Zrcadlovka nebo bezzrcadlovka. Co je lepší a proč? | FotoŠkoda
RecenzeFototipy

Zrcadlovka nebo bezzrcadlovka. Co je lepší a proč?

Zrcadlovka nebo bezzrcadlovka. Co je lepší a proč?
4. 2. 2020 | 6 minut čtení

Slovo bezzrcadlovka už v českém fotografickém světě docela zdomácnělo. Podobně, jako anglické označení mirrorless v tom globálním. Nová konstrukce digitálních foťáků, kterým se také říká kompakty s výměnnými objektivy, je sice na světě už pár let, ale i přesto mnohým fotografům stále není úplně jasné, v čem jsou bezzrcadlovky lepší ve srovnání s tradičními zrcadlovkami.

Zrcadlovka - konstrukce naprosto tradiční

V čem jsou lepší zrcadlovky:

  • optický hledáček - scénu vidíte naprosto přirozeně, jako pouhým okem a bez jakéhokoliv zpoždění. To je dobré třeba pro focení sportu.
  • excelentní výdrž baterky - zrcadlovka spotřebovává energii prakticky pouze při pořízení snímku a jeho prohlížení.
  • jsou daleko déle na trhu, takže k nim existuje ohromné množství nejrůznějšího příslušenství a objektivů
  • snímač je krytý závěrkou a zrcátkem, takže při výměně objektivu nehrozí znečištění tak moc jako u bezzrcadlovek, které mají snímač neustále odkrytý. Zatím jedinou výjimkou je bezzrcadlovka Canon EOS R, který má ve vypnutém stavu snímač krytý zavřenou závěrkou.

V čem mají zrcadlovky nevýhodu:

  • zrcátko je zdrojem nežádoucích vibrací  - nutnost sklápění zrcátka s sebou nese problém s tlumením vznikajících rázů
  • zrcátko zabírá místo - díky nutnosti sklápění zrcátka je potřeba, aby byl bajonet pro objektiv dostatečně vzdálen od snímače (filmu), což zvětšuje rozměry přístroje. To se nutně musí projevit i na konstrukci objektivů. Ukazuje se, že objektivy bezzrcadlovek jsou díky jednodušší optické konstrukci velice kvalitní.
  • senzor automatického ostření není umístěn v rovině snímače - AF senzor je u téměř všech zrcadlovek zabudován pod zrcátkem, které musí být polopropustné a ještě vybavené pomocným zrcátkem. Stačí sebemenší nepřesnost v usazení AF senzoru, hlavního, nebo pomocného zrcátka a automatické ostření nebude fungovat přesně (front/back focus)
  • omezená rychlost snímání - sklopné zrcátko (coby mechanická součástka) má své technické limity, takže zrcadlovky nemohou fotit tak vysokou rychlostí sériového snímání
  • konstrukce zrcadlovky je příliš složitá a drahá - optický hledáček, sklopné zrcátko, matnice, to všechno něco stojí a je poměrně složité na výrobu

Bezzrcadlovky poslední dobou vládnou světu

V čem jsou lepší bezzrcadlovky:

  • elektronický hledáček - pokud je kvalitní, tedy má dostatečné rozlišení, rychlou obnovovací frekvenci a dokáže zobrazit i scény s velkým rozsahem jasů, je prakticky srovnatelný s tím optickým. Navíc ale umožňuje zobrazení velké spousty informací a ve špatných světelných podmínkách dokonce zobrazí výrazně víc než optický hledáček. Je s ním tedy vidět i po tmě. Navíc je velkou výhodou režim simulace expozice, rovnou vidíte jas záběru při změně korekce expozice, nebo obecně expozičních hodnot.
  • hlavní snímač funguje i jako AF senzor - jedna z nejpodstatnějších výhod. Protože jsou AF body umístěny přímo v obrazovém snímači, je zaostřeno vždy přesně. Pokud v hledáčku vidíte, že je zaostřeno kam chcete, bude to tak i na výsledném snímku. Nehrozí tedy front/back focus.
  • detekce oka, obličejů a přesné sledování subjektu - výkonné zaostřovací algoritmy a vysoký počet AF bodů umožňují daleko víc způsobů využití přesně fungujícího automatického zaostřování.
  • snadné manuální zaostřování - díky možnosti zvětšení obrazu v hledáčku ručně zaostříte daleko snadněji a přesněji než se zrcadlovkou. Ohromným pomocníkem je také funkce Focus Peaking, která barevně zvýrazní zaostřenou oblast scény a to v celé hloubce ostrosti. Díky tomu používá s bezzrcadlovkami velká spousta fotografů staré manuální objektivy, které mají specifické podání obrazu.
  • snadné použití redukcí na staré objektivy - jde jen o mechaniku, takže se dá říci, že na bezzrcadlovku nasadíte jakýkoliv objektiv. Některé redukce mají i přenos elektronických informací, takže můžete používat dokonce i autofokusové objektivy jiných značek.
  • výrazně menší vibrace při expozici díky chybějícímu sklopnému zrcátku.
  • možnost zcela tichého fotografování - díky možnosti použití elektronické závěrky nevydává bezzrcadlovka při expozici vůbec žádný zvuk. To ocení třeba wildlife, nebo divadelní fotografové.
  • rychlejší sériové snímání
  • možnost zaznamenat i určitý počet snímků ještě před stiskem spouště - díky tomu, že bezzrcadlovka používá k zobrazení v hledáčku (nebo na displeji) hlavní obrazový snímač a je vybavena bufferem, dokáží některé modely uložit i určitý počet snímků ještě před stiskem spouště, takže nepromeškáte klíčový okamžik.
  • díky absenci zrcátka o trochu menší rozměry v porovnání se zrcadlovkami stejných parametrů.
  • jednodušší a levnější výroba - kromě mechanizmu závěrky není v bezzrcadlovkách prakticky žádná mechanika, což výrazně zjednodušuje a zlevňuje výrobu.

V čem mají bezzrcadlovky nevýhodu:

  • větší spotřeba elektrické energie - bezzrcadlovka spotřebovává elektřinu neustále. Displej, hledáček, procesor, vše je neustále v provozu
  • zatím pro ně neexistuje tak široký výběr originálních objektivů a příslušenství - i když tato nevýhoda postupně přestává platit. 
  • snadné znečištění čipu - zatímco snímač zrcadlovek je schován za zavřenou závěrkou a zrcátkem, je snímač bezzrcadlovek neustále odkrytý. Při výměně objektivů se tedy daleko snáze znečistí. Opět musíme uvést zatím jedinou výjimku Canon EOS R, který má ve vypnutém stavu snímač krytý zavřenou závěrkou.

Autor článku: Luděk Bouška

SONY Alpha A7 III
SONY Alpha A7 III tělo

full frame 24 Mpx snímač, až 10 sn./s. při sekvenčním snímání s bufferem až na 177 JPEG snímků, XAVC S 4k video, 100 Mbps 8-bit 4:2:0 - interní nahrávání, přes HDMI výstup 8-bit 4:2:2, 120 FPS FHD

53 490,-
CANON EOS 6D Mark II
CANON EOS 6D Mark II

Plnoformátový snímač CMOS s rozlišením 26,2 Mpx, ISO 40 000 (rozšíření na ISO 102 400), 45 křížových bodů AF (v hledáčku)

29 990,-
SONY Alpha A7IV
SONY Alpha A7 IV tělo

Sony E-mount, full frame Exmor R CMOS 33 MPix, Velikost obrazu 7008×4672 bodů, nativní poměr 3:2, 4K video 3840×2160 bodů (60p, 50p, 30p, 25p, 24p)

74 990,-

Související články

První dojmy: Fuji X-H2S - rychlý jako pes!
Hodnocení 98%

První dojmy: Fuji X-H2S - rychlý jako pes!

Recenze: PANASONIC 9 mm f/1,7 ASPH
Hodnocení 88%

Recenze: PANASONIC 9 mm f/1,7 ASPH

Recenze: Sigma 120-300 f/2,8 DG OS HSM Sports
Hodnocení 98%

Recenze: Sigma 120-300 f/2,8 DG OS HSM Sports

Další Fototipy

Fotoškola - dynamický rozsah

Fotoškola - dynamický rozsah

Nejlepší cestovní stativy aneb Co si zabalit s sebou na cesty

Nejlepší cestovní stativy aneb Co si zabalit s sebou na...

Co si s sebou nezapomenout na letní dovolenou

Co si s sebou nezapomenout na letní dovolenou

Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • 300 Kč poukázka na tisk fotografií

Kompletní informace »

Čekejte prosím...