IRIX 11 mm F4 Blackstone je nejširokoúhlejší pevný objektiv, jaký jsem kdy zkoušel. Když otevřete papírovou krabici, čeká na vás ještě parádní kovová, ve které se ukrývá luxusní skořepinový obal, umožňující přenášet objektiv třeba v obyčejném batohu. A uvnitř skořepinového pouzdra je on. Parádně zpracovaný objektiv, který nabízí velmi slušnou kvalitu obrazu s minimálním zkreslením, ale také praktické vychytávky, které jsem ještě neviděl.

• minimální zkreslení - vhodný i na architekturu
  • velmi dobrá ostrost
  • vynikající vlastnosti v protisvětle
  • špičkové zpracování
  • stupnice hloubky ostrosti
  • stupnice hyperfokálních vzdáleností
  • možnost seřízení zaostřovacího prstence
  • aretace zaostřovacího prstence
  • bezkonkurenční poměr výkonu a ceny
  • větší rozměry a hmotnost
  • filtry se dají nasadit pouze se speciálním držákem
  • měkčí okraje i při zaclonění

Recenze IRIX 11 mm F4 Blackstone

Širokoúhlé objektivy mám prostě rád. Čím širší je úhel záběru, tím zajímavější a zábavnější je focení. Kdo širokáče používá stejně rád jako já, ten ví, že je znát každý milimetr na ohniskové vzdálenosti, hodně se to projeví na úhlu záběru. Takže ohnisková vzdálenost 11 mm na fullframe snímač, to je teda něco, to se opravdu moc často nevidí. Na APS-C snímače jich pár najdete, ale na fullframe má tenhle IRIX 11mm F4 vlastně jen jediného konkurenta. Je jím Canon EF 11-24 mm F4L USM, což je skvělý zoomový objektiv, kterém je možno vytknout snad jen jediné. Je to cena necelých 84 000 Kč (duben 2018), což jej v očích naprosté většin fotografů opravdu hodně znevýhodňuje.

IRIX 11mm F4 Blackstone je tedy jedinou možností, pokud toužíte po extrémně širokém úhlu záběru. Vlastně tu máme ještě verzi Firefly, která je trochu levnější. To se projevuje především na kvalitě zpracování, ale optická konstrukce je stejná.

Pro koho je vhodný

Objektiv IRIX 11 mm F4 je prostě extrémně širokoúhlý, úhel záběru je cca 126° a to je opravdu hodně. Perfektně se tedy hodí třeba pro fotografování krajiny, kde dokáže dokonale zvýraznit popředí při maximální hloubce ostrosti. Ale překvapivě výkonný je i pro focení architektury nebo interiérů, protože nabízí vzhledem k tak širokému úhlu záběru nebývale malé soudkové zkreslení (cca 3%), takže všechny svislé a horizontální linie zobrazuje skutečně téměř rovné. Samozřejmě je v takovém případě extrémně důležité držet osu objektivu přesně vodorovně, což není bez stativu úplně snadné. Při sebemenším náklonu se totiž všechny vertikály začnou naklánět. Docela dobře tedy dokáže nahradit daleko dražší tilt-shift objektivy, které si s perspektivou záběru dokážou poradit po svém. Samozřejmě je třeba brát v úvahu popředí záběru, aby nebylo nepřirozeně deformované. Při troše snahy se dá použít třeba i  na reportáže, kde můžete skvěle využít velké hloubky ostrosti, ale pak je nutné počítat s tím, že okraje záběru zcela zdeformují všechny obličeje nebo končetiny, které nabývají naprosto nepřirozených tvarů.

Vyrobit takhle širokoúhlý objektiv není úplně snadné, takže jsem počítal s určitými kompromisy v kvalitě obrazu. Ale k mému překvapení bylo těch kompromisů opravdu velice málo. Už jsem zmínil velmi malé zkreslení, to mi udělalo opravdu velkou radost. Na ukázkových snímcích se můžete sami přesvědčit, že focení rovných linií není  opravdu žádným problémem.

Samozřejmě, že mě velice zajímala i ostrost, ta je ve středu snímku vynikající už a plně otevřenou clonu a s přicloněním se samozřejmě ještě trochu zlepšuje. Maximum je cca na cloně f/8, což je docela obvyklé. Ještě clona f/11 je perfektní, při vyšším zaclonění už zčíná kresbu znehodnocovat difrakce. Trochu menší radost jsem ale měl z ostrosti v okrajích. Stejně jako u naprosté většiny podobně širokoúhlých objektivů jsou okraje snímku měkčí, ale naštěstí to není zase taková tragedie. Horší kresba v okrajích zůstává i po zaclonění, ale myslím, že vzhledem k tak širokému úhlu záběru se to dá tolerovat.

Moc mě ale potěšily snímky v protisvětle a se sluncem přímo v záběru. Na několika ukázkových snímcích můžete vidět slunce v záběru, určitě pár reflexů najdete, ale je jich neobvykle málo. Skvělou zprávou je ale i perfektní přenos kontrastu, nedochází tedy k nepříjemnému závoji. Krajináři si s reflexy dokážou poradit, ale s tímhle objektivem to nebudou mít nijak těžké ani ti, kteří reflexy ze snímku odstranit nedovedou.

Chromatická aberace není ani zdaleka takovým problémem, jak by se u takového objektivu dalo čekat. Ukázkové snímky jsou toho důkazem. Všechny jsou převedeny z RAWu pouze s úpravami jasu a barevnosti, bez doostřování a bez jakýchkoliv korekcí optických vad objektivu v programu Nikon Capture NX-D. Ten totiž onjektiv IRIX nezná, takže nemá žádné profily, které by na korekci obrazových vad mohl použít.

Možná ještě větší radost mi udělala vinětace, kterou jsem si prakticky vůbec neuvědomoval. Schválně jsem si ještě jednou prohlédl nafocené fotografie a na plně otevřenou clonu jsou sice rohy trochu tmavší, ale vzhledem k ohniskové vzdálenosti je to ztmavení nebývale malé.

Zajímavě vypadá rozostřené pozadí při zaostření na objekt v popředí (na ukázce je to větvička jalovce) při otevřené cloně. Můžete si všimnout, že pozadí ve středu snímku je sice rozostené, ale výrazně méně, než v okrajích snímku i přes to,že se objekty v okrajích vyskytují blíže hlavnímu objektu.

Design, ergonomie, ovládací prvky

Design objektivu se mi prostě líbí, připadá mi jako skvělá kombinace modernosti a tradice. Tu tradici  mi připomíná vroubkovaný kovový zaostřovací prstenec (verze Firefly ho má plastový) podobný těm, které na svých objektivech používal Zeiss před mnoha lety. Působí decentně a při tom vůbec neklouže a dobře se drží. Chod zaostřovacího prstence klade přiměřený odpor a je naprosto plynulý, jak jsme zvyklí u manuálních objektivů té nejvyšší třídy. Na prstenci je vygravírovaná stupnice zaostřovacích vzdáleností (na verzi Firefly jsou všechny značky pouze namalované). Zajímavé je také to, že oproti tomu, co jsme byli u manuálních objektivů zvyklí, není “doraz” na značce nekonečno, ale o kousek za ní. Nekonečno je signalizováno jemným klapnutím, nebo spíš zaskočení prstence, jako jsme zvyklí u clonového kroužku při nastavování jednotlivch clonových čísel a mezistupňů.

Jak se k pořádnému manuálnímu objektivu sluší, nechybí zde ani klasická stupnice hloubek ostrosti, která zobrazuje rozsah hloubky ostrosti vzhledem k aktuálně nastavené cloně. Tohle mi chybí u naprosté většiy moderních autofokusových objektivů. Co jsem ale ještě neviděl a co mi přijde podobně praktické, to je stupnice hyperfokálních vzdáleností opět pro jednotlivá clonová čísla. Pro krajináře je to naprosto skvělá pomůcka.

Poprvé jsem také viděl aretaci ostřícího prstence, což může někom přijít naprosto zbytečné. Ale myslím si, že aretační prstenec je další skvělou vychytávkou. Stačí totiž zaclonit, podle stupnice hyperfokálních vzdáleností zaostřit a pak ostření zaaretovat. A je hotovo. Můžete si tak být naprosto jisti, že omylem nepootočíte ostřicím prstencem a že budou všechny snímky zaostřeny naprosto správně, hloubka ostrosti je u tohoto objektivu tak velká, že autofokus v podstatě postrádá smyslu.

Pomyslnou třešínkou na dortu je pak možnost seřízení pozice ostřicího prstence pro případ, že by zaostřování neodpovídalo skutečnosti. Výrobce ale upozorňuje na to, že tuhle možnost by měli využívat jen skutečně zkušení fotografové.

Pevná sluneční clona slouží jako ochrana přední vypouklé čočky a také znemožňuje nasazení běžných šroubovacích filtrů. Filtry použít můžete, ale pouze prostřednictvím speciálního držáku. Díky veliké a vypouklé přední čočce tedy musíte být docela opatrní, aby nedošlo k jejímu znečištění, nebo v nejhorším případě k poškození. Focení za deště tedy není nijak jednoduché, protože i když se snažíte přední člen objektivu chránit, sem tam se na něj nějaká ta dešťová kapka stejně dostane.

• plnoformátový objektiv
  • 11 mm ohnisková vzdálenost
  • 126° zorné pole (úhlopříčka)
  • minimální vzdálenost zaostření 27 cm
  • světelnost f/4 (f/22)
  • 9 lamelová kruhová clona
  • optická konstrukce 16 členů v 10 skupinách (4x HR, 2x ED, 3x ASP)
  • zásuvka pro želatinové filtry
  • odolné tělo – vnitřní konstrukce hliníková / hořčíkové vnější pouzdro s povrchovou úpravou proti poškrábání
  • celokovový eloxovaný ostřicí prstenec

Objektiv IRIX 11 mm F4 Blackstone mě prostě bavil. Je perfektně zpracovaný, nabízí hned několik unikátních vychytávek, které zpříjemňují a ulečují focení. Opticky je na tom velice dobře, nemusíte se obávat slunce v záběru, ani rovných linií při focení architektury, můžete prostě fotit a užívat si ohromného úhlu záběru a maximální hloubky ostrosti. Recenzoval Luděk Bouška

IRIX 15 mm f/2,4 Blackstone
Hodnocení 88%

IRIX 15 mm f/2,4 Blackstone