Fototipy

Jak si zařídit fotostudio aneb Jak na světelné zdroje a rozptylky - část druhá

Jak si zařídit fotostudio aneb Jak na světelné zdroje a rozptylky - část druhá
2. 3. 2018 | 7 minut čtení

Osvětlení už máme, dokonce už i teoreticky víme, jak docílit toho či onoho typu světla, ale co po praktické stránce? Právě různým druhům rozptylek se budu věnovat v dnešním článku. Bude pro vás nejlepší volbou reflektor, deštník či softbox? Pokud jste na vážkách, odpověď možná najdete v tomto článku. :)

Jak rozptýlit světlo

Tak jsme společně dorazili až k poslednímu obecnému článku série o vybavení fotografického ateliéru. Díky, že jste se pročetli se mnou až sem. V tomto díle se podíváme na poslední podstatnou část znalostí ohledně vybavování studia. Světelné rozptylky. Nebudu se již složitěji zabývat tím, jak vytvořit měkké či tvrdé světlo, o této a jiné teorii píši v předešlém textu.

V tomto článku si probereme jednotlivé rozptylky a jiné způsoby modulace světla. Nejprve bych měl říci něco málo k uchycení takového příslušenství na studiové blesky. To se provádí zpravidla pomocí bajonetu. Každá značka má své specifické a univerzální uchycení veskrze neexistuje, jen velmi vzácně je bajonet vyměnitelný, a je tak dobré vybrat si značku, které se budete držet - abyste veškeré součásti svého světelného parku mohli kombinovat. Jedním z těch nejuniverzálnějších je bajonet typu Bowens.

Záměrně píši o typu a ne značce, protože společnost Bowens (donedávna jedna z tradičních značek) do dnešního dne bohužel nepřežila. Tento typ uchycení ale do dneška implementoval největší počet jiných firem, mezi které patří i značka Fomei. Určitě jste si všimli, že v předešlých článcích se technika od této společnosti vyskytuje poměrně často, a to z prostého důvodu. Fomei je česká společnost vyrábějící světelnou techniku od té nejzákladnější až po zařízení profesionálních standardů. Díky české provenienci je také dostupnost těchto zařízení a rychlost případného servisu velmi dobrá. Pokud jste se ještě nerozhodli, od které společnosti světla nebo blesky pořídit, vřele doporučuji právě tuto.

Popišme si jednotlivé rozptylky právě od Fomei, na bajonetu Bowens.

Reflektor je nejzákladnější příslušenství, které je většinou dodáváno přímo se zábleskovým zařízením. Slouží jednoduše k směrování toku světla dopředu v různých úhlech v závislosti na velikosti reflektoru. Tyto najdeme s výstupním průměrem od 21cm (široké), přes 16cm (standardní) až po tzv. komínkové reflektory s výstupním průměrem jen pár centimetrů pro velmi úzký směrový světelný tok.


DFS-reflektor o průměru 21 cm

Pokud s proudem světla potřebujete dále pracovat, většina typů reflektorů se dá dodatečně opatřit klapkami, díky kterým můžete namísto kulatého vyzařovaného paprsku vytvořit světlo s jiným ohraničením, případně jej směrovat přesně podle tvaru objektu nebo scény.

Dalším specifickým typem je pak reflektor zkosený, ten se používá pro svícení na pozadí. Samotný záblesk totiž díky němu může být postaven mimo záběr a světlo dopadající na pozadí má stále kruhový tvar (oproti elipsovitému při použití klasického reflektoru).

Odrazný nebo průsvitný deštník se používá vždy v součinnosti s reflektorem, který do deštníku světlo směruje, to se poté o deštník rozptýlí dál a šířeji. Deštník je již dostatečně velká rozptylka pro vytvoření měkkého portrétního světla. Jedná se o jednoduše složitelnou a transportovatelnou rozptylku, navíc ve velmi příjemné cenové kategorii. A pro ty, kdo mají dostatečně silná světla a potřebují něco většího, existují i skutečně olbřímí varianty téhož.

Pokud ale v jednoduchosti celého řešení a jeho nízké ceně tušíte nějakou čihošť, tušíte správně. Deštník je posazen mimo osu světla, navíc už reflektor sám neprodukuje zrovna homogenní světlo. Kombinace s deštníkem efekt jen zesílí a výsledné světlo se svou intenzitou v různých částech záběru může lišit. Taková sestava tak opět není vhodná na profesionální práci, už jen proto, že naprosto stejný výsledek se jen velmi těžko opakuje znovu.

Nakouknout profíkům pod ruce

Softbox je proti deštníku a reflektoru úplně jiný příběh. Světlo je v něm umístěno přesně uprostřed, mezi výbojkou a výstupní rozptylkou je ještě rozptylka druhá a vyzařování světla je tak perfektně homogenní po celé ploše. Není divu, že právě tento světelný modulátor vídáme v profesionálních studiích nejčastěji. Práce s ním je totiž nejsnazší a nejjistější. Softboxů navíc najdete nespočet druhů, velikostí a tvarů pro každou fotografickou situaci a žánr.

Tím jsme si ukázali ty nejběžnější prostředky pro modulaci světla, pak je tady ještě nespočet těch specializovaných. Mezi často používané patří beauty-dish, jedná se o mělký a široký reflektor, který se zpravidla používá na portrétování.

Tento konkrétní se prodává dohromady s voštinou, což je příslušenství, které si také zaslouží svoji část pozornosti. Velmi často totiž stavíme některá světla proti objektivu nebo přímo do záběru. Silné odlesky z takových světelných zdrojů mohou v záběru způsobit nechtěný ghosting, závoj nebo ztrátu kontrastu. Díky voštinám tomuto jevu můžete předejít. Voštiny lze zvlášť dopořídit téměř na všechny softboxy a reflektory. Vzhledem k tomu, že jediné objektivy dokonale odolné proti těmto neduhům jsou aktuálně Otusy od Zeisse, voštiny vřele doporučuji.

A v neposlední řadě mé nejoblíbenější příslušenství - barevné filtry. Myslím, že ze všech peněz investovaných do studia byly ty nechytřeji proinvestované dvě tisícovky právě tyto. Barevné filtry vám dovolí dle libosti změnit celou atmosféru scény a v kombinaci s venkovním použitím, různými světelnými zdroji a trochou vynalézavosti s nastavením vyvážení bílé se s nimi dá doslova kouzlit.

Netvrdím, že seznam je zcela vyčerpávající, studiová technika obsahuje nespočet vychytávek a zajímavostí, do začátku ale bohatě postačuje výše popsané. Budu se na vás těšit u dalšího textu, kde už přejdeme k praktickým radám a příkladům, tak doufám, že vy se budete těšit také.

Pokud potřebujete odbornou radu přímo, napište nám na e-mail fototechnika@fotoskoda.cz nebo do chatovacího okénka, nebo nám zavolejte na telefonní číslo 222 929 021.

chci na předchozí díl

Autor: Kryštof Korč

GODOX AD200Pro TTL

1× záblesková hlava a 1× hlava s žárovkou, 1× lithiová baterie, 1× nabíječka, Integrovaný bezdrátový přijímač systému X

10 490,-
GODOX AD300Pro TTL

Godox bateriový blesk AD300 Pro, Výkon až 300 Ws, Podpora systému TTL

13 990,-
FOMEI Digitalis Pro TX120

Fomei Digitalis Pro TX-120, Výkon 120 Ws, kruhová výbojka, Stabilní trvalé modulační světlo 15W

10 990,-

Související články

Téma měsíce března: Jak se začít živit fotografií a videem

Téma měsíce března: Jak se začít živit fotografií a videem

Fotoškola - jak se rychle zlepšit II.

Fotoškola - jak se rychle zlepšit II.

Tipy na focení - komunita

Tipy na focení - komunita

Diskuze

Jak si zařídit fotostudio aneb Jak na světelné zdroje a rozptylky - část druhá

Přidat příspěvek

Zatím nebyl přidán žádný příspěvek.

Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
I nás baví Instagram.
@fotoskodacz
Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • 300 Kč poukázka na tisk fotografií

Kompletní informace »

Čekejte prosím...