3. 4. 2018 | 16 minut čtení

Reportáž je v současnosti oblíbeným žánrem a také velice širokým. Tak širokým, že je velmi obtížné ho jednoduše vysvětlit. V tomto článku se pokusím shrnout základní rysy reportážní fotografie a společně s týmem z oddělení fotoaparátů vám doporučit techniku, na kterou se budete moct stoprocentně spolehnout.

Jak fotit reportáž

Co si představíte pod pojmem reportážní fotografie? Hranice s žánry typu streetová fotka nebo dokument jsou hodně tenké a do určité míry propustné, proto není divu, pokud vám myšlenky ubíhají i tímhle směrem. Při psaní dnešního článku mám ale na mysli výsostně reportážní žánry - např. koncert, firemní večírek, rodinná oslava, demonstrace či report z konfliktní zóny. Byť má každé svoje specifikum, všechny mají společné základní prvky reportáže. A protože i svatba je do velké míry reportáž, můžete nasát informace i ve článku z minulého týdne.

Udělejme si krátký exkurz do jiné disciplíny: při rozhodování o žánru psaného textu máme k dispozici několik kategorií, podle nichž se můžeme rozhodnout o překladatelských prioritách: informativní, expresivní, apelativní (a audiovizuální). Informativní funkce je jasná, nejvyšší důležitost nese obsahová stránka textu. U expresivní funkce jde hlavně o formu, jako nejvyšší prioritou se touto funkcí vyznačují umělecké texty. Apelativní jsou zase texty např. reklamní, u nichž je nejdůležitější účel. Podle podobného klíče můžeme rozdělit i žánry fotografické: každý z nich stojí na jiných prioritách, byť snad u všech - stejně jako u psaných textů - najdeme všechny tyto aspekty.

U reportážní fotografie je hlavní informační hodnota. Často jsou také doprovázené popiskem, typicky pokud je fotografie uveřejněná v některém z médií. Je tedy důležité, aby na nich byli zachycení lidé, kteří jsou pro danou situaci podstatní (může se vám povést výtečná fotka přihlížející novinářky na tiskové konferenci, nicméně pokud nemáte v rukávu stejně úchvatnou fotku sportovce, kvůli němuž se tiskovka konala, velké pochvaly se nedočkáte). Také je leckdy důležité, aby bylo vidět místo, kde se akce konala (pokud fotíte koncert pro klub, je dobré, aby tam aspoň jednou byl klub rozeznatelný), a třeba i kolik se na ní sešlo lidí. Neméně důležitá je pak i atmosféra a případně několik detailů, které celou akci dokreslí. Pokud se vám povedou i fotky s určitou estetickou hodnotou, do nichž jste třeba vložili svého kreativního ducha, je to velké plus (protože na hezké fotky se taky divák mnohem raději podívá a možná se na ně podívá i víc lidí než na ty čistě informativní), ale informace tu je vždy na prvním místě.

Zdroj: ihned.cz

Na co se podívat, když si vybírám foťák

Tady je možná na místě zmínit základní premisu při výběru foťáku: leckdy i s levným foťákem můžete udělat parádní fotky (pokud ho umíte ovládat a máte skvělé objektivy i podmínky, není důvod, proč by tomu tak nemohlo být), při ztížených podmínkách ale můžete narazit na překážky, které vám budou bránit v pořízení takové fotky. Proto je třeba myslet na to, jaký výstup očekávám a za jakým účelem vlastně fotky pořizuju. Pokud chci dělat fotky momentky z rodinných do fotoalba nebo facebook, nepotřebuju k tomu mít techniku za 200 000, na druhou stranu profík se těžko smíří s nejlevnějším kompaktem, protože nebude vyhovovat jeho potřebám. 

Vzhledem k tomu, že i svatba je do velké míry reportáž (u níž se klade větší důraz na estetickou stránku než u reportáže ze summitu EU), platí tu všechny základní technické parametry, na něž byste se měli při výběru foťáků na reportáž dívat, a to jsou:

  • rychlost ostření - Je opravdu důležité, abyste mohli (a uměli) pohotově reagovat. V jedné chvíli se ke slovu dostane jeden řečník a vzápětí na něj reaguje jiný na druhé straně stolu. Nebo se rozohní v dramatickém gestu. Bez rychlého ostření (na němž se samozřejmě podílí i objektivy) vám unikne mnoho zaznamenáníhodných momentů.

  • možnost vyšší citlivost bez výrazného šumu - Možná si říkáte, že na focení reportáže neodejdete bez blesku v brašně, tak k čemu pak možnost jít do vysokého ISO. Blesk je sice leckdy vítaným pomocníkem až nezbytností, při některých reportážních žánrech by vás ale s bleskem pěkně hnali. On totiž umožňuje zachytit důležité postavy naprosto nerozmazané a perfektně zdokumentované, ale naprosto zabíjí barevnou atmosféru okamžiku. Na koncertě proto při focení umělců na pódiu využijete práce osvětlovačů, a pokud se při určité písni rozhodnou pro přítmí, musíte na to být technicky připravení.

  • ergonomie - Při každém žánru, u něhož se pohybujete, je ergonomie podstatná. Fotit byť i pár hodin s foťákem, který vám nesedí v ruce, je natolik nepříjemné, že budete po chvíli otrávení. A rozhodně tím nechci zvýhodňovat jednu jedinou značku - každému sedí do ruky něco trochu jiného, proto je důležité si foťák před nákupem i osahat, potěžkat, v nejlepším případě s ním u dělat i pár zkušebních snímků.

Pak jsou tu další funkce, které vám focení zpříjemní:

  • ostření palcem - tzv. back-button focus - Nemusíte při každé fotce znovu a znovu přeostřovat, stačí vám na objekt zaostřit jednou a ostření zamknout. Při dostatečné cloně tak můžete reagovat velice rychle.

  • sériové snímání - Znáte to - na první fotce dotyčný mrká, na druhé zase otevírá ústa tak, že při tom vypadá jako člověk nevalné inteligence. U sériového snímání máte mnohem větší šanci, že ho chytnete v akci a zároveň s příjemným (nebo aspoň situaci adekvátním) výrazem.

  • tiché snímání - Sice se vám moc často asi nestane, že byste fotili liturgický obřad a rušili ho tak stejně jako při svatbě, ale ani tak nemusí být slyšet každý cvak. Obzvlášť kdyby neustále přehlušoval ředitele podniku na večírku připomínajícím jubileum založení firmy.

  • duální slot - Záloha se hodí vždycky.

  • Wi-Fi - Při focení do jpegu můžete fotky rovnou posílat do redakce nebo někam jinam, kde se hned zveřejní. Protože v době digitální je rychlost důležitá.

Autor: Jan Šibík

A které konkrétní foťáky vám můžeme s čistým svědomím doporučit? Začněme od těch, které splňují důležité reportážní požadavky, ale nepotřebujete z nich mít tisková data nebo netoužíte po uveřejnění v novinách. Skvěle vám tu poslouží kompakty Canon G7X II, G1X III nebo G5X, Sony RX100 III nebo Olympus E-M10 III a Panasonic GX 80.

Náročnější uživatelé budou spokojení s Canonem 80D či 77D, Nikonem D7500 a D5600, Fujifilmem X-Pro2 či Olympusem E-M1 II. A ti nejnáročnější můžou bez obav sáhnout po Canonu 5D Mark IV, 6D Mark II nebo vlajkové lodi 1DX Mark II, Nikon svým profesionálním uživatelům nabízí třeba D750, D850 či D5. U Fujifilmu nešlápnete vedle s XH1 nebo XT2Sony zase výbornou A7S II, A9 nebo A7 III. Skvělé přístroje jsou také RX100 IV a RX100 V, které vám nabídnou výborný výkon v nenápadném malém těle.

Všechny fotoaparáty vám (v závislosti na podmínkách) při focení reportáže poslouží výborně, je ale třeba mít na paměti, že kompaktní foťáky (byť s výměnnými objektivy) většinou nedosahují kvalit full framu. Je proto opravdu důležité vědět, za jakým účelem fotky pořizujete. A u kompaktů nezapomeňte na zásobu náhradních baterek. :) A pokud foťákem vašeho srdce bude ten, která má větší rozlišení než 40 Mpx, tak ho při focení reportáže můžete nastavit i na menší rozlišení, protože větší není nutné. (Takový foťák si jistě nepořídíte jenom na reportáž a při jiných žánrech se takové rozlišení může hodit.)

chci novou zrcadlovku     chci systémový kompakt     chci kompakt

Objektiv je grunt

Ani sebelepší foťák bez objektivu nefotí. I tady si můžeme připomenout poučku, o kterou jsem se opřela v minulém článku - objektivy na reportáže je dobré mít rychlé, ostré a světelné. K tomu bych ještě dodala širokoúhlé. Dlouhá skla jsou portrétní, široká vás naopak vtáhnou do děje, ukážou vám i okolí, kde se daná situace odehrává, a to přesně od reportáže chcete. U reportáže se nemusíte bát ani pevných skel. 

A jaké objektivy se na reportáž hodí? Pro začátečníky je výborné ohnisko 50 mm (po přepočtu - pokud nemáte full frame, je potřeba ohnisko objektivu přepočítávat tzv. crop faktorem). To ukazuje víceméně obraz, který vidíte vlastníma očima, a z hlediska reportáže vám zachovává dostatečné okolí pro kontext, ale zároveň jste dost blízko na to, aby bylo poznat, co je důležité. Pro pokročilejší doporučujeme jít do širších ohnisek, 35 mm je velmi oblíbené a užitečné. Taky je důležité koukat na to, který širokáč je určený pro focení lidí a který na architekturu: zatímco při focení architektury oceníte rovné linie u okrajů, lidé, kteří skončí na okraji snímku pořízeném takovým objektivem, vám ho dost možná omlátí o hlavu. Proto dbejte na to, abyste lidi fotili objektivy se soudkovitým zkreslením po hranách.

mám radši širší skla     potřebuji delší skla

Výborné vlastnosti pro reportáž má zoomový objektiv 24-70 mm f/2.8 L II od Canonu, od stejné značky pak pevné objektivy 24 mm f/1.4 L II, 35 mm f/2 IS USM nebo 50 mm f/1.8. Nikon nabízí skvělé zoomy 24-70 mm f/2.8E a 24-120 mm f/4 G a z pevných skel můžeme doporučit 20 mm f/1.8 G či 35 mm f/1.8 G FX a DX

Majitelé fotoaparátu značky Sony by ve své výbavě neměli opomenout 28 mm f/2, 35 mm f/2.8, 55 mm f/1.8, Zeiss Batis 25 mm f/2 nebo zoomy 16-35 mm f/4 a 24-105 mm f/4. Fujifilm má zase výtečnou 16 mm f/1.4 a nezklamou vás ani další objektivy z dílny Fujifilmu: 23 mm f/1.4 a f/2, 35 mm f/2 a zoomy 16-55 mm f/2.8 a 18-135 mm f/3.5-5.6.

Majitelé značky Olympus se mohou plně spolehnout na 12 mm f/2, 17 mm f/1.8 nebo 25 mm f/1.8. Panasonic má na kontě výborná skla 15 mm f/1.7 a 25 mm f/1.7

spolehám se na pevné objektivy     radši mám ve výbavě zoomy

Focení koncertu je natolik specifickou disciplínou, že vyžaduje i odlišný typ objektivů. Pokud fotíte v klubu a doslova si na interpreta můžete sáhnout, nabídka skel, kterou jsme vám tu nabídli, vám postačí. Ve velkých prostorách byste s 20 mm mnoho dramatických snímků nenafotili, tam se hodí teleobjektivy: např. klasické rozmezí 70-200 mm výborně zpracoval Tamron, a to ve verzi f/2.8 G2 a VC. Další tipy na skvělá delší skla s reportážními parametry najdete v minulém článku.

Autor: Jiří Štarha

Příslušenství, s nímž budete mnohem jistější a pohotovější

I tady záleží na tom, co od fotky a focení vůbec očekáváte. Pro pár cvaků za den nepotřebujete mít náhradní baterku, při intenzivním celodenním focení se jich hodí mít v zásobě hned několik a nabíječku po ruce k tomu. To, co se vám bude opravdu hodit, si jistě z našich návrhů sami vyberete. :) Sami zjistíte, že se mnoho z nich překrývá s příslušenstvím na svatbu - to proto, že svatba je z velké části taky reportážním žánrem. A některé věci jsou zkrátka univerzální.

  • brašna - V případě kratší reportáže zapomeňte na batoh. Tady (na rozdíl od svatby) potřebujete objektivy měnit mnohem častěji a neustále si kvůli tomu sundavat ze zad batoh je neskutečně otravné. 

  • kvalitní popruhy - Byť nestojíte na nohou celý den (většinou) jako v případě svatby, popruhy oceníte. Když celou váhu foťáku nenese jenom krk, je to příjemné.

  • blesk + dostatek baterek - Při focení kupříkladu firemní akce je to podstatná část vašeho vybavení. Opravdu. Zrovna tyhle snímky mají vysoce informační hodnotu a umělecké zašumení vám jméno neproslaví.

  • náhradní baterie - Viz úvodní odstavec. Já osobně bych se bez minimálně jedné náhradní baterky na focení nevydávala, protože výdrž baterky ovlivňuje nejen množství nafocených snímků, ale i chlad či to, jestli si fotky prohlížíte na displeji, nebo jestli přes displej dokonce i fotíte. A takový elektronický hledáček sežere opravdu hodně energie.

  • náhradní paměťová karta / -y - Zálohovat, zálohovat, zálohovat. A navíc není nic horšího, než když vám foťák zahlásí plnou paměť a vy jste teprve v polovině focení a nemůžete si fotky z karty přehrát do počítače. Snad jedině vybitá baterka, když nemáte náhradní ani nabíječku.

  • kvalitní oblečení a rukavice - Reportáž můžete pořizovat v lecjakém počasí a nikoho nezajímá, že vám mrznou ruce okolo kovového předmětu. Udržujte se v teple a pohodě a všechno půjde mnohem snáz.

  • UV filtr a čištění - Nejenom že brání průniku UV paprsků na snímač, ale i mechanicky chrání sklo objektivu před poškrábáním. A lepší poškrábat filtr za 700 než objektiv za 30 000. A když budete muset fotit v dešti, bude vám to jedno. :)

Každý žánr je svým způsobem specifický

Už jsem na to narazila několikrát - reportáž je žánr natolik široký, že pod něj schováte spoustu podžánrů, které mají svoje specifika. Proto při nákupu vězte, na co především se chcete zaměřovat. 

Koncert je výrazný jak velkými přechody mezi osvětleným pódiem a neosvětleným publikem, tak obecně horšími světelnými podmínkami a horším přístupem k fotografovaným. (Kdybyste začali chodit po pódiu a strkali muzikantům objektiv do obličeje, už byste si asi na žádném koncertě nezafotili. Nikdy.) Na firemním večírku zase v pozdních hodinách panuje romantické přítmí, které si fotograf ovšem moc neužívá. Protisvětlo vám nevykouzlí uměleckou siluetu, ale fotku s nulovou informační hodnotou, s níž vás zadavatel vyhodí. Základní úskalí konfliktních zón (a situací obecně) je asi nasnadě, v tom případě doporučuju k fotovýbavě i neprůstřelnou vestu. Zároveň je třeba myslet na to, že při každé reportáži nesete určitou zodpovědnost, ale z takto vypjatých situací obzvlášť. V tomto případě bych řekla, že obraz je víc než slova a obrazová reportáž může ovlivnit vnímání konfliktu mnohem víc než doprovodný text.

Ale zpět k něčemu pozitivnějšímu. Na závěr pár tipů na focení reportáže:

  • Vyžádejte si přesný program akce a fotky prostor, ideálně místo ještě před focením navštivte. Budete tak připravení na všechny momenty, které musejí být zdokumentované, a máte šanci si najít místa, z nichž bude na ty důležité osoby dobře vidět.

  • Naučte se třídit. Je důležité, aby váš výběr dával dohromady ucelený soubor A nepřehltil diváky.

  • Trénujte ohnisko - dokážete pak odhadnout, co všechno bude v záběru a co ne. S tím souvisí si focení od boku - můžete pořídit zajímavé záběry, při kterých si nikdo nevšimne, že ho fotíte.

  • Vypněte osvícení zaostřovacích polí. I krátké probliknutí vás může fotografovanému objektu prozradit a bezprostřední moment je pryč.

Autor: Anna Jirásková

Na další tipy se můžete těšit ve speciální sérii věnované focení různých žánrů. Příští týden se koukneme na zoubek street fotografii a do té doby přeju dobré světlo a rychlou ruku!

Autor: Anna Jirásková a tým z oddělení fotoaparátů

SONY Alpha A7IV
SONY Alpha A7 IV tělo

Rozlišení 33 Mpx, full frame Exmor R CMOS BSI, Snímání rychlostí až 10 fps, nativní ISO 100 – 51 200, 4K 60p video 10 bitech, S-Cinetone

59 990,-
SONY Alpha A7 III
SONY Alpha A7 III

full frame 24 Mpx snímač, až 10 sn./s. při sekvenčním snímání s bufferem až na 177 JPEG snímků, XAVC S 4k video, 100 Mbps 8-bit 4:2:0 - interní nahrávání, přes HDMI výstup 8-bit 4:2:2, 120 FPS FHD

37 990,-
CANON EOS R6 Mark II
CANON EOS R6 Mark II

Rozlišení 24,1 Mpx / obrazový procesor DIGIC X, Rozsah citlivosti až ISO 102 400, AF s technologií Dual Pixel CMOS AF II

62 990,-

Související články

Fotoškola - street fotografie II.

Fotoškola - street fotografie II.

Průvodce filtry NiSi s krajinářským fotografem Michael Molterem

Průvodce filtry NiSi s krajinářským fotografem Michael...

Fotoškola - street fotografie

Fotoškola - street fotografie

Diskuze

Jak vybrat nejlepší techniku na focení reportáže

Přidat příspěvek
  • Langosch
    Reagovat

    Pěkný článek

    Langosch 12.12.2023 10:41:55
    Pěkně napsaný článek s dobrými radami, postřehy, informacemi ...jistě mnohým nadšencům, amatérům a nejen jim pomohou!
Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
I nás baví Instagram.
@fotoskodacz
Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • 300 Kč poukázka na tisk fotografií

Kompletní informace »

Čekejte prosím...