Tajemství úspěšného snímku

Tajemství úspěšného snímku

Tajemství úspěšného snímku

V čem tkví kouzlo zajímavých fotografií? Co je odlišuje od těch průměrných? A mají fotožurnalisté v budoucím světě plném moderních a především rychlých technologií místo? Společnost Canon vytvořila na základě průzkumu uskutečněného u příležitosti letošního ročníku World Press Photo studii, do níž se zapojilo na 222 soutěžících a která přináší odpovědi na tyto palčivé otázky.

Nejdůležitější je provokativní změna

Žádná zajímavá fotografie nevznikne sama od sebe. Co je ale tím kořením, které odděluje zrno od plev a umožní úspěšné vyprávění zaznamenaných příběhů? Hned 55 % dotázaných považuje za nejdůležitější „provokativní změnu v perspektivě na dané téma nebo problém“. Dalšími hlavními složkami úspěšných snímků jsou podle oslovených fotografů emoce (48 %), silný příběh (31 %), odhalení (25 %) a dobrá kompozice (24 %).

„Hybnou silou fotožurnalistů vždy byla touha zachytit vizuální příběh, který vyvolá diskusi, povede ke konkrétním krokům a změní úhel pohledu na daný problém. Příběh říkající pravdu, kterou nelze ignorovat. Je skvělé, že existují fotografové, kteří boří hranice a nebojí se přicházet s inspirativním poselstvím,“ vysvětluje Lee Bonniface, marketingový ředitel oddělení spotřebitelského zboží společnosti Canon Europe. 

Jak pořídit perfektní snímek?

Drtivá většina fotografů (95 %) má za to, že zásadním předpokladem perfektního snímku je příprava. Do ní patří porozumění příběhu, uchopení vize a volba správného úhlu. S pečlivou přípravou jde ruku v ruce podrobná znalost fotografické výbavy včetně důvěry v její schopnosti a možnosti. Více než tři čtvrtiny (78 %) profesionálních fotografů využívá ke své práci full-frame přístroje, přičemž jednoznačně nejoblíbenější značkou je Canon (63 %). Fotografové považují za důležitou zejména spolehlivost (94 %) a také intuitivní a snadné ovládání (76 %). 

Více než polovina (56 %) fotografů se shodla na tom, že okamžitě ví, zda právě pořídili vynikající snímek. Svědčí o tom i slova ambasadora Canon a jednoho z nominovaných v soutěži World Press Photo 2018. „Ten správný okamžik poznáte. Cítíte, že vše v záběru je na svém místě a že jste zachytili podstatu příběhu,“ říká Giulio Di Sturco.

Rozdílné názory na budoucnost 

Canon se fotožurnalistů ptal i na odhad toho, kam se jejich práce bude v budoucnu posouvat. Jejich odpovědi ukazují, že jednotný názor na další vývoj neexistuje. Více než třetina (37 %) respondentů věří, že kvalita novinářské fotografie poroste, a to zejména díky posilování vlivu sociálních sítí, snadnému sdílení snímků a možnostem vyprávět příběhy on-line (45 %). Nicméně celých 32 % fotografů se domnívá, že dojde k pravému opaku – tedy k vytracení kvalitní fotožurnalistiky.  Pro třetinu (35 %) z nich bude hlavním důvodem takzvaná občanská žurnalistika (35 %), pro čtvrtinu (26 %) ústup tradičních médií a pětina (20,5 %) se domnívá, že příčinou bude postupné rozmělňování role fotoreportérské profese (20,5 %) „Je velmi důležité podporovat nejen dnešní fotožurnalisty, ale také vychovávat další generace. Smysl tohoto snažení je přitom jasný – zajistit, aby příběhy hodné pozornosti byly vyprávěny i nadále,“ dodává Lee Bonniface. 

V souvislosti s budoucností se Canon ptal také na vliv technologií. Dotázaní fotografové přisuzují významnou roli virtuální (52 %) a rozšířené (49 %) realitě, nicméně 47 % respondentů nyní o doplnění své fotografické výbavy nad rámec full-frame digitální zrcadlovky, objektivů a příslušenství neuvažuje. Fotografové jsou si také jistí, že navzdory rychlému technologickému pokroku budou i nadále zásadní fotografické zkušenosti a dovednosti – 96 % účastníků průzkumu má za to, že kreativní procesy se bez lidského faktoru nikdy neobejdou. Jinými slovy, samotná technika na „správného ducha“ snímku nestačí a stačit nebude, ačkoliv tvůrčí práci stále více a více zjednodušuje.  

Další informace umožňující pochopení možností a vlivu fotožurnalistiky jsou k dispozici na www.canon-europe.com/pro/stories/future-of-photojournalism.

Tisková zpráva společnosti Canon

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!

Podobné články

Není Sigma jako Sigma aneb Šedý dovoz vs. oficiální distribuce
Není Sigma jako Sigma aneb Šedý dovoz vs. oficiální...

17. 10. - Chcete si pořídit objektiv Sigma a najdete ho za výrazně nižší cenu, než ho nabízejí ostatní. Kde je háček? Může se...

Jsme třetí nejlepší rodinná firma roku 2018!
Jsme třetí nejlepší rodinná firma roku 2018!

12. 10. - Bylo nám ctí, že 10. 10. 2018 jsme získali prestižní ocenění v soutěži Equa Bank Rodinná firma roku, kterou...

Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • poukázka na fotoslužby

Kompletní informace »

Čekejte prosím...

Tyto stránky používají k poskytování služeb cookies. Pokračováním v prohlížení vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více informací