Fototipy

Produktová fotka levou zadní

Produktová fotka levou zadní
23. 3. 2018 | 7 minut čtení

V minulém díle jsme se konečně dostali k praktickým trikům a radám pro konkrétní žánry. Zatímco v něm jsem na sebe napráskal, co všechno se dá udělat špatně u portrétní fotografie, dnes se s vámi chci podělit o pár zkušeností z produktového focení. Doufám, že vám pomůžou, až budete mít sami za úkol vytvořit dokonalou produktovou fotku.

Co je to produktová fotka a jak na ni

Podařilo se mi za svou kariéru dostat k mnoha zajímavým zakázkám a musím říci, že doteď se mi protočí panenky, když vidím například eshop s dámskou obuví. Ono totiž vyfotit, zpracovat a odprezentovat celou věc tak, aby návštěvníka eshopu nebo člověka prohlížejícího si papírový katalog nic nerušilo, je mnohdy skoro nadlidský úkol.

Nejdříve mi dovolte oddělit od sebe dva obory fotografie, které se rády míchají dohromady. Pod produktovou fotkou si spousta lidí představí i to, čemu říkám spíš reklamní nebo technická fotografie. Snímky se složitým aranžmá, které najdete na plakátech a reklamách a mají prezentovat jedním produktem celou značku nebo sérii výrobků. O takové fotografii se budeme bavit v příštím dílu tohoto seriálu. Produktová fotografie je ale ta, kterou naleznete právě na eshopech a v katalozích. Množství stejně aranžovaných produktů, jeden jako druhý. Taková fotografie slouží spíše ke srovnávání jednotlivých položek než k jejich primární prezentaci.

Autor: Jakub Valdivia

Tady si možná říkáte, že podobným tématem se snad ani nemá smysl zabývat, vždyť jsou to prostě produkty na bílém nekonečném pozadí. Pokud si ale někdo zkusil nafotit pár snímků pro svůj rozbíhající se eshop, nebo takovou zakázku dostal, mi určitě dá za pravdu, že právě u té představy o banalitě celého takového focení ta jednoduchost končí. Právě tady začíná onen nekonečný proces přemýšlení o tom, jak tu kterou sérii vlastně udělat dost dobře, aby působila na prezentaci hezky a konzistentně. Ale také to, jak se s podobným úkolem poprat, když máte k nafocení třeba sto nebo i řádově více produktů.

V tomto článku se tak nerozpovídám o nezbytném příslušenství, ale budu mluvit hlavně o důležitých postupech a o tom, jak si práci co nejvíce zjednodušit. O technice si toho zase povíme více v nadcházejícím textu o technické fotografii.

Efektivitou ke spokojenosti

Vše většinou začíná tím, že uděláte prvních deset fotek, a když je v lepším případě začnete upravovat hned, zjistíte, že je každá jiná. Nebo se vám daří udržet look stejný, ale celý proces trvá příliš dlouho. V nejhorším případě za vámi přijde velkododavatel módního zboží a řekne, že má na skladě každý měsíc tři tisíce nových položek, které potřebuje mít nafocené. Nedělám si legraci: sice jsem musel sestavit dvojité studio s osmihlavou obsluhou, ale šlo to.

Prvním důležitým krokem, ať už fotíte pro sebe, nebo pro klienta, je naprosto přesné určení formy výstupu. Potřebujete znát exaktní rozlišení, poměr stran, typ pozadí, jakým způsobem má být produkt v záběru umístěný. Zkrátka veškeré podrobnosti, na které si vzpomenete. Optimálně mít pro každý typ produktu vzorovou fotku. Dále je potřeba si ujasnit, že neděláte právě fotku reklamní, ale produktovou. Celé workflow samozřejmě dbá na kvalitu výsledného obrazu, ale musí být přísně podřízené efektivitě. S klientem to občas znamená trochu přesvědčování, ale pokud si hned na začátku stanovíte jasná pravidla, nestane se, že budete přefocovat lodní kontejner plný růžových vysavačů. Jestli si teď klepete na čelo, zkuste si to - napoprvé je to jen dřina, protože vás za to platí, ale když to musíte dělat znovu... Škoda mluvit. Takže ve zkratce, příprava celého workflow je klíčová, ať fotíte za měsíc deset, nebo tisíc položek.


Autor: Jakub Valdivia

Kapitolu o prevenci nedbalosti máme za sebou, teď k samotnému procesu. Co se techniky týče, doporučuji trvalá světla, pokud se jedná o pár produktů měsíčně (pořídíte je za zlomek ceny záblesků), pokud je produktů řádově více, záblesky vám ušetří spoustu peněz za energie a spotřební materiál (žárovky). Pokud váháte nad výběrem produktového stolu, zvolte vždy takový, který je svými rozměry alespoň dvakrát tak velký jako největší fotografovaný produkt. Jednoduše proto, abyste se zbavili zbytečné postprodukce.

Tím se dostávám k dalšímu důležitému bodu: čím více práce dáte produktu při přípravě (čistění a aranžování), tím méně práce strávíte u počítače zpracováním výsledku. Obecně je dobré si celý proces projít a zamyslet se nad tím, které jeho body lze co nejvíc zjednodušit, nebo třeba i vynechat. Například taková maličkost, jako je stahování fotografií z paměťové karty se dá nahradit USB kabelem. Fotoaparát připojený k počítači lze z PC rovnou ovládat a zároveň je každá pořízená fotografie automaticky stažena na disk a nahraná do grafického softwaru. Nejvíc se mi osvědčil Adobe Lightroom, který právě takové workflow přímo podporuje. V něm si pak na klávesové zkratky nastavíte nejběžnější úpravy, ideálně jdou převést na tlačítka grafického tabletu, se kterým je práce zdaleka nejrychlejší. V praxi je pak celé studio statické, fotoaparát na stativu, světla rozmístěná a nastavená vždy identicky. Produkt jen položíte na pozadí a celý zbytek provedete z počítače. V praxi lze s trochou cviku jeden fotografovaný předmět zvládnout v desítkách vteřin.

Autor: Romana Marie Jokelová

Možná jsem někoho z vás odradil tolikerou teorií (v dalším textu se zase více budu zabývat technikou), věřím ale, že právě těchto pár bodů je to, co z produktového fotografa dělá šťastného člověka. Alespoň v mém případě to tak vždy bylo, protože i smrtelné deadliny se tak daly stihnout. Když vás klient nechá nafotit celý sklad o tisícovce položek a vy po pěti dnech odevzdáváte s dvoudenním předstihem, není lepší pocit.

Produktová fotka má samozřejmě mnohá další úskalí a jejich popis by si vyžádal menší publikaci. Pokud by vás zajímaly jakékoli další podrobnosti, budeme moc rádi, když se za námi zastavíte na konzultaci.

Autor: Kryštof Korč

RICOH GR IIIx HDF

Digitální fotoaparát s vestavěným difuzním filtrem, 24,2 Mpx APS-C CMOS snímač, Stabilizace obrazu se 3 osami proti záchvěvům

30 890,-

Související články

Fotoškola - street fotografie II.

Fotoškola - street fotografie II.

Průvodce filtry NiSi s krajinářským fotografem Michael Molterem

Průvodce filtry NiSi s krajinářským fotografem Michael...

Fotoškola - street fotografie

Fotoškola - street fotografie

Diskuze

Produktová fotka levou zadní

Přidat příspěvek

Zatím nebyl přidán žádný příspěvek.

Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
I nás baví Instagram.
@fotoskodacz
Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • 300 Kč poukázka na tisk fotografií

Kompletní informace »

Čekejte prosím...