Na Nikon D500 jsme čekali spoustu let a myslím, že se to vyplatilo. Dnes, tedy s více než ročním odstupem od jeho představení můžeme říci, že Nikon ve svých marketingových materiálech opravdu nepřeháněl. Jedná se skutečně o čistě profesionální přístroj se vším všudy - kromě ceny.

Hodnocení odborníka 95%

  • špičkový obrazový výkon
  • minimální šum na vysokých citlivostech i se zachováním barevnosti
  • velice výkonný AF systém se 153 body
  • odolnost proti prachu a stékající vodě
  • výklopný dotykový displej
  • připojení k chytrému telefonu pomocí WiFi a Bluetooth
  • 4K video
  • podsvětlená tlačítka
  • slot na XQD a SDXC karty
  • nemá výklopný blesk

Popis

Recenze Nikon D500

Historie modelové řady

Začalo to už v roce 2002, kdy Nikon uvedl svou vůbec první digitální zrcadlovku s označením Nikon D100. Dobře si na tenhle přístroj pamatuju, ve své době to bylo opravdu něco. S cenou těsně pod sto tisíc se jednalo o jednu z prvních “běžně dostupných” digitálních zrcadlovek vůbec. Z dnešního pohledu byly technické parametry Nikonu D100 vlastně trochu úsměvné. Rozlišení 6 Mpx, 5 zaostřovacích bodů, sériové snímání rychlostí 3 sn/s, max. ISO 1 600 (v praxi ovšem těžko použitelné) a displej s úhlopříčkou 1,8”... Ale jak říkám, ve své době to byl přelomový přístroj, který si s nadšením pořídila spousta fotografů.

O tři roky později, tedy v roce 2005 představil Nikon model D200 s rozlišením 10 Mpx. Svého předchůdce ale strčil do kapsy i v dalších ohledech. Výrazně se zvětšil displej na 2,5”, sériové snímání se zrychlilo na slušných 5 sn/s a počet zaostřovacích bodů vzrostl na 11. Velice důležitým vylepšením ale bylo zcela nové tělo vyrobené z magnéziové slitiny, navíc ještě utěsněné proti vnikání prachu a vlhkosti. To znamenalo, že přišel přístroj velice odolný a na svou dobu i velice rychlý. Dobře si pamatuji, jak se s ním fotilo, kvalita fotek byla na znatelně lepší úrovni oproti D100.

Opravdové nadšení ale přišlo v roce 2007 s modelem Nikon D300. Byl to další v pravdě přelomový model. Tvarem těla sice předchozí D200 dost připomínal (což je moc dobře, téměř stejný tvar i rozměry zůstaly do dneška), ale uvnitř to byl úplně jiný stroj. Hlavní změnou byl CMOS snímač s rozlišením 12 Mpx, který oproti původním CCD snímačům poskytoval o mnoho lepší kvalitu fotek především při nastavení vysokých citlivostí (zvládal až ISO 6 400). Ještě převratnější byl ale systém automatického zaostřování s 51 ostřicími body, který Nikonu vydržel u těch nejvýkonnějších přístrojů až do představení modelů D5 a D500. To bylo u neprofesionálních přístrojů do té doby něco nevídaného. Autofokus fungoval velice rychle a přesně, takže si model D300 oblíbilo opravdu velké množství sportovních fotografů, pro které bylo docela výhodou i to, že snímač velikost DX vlastně jakoby 1,5x prodlužuje ohniskovou vzdálenost objektivu. Takže pro sport ideál, ze 200mm objektivu najednou máte jakoby třístovku, což je super.

V roce 2009 pak přišlo ještě malé vylepšení v podobě modelu Nikon D300s, který se zrychlil z předchozích 6 sn/s na 7 sn/s, přidal navíc slot na SD kartu, ale především video v HD rozlišení. Předchozí D300 sice už uměl živý náhled, ale video přišlo až s D300s. Tedy zlepšení sice nepatrné, ale i to se počítá a jenom to podpořilo ohromnou oblíbenost “dé třístovky”.

Jenomže pak se Nikon na dlouhou dobu odmlčel. Všichni jsme čekali, že třeba v roce 2011 přijde něco jako D400, ale ono nic. Nikon mezi tím představil velikou spoustu skvělých přístrojů jak s DX, tak s velkým FX snímačem, ale v případě těch menších DX snímačů se jednalo o přístroje, které nedosahovaly takové dokonalosti, jako D300. I když podle parametrů v mnoha ohledech model D300 převyšovaly, nebyly tak bytelné, neměly tak dokonalý autofokus, nebyly utěsněné, prostě to nebylo to pravé pro opravdové pracovní nasazení. Svého času dokonce Nikon tvrdil, že s nástupcem zatím posledního D300s vůbec nepočítá. Asi i proto je těch “dé třístovek” stále ještě velké množství v provozu, prostě za ně nebyla adekvátní náhrada i přes to, že třeba to rozlišení 12 Mpx je na dnešní dobu relativně malé…

Jenže přišel rok 2016 a s jeho počátkem začala nová éra. Nikon představil profi reportérský model Nikon D5 s velkým FX snímačem, sériovým snímáním 14 sn/s a doposud nejvýkonnějším AF systémem se 153 zaostřovacími body. Současně s ním ale uvedl i dlouhé roky očekávaného pokračovatele “stovkové” řady přístrojů s DX snímačem. Model Nikon D500 byl představen jako profesionální přístroj vybavený menším DX snímačem, o tom se nikomu už ani nesnilo… Je vlastně docela neuvěřitelné, že klíčové komponenty sdílí právě s vlajkovou lodí D5. Na mysli mám především unikátní zaostřovací systém se 153 ostřicími body, RGB senzor, nebo obrazový procesor. Sériové snímání je vynikajících 10 sn/s, což je sice o trochu méně než nabízí D5, ale jinak se v podstatě jedná o zmenšeninu toho nejlepšího, co Nikon v té době nabízel. Tedy pokud toužíte po Nikonu D5, ale odrazuje vás jeho cena, můžete si pořídit skoro to samé s menším snímačem za cenu zhruba třetinovou…

Porovnání s předchozími modely

 

Nikon D500

Nikon D300S

Nikon D300

Nikon D200

Nikon D100

Datum uvedení

5. leden 2016

30. červen 2009

23. srpen 2007

1. listopad 2005

21. únor 2002

Max. rozlišení

21 Mpx

12 Mpx

12 Mpx

10 Mpx

6 Mpx

Velikost snímače

APS-C (23.5 x 15.7 mm)

APS-C (23.6 x 15.8 mm)

APS-C (23.6 x 15.8 mm)

APS-C (23.6 x 15.8 mm)

APS-C (23.7 x 15.5 mm)

Typ snímače

CMOS

CMOS

CMOS

CCD

CCD

Rozsah citlivostí ISO

ISO 100 - 51200 (rozšíření ISO 50 - 1 640 000)

ISO 200 - 3200 (rozšíření ISO 100 - 6400)

ISO 200 - 3200 (rozšíření ISO 100 - 6400)

ISO 100 - 1600 (rozšíření ISO 100 - 3200)

ISO 200 - 1600

Počet AF bodů

153

51

51

11

5

Výklopný displej

Ano

X

X

X

X

Úhlopříčka displeje

3.2″

3″

3″

2.5″

1.8″

Rozlišení displeje

2 359 000

920 000

922 000

230 000

118 000

Dotykový displej

Ano

X

X

X

X

Živý náhled

Ano

Ano

Ano

X

X

Pokrytí hledáčku

100%

100%

100%

95%

95%

Zvětšení hledáčku

1× (0.67× 35mm equiv.)

0.94× (0.63× 35mm equiv.)

0.94× (0.63× 35mm equiv.)

0.94× (0.63× 35mm equiv.)

0.8× (0.53× 35mm equiv.)

Vestavěný blesk

X

Ano

Ano

Ano

Ano

Rychlost sériového snímání

10.0 sn/s

7.0 sn/s

6.0 sn/s

5.0 sn/s

3.0 sn/s

Video

4K (UHD) 30p/25p/24p, 1080/60p/50p/30p/25p/24p, 720/60p/50p

1280 x 720 (24 fps), 640 x 480 (24 fps), 320 x 240 (24 fps)

X

X

X

Typ paměťových karet

SD/SDHC/SDXC (UHS-II) + XQD

Compact Flash Typ I/SD/SDHC

Compact Flash (Typ I nebo II)

Compact Flash (Typ I nebo II)

Compact Flash (Typ I nebo II)

Bezdrátové připojení

Ano

Eye-Fi kompatibilní

X

X

X

Odolnost proti povětrnostním vlivům

Ano

Ano

Ano

Ano

X

Výdrž baterie (počet snímků na jedno nabití)

1240

950

1000

?

?

Hmotnost (včetně baterie)

860 g

938 g

925 g

920 g

780 g

Rozměry

147 x 115 x 81 mm

147 x 114 x 74 mm

147 x 114 x 74 mm

147 x 113 x 74 mm

144 x 116 x 81 mm

 
Co je nového

AF senzor

Senzor automatického ostření je totožný s modelem Nikon D5, má tedy také 153 ostřicích bodů. Ne, že by ostření u D300s bylo špatné, ale nový AF modul je daleko výkonnější. Když jsem zkoušel Nikon D5, radoval jsem se z toho, že má nejvýkonnější AF systém současnosti a D500 je na tom stejně. Skvělé je, že jednotlivé AF body můžete nyní volit také novým joystickem, jako u ostatních profi modelů.

RGB senzor

RGB senzor měří expozici, vyvážení bílé barvy a také pomáhá automatickému ostření. Nový měřící senzor (u Nikonu mu říkáme RGB senzor, protože kromě množství světla umí “vnímat” i barvu objektu) má nyní rozlišení 180 000 bodů (u D300 to bylo 1005 bodů), takže dokáže měřit expozici s vyšší přesností a dokáže také detekovat lidské obličeje. Tuhle funkci samozřejmě znáte z kompaktů a mobilů, takže vám to možná nepřipadá nijak zvláštní. Jenže kompakty a mobily používají k měření expozice přímo obrazový snímač s daleko vyšším rozlišením, kterému nedělá problémy poznat obličeje.

Díky tomu, že zrcadlovky používají pro měření expozice speciální senzor, nebyla detekce obličejů možná do té doby, dokud neměl měřící senzor dostatečné rozlišení. Takže ještě lépe měří expozici s prioritou lidské tváře, což oceníte například při focení v protisvětle. Běžný měřící systém byste museli přepnout třeba na bodové měření, jinak by v protisvětle pravděpodobně vyšla jen tmavá silueta. D500 je ale schopen naměřit expozici korektně i v takhle obtížných podmínkách.

O to lepší zprávou je fakt, že RGB senzor předává naměřené informace i systému automatického ostření, detekce obličeje se projeví i v daleko lépe fungujícím autofokusu. Klidně si vyzkoušejte zapnout automatický výběr ostřícího bodu a přístroj si spolehlivě vybere právě lidský obličej dokonce i v situaci, kdy se před ním vyskytuje jiný kontrastní objekt. A nebojte, detekci obličeje můžete samozřejmě i vypnout, kdyby bylo potřeba.

Výklopný dotykový displej

Další novinkou je výklopný displej (v řadě Nikon Dxxx použit poprvé), který je navíc dotykový. Dotykové ovládání funguje při prohlížení fotek, ale také v režimu živého náhledu i pro volbu zaostřovacího bodu. Systém velice rychle zaostří na objekt, kterého se dotknete na displeji. Tohle je k nezaplacení při natáčení videa, když chcete udělat takzvanou přeostřovačku. Musím ale také zmínit, že konkurenční Canony (které používají pro zaostřování při videu technologii Dual Pixel CMOS AF) zaostřují ještě lépe. Nikon totiž pro AF při videu využívá zaostřování na bázi porovnání kontrastu a to vyžaduje, aby “přeostřil” tam a zpátky, aby věděl, že skutečně zaostřil na správné místo. Je ale fakt, že u D500 mi i přes tuhle maličkost přijde autofokus při videu konečně normálně použitelný, což moc chválím. Pokud se chcete natáčení videa věnovat víc, doporučuji vybrat nové objektivy s označením AF-P. Ty jsou totiž vybaveny velmi tichými a rychlými krokovými motory, což je pro natáčení videa naprosto ideální.

Video ve Full HD i ve 4K

Když už jsme u videa, musím zmínit další novinku. D500 natáčí video jak ve Full HD (až 60 sn/s), tak i ve 4K frekvencí až 30 sn/s. Délka videa je omezena necelou půlhodinou (29 min. 59 sec) při natáčení na paměťovou kartu. Pokud ale přes HDMI připojíte externí rekordér, není doba nahrávání omezena (jen technologickými limity snímače - ochrana proti přehřátí).

Další novinky

  • rozlišení je cca 21 Mpx (předchůdce měl 12 Mpx)
  • podsvícená tlačítka - neuvěřitelně praktická maličkost, kterou jsem záviděl vyšším modelům
  • nativní nejvyšší citlivost snímače ISO se zvýšila z 3 200 na 51 200
  • rychlost sériového snímání vzrostla ze 7 na 10 sn/s

Design, ergonomie, menu a ovládací prvky

Jestliže znáte profi Nikony (myšleno jak nové fullframe modely, tak i předchozí D300), nečeká vás skutečně téměř žádné překvapení, ergonomie zůstala zachována. Jednou ze změn je přestěhování tlačítka ISO na pravou stranu, takže už můžete všechny tři expoziční hodnoty nastavovat jednou rukou.

Přibyl také už zmíněný joystick na volbu AF bodu. Jeho funkčnost je de facto duplikovaná s klasickým křížovým voličem, ale joystick je pohodlnější a je víc po ruce. Jeho stiskem můžete také blokovat expozici místo odstraněného tlačítka AF-L/AE-L.

Další změnou je zmíněný výklopný displej. Právě displej může za podstatně příjemnější ovládání. Díky tomu, že je dotykový, nemusíte zdaleka tak často používat tlačítka, nebo křížový volič. Dotykové ovládání je k dispozici pouze pro prohlížení fotek a video, ale bohužel ne pro nastavování menu, což je trochu škoda.

Ergonomie ovládání je u Nikonu tradičně perfektní. Je vidět, že pokud nepotřebují u nových modelů nijak zásadně měnit ovládání, mají to prostě za ty roky už vychytané. To je super pro fotografy, kteří se sžili s jiným modelem a plánují přejít na výkonnější a/nebo novější stroj.

Lahůdkou, kterou nechci opomenout a se kterou jsem se setkal zatím jen u několika Nikonů vyšších kategorií: podsvětlená tlačítka. Možná si řeknete, že je to zbytečná blbost, ale já to vidím přesně naopak. Je to velice praktická maličkost, která skoro nic nestojí a která dokáže velice usnadnit focení za špatného světla. Opět velká pochvala.

Autofokus, rychlost

Už v prvních odstavcích jsem se zmínil o novém ostřicím systému, který má 153 ostřicích bodů. Jak už jsem psal, pochází z reportérského modelu D5 a funguje skutečně stejně spolehlivě. Na tom se podílí i RGB senzor, který předává AF senzoru informace o barvě zaostřeného objektu, čímž se podstatně zpřesňuje jeho sledování.

Při recenzování jsem používal především objektiv Nikon AF-S 16-80/2,8-4E VR, Nikon AF-S 50/1,8G a také nový Tamron 70-200/2,8 VC USD G2. Právě s Tamronem 70-200 G2 byla rychlost zaostřování doslova perfektní. A nejenom rychlost, ale také přesnost. Jak můžete vidět na pár snímcích z kajakářského kanálu v pražské Troji, je obličej sportovce zaostřen správně a to byly snímky pořízeny rychlostí 10 sn/s prakticky ihned po sobě.

Zkoušel jsem i 3D sledování objektu, které pro tento typ pohybu využívám nejraději a opět vše v pohodě. Autofokus nezmátly ani tyčky, kterým se kajakář musí vyhnout. Překvapivě ještě lépe fungovala automatická volba zaostřovacího bodu v kombinaci se zapnutou detekcí obličeje. Tento režim bych u jiných přístrojů asi nikdy s úspěchem nepoužil a při testování jsem ho zapnul nejprve skutečně jen na zkoušku. Ale když jsem zjistil, že funguje vlastně nejspolehlivěji, nepřišlo mi ani hloupé, že přístroj pracuje zcela automaticky a zcela správně.

Perfektně fungovaly samozřejmě i oba další objektivy, ale ty jsem používal spíše pro statické snímky, takže rychlost ostření na pohyblivý objekt nemohu moc posoudit.

Musím zmínit ještě jednu věc, ve které nemá Nikon D500 žádného konkurenta. Je to rozmístění AF bodů, ty totiž dosahují skutečně až k okraji snímku, takže s komponováním záběru si opravdu nemusíte dělat žádné starosti.

Už jsem zmínil zaostřování v režimu živého náhledu, respektive při natáčení videa. Neporovnával jsem přímo, ale zaostřování mi přišlo rychlejší a hlavně přesnější oproti starším modelům. Na tomhle zlepšení se podílí především nový procesor, ve kterém probíhají všechny výpočty zase o něco rychleji. Ale nejzásadnější zlepšení má podle mého názoru na svědomí dotykový displej, protože označení místa je daleko jednodušší. Přeostřování z jednoho objektu na druhý probíhalo rychle plynule, ale hlavně spolehlivě. Takže pro video myslím bez problémů použitelné.

Drobnou výtku mám jen k samotné technologii, kterou autofokus v režimu živého náhledu využívá. Canonu se už před pár lety podařilo úspěšně zařadit zmíněný Dual Pixel CMOS AF, který s vhodnými objektivy dokáže v živém náhledu zaostřovat skoro stejně rychle jako přes hledáček, ale především nedochází k tomu přeostření tam a zpět, jako to musí udělat každý AF systém fungující na porovnání kontrastu. Přitom pokud se nemýlím, tak Nikon potřebné technologie umí vyrobit a ve svých bezzrcadlovkách je už také použil… Férově ale musím dodat, že tohle se týká všech Nikonů, ne pouze D500. Naopak ostření v živém náhledu mi tady přišlo jedno z nejlepších, jaké jsem u Nikonu mohl vyzkoušet.

Kvalita obrazu

Na fotky jsem byl zvědav ze všeho nejvíc a hned na úvod musím říct, že jsem byl moc potěšen už od prvních záběrů. Měření expozice fungovalo excelentně, při zapnutí funkce Active D-lighting nebyl žádný problém s rozsahem jasů. Na fotkách kajakářů je vidět, že i při velmi kontrastním světle je rozsah zaznamenaných jasů velmi dobrý. A to vidíte “pouze” JPEGy, z RAWů jsem byl schopen dosáhnout ještě lepších výsledků.

Nejvíc mě ale potěšil výkon při nastavení vysokých citlivostí. Jak vidíte v galerii ukázkových fotek, jsou brodící se Land Rovery foceny cca na ISO 1 000 a snímky jsou čisté a naprosto bez šumu. Jenže ono to pokračuje i na vyšších citlivostech. Fotky muzikantů jsou na ISO 3 200 a jak můžete vidět, redukce šumu zafungovala perfektně i zde a to byla v přístroji nastavena na střední hodnotu.

Skoro bych řekl, že střední hodnota redukce šumu Normal redukuje šum až příliš. ISO 6 400 už totiž začíná ztrácet detaily, ale i tak jsou myslím snímky použitelné. Dobrou zprávou je ale to, že zhruba do ISO 25 600 vypadají fotky dost podobně, takže i takhle vysoké citlivosti můžete bez obav používat. Sport, reportáže a podobně - žádný problém. Platí tady to samé, co u dynamického rozsahu: když budete fotit do RAWu, nastavíte si při zpracování v počítači redukci šumu přesně podle svých představ a pak jsou použitelné i daleko vyšší hodnoty ISO.

Moc se mi líbí barevnost i při těch vysokých citlivostech, tohle se Nikonu opravdu moc povedlo. A povedlo se mu také vyvážení bílé, tedy WB. Perfektně funguje i při AWB, tedy automatickém nastavení WB. Barvy byly velice přirozené.

Přesvědčte se sami v galerii ukázkových fotek. Schválně si je stáhněte v plném rozlišení, ať vidíte, o čem píšu.

Konektivita (WiFi, Bluetooth, …)

Už to u Nikonu není žádná novinka, ale neustále mě baví. Mám na mysli SnapBridge. To je aplikace v mobilu, kterou se můžete připojit k foťáku. Pomocí Bluetooth stahujete z foťáku kopie fotek v rozlišení 2 Mpx kdykoliv, kdy jsou obě zařízení v dosahu. Stahovat samozřejmě můžete i fotky v plném rozlišení, ale to trvá pochopitelně docela dlouho při velikosti jednotlivých souborů.

Spárování probíhá velice snadno, stačí jen na telefonu zapnout Bluetooth, spustit aplikaci, v menu foťáku najít položku Připojit k chytrému zařízení a pak už jen plníte pokyny a je to. Od té doby se o to nemusíte nijak starat. Co nafotíte zrcadlovkou, to můžete z mobilu prakticky ihned sdílet na nejrůznější sociální sítě.

Pomocí aplikace SnapBridge můžete foťák i dálkově ovládat. Tentokrát to není přes Bluetooth, ale přes WiFi. Stačí si jen vybrat položku Remote photography a oba přístroje se samy během pár vteřin propojí. Na displeji telefonu pak vidíte živý náhled fotografované scény a dotykem si můžete určit, kam má přístroj zaostřit.

Hlavní rysy

  • DX CMOS snímač s rozlišením cca 21 Mpx
  • RGB snímač 180K (180 000 pixelů) umožňuje přesnější měření expozice
  • AF modul Nikon Multi-CAM 20K s fázovou detekcí TTL, jemným doladěním zaostření a 153 zaostřovacími poli
  • standardní rozsah citlivosti je ISO 100 - 51 200 a s rozšířením ISO 50 - 1 640 000
  • utěsněné tělo proti vodě a prachu, kovová konstrukce
  • výklopný dotykový displej a 100% hranolový hledáček
  • 4K video, Wi-Fi a NFC
  • sériové snímání až 10 sn/s

Shrnutí

Nikon D500 je určen těm nejnáročnějším profesionálům, kteří ocení menší velikost snímače, ale zároveň bezpodmínečně potřebují rychlost a to nejspolehlivější ostření, jaké se dnes u zrcadlovek najde. Je velice robustní, utěsněný proti povětrnostním vlivům, takže snese i opravdu hrubé zacházení, kterému se při pracovním nasazení při outdoorové fotografii někdy nevyhnete. Nikon D500 zvládá skvěle sport, reportáže, nebo focení divoce žijících zvířat. Pokud jde o kvalitu obrazu, je perfektní za všech okolností. Troufnu si říci, že konkurenta bude ve své třídě hledat jen velice obtížně.

Další recenze

Recenze: Samyang 85 mm f/1,4 AF
Hodnocení 92%

Recenze: Samyang 85 mm f/1,4 AF

26. 3. 2024
Recenze: Rollei Rock Solid Beta Mark III
Hodnocení 94%

Recenze: Rollei Rock Solid Beta Mark III

21. 3. 2024
Recenze: NIKON Z 28 mm f/2,8
Hodnocení 90%

Recenze: NIKON Z 28 mm f/2,8

21. 3. 2024
Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
I nás baví Instagram.
@fotoskodacz
Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • 300 Kč poukázka na tisk fotografií

Kompletní informace »

Čekejte prosím...