20. 3. 2018 | 8 minut čtení

A7RIII je výrazným počinem mezi profesionálními bezzrcadlovkami. Jak se s ní fotí? Profesionální fotograf Tobi "Tobishinobi" Shonibare si ji vyzkoušel ve fotogenickém prostředí dubajských mrakodrapových panoramat i přilehlé poušti a výsledky i s cennými postřehy přímo z praxe si můžete prohlédnout v následujícím článku!

Jak se fotí architektura v Dubaji s A7RIII

Hned na začátek říkám, že tohle není nějaká podrobná recenze, protože ty já nedělám. Fotím, natáčím videa a vím, co mám rád a co potřebuju, abys dosáhl požadovaného výsledku. Při cestování fotím dost spontánně, ale zároveň při tom chci přesnost a vysokou kvalitu. Proto se tu zaměřím na to, jak mi fotoaparát A7RIII pomáhá odvádět mou práci. Pokud hledáte grafy a podrobná srovnání, máte k dispozici řadu jiných zdrojů. Také musím uvést, že se v tomhle případě jedná o model ve fázi předprodukce.

Autor: Tobi Shonibare

Úvod

Na tenhle fotoaparát jsem čekal dlouho. Vzpomínám si, že když jsem slyšel o zemětřesení, které postihlo továrnu na výrobu snímačů Sony, řekl jsem si: „To je hrůza, snad se nikomu nic nestalo“ a „kruci, tohle dost posune data uvedení na trh,“ což se také stalo. Model A7RII je naštěstí dříč, který fungoval bez problémů celé dva roky, kdy jsem ho používal, a jako v každém fungujícím vztahu jsem se o něm postupně dozvídal pořád víc. Ale je potřeba říct, že je tu pár věcí, které bych na Mark II rád změnil.Autor: Tobi Shonibare

Funkce

Asi už jste viděli spoustu seznamů jeho funkcí, tak jen zmíním ty, které jsem nejvíc ocenil.

  • rychlejší zpracování obrazu s nižším šumem
  • snímání rychlostí 10 sn./s s plně automatickým ostřením, 8 sn./s s živými aktualizacemi mezi snímky
  • hledáček OLED s 3,69 miliony bodů (1280 x 960 pixelů)
  • zlepšené automatické zaostření včetně výkonnějšího režimu automatického zaostření na oči
  • pětiosá stabilizace obrazu při 5,5 kroku (CIPA) s 50mm objektivem
  • záznam v rozlišení 4K z oblasti oříznutí Super 35 převzorkovaný ze snímání v rozlišení 5K
  • automatické zaostření videa se sníženou tendencí znovu zaostřovat na pozadí
  • dva sloty na karty SD (jeden kompatibilní s kartami UHS-I, druhý s UHS-II)
  • skutečný 14bitový nekomprimovaný formát RAW, i v režimu souvislého fotografování
  • používání fázové detekce (včetně automatického zaostření na oči ) při rychlosti 3 sn./s s přizpůsobeným objektivem

Musím přiznat, že po oznámení jsem byl původně trochu zklamaný stejným 42 Mpx snímačem, ale pak jsem se zamyslel a nakonec mi to dává smysl. 10 sn./s při 42 Mpx je mnohem víc, než jsem kdy měl, a pravděpodobně víc, než budu vzhledem k pracovnímu vytížení v současnosti a blízké budoucnosti potřebovat. Taky je to hodně materiálu, ze kterého je potom potřeba vybírat. Můj notebook stejně při takových velikostech souborů zpomaluje, takže jsem s aktuální situací celkem spokojený.

Vylepšené automatické ostření

Co se týče zlepšeného automatického zaostření, potřeboval jsem ho už delší dobu. Možnost snímat rychlou akci při horším osvětlení nebo souvislé sledování při natáčení videa je pro mé účely při focení a natáčení naprosto zásadní. Rozeberu je postupně.

Automatické zaostření bylo zkrátka precizní. Omylem stisknuté tlačítko může jako u všech fotoaparátů vést k občasné nezaostřené fotografii, ale rozhodně nejde o nic významného. Při fotografování pohybujícího se objektu rychlostí 10 sn./s jsem měl úspěšnost 95 %.

Autor: Tobi Shonibare

Snímání při slabém světle

Bohužel jsem neměl možnost vyzkoušet funkci pro nedostatečné osvětlení tak, jak bych chtěl. V některých situacích jsem používal model Mark III a objektiv jiné značky s adaptérem a povedly se mi výborné snímky při velice nízké hodnotě ISO při východu a západu slunce. Adaptér fungoval s modelem A7RIII skvěle a i bez nativního objektivu bylo zaostření velice rychlé a přesné.

Autor: Tobi Shonibare

Souvislé sledování

Takhle funkce byla vážně skvělá, i když někdy ne až tak moc, jak bych chtěl. Ale tady je potřeba vzít v úvahu, že to byl model ve fázi předprodukce. Při přecházení mezi dvěma objekty fotoaparát změnu zaznamenal a plynule mezi nimi přecházel. Snímání panoramat zleva doprava od objektů vepředu na objekty zcela na pozadí probíhalo bez problémů.

Autor: Tobi Shonibare

Kvalita obrazu

Musím říct, že obrázky, které jsem mohl upravovat, byly podle očekávání skvělé. Přesné detaily, skvělý dynamický rozsah – ale to už od 42 Mpx snímače čekáte, pokud máte zkušenosti s modelem A7RII.

Autor: Tobi Shonibare

Zážitek

Hlavní zlepšení pro mně spočívalo v celkovém dojmu z focení, a tím se dostávám k tomu, co mi na fotoaparátu nejvíc vyhovovalo.

Ergonomie

Pocit na dotek je lepší, textura povrchu fotoaparátu je jiná a fotoaparát působí v ruce více vyváženě. Životnost baterie je mnohem lepší, takže už není potřeba s sebou nosit 9 baterií. Hledáček je přesný a mezi ním a obrazovkou se nezdá být velký rozdíl. Často jsem dřív lidem říkával, ať se podívají do hledáčku, protože obrazovka zahladí všechny výrazné prvky. Obojí se zřejmě zlepšilo.

Zlepšilo se také rozložení tlačítek. Oceňuji přesunutí tlačítka nahrávání záznamu, bylo to potřeba. Menší stížnost mám jen k tomu, že je potřeba tlačítko stisknout silou, aby nahrávání začalo nebo skončilo v požadovaný čas. Ale fotoaparát jde také nastavit tak, aby se v režimu videozáznamu nahrávání spouštělo pomocí tlačítka spouště závěrky.

Možnosti přizpůsobení

A co se týče celkového přizpůsobení, u modelu A7RIII máte spoustu možností. Tohle je z velké části důvod, proč se tenhle fotoaparát tak hodí pro spontánní fotografování. Nastavil jsem si vlastní tlačítko C2 na přepínání mezi režimem Full Frame a Super 35. Při natáčení videa je úžasně praktické, že nemusím prohledávat nabídky. A nabídka funkcí obsahuje další nastavitelné prvky, které si určitě přizpůsobíte podle sebe a které nepochybně obsahují celou řadu možností.

Autor: Tobi Shonibare

Poznámky na závěr

Sloty pro dvě karty a vysokorychlostní snímání nabízí nástroje, se kterými budete moci vyfotit opravdu vše. Nabíjení je možné pomocí micro USB nebo USB 3. Zrovna tohle vylepšení bylo z mého pohledu opravdu potřeba. Skvělá je také cena. Bylo by pěkné mít při rozlišení 4k možnost snímat rychlostí 60 sn./s, ale to už bych asi chtěl moc, vzhledem ke všem ostatním funkcím.

Díky, Sony!

Tobi "Tobishinobi" Shonibare

Tobi se většinou zaměřuje na geometrii, symetrii a perspektivy. Hledá krásu ve městech a oceňuje působivou architekturu. Díky tomu si vytvořil jedinečný styl fotografování na ulicích. Jeho touha posouvat hranice tvořivosti a zájem o módu vedly k nedávné spolupráci se značkami Adidas, Audi, Coach, Microsoft a, samozřejmě, Sony.

Ruční vyvolání černobílých filmů + digitalizace

lepší prokreslení a podání polotónů než u strojového vyvolání, lepší ostrost než strojové vyvolání, vyšší kvalita důležitá pro zvětšování snímků ve větších formátech

399,-
FUJIFILM Instax MINI 99

Tiskne fotografie o rozměru 5,08 × 7,62 cm, 5 režimů s automatickou expozicí, 6 barevných efektů

4 999,-

Související články

SONY FE 16-25 mm f/2,8 G – první dojmy

SONY FE 16-25 mm f/2,8 G – první dojmy

DJI Avata 2 - dron bez kompromisů

DJI Avata 2 - dron bez kompromisů

DJI RS 4 a DJI RS 4 Pro - stabilizátory nové generace

DJI RS 4 a DJI RS 4 Pro - stabilizátory nové generace

Další Recenze

Recenze: Nikon Z6 II
Hodnocení 98%

Recenze: Nikon Z6 II

Recenze: Panasonic Lumix DC-S5 IIx a S5 II
Hodnocení 98%

Recenze: Panasonic Lumix DC-S5 IIx a S5 II

Recenze: Samyang 85 mm f/1,4 AF
Hodnocení 92%

Recenze: Samyang 85 mm f/1,4 AF

Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
I nás baví Instagram.
@fotoskodacz
Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • 300 Kč poukázka na tisk fotografií

Kompletní informace »

Čekejte prosím...