Produktové novinky

Neomezená kreativita s adaptéry

Neomezená kreativita s adaptéry
3. 12. 2013 | 6 minut čtení

Víte, že adaptéry umí více, než jen použití analogových objektivů na digitálních tělech? Za relativně malý obnos přinášejí i určitou přidanou hodnotu. Ať už v podobě náklonu roviny zaostření (Tilt/shift), podporu AF zaostřování při reverzním použití objektivu (Novoflex, Kooka), či dokonce zvýšení světelnosti a rozšíření ohniska objektivu (Metabones). Nepředstavují tedy jen úsporu, ale také, a to především, další tvůrčí možnosti stávající techniky.

Nejedná se však jen o starší objektivy. Nejeden výrobce, vyrábějící více řad objektivů (např.: Nikon, SONY, Olympus…) nabízí zároveň i adaptéry, umožňující plynulý přechod z jednoho systému na druhý.

Standardní adaptéry
Pro použití objektivů (bajonet/závit) na těle fotoaparátu s odlišným způsobem uchycení (většinou bajonet). Tato skupina je nejrozšířenější. Množina možných kombinací je stejně, jako lidská vynalézavost, takřka neomezená. Velmi časté je právě použití „analogových“ objektivů na digitálních tělech přinášející možnost znovuoživení starých skel.

Nadstandardní adaptéry
Mezi nadstandardní adaptéry patří ty, které nějakým způsobem rozšiřují tvůrčí možnosti (např.: již zmiňované Tilt/Shift).

 

PROČ JÍT DO ADAPTÉRU?

  • Za nízkou pořizovací cenu objektiv pro více systémů.
  • Staré objektivy mají většinou optickou konstrukci odlišnou (jednodušší) od objektivů současných, což se projeví jiným vykreslením obrazu/bokehu a má jiné obrazové vady.
  • Při natáčení s DSLR (manuální objektivy mají plynulejší ostření,, než většina současných „digi“ objektivů).
  • Některé adaptery pro fotoaparáty Canon, Nikon a Pentax jsou čipované (při správném manuálním zaostření problikne středový ostřící bod).

Širokou nabídku adaptérů různých výrobců naleznete v našem E-OBCHODĚ


Podle čeho se při výběru řídit?

O použitelnosti objektivu na jiném těle, než pro které je dělán, rozhodují dva faktory:

1. OBRAZOVÝ KRUH
Velikost obrazového kruhu, kterou objektiv vykreslí (aniž by došlo k vinětaci a výraznějšímu výskytu optických vad), by měla minimálně odpovídat velikosti úhlopříčky záznamového média (snímač, filmové políčko). Při použití Tilt-shiftového adapteru by měl být obrazový kruh dokonce ještě větší, než úhlopříčka média, aby byla i při náklonu či posunu optické osy plně pokryta plocha média. Z těchto důvodů se tyto adaptéry používají se středoformátovými objektivy. Pro Micro4/3 kompakty mohou podobně sloužit i kinofilmové objektivy.

TILT neboli náklon roviny zaostření se na výsledné fotografii projeví lokálním zneostřením obrazu. Hloubku ostrosti lze dle náklonu zmenšit i zvětšit (záleží na směru naklopení objektivu) a SHIFT odstraní perspektivní zkreslení (kácení svislic, využití např.: při fotografování architektury). Kompaktní fotoaparáty sice tuto funkci pod názvem „miniatura“ nabízejí také, ale nepříliš zdařile.

2. SEČNÁ VZDÁLENOST (SV)
Obecně lze říci, že sečná vzdálenost objektivu vychází z konstrukce komory fotoaparátu.
Například zrcadlovky, které jsou vybaveny sklopným zrcátkem, mají tlustší tělo než dálkoměrné přístroje. Z toho logicky vyplývá, že objektivy s větší sečnou vzdáleností, než je šířka těla alternativního fotoaparátu, jsou ve svém použití univerzálnější. Jedná se především o objektivy velko/středoformátové použité na těle fotoaparátu menšího formátu (a opět pro kompakty s výměnnou optikou i objektivy zrcadlovkové).

– Příkladem mohou být středoformátové objektivy pro Pentacon Six TL, které lze bez obtíží použít na Full frame a APS-C zrcadlovkách i na kompaktech s výměnnou optikou.
– Objektiv s kratší SV je třeba použít s adaptérem s optickým členem (kvalita optických členů však bývá většinou „diskutabilní“). Pokud je objektiv s kratší SV použit s adaptérem bez členu, nelze ostřit v celém rozsahu a tato sestava supluje funkci makroobjektivu. Dalším problémem je, že pokud zasunete objektiv s kratší SV hlouběji do těla fotoaparátu vystavujete svou techniku nebezpečí mechanického poškození (více informací níže v části „Na co je třeba dát pozor“).


Propracovaný systém výměnných objektivů představují i produkty LENSBABY


Na co dát pozor?

Přes veškeré výhody, které adaptéry přinášejí, se můžeme potýkat i s jejich nedostatky. V čem spočívají? Ne všechny kombinace jsou přínosné a ani zcela bezpečné. Ty jednodušší většinou neposkytují přenos signálu mezi objektivem a tělem (informace o vzdálenosti zaostření / nemožnost automatického ostření a clonění).

1. Při manuálním ostření je vhodné používat matnici pro MF ostření a/nebo zvětšení obrazu „MF ASISTENT“. Ideálně obojí, pokud to systém dovoluje.

2. Když použijete objektiv menšího formátu (např.: kinofilm) na těle fotoaparátu většího formátu, dochází k vinětaci - objektiv nevykreslí celou plochu záznamového media

3. Použitím objektivu s kratší sečnou vzdáleností (např.: dálkoměrné na SLR/DSLR tělech) hrozí poškození fotoaparátu i objektivu! Dálkoměrný objektiv se zapuštěným členem může poškodit sklopné zrcátko zrcadlovky.

4. Jelikož se jedná o čistě mechanický adaptér, neumožňuje přenos dat mezi objektivem a fotoaparátem, automatické zaostřování ani přenos clony. To ovšem neplatí obecně, protože stejně jako existují čipované adaptery, jsou vyráběny i adaptéry s unášecím kroužkem umožňujícím clonění objektivu či adaptéry, jež mají vlastní irisovou clonu. V tomto ohledu jsou na tom lépe ty fotoaparáty, které díky důmyslnému systému fázové detekce, rozpoznají správnost zaostření (problikne zaostřovací bod) i s plně manuálními objektivy, a tudíž nepotřebují speciálně upravený adaptér.

 

Ruční černobílé zvětšeniny

zvětšujeme do formátů 18 × 24 cm, 24 × 30 cm, 30 × 40 cm, 50 × 60 cm, používáme kvalitní fotopapíry Ilford několika typů, pečlivé ruční zpracování

160,-
NIKON Z 28-400 mm f/4-8 VR

Pro full frame senzor / 28-400 mm / clona f/4,0 – 8,0, Širokorozsahový s 14,2× optickým zoomem, Krokový motor automatického ostření STM

39 990,-
DJI RS 4 Combo

Lehký stabilizátor s ještě plynulejším vyvažováním, Nativní vertikální snímání 2. generace, S rozšířenou osou náklonu

18 790,-

Související články

SONY FE 16-25 mm f/2,8 G – první dojmy

SONY FE 16-25 mm f/2,8 G – první dojmy

DJI Avata 2 - dron bez kompromisů

DJI Avata 2 - dron bez kompromisů

DJI RS 4 a DJI RS 4 Pro - stabilizátory nové generace

DJI RS 4 a DJI RS 4 Pro - stabilizátory nové generace

Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
I nás baví Instagram.
@fotoskodacz
Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • 300 Kč poukázka na tisk fotografií

Kompletní informace »

Čekejte prosím...