Jak vybrat nejlepší techniku na noční fotku

Jak vybrat nejlepší techniku na noční fotku

Jak vybrat nejlepší techniku na noční fotku

Komu by se nelíbily fotky oblohy zasypané hvězdami nebo záběr na rozsvícené město. Mléčná dráha, barevné linie aut okolo kruhového objezdu, polární záře, hrátky s prskavkou. Všechny tyto motivy mají jedno společné: pořizují se výhradně v noci. Jak se připravit na pořízení skvělého snímku a co vám k tomu poslouží jako prostředek?

Noční fotka, fotka mnoha tváří

Zatímco v minulých dílech jsme se věnovali focení za (převážně) denního světla, dnes probudíme naše noční já. Jak už vás asi napadlo při čtení perexu, noční fotka je hodně široké téma (které koneckonců není, že), v tomto článku se ale budeme věnovat hlavně fotografování noční oblohy a architektury. Dotknu se i oblíbeného malování světlem, v základních charakteristikách ale mají všechny zmíněné mnoho společného. Začněme od fotky noční oblohy.

Co se vám vybaví, když se řekne noční obloha? Mléčná dráha? Hvězdy? Star trails? Nebo dokonce celý vesmír? Ať už vaše fotografické srdce tíhne k čemukoliv, budete potřebovat oblast s minimálním světelným znečištěním (ideálně nulovým, ale pokud takové najdete, tak buď došlo k obřímu black outu, nebo máte štěstí a ocitli jste se na místě zvaném oblast tmavé oblohy - i když ani tady nebude dost možná úplně nulové). Právě to je totiž jedním z největších zabijáků fotky, na níž je vidět aspoň pár hvězd. Berte to jako malý výlet mimo civilizaci, který si před těmi, kteří by vás nejraději měli v dojezdové vzdálenosti 24/7, můžete obhájit hledáním dokonalé lokace pro kvalitní fotku.

Autor: Mikko Lagerstedt

Foťte na manuální nastavení. Jakkoliv se režimy priority clony nebo času hodí na denní focení, při nočním se i tak inteligentní přístroj, jakým je fotoaparát, snadno zmate a může zbývající parametry vyhodnotit (pro vás) špatně. Nejdůležitějším faktorem je pro vás čas - pokud hvězdy chcete mít rozmazané do star trails, použijte dlouhý, pokud je chcete mít ostré, použijte (relativně) krátký. V každém případě zbylé dva hlavní parametry přizpůsobte právě jemu. A podle čeho poznat, jaký čas je tak akorát? Pokud chcete hezké star trails, připravte si aspoň hodinu, spíš ale deku, termosku horkého čaje a psychiku na noc strávenou venku. U ostrých hvězd nemusíte nikde mrznout příliš dlouho, pokud nechcete, pro zjištění ideálního času vám může orientačně pomoci tento vzoreček:

Platí pro naši zeměpisnou šířku a jako ohnisko použijte číslo po přepočtu na full frame: pokud jste tedy majiteli přístrojů s menším či větším snímačem, přepočítejte ho crop faktorem. A pamatujte na to, že čas vypočtený tímhle vzorečkem je orientační a hraniční - rozhodně tedy nenastavujte delší, ale jděte naopak do trochu kratšího. Abyste zjistili přesný čas, je potřeba do něj započítat zeměpisnou šířku, rychlost otáčení země, resp. úhel, který oběhne za určitou dobu, takže pokud máte rádi počty, na googlu najdete velmi komplexní návod. :)

Pokud patříte stejně jako já k těm, kteří si raději všechno nejdřív otestují, než začnou fotit naostro, doporučujeme vám na testovací snímek vypnout funkce redukce šumu u dlouhých expozic a vysokého ISO. Při využití této funkce totiž dochází k tomu, že se pořizují a spojují dva snímky a proces tedy trvá dvojnásobek času. Při vyzkoušení, jestli nepotřebujete zvednout ISO, je vám jedno, že snímek nebude dokonale vyhlazený. Naopak při focení naostro právě tyhle funkce dokážou krásně odstranit artefakty způsobené zahříváním snímače a Bayerovou maskou, takže je pak nezapomeňte zase zapnout. Co se týče ostření, žádný objektiv nemá moc rád extrémy, proto ostřete lehce před nekonečno.

Pokud toužíte po snímku star trails, nezapomeňte na chlazení. Už při kratších časech než 1 hodina se snímač zahřívá. Protože na snímač budete pouštět světlo hodně dlouhou dobu, nutností je i ND filtr s minimální hodnotou 1000, spíš se ale zaměřte na 2000 - pozor dejte také na to, že každý ND filtr snímek barevně lehce posouvá. Vypněte všechny funkce, které k momentální akci nezbytně nepotřebujete - baterie se tak bude míň vybíjet. Dostatek energie pro foťák asi ani nemusím zmiňovat, bez šťávy prostě nepojede. V neposlední řadě pro vás jako tip na focení star trails máme dvojí expozici. Pokud chcete fotit oblohu nad osvětlenou vesničkou i s osvětlenou vesničkou, použijete jiné nastavení u nebe s minimálním světlem a intenzivně nasvícenou vesnicí. V neposlední řadě proto potřebujete taky trochu umět s Photoshopem, abyste uměli snímky složit dohromady.

S jakým foťákem to půjde dobře

Z minulých dílů asi máte docela dobrou představu o těch nejlepších strojích, které jsou na trhu k mání - a ty vás podrží i při astrofotce. Tentokrát vám ale nepřinesu výběr těch nejlepších foťáků ve všech stupních nároků, protože by jich bylo příliš mnoho. Pro astrofotku toho totiž vlastně až tak moc nepotřebujete a to hlavní je tady objektiv. Pokud tedy víte, že svůj přístroj chcete zaměřit i na noční oblohu či město, jsou pro vás podstatné především dva parametry: možnost manuálního nastavení a připojení kabelové spouště. Což splňují všechny zrcadlovky i CSC fotoaparáty.

Jeden fotoaparát tady ale přece jenom zmínit musím: Je jím ultrazoom Nikon P900, který má zabudovaný režim focení Měsíce. Dokáže vám přiblížit Měsíc tak dokonale, že na něm dokážete rozeznat krátery.

Nebudu vám nalhávat, že s nejlevnějším kompaktem pořídíte technicky stejně skvělou fotku jako s foťákem za 200 000, ale neomezuje to vaše žánrové vyžití. Jen je třeba počítat s tím, že zatímco ty nejlepší zrcadlovky mohou třeba jít do vyššího ISO bez výraznějšího šumu, u fotoaparátů nižší třídy při stejných hodnotách šum být může. Vše je tedy o tom, co od snímku očekáváte a jaké s ním máte plány.

chci omrknout zrcadlovky     chci omrknout systémové kompakty

Když už jsme u toho nastavení, ještě se malinko vrátím zpátky ke třem základním hodnotám. Citlivost mějte ideálně na hodnotě 100 a clonu nastavujte až jako poslední. Může se samozřejmě (celkem pravděpodobně) stát, že citlivost budete muset zvednout, z hlediska důležitosti je pro vás ale clona až na posledním místě. Je nutno přiznat, že se často fotí tzv. “na plnou díru”, takže doporučujeme na astrofotku pořídit světelný

Objektiv

Tedy nejen světelný, ale i velmi velmi široký. Pokud chcete fotit vesmír, tak zase velmi velmi dlouhý, ale to je jiná kapitola. Při běžné fotce noční oblohy totiž chcete pojmout co největší záběr, třeba i s nějakým pozemským detailem, který by se vám tam s portrétním sklem jenom těžko vešel.

Autor: Jonathan Christian Hudson

Výborně vám tady poslouží objektivy s manuálním nastavením clony. Abyste na snímcích neměli žádné rušivé elementy, zaměřte se taky na komu a astigmatismus.

Výborná skla jsou třeba EF-S 10-18 mm od Canonu či 10-20 mm od Nikonu. Canon se může pochlubit ještě EF 16-35 mm f/2.8, nezklame ani klasický seťák EF-S 18-55 mm nebo EF 17-40 mm. Majitelé značek Olympus a Panasonic určitě ocení Olympus 9-18 mm. Na přístroje Sony můžete s klidem nasadit FE 12-24 mm a hodí se na ni také Samyang 14 mm. Tato značka se na astrofotografii obecně velmi hodí a je dostupná i pro jiné značky než Sony. Stejně tak vás potěší Laowa nebo Irix. Jerry Lodriguss si dal tu práci a otestoval řadu objektivů větších i menších značek a výsledek jeho rozsáhlého testu najdete na jeho webu.

jdu do širokoúhlého objektivu

Malování světlem

Snímky pořízené tzv. malováním světlem můžou být opravdu působivé. Zvlášť pokud si vyberete zajímavou lokalitu. Potřebujete tady vlastně úplně stejné vlastnosti jako při snímání noční oblohy - s tím rozdílem, že tady máte většinou dost světla na to, abyste nemuseli zvyšovat ISO. Naopak je lepší si přiclonit, protože pak máte 

  • jistotu, že bude proostřené všechno, co být proostřené má, 
  • někdy je tolik světla, že byste přicloňovali tak jako tak a 
  • vytvoří vám to efektní hvězdičky, pokud spolu s foceným efektem máte v záběru i pouliční světla. 

Čas se pak také neodvíjí od vzorečku, ale podle toho, jak dlouho světelný efekt trvá, jinak se vám do něj promítne i okolní tma, což vám může výslednou fotku jenom pokazit.

Tohle focení si můžete vyzkoušet na kurzu s Honzou Tichým nebo se na něj můžete těšit i na FotoŠkoda Festu. :) Pokud byste si chtěli vyzkoušet něco takového i sami, rozhodně jděte do toho a nebojte se experimentovat! Takové zoomování během expozice nebo zapálená ocelová vlna dokážou vytvořit opravdu kouzelné snímky.

Autor: Anna Jirásková

Tady je na místě zmínit značku Olympus, která vyvinula speciální funkci jako dělanou na malování světlem. Její podstatou je snímání opravdu výhradně svícítích částí, takže vytváříte skutečné světelné umění. Tuhle funkci najdete u E-M10 II a III, E-M5 II, E-M1 II, E-PL8 a E-PL9.

chci malovat s olympusem

Volně se teď přesouváme k

Fotografování nočního města

Focení nočního města se od snímání noční oblohy v lecčems liší, proto mu věnuju samostatnou kapitolku. Už podmínky jsou zcela jiné. Světla máte vždycky dost, někdy až víc, než byste si přáli (Pamatujete na moji litanii ohledně světelného smogu? Právě obydlené oblasti a hlavně města ho totiž vytvářejí.) - na ISO tedy prakticky nemusíte sahat, 100 vám většinou vystačí. 

Místo focení “na plnou díru” je naopak výhoda si přiclonit, a to nejen kvůli velkému množství světla. Větší clona vám u stálých světel vykouzlí i efekt hvězdiček, což snímek hezky dozdobí. Pokud ale půjdete nad clonu 8-11, hvězdičky budou natolik výrazné, že na sebe můžou strhnout víc pozornosti než gró fotky, pokud vám tedy nejde o ty hvězdičky. Dobrá zpráva je, že i v případě, že chcete vyfotit něco míň osvětleného než velkoměsto a potřebovali byste malou clonu, hvězdičky vám nejsou zapovězené. Existují filtry, které vám přesně tenhle efekt vytvoří, aniž byste museli divoce clonit.

Autor: Jan Tichý

Nároky na fotoaparát jsou velmi podobné jako u noční oblohy, pojďme se tedy rovnou vrhnout na objektivy

Ten pravý objektiv

K focení města potřebujete objektivy, jejichž výstup pak nebudete muset hodiny a hodiny upravovat ve Photoshopu. V jednom z minulých dílů jsem se zmiňovala o tom, abyste si na focení lidí vybrali objektiv na focení lidí. Objektiv na architekturu má totiž v širokých ohniscích naprosto rovné linie, což zdeformuje lidský obličej mnohem víc než soudkovité zkreslení. Na focení nočního města je ale potřeba právě takový objektiv - komu by se totiž chtělo na 10 snímcích narovnávat ohnutý dům, který opravdu nemá tančit.

Z takových můžeme rozhodně doporučit Nikon 14-24 mm nebo 16-35 mm se světelností 2.8 a 4, obecně Tilt-Shift široká skla Samyang, a pokud vlastníte přístroj značky Panasonic, zamilujete si objektiv Panasonic Leica 8-18 mm. Pro Sony vyvinula Laowa výborný objektiv 15 mm Zero-D (čti Zero Distortion) a všem značkám jsou dostupné objektivy Irix.

chci prozkoumat tilt-shiftová skla

Pokud se rozhodnete fotit noční město, nezapomeňte na manuální nastavení vyvážení bílé, protože se v něm míchají intenzivní světla zcela odlišných teplot, a pokud je to možné, foťte do RAW - pak můžete snímek upravit ještě v postprocesu.

Foťák a objektiv nejsou všechno

U předešlých článků jsem o příslušenství mluvila jako o něčem, co vám focení zpříjemní a dodá vám jistotu, nutnost to ale není. To všechno platí dál, u astrofotky se ale v žádném případě neobejdete bez stativu. Proto se mu dostane dneska větší péče než ostatnímu příslušenství.

Stativů máte na výběr velké množství, a svou funkcí jsou si všechny velmi podobné. Pro vás jsou v tuto chvíli podstatné hlavně tři vlastnosti: nosnost, hmotnost a stabilita

Nemůžete dát kilovou zrcadlovku na stativ, který unese jenom půl kila. Co se týče hmotnosti… Předpokládejme, že pro dobrou fotku noční oblohy nebo města z vyhlídky budete muset někam vyšplhat. A rozhodně nechci mít na svědomí něčí hnutá záda z těžkého stativu. A stabilita je asi jasná, pokud při dlouhé expozici hnete s přístrojem, nebo s ním pohne vánek z blízkého lesíka, můžete začít hezky od začátku a takový vánek když zavane jednou…

V každém případě jsme pro vás s kolegy z fototechniky připravili pár skladných a stabilních stativů, které vás na cestě ke krásné fotce podrží. Pro majitele systémových kompaktů je skvělý třeba Vanguard VEO2 204AB, pokud vlastníte lehčí zrcadlovku pak Vanguard VEO2 235AB. Pokud na něj budete nasazovat těžší zrcadlovku, nebojte se jít do Cullmanna 525M, karbonový Rollei C5I nebo C6I je sice o něco dražší, ale díky karbonové konstrukci zase o něco lehčí. Profíci určitě najdou uplatnění pro Gitzo GK1545T. U všech jmenovaných kromě VEO2 204AB můžete také zatížit středový sloupek taškou nebo čímkoli těžkým a zvýšit tak jeho stabilitu, což rozhodně doporučujeme. 

Za zmínku určitě stojí i maličké a lehoučké Joby GorillaPod 3K a 5K Kit, kdy se především na 5K Kit můžete z hlediska stability skutečně spolehnout i v případě, že na něj našroubujete těžkou zrcadlovku. 3K Kit doporučujeme především pro bezzrcadlové foťáky, které neklepnou při spoušti zrcátkem. Nevytáhnete je ale do stejné pracovní výšky jako všechny ostatní jmenované, takže pokud vám nevadí fotit z podhledu nebo jejich ohybatelné nohy v případě potřeby nasadit na zídku nebo strom.

chci si doplnit výbavu o stativ

Pokud chcete fotit star trails, neobejdete se ani bez kabelové spouště, protože komu by se chtělo hodinu stát a držet spoušť kvůli bulbu.

Autor: Haitong Yu

A co dalšího se bude hodit?

  • dostatek baterek - Obzvlášť pokud budete fotit někde v zimě nebo bezzrcadlovkou. I když vypnete všechny funkce, pořád je spotřeba energie docela velká.
  • chlazení - O tom už byla řeč o něco výš - pokud bude foťák aktivní třeba hodinu v kuse, bude se opravdu hodně zahřívat.
  • teplé oblečení, rukavice a dost pití - Mám na mysli samozřejmě focení v zimě. Doporučila bych vám horký čaj, ale teoreticky by vás mělo víc zahřát studené pití, protože po tom teplém se vám roztáhnou cévy a chlad se dostane rychleji do těla. Takže tohle rozhodování nechám na vás. :)
  • svítilna - Je to takový malý tríček, který můžete využít. Ačkoliv se vám zdá, že baterka nevydává takové světlo, aby to foťák mohl zaznamenat, divili byste se, jak intenzivní je, když se fotí třeba 20 vteřin. Můžete tím celkem organicky zvýraznit dominantu fotky.

Příští týden se podíváme zpět do civilizace na focení architektury. Teď si uvařte spoustu kafe a vzhůru na lov noční oblohy!

Autor: Anna Jirásková a týmy z digitálních fotoaparátů a fototechniky

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!

Podobné články

Fotografování sportu s Olympusem
Fotografování sportu s Olympusem

12. 9. - Fotografování sportu si žádá sportovního ducha a především spoustu praxe a zkušeností. Tento fotografický žánr je na...

Na svatbu jedině s Instaxem!
Na svatbu jedině s Instaxem!

29. 8. - Čtverce se vrací! A to nejen ty digitální na Instagramu, ale také ty instantní, které získáte z přístrojů zvaných...

Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • poukázka na fotoslužby

Kompletní informace »

Čekejte prosím...

Tyto stránky používají k poskytování služeb cookies. Pokračováním v prohlížení vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více informací