Canon EOS 2000D je nejnovějším zástupcem zrcadlovek určených pro začínající fotografy. Model 2000D je malý, lehký a snadno se ovládá. Začínajícím fotografům dokáže nabídnout přesně to, co potřebují: plně automatické scénické režimy, ale také možnost manuálního nastavení času a clony.

Hodnocení odborníka 80%

• slušný obrazový výkon
  • malé rozměry a hmotnost
  • snadné ovládání
  • FullHD video
  • scénické režimy
  • WiFi a NFC
  • nemá dotykový displej

Recenze Canon EOS 2000D

Už v roce 2008 představil Canon model EOS 1000D, který byl určen těm nejméně náročným fotografům, kteří se s fotografováním zrcadlovkou teprve seznamují. Byl to velice dobrý tah, protože se jednalo o velice levnou zrcadlovku, která nabízela především automatické funkce, ale také možnost manuálního nastavení, díky tomu to byl ideální přístroj na učení. Měl rozlišení 10 Mpx a nejvyšší citlivost ISO 1 600.

V roce 2011 Canon představil nástupce s označením EOS 1100D. Nabízel rozlišení 12 Mpx, nejvyšší ISO 6 400 a nově také HD video, jinak byl v podstatě stejný. Koncem roku 2014 přišel model 1200D s novým snímačem s rozlišením 18 Mpx a FullHD videem. Právě tenhle snímač Canonu vydržel docela dlouho, používal ho hned v několika modelech. Objevil se také v nástupnickém modelu EOS 1300D, který oproti předchůdci nabízel i možnost bezdrátového propojení prostřednictvím WiFi a NFC.

Nový Canon EOS 2000D na první pohled nijak nevybočuje z řady a zachovává jak funkce, tak logiku ovládání, které se Canonu osvědčilo na mnoha modelech. Stejný systém přístupu k funkcím byl použit u mnoha modelů dokonce i u vyšších tříd. Nový je ale snímač s rozlišením 24 Mpx. Znamená to, že si můžete dovolit tisknout větší fotky a nebo z pořízených snímků dělat větší výřezy.

Pro koho je Canon EOS 2000D určen

Jak jsem už naznačil výše, jedná s o přístroj, který začínajícímu fotografovi usnadní vstup do světa fotografie. Když vezme přístroj do ruky skutečně úplný začátečník, který se zrcadlovkou ještě nikdy nefotil, bude schopen s ním pořídit hezké fotky. K tomu mu pomůže inteligentní automtika, která je schopna detekovat fotografovanou scénu a nastavit vhodné expoziční hodnoty za fotografa podle toho, co se chystá fotit. V tomto režimu si uživatel může vybrat pouze to, jestli chce použít samospoušť.

O stupeň zajímavější je kreativní automatika. Zde si po stisku tlačítka Q můžete vybrat, jestli chcete pořídit snímek s ostrým, nebo s rozostřeným pozadím, můžete také nastavit režim blesku a nebo zvolit kontinuální (sériové) snímání, kdy přístroj fotí jednu fotku za druhou. A to nesmím zapomenout na možnost nastavení, jak syté a kontrastní výsledné snímky budou. O vše ostatní se opět postará automatika přístroje.

Dalším stupněm ke získání plné nadvlády nad přístrojem a tedy i nad výslednými snímky jsou scénické režimy. Zde si už sami volíte typ scény, kterou se chystáte fotit (portrét, krajina, sport, makro, jídlo, noční focení), přístroj automaticky nastaví optimální hodnoty pro danou scénu a vy můžete ovlivnit především barevný nádech podle toho, při jakém typu osvětlení budete fotografovat. Stále se tedy jedná o plně automatické režimy, do kterých fotograf nemůže skoro vůbec zasahovat.

s poloautomatickými režimy (Av a Tv) a nejvíce samozřejmě s plně manuálním režimem (M) přichází ta skutečná fotografická svoboda. Pod kontrolou máte clonu i čas, nastavení citlivosti, korekci expozice a všechny ostatní funkce, které mají i mnohem dražší a výkonnější přístroje.

Canon EOS 2000D je tedy určen právě těm, kteří chtějí fotit zrcadlovkou a buď ani nechtějí na přístroji nic nastavovat, a nebo by chtěli, ale ještě to neumí. Canon EOS 2000D je ideální první zrcadlovkou, se kterou propadnete kouzlu fotografování.

Design, ergonomie, menu a ovládací prvky

Ergonomie ovládání je u Canonu tradičně perfektní. Je vidět, že pokud nepotřebují u nových modelů nijak zásadně měnit ovládání, mají to prostě za ty roky už vychytané. To je super pro fotografy, kteří se sžili s předchozím modelem a plánují přejít na novější stroj.  Jestliže jste někdy měli v ruce nějaký starší Canon EOS, nečeká vás skutečně téměř žádné překvapení, ergonomie zůstala zachována. Všechny často nastavované funkce mají své tlačítko a k těm ostatním se dostanete po stisku tlačítka Q. Menu pak slouží především k prvotnímu nastavení přístroje, které v průběhu užívání už moc často neměníte. Příjemné je, že veškeré ovládací prvky jsou soustředěny napravo, takže většinu nastavení hravě zvládnete jednou rukou.

Autofokus

Systém automatického ostření je u Canonu EOS 2000D stejný, jako u starších modelů. K dispozici máte 9 ostřicích AF bodů a možnost přepínat mezi průběžným (AI Servo) a statickým (One Shot) zaostřováním. Pro začínajícího fotografa je to možností víc než dost a při správném nastavení může bez obav fotit jak statické, tak pohyblivé objekty. Ale pouze přes hledáček. V režimu živého náhledu, který se využívá především pro natáčení videa, je zaostřování relativně pomalé, takže se hodí spíše na ty statické scény.

Na fotky jsem byl zvědav ze všeho nejvíc a hned na úvod musím říct, že jsem byl moc potěšen už od prvních záběrů. Měření expozice fungovalo excelentně, což není vlastně žádné překvapení. Nový snímač má jednak vyšší rozlišení, ale přijde mi, že oproti předchůdcům si lépe dokáže poradit s vysokým rozsahem jasů ve scéně, což je hlavně pro začátečníky velice důležité. Když zapnete ještě Automatickou optimalizaci jasu, přístroj trochu projasňuje stinné partie snímku, takže není tak velký problém s tím, že třeba při dobře exponovaném popředí vychází úplně přepálená obloha.

Šum při vysokých citlivostech

Moc mě potěšil výkon při nastavení vysokých citlivostí. Jak vidíte v galerii ukázkových fotek, jsou snímky na ISO 800 čisté a v podstatě téměř bez šumu. Jenže ono to pokračuje i na vyšších citlivostech.

Jak můžete vidět na ukázkových snímcích, je bez problémů použitelná i nejvyšší nativní citlivost ISO 6 400. Šum samozřejmě uvidíte, ale rozhodně nepůsobí nijak rušivě. Redukce šumu byla nastavena na střední hodnotu a myslím si, že by klidně mohla být nastavena i na nižší úroveň, protože už jsou snímky trochu “přežehlené” a trpí lehkou ztrátou detailů. Ale není to nic zásadního.

Ostrost dělá objektiv

Možná vám přijde tento odstavec zbytečný s tím, že to je přece jasné. Ale právě začínajícím fotografům to úplně jasné být nemusí. Píšu o tom hlavně kvůli kvalitě ukázkových snímků, které byly pořízeny objektivem dodávaným v setu s tělem. Vzhledem k tomu, že je dodáván v setu, neočekává se od něj bůhvíjaký výkon.Proto jsou některé snímky v okrajích lehce neostré, nebo na kontrastních hranách najdete barevnou aberaci (zelené, fialové a nebo modré skvrny při maximálním zvětšení). Schválně jsem některé fotky pořídil velice levným (3 390 Kč) a při tom vynikajícím objektivem Canon EF 50/1,8 STM, jsou perfektně ostré a bez barevných vad. Ale i se setovým objektivem jsem nafotil snímky, kde se optické vady neprojevují, jde tedy o konkrétní podmínky.

Jisté tedy je, že se rozhodně vyplatí investice do kvalitnějších objektivů, které vám přinesou nejen ostřejší fotografie, ale také lepší světelnost, která vám umožní lépe pracovat s hloubkou ostrosti, ale také možnost fotit pohybující se objekty i za horšího světla.

• APS-C snímač CMOS s rozlišením 24,1 Mpx
  • ISO 6 400 (rozšíření na ISO 12 800)
  • Procesor DIGIC4+
  • Full HD s 30p
  • Live View
  • Hledáček s 9-bodovým AF
  • LCD displej s úhlopříčkou 7,5 cm (3 palce) a 920 tisíci body
  • Wi-Fi s NFC - rychlé sdílení fotografií i během cest prostřednictvím aplikace Canon Camera Connect
  • Propracovaný průvodce fotografováním a ovládáním fotoaparátu

Canon EOS 2000D je perfektní především pro začátečníky. Je malý, lehký a snadno se ovládá. Začínajícím fotografům dokáže nabídnout přesně to, co potřebují: plně automatické scénické režimy, ale také možnost manuálního nastavení času a clony. Pokud ho doplníte kvalitním objektivem, můžete se těšit na excelentní kvalitu fotek.

11. 4. 2024

4. 4. 2024

26. 3. 2024