Dobrá reportážní série by měla vyvolávat otázky

Dobrá reportážní série by měla vyvolávat otázky

Dobrá reportážní série by měla vyvolávat otázky

Říká se, že jsou dokument a reportáž nejtěžšími fotografickými disciplínami. Nemyslíme si, že by však byly o něco těžší než sportovní fotka či portrét. Hlavním rozdílem oproti ostatním žánrům je schopnost jejich komunikace jakožto souboru. Reportáž i dokument jsou charakteristické tím, že po určitou dobu sledují konkrétní téma, které by mělo divákovi zprostředkovaně ono téma přiblížit.

Reportáž nebo dokument?

Mnoho lidí má problém od sebe oddělit tyto dva žánry. Matúš Zajac zjednodušeně vysvětluje rozdíl mezi dokumentem a reportáží. „Reportáž je v podstatě fotografování na zakázku pro různé magazíny, doplňující nějaký text. Fotograf bývá součástí týmu, který vytváří názor na danou problematiku.“

Dokument se od reportáže liší tím, že dané téma sleduje i několik let a také na rozdíl od reportáže může mít subjektivní podobu. Reportáž by měla být popisná, objektivní a vypovídající. Nikdo však neříká, že by nemohla mít uměleckou hodnotu. Existuje mnoho fotografů, kteří se věnují reportážní tvorbě pro média, a přesto jsou schopni si i v tomto žánru udržet svůj vyjadřovací styl. Mezi takové lze například zařadit Radka Kalhouse či Romana Vondrouše.

Přestože by reportáž měla být nestranná a nadosobní, není možné dosáhnout maximální nezaujatosti. Už samotný výběr ohniska diváka manipuluje. Je jedno, jste-li svatebním a eventovým fotografem, či zda jste dokonce reportérem konkrétního periodika, váš úhel pohledu, váš způsob postprodukce, vaše volba objektivů, vaše skladba fotografií a vůbec jejich výběr zajistí, jak bude taková série vnímána publikem. Bude se svatba tvářit jako pohádková událost nebo den, kde se nepovedlo zhola nic? Ať už budete vyprávět jakýkoliv příběh, vždy buďte sví, ale nenechte se ovlivnit emocemi.

Perspektiva a soustředění

Reportážní soubor by měl být komplexní. Jednotlivé snímky by mezi sebou měly komunikovat. Měly by na sebe logicky navazovat, měly by se doplňovat a dohromady vyprávět příběh. Reportáž by měla v lidech vyvolat emoce, které se stanou součástí tvorby jejich názorů. Širší objektiv vytváří hloubku prostoru a větší dynamiku. Se širokým ohniskem do série vnesete popisnost a lépe ukážete prostředí. Delší sklo se hodí na close-upy, portréty a detaily, které jsou stejně jako celek neoddělitelnou součástí reportáže.

Při samotném focení reportáže nezapomeňte používat vedle očí i svůj sluch. Kolikrát se stane, že jste k důležitému momentu otočeni zády, ale pokud máte nastražené uši, významné okamžiky by vám díky tomu neměly uniknout. Vnímejte lidi, jejich gestikulaci a mimiku. Pozorujte a až poté foťte. Nechejte chvílemi fotoaparát jen tak viset na svém rameni a dívejte se kolem sebe. Lidé často opakují určitá gesta, a tak je dobré jejich chování pozorovat a počkat si na dobrý okamžik. Hledejte v davu výrazné lidi, sledujte je, vyčkejte na to, co udělají, a až poté foťte.

Nakonec pamatujte na jedno, chcete-li mít dobrou sérii fotek, pak vytvořte takové fotografie, které nás udrží, donutí nás klást si otázky a hledat na ně odpovědi. Překvapujte!

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!

Podobné články

Jak zálohovat a spravovat data
Jak zálohovat a spravovat data

9. 11. - Jakmile přijdete domů z focení, tak je potřeba zálohovat, zálohovat, zálohovat. Pokud máte důležitou zakázku nebo...

Prožijte rok 1918 na fotografiích ze Sbírky Scheufler
Prožijte rok 1918 na fotografiích ze Sbírky Scheufler

27. 10. - Pavla Scheuflera můžete znát jako lektora na našich kurzech Večerní fotoškoly nebo Fotohistorie inspirací. Především...

Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • poukázka na fotoslužby

Kompletní informace »

Čekejte prosím...

Tyto stránky používají k poskytování služeb cookies. Pokračováním v prohlížení vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více informací