím hlavně pro ten zážitek

FotoŠkoda FEST - vlog jak se točil Švýcarák

FotoŠkoda FEST - vlog jak se točil Švýcarák

Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
I nás baví Instagram.
@fotoskodacz
Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • 300 Kč poukázka na tisk fotografií

Kompletní informace »

Čekejte prosím...