Sony A7R Mark III nahrazuje velice oblíbenou druhou generaci modelu A7R a musím říci, že ta náhrada je víc, než plnohodnotná. Nový model nabízí stejné rozlišení jako ten předchozí, ale v ostatních ohledech je lepší snad úplně ve všem. Ty na první pohled nejpatrnější změny jsou daleko vyšší rychlost jak ostření, tak snímání, nově přidaný joystick pro volbu AF bodu, dvakrát silnější baterka, nebo režim Pixel shift, díky kterému pořídíte statické fotky s nesrovnatelně větším množstvím detailů, než když fotíte normálně i přes to, že běžné snímky jsou dokonale ostré. Sony A7R III je bez nejmenších pochybností nejuniverzálnější profi bezzrcadlovka od Sony. Všechny konkurenční fullframe zrcadlovky mohou jen tiše závidět.

Hodnocení odborníka 98%

  • špičkový obrazový výkon
  • minimální šum na vysokých citlivostech i se zachováním barevnosti
  • velice výkonný AF systém se 399 body fázové detekce
  • skvěle fungující detekce oka
  • rozsah ISO 100 až 32 000 (po rozšíření až 50 - 102 400)
  • odolnost proti prachu a stékající vodě
  • výklopný dotykový displej
  • připojení k chytrému telefonu pomocí WiFi a Bluetooth
  • režim posunu snímače Pixel Shift Multi Shooting
  • 4K video
  • dva sloty na karty
  • nemá výklopný blesk

Popis

Recenze Sony A7R III

Psal se rok 2013, když Sony představil bezzrcadlovku Sony A7R. Měla fullframe snímač bez low-pass filtru s rozlišením 36 Mpx a vynikala skvělou kvalitou obrazu. Už v té době mnozí mluvili o tom, že by to mohl být konkurent zrcadlovkám, ale zatím to ještě skoro nikdo nebral moc vážně. K hlavním nevýhodám tohoto modelu patřilo pomalé ostření na bázi porovnání kontrastu a také velmi slabá výdrž baterky.

Rok 2015 přinesl model Sony A7R Mark II. Byl lepší v mnoha ohledech, rozlišení snímače vzrostlo na 42 Mpx, zlepšila se kvalita fotek při vysokých citlivostech (docela o dost) a přibylo rychlejší fázové ostření s 399 body. Když jsem ho po recenzování vracel, říkal jsem kolegům, že už bych si dokázal představit, že bych nefotil se zrcadlovkou, ale právě s tímto Soňákem. Ale stále mi vadila docela slabá výdrž baterky a trochu také ovládání.

Utekly další dva roky a je tu Sony A7R Mark III. Rozlišení snímače zůstalo stejné a počet fázových zaostřovacích bodů také. Jenže výrazně vzrostla kvalita obrazu a také rychlost zaostřování. Změnilo se trochu i ovládání ale jinak to na první pohled vypadá, že to je tak všechno. Nepropadněte ale mylným představám, jedná se v podstatě o úplně nový a přepracovaný fotoaparát, který mě (donedávna zarytého zrcadlovkáře) prostě dostal...

Co je nového

Dotykový displej a joystick

Možná to dnes už nikoho ani nenapadne, že by byla představena novinka bez dotykového displeje. Tedy samozřejmě nemůže chybět ani zde. Jeho pomocí můžete určovat pozici ostřicího bodu při focení přes displej, ale - a to zdaleka není tak běžné - i při focení přes hledáček. Dá se říci, že pak funguje v podstatě jako touchpad u notebooků. Osobně to považuji za ještě lepší vylepšení, než je přidání joysticku. Přijde mi ideální obě možnosti kombinovat, jako máte možnost právě u tohoto přístroje. Něco se lépe nastavuje joystickem (třeba položky v menu) a na něco je příjemnější dotykové ovládání. Velice praktické mi přišlo i to, že si v menu můžete vybrat z několika možností, kde bude displej na dotyk při volbě AF bodu v hledáčku citlivý. Máte možnost zvolit jak celý displej, tak jen jeho poloviny nebo ještě menší oblasti. Znamená to, že když se třeba displeje nechtěně dotknete nosem, nezměníte jím pozici ostřicího bodu, což je prostě bezva.

Rychlejší ostření, tlačítko AF-ON

Dalším zlepšením je nové tlačítko AF-ON, které mnozí fotografové používají daleko častěji, než ostření pomocí spouště, protože pak nejsou nuceni neustále přepínat mezi statickým a průběžným zaostřováním. Ale musím říci, že po zhruba zdvojnásobené rychlosti autofokusu to vlastně ani není potřeba, protože systém spolehlivě drží správné zaostření pomocí průběžného ostření i na statických objektech, tedy nepřeostřuje.

Hledáček

Větší hledáček je vždycky vítán a u tohoto modelu to není jinak. Ne, že by u předchůdce byl hledáček špatný, ale ten nový je prostě lepší. Rozlišení je dostatečné, ale dokázal bych si představit ještě o něco vyšší, občas jsem si všiml jednotlivých kostiček na šikmých liniích, ale není to nic, co by mi vadilo. Jen jsem to zaznamenal. Zvětšení vzrostlo na 0,78x, což je údaj známý z velkých profi zrcadlovek vybavených fullframe snímačem.

Vysoké rozlišení a rychlost dohromady

Nově vyvinutý 42,4 Mpx R CMOS snímač se zadním osvětlením (známá zkratka BSI - Back Side Illuminated) je nejvyspělejším plnoformátovým snímačem, jaký kdy Sony vyrobilo. Díky němu A7R III dosahuje podstatně vyšší obrazové kvality (14 bit RAW fotografie i při tichém snímání), citlivosti a rychlosti odezvy. Absence optického low-pass filtru (OLPF) dovoluje vytvářet snímky s nejvyšším možným rozlišením a detailem.

Sony A7R III také nabízí nový pomocný LSI čip, který efektivně zdvojnásobuje rychlost čtení obrazového snímače, ale také zdokonalený procesor BIONZ X™, který zvyšuje rychlost zpracování přibližně na 1,8 násobek ve srovnání s A7R II. V praxi to znamená nejen zrychlení sériového snímání na 10 sn/s v plném rozlišení (s elektronickou, ale i s mechanickou závěrkou), ale také výrazně vyšší výkon při nastavení vysokých citlivostí. Přesvědčit se můžete na ukázkových snímcích.

Pixel Shift Multi Shooting pro neskutečně ostré snímky

Na ukázkových fotkách se můžete přesvědčit, že ostrost je prostě parádní i když fotíte do JPEGu. Ale jsou situace, kdy byste potřebovali ještě něco víc. Sony A7R III vám to umožní díky funkci Pixel Shift. O co jde?

Je to problém všech dnes běžně používaných snímačů, které potřebují tzv. Bayerovu masku. Díky ní totiž každý jednotlivý pixel zaznamená obrazovou informaci pouze pro jednu ze tří barev zelená-červená-modrá (znáte určitě zkratku RGB). No a abyste dostali kompletní barevnou informaci pro každý jednotlivý pixel, musí docházet k interpolaci a tím logicky k určitým nepřesnostem a ve výsledku k ne zcela dokonalé ostrosti snímku. Jeden obrazový bod snímku vzniká výpočtem (interpolací) z informací poskytnutých celkem čtveřicí pixelů snímače.

Funkce Pixel Shift ale umí díky špičkovému stabilizátoru obrazu (oproti předchůdci o cca 1 EV výkonnější) pohybovat snímačem vždy právě o jeden pixel před Bayerovou maskou, takže každý jednotlivý pixel má kompletní barevnou informaci a nemusí tedy docházet k interpolaci. Výsledkem jsou snímky s daleko větším množstvím detailů a s věrnějšími barvami. Názorně je to popsáno ve videu:

Video ve Full HD i ve 4K

Když už jsme u videa, musím zmínit další novinku. A7R III natáčí video jak ve Full HD (až 120 sn/s), tak i ve 4K frekvencí až 30 sn/s. Kromě možnosti zachycovat videa ve vysokém rozlišení 4K prostřednictvím převzorkování 5K (15MP) je fotoaparát vybaven novým obrazovým profilem HLG (Hybrid Log-Gamma), který podporuje okamžité zpracování HDR, jež nabízí široký dynamický rozsah pro přesné a realistické snímky videa bez gradace barev.

Další novinky

  • dvojnásobný buffer pojme až komprimovaných 76 RAWů (nebo 48 nekomprimovaných)​
  • 2,2x silnější baterkanová
  • závěrka na 50 000 cyklů

Design, ergonomie, menu a ovládací prvky

Jestliže znáte A7R Mark II, nečeká vás skutečně téměř žádné překvapení, ergonomie zůstala zachována. Jednou z hlavních změn je zmíněný joystick pro volbu AF bodu, dotykový displej a také tlačítko AF-ON.

I když má A7R III vlastně dost společného s modelem Sony A9, naštěstí nemá otočný volič pro režimy snímání a také autofokusu. Zrovna nastavení autofokusu totiž výrobce u A9 hodně chválil, ale v praxi se to ukázalo (alespoň pro mě) daleko hůř použitelné, než to vypadá. Zde jsem si nastavení AF naprogramoval na dvě funkční tlačítka u spouště a ovládání se tím daleko zrychlilo a také zjednodušilo. Funguje to tedy stejně rychle, jako u ergonomicky zatím stále ještě lépe řešených profi zrcadlovek. Jde je o zvyk, kterými tlačítky se AF ovládá.

Autofokus, rychlost

Už v prvních odstavcích jsem se zmínil o ostřicím systému, který má 399 ostřicích bodů.

Musím říct, že v kombinaci se světelným zoomem SONY FE 24-70 mm f/2,8 GM bylo ostření skutečně bleskově rychlé, možná dokonce rychlejší, než u zrcadlovek a jednoznačně rychlejší, než u předchozího modelu. Ale taky musím říci, že po zkušenostech se Sony A9 není autofokus přece jen tak rychlý. Sony A9 je čistokrevně a vyloženě sportovní přístroj, takže se není moc čemu divit.

Pokud jsem zaostřovacím bodem mířil na správné místo, nestalo se mi, že bych pořídil špatně zaostřenou fotku. Když si zpětně analyzuji nafocené snímky, tak jsem už dlouho neměl tak vysoké procento správně zaostřených fotek. Skvěle funguje i sledování objektu při průběžném zaostřování. Zaostrovací systém vždy ohraničí označený objekt čtvercem nebo obdélníkem, který zhruba ohraničuje velikost daného objektu, takže máte velmi dobrý přehled o tom, jestli je zaostřeno tam, kam chcete. Samozřejmě to nefunguje úplně na 100%, ale je to tak spolehlivý režim zaostřování, že jsem ani nebyl nucen přepínat na statické ostření při focení nehybných objektů. Tohle se mi moc líbí.

Podobně jako u modelu A9 funguje průběžné zaostřování při zavřené cloně na rozdíl od zrcadlovek, kde se zaostřuje vždy při otevřené cloně. Znamená to tedy, že při zavřené cloně mají ostřící body méně světla a navíc ještě pracují s větší hloubkou ostrosti, takže je složitější rozlišit zaostřené od nezaostřeného. Abych to trochu upřesnil: při namáčknutí spouště se samozřejmě clona plně otevře a následně se pozvolna zavře na pracovní hodnotu, takže se zavřenou clonou funguje pouze průběžné zaostřování.

Ať je to jak chce, pravdou zůstává, že se jedná i přes uvedené vlastnosti o jeden z nejlépe a nejrychleji pracujících systémů automatického ostření, jaké se dnes vyrábějí.

Při focení se světelným objektivem Sony FE 55/1,8 jsem si ohromně užíval toho, jak dokonale a přesně zvládá AF zaostřování na bližší oko. Fakt, že se ostřící body fyzicky nachází přímo v rovině snímače znamená, že pokud AF detekuje správné zaostření, můžete se na to bezpodmínečně spolehnout, nehrozí žádný front nebo back focus jako u zrcadlovek, které mají přesnost ostření naprosto závislou na správném seřízení objektivu s tělem. Tady to prostě funguje vždy a přesně. A samotné sledování oka je skutečně k nezaplacení, než bych to popisoval, podívejte se na video převzaté ze serveru Dpreview.com a jejich kompletní recenze.

Kvalita obrazu

Šum při vysokých citlivostech

Už u předchozího A7R II jsem obdivoval, jak perfektně zvládá vysoké citlivosti i přes to, že má snímač tak vysoké rozlišení. Jenže s modele A7R Mark III je to ještě lepší a řekl bych, že daleko lepší. Se zvyšujícím se ISO se šum samozřejmě pozvolna zvyšuje, ale nedovedu říci, při jaké hodnotě mi už začíná vadit. Vůbec mě totiž neuráží ani snímky na ISO 20 000, nebo dokonce 32 000, což je maximální citlivost snímače. Jenže když jsem zkoušel fotit venku za měsíčné noci, zjistil jsem jednak, že to vůbec jde a pak, že na fotkách vidím daleko víc, než očima. Fotky na ISO 80 000 bych se nestyděl vytisknout na formát A3. Podívejte se na fotku staré kytary vyfocenou na ISO 102 400, za mě stále použitelné… Jen pro ilustraci, podívejte se na fotku jen tak z legrace vyfocenou v takové tmě, že jsem očima neviděl opravdu nic. AF lampa si jen přisvítila kvůli zaostření a bylo to. Expoziční hodnoty jsou ISO 102 400, clona f/1,8 a čas 0,4". Je to samozřejmě naprostý extrém, ale je vidět, co jsem fotil. 

Moc se mi líbí barevnost i při těch vysokých citlivostech, tohle se Sony opravdu moc povedlo. A povedlo se mu také vyvážení bílé, tedy WB. Perfektně funguje i při AWB, tedy automatickém nastavení WB. Barvy byly velice přirozené.

Dynamický rozsah

Na to, abych mohl trochu víc prozkoumat dynamický rozsah, bych potřeboval fotky v RAWu a konvertor, ve kterém bych je zpracoval. Fotky jsem měl, ale bohužel stále ještě není možné otevřít je v běžně dostupných konvertorec. Zatím to umí pouze software přímo od Sony a ještě Capture One v poslední verzi, ale ani jeden z nich bohužel nemám k dispozici.

Ale pokud budu vycházet z JPEGů, které vidíte v galerii ukázkových fotek, musím říci, že dynamický rozsah není naprosto žádný problém, Sony si poradí i s velkým rozsahem jasů celkem bez problémů. A když do toho ještě zahrnu výsledky laboratorního testování dostupné na webu DXO Mark, vychází jednoduchá informace. Sony A7R Mark III je na tom v dynamickém rozsahu podstatě stejně dobře, jako Nikon D850.

Konektivita

Tady se u Sony vyřádili.  :)  Jednak není překvapením možnost připojení přístroje k chytrému telefonu pomocí WiFi, ale možnost bezdrátového připojení k notebooku už zdaleka není tak obvyklá. Můžete tedy v klidu sedět u počítače, přístroj na dálku ovládat a výstupy sledovat hned na velkém monitoru. No paráda.

Jenže hodně možností máte i s připojením pomocí kabelů… Samozřejmostí je HDMI, ale že bych u nějakého přístroje našel hned dva USB vstupy, to si neuvědomuji. Je zde port USB Type-C™ a synchronizační konektory kompatibilní s rozhraním USB 3.1 1. generace, které umožňují připojit fotoaparát bez zdržování přímo k externím zařízením. Díky možnostem připojení jsou pracovní postupy plynulejší a pohodlné, i při fotografování v ateliéru, kdy se využívá současné připojení k počítači nebo blesku.

Co chybí k naprosté dokonalosti

K naprosté dokonalosti toho myslím zase až tak moc nechybí, ale přece jen se u jiných přístrojů objevily funkce, které by novému A7R III určitě slušely:

  • 4K video ve 60 sn/s - video je už tak vynikající a máte na výběr z velkého množství nastavení. Ale když už, těch 60 sn/s by pro 4K video bylo určitě lepší
  • Průběžné zaostřování při otevřené cloně - tohle by bylo bezva hlavně pro sportovní Sony A9, ale i pro těch 10 sn/s by mohlo ostření fungovat ještě o fous lépe a rychleji
  • Omezení rozsahu zaostřování - opět funkce hlavně pro A9... Mít možnost nastavit autofokusu, aby zaostřoval třeba pouze v rozmezí 5 až 15 metrů by jistě ocenil nejeden fotograf
  • Focus Stacking - Nikon D850 nabízí něco podobného (fotografování s posunem zaostření) a pokládám to za skvělou funkci v situacích, kdy potřebujete docílit maximální hloubky ostrosti. Všimněte si třeba snímku ojíněného trsu trávy za východu slunce. Zacloněno bylo na f/16 a protože jsem zaostřil na popředí, je hloubka ostrosti stejně jen pár centimetrů. Kdyby tak přístroj dovedl nasnímat rychle za sebou sérii snímků s různou rovinou ostrosti a pak by je ještě poskládal na sebe (podobně jako to dělá s HDR snímky), bylo by to opravdu už téměř dokonalé
  • Post Focus - je to něco podobného. Přístroj nafotí sérii různě zaostřených fotek, všechny je uloží ve speciálním formátu a vy si až při prohlížení vyberete, na co vlastně má být zaostřeno
  • Pre-burst - takhle tomu říká Panasonic při 4K focení, Olympus E-M1 Mark II to dokonce umí v plném rozlišení a v podstatě by to mohly umět všechny bezzrcadlovky. Jde o to, že pamětí přístroje protečou obrazové informace ještě před stiskem spouště, takže je stačí jen uložit. Tedy stiskem spouště rovnou uložíte ještě určité množství snímků, které vám utekly. Nemůže vám tedy utéct naprosto žádný klíčový okamžik. To by ale asi chtělo podstatně zvětšit kapacitu paměti - při těch 42 megapixelech...  :)
  • Live Composite - funkce, kterou mají i ty nejlevnější bezzrcadlovky Olympus a přijde mi naprosto geniální pro noční fotky. Jde o to, že v tomto režimu pořídí foťák umístěný na stativu jeden referenční snímek za velmi nízké hladiny osvětlení (ideálně v noci), do kterého postupně zapisuje pouze jasnější objekty, než byly zaznamenány na tom referenčním snímku. Ohromnou výhodou ale je, že celý průběh expozice můžete rovnou sledovat na displeji přístroje, nebo na displeji telefonu. Díky téhle unikátní funkci tedy velice snadno vyfotíte například ohňostroje, hvězdnou oblohu, nebo můžete malovat světlem a rovnou máte kontrolu nad tím, jak bude výsledný snímek vypadat a co všechno na něm tedy bude zachyceno.

Určitě si dokážete představit ještě spoustu dalších vychytávek. Mnoho z těch mých "návrhů" by šlo vyřešit jen softwarovým zásahem, nemylo by potřeba na přístroji vůbec nic měnit, ani jednu součástku. Jen napsat jiný firmware...  :)

 

Hlavní rysy

  • Fullframe snímač s rozlišením 42,4 Mpx
  • Funkce Pixel Shift Multi Shooting
  • Velký OLED hledáček o rozlišení 3,69 Mpx a zvětšením 0,78x
  • 5 osá optická stabilizace (umožňuje prodloužení expozice až o 5,5 kroku)
  • 4K (30p) video natáčené na celý snímač nebo s ořezem Super 35
  • podpora S-Log3 a Hybrid Log Gamma profilů
  • Joystick, AF-On tlačítko, dvojitý SD slot, X kontakt pro blesk
  • Silnější baterka
  • USB C 3,1

Videorecenze

Další videorecenze

Recenze Sony A7R V - to nejlepší nejen u Sony

Recenze Sony A7 IV: špičkový na focení i na video

Shrnutí

Sony A7R III jsem měl možnost vyzkoušet alespoň přes víkend, takže jsem ani zdaleka nevyzkoušel všechno, co bych vyzkoušet chtěl. Ale i tak jsem si jist, že je tento přístroj patrně nejuniverzálnějším fullframe fotoaparátem, jaký jsem měl možnost testovat. Je skvělý, fotí naprosto úžasně, takže ho využijí jak krajináři, tak fotografové pracující v ateliéru. Je dostatečně rychlý i na sport a jakoukoliv živou fotku, díky skvělému autofokusu se hodí i na akční fotky lidí, kterým zaostří vždy přesně na bližší oko. Ovládání je zase o mnoho lepší než u předchůdců, na čemž se velkou měrou podílí nový joystick a dotykový displej. Životnost baterky už také zdaleka není takovým problémem jako dřív a ve výčtu výhod bych určitě mohl ještě pokračovat. Napadá mě opět otázka, kterou si poslední měsíce kladu čím dál tím častěji: jaké výhody přináší zrcadlovka? Když vidím Sony A7R Mark III, nějak si nemohu vzpomenout… Recenzoval Luděk Bouška

Další recenze

Recenze SONY FE 300 mm f/2,8 GM OSS
Hodnocení 100%

Recenze SONY FE 300 mm f/2,8 GM OSS

30. 1. 2024
Recenze: Sony FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS
Hodnocení 99%

Recenze: Sony FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS

14. 12. 2023
Recenze Sony 70-200 mm f/4 G OSS II aneb špičkový kompaktní teleobjektiv
Hodnocení 99%

Recenze Sony 70-200 mm f/4 G OSS II aneb špičkový...

21. 9. 2023
Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
I nás baví Instagram.
@fotoskodacz
Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • 300 Kč poukázka na tisk fotografií

Kompletní informace »

Čekejte prosím...