Reklamní fotka jako z reklamy

Reklamní fotka jako z reklamy

Reklamní fotka jako z reklamy

Zatímco minule jste se mohli dočíst tipy na vyfocení perfektní produktové fotky, dnes se přesuneme k oboru, s nímž se produktovka často zaměňuje - k technické, reklamní fotce. Co vám pomůže doladit takový snímek k dokonalosti a bez jakého příslušenství se neobejdete (nebo se nebudete chtít obejít)?

Fotograf vs. grafik

V předešlém textu jsem se rozpovídal o produktové fotografii a vzhledem k charakteru takové práce to byl spíš nekonečný apel na efektivnost. Zde to bude naopak. Technická fotografie se povětšinou věnuje jednomu předmětu pečlivě: představte si například ten nejhezčí reklamní plakát na hodinky, který jste viděli, nebo auto, kosmetiku, kytaru či boty, každý máme reklamy, po kterých alespoň zašilháme. Pokud jste někdy přemýšleli nad tím, jak takové snímky vznikají, dneska si o nich něco málo povíme. Protože je to celý obor, který je v konečném důsledku hlavně závislý na fotografově důmyslnosti, představíme si hlavně příslušenství, které může takovou důmyslnost podpořit, a zatímco minulý článek byl téměř čistě teoretický, tento bude více o technických vychytávkách.

Asi jste si při pohledu na mnohé reklamní fotky říkali, že jsou to snímky tak vypiplané, že by mohly být snad kompletně dílem grafika. Z velké části to tak je, i ten nejlepší reklamní fotograf odevzdává své fotografie do studia, kde se snímky dolaďují do finální podoby, jež je často diametrálně odlišná od té původní. Pro ty, kteří mi budou tvrdit, že to tak není úplně, samozřejmě máte pravdu, takový Mitch Feinberg je pořád jednou z těch výjimek, které potvrzují pravidlo. Dnes je ale počítačová grafika takovou samozřejmostí, že se bez ní mnoho zadavatelů nechce obejít už jen z principu. Naštěstí je grafická práce stále náročná a ani ten nejlepší grafik nevykouzlí tak přirozený look, aby si toho divák případně nevšiml. Co se vstupních dat týče, i tento svět tak naštěstí pořád potřebuje fotografy.

Autor: Tomáš Třeštík

Jak jsem již zmínil předtím, tento obor chce především spoustu vynalézavosti a každá drobnost má svá specifika. Nebudu se rozepisovat o jednotlivostech, ale pojďme se podívat na to, co má případný technický fotograf k dispozici. Zjistil jsem totiž, že s dostatečnou znalostí toho, co se dá na focení použít, se pak otevírá volný prostor právě pro onu vynalézavost. Jednoduše, čím širší obzory máte, tím jste pak při práci flexibilnější.

Na cestě k dokonalé reklamě

Stran osvětlení scény je rada stejná jako v předešlém textu, doporučuji trvalá světla, pokud se jedná o méně časté použití (pořídíte je za zlomek ceny záblesků), pokud uděláte denně desítky a více fotek, záblesky vám ušetří spoustu peněz za energie a spotřební materiál (žárovky). Bavíme se zde o menších produktech - na fotografování například automobilů nebo nábytku doporučuji vždy záblesky.

Co se pozadí týče, je optimální pořídit co nejrobustnější stůl. Jelikož se počítá se složitou aranží, poslední, co chcete, je si po deseti minutách práce s pinzetou jedním drcnutím celou práci zničit. Dále je pak dobré, aby měl stůl po stranách další závity nebo jiné možnosti uchycení dalšího příslušenství (spigoty, zdířky na spigoty). Ty totiž můžeme použít pro adjustaci veškerých dalších propriet, jako jsou odrazky, rozptylky, přídavná světla, nebo držáky pro polohování produktu. Optimální stůl je pak například Fomei Big Table 100. Právě na tento stůl lze z boku přimontovat držáky a kloubová ramena, která jsou potřeba pro umístění světel a hlavně malých odrazných a stínících desek.

Právě odrazky a stínítka jsou v podstatě nezbytné pro fotografování čehokoli lesklého. Na lesklých površích se odráží celé vaše fotostudio a tyto odrazy mohou často dát předmětu zdání jiného tvaru, než jak ve skutečnosti vypadají, nebo musejí být složitě retušovány. I tady platí, že co si naaranžujete, nebudete muset pracně odstraňovat nebo měnit v počítači. Správným nastavením černých a bílých desek si tak na fotografovaném předmětu můžete vykouzlit takové odrazy, jaké potřebujete pro perfektní vyznění jeho tvarů.

Když se pak bavíme o odlescích na reklamní fotce, často se používají i odlesky a osvětlení v různých barvách, které mohou i nudnému předmětu dodat na zajímavosti a celé fotografii na atmosféře. Je to také jedna z věcí, která mi ve výbavě zůstala snad po celou dobu, barevné filtry lze totiž úspěšně zajímavě použít nejen na produkty.

A v neposlední řadě je dobré veškeré světelné zdroje opatřit klapkami. Takové pořídíte na vesměs všechny klasické reflektory od těch nejmenších, až po velké. Klapky vám dovolí přesně vytvarovat a nasměrovat proud světla - ze stejného důvodu, jako používáme odrazky a stínítka.

Ale teď pryč od studiové techniky: čím se vlastně reklamní fotografie pořizuje? Výstup je většinou požadován ve vysokém rozlišení a také grafik potřebuje obdržet pro práci co největší data. Používáme objektivy používáme s co nejvyšší rozlišovací schopností, patří mezi ně většina makroobjektivů a Tilt-Shift objektivů, které jsou pro technické žánry vůbec nejvhodnější. Nejen, že vám dovolí srovnat perspektivu a naklonit hloubku ostrosti (odpadají tedy další postprodukční úkony), ale také se obecně jedná o objektivy s vynikající korekcí zkreslení, rovnoměrným kontrastem a distribucí rozlišení. Aby to nevypadalo, že preferuji některou ze značek, dám jako příklad Schneder-Kreuznach brandovaný Leicou. :)

Skvělé je také mít pod fotoaparátem patřičný protikus, převodovou hlavu, která dovoluje precizní nastavení všech os zvlášť a oproti pákové hlavě se zastaví přesně tam, kde potřebujete.

Fotografové, kteří budou pracovat s extrémními posuny mimo optickou osu, by si měli dát si pozor ještě na jednu věc. Za podobným účelem se vyplatí používat fotoaparáty bez mikročoček na snímači. Ty jsou sice skvělými pomocníky pro přenos světla na fotodiody, ale právě při shiftování objektivu způsobují druhotnou aberaci a ztrátu rozlišení. Kvůli honbě za citlivostí se ale bez mikročoček obejdou jen některé vyloženě technické středoformáty.

To jsem zase zaběhl do přílišných podrobností. Těm, kteří u posledního odstavce usnuli, se omlouvám. V příštím textu se snad zdržím podobných exhibic, ale to jen možná a hlavně příště na viděnou!

Autor: Kryštof Korč

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!

Podobné články

Street fotografie: Jak na ni a proč se jí nebát
Street fotografie: Jak na ni a proč se jí nebát

20. 4. - Nedávno jste si na našem blogu mohli přečíst o tom, jaká technika vás při street fotce podrží a přihodili jsme i pár...

Jak vybrat nejlepší techniku na noční fotku
Jak vybrat nejlepší techniku na noční fotku

17. 4. - Komu by se nelíbily fotky oblohy zasypané hvězdami nebo záběr na rozsvícené město. Mléčná dráha, barevné linie aut...

Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • poukázka na fotoslužby

Kompletní informace »

Čekejte prosím...

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace