Středoformátový bezzrcadlový systém Hasselblad X byl uveden se třemi objektivy a to včetně 30 mm ohniska. Ale pro krajináře, nebo fotografy architektury to přece jen bylo málo a museli používat starší objektivy určené pro H bajonet a nebo ještě starší V systém - samozřejmě prostřednictvím redukcí. Hasselblad doplnil modelovou řadu o ultra širokoúhlý objektiv Hasselblad XCD 4 / 21mm, který nabízí stejný úhel záběru jako 17mm objektiv na fullframe přístrojích. Pokud vlastníte Hasselblad X1D, nový 21 mm se vám jednoznačně vyplatí, zvláště pokud potřebujete velmi široký úhel záběru.

• špičková kvalita obrazu
  • vynikající vlastnosti v protisvětle
  • vestavěná centrální závěrka
  • průměr závitu na filtry 77 mm
  • nemá stabilizátor obrazu
  • ne příliš rychlý autofokus

Design a ovládací prvky

Hasselblad XCD 4 / 21mm vyniká minimalistickým designem, jako ostatní objektivy této řady. Je černý s kovovým tělem a velkým pogumovaným ostřicím kroužkem. Najdete na něm jen minimum nutných označení. Kromě loga Hasselblad ještě ohniskovou vozdálenost a světelnost a také značku  připomínající, že závit pro filtr má průměr 77 mm, vše v bílém provedení kolem předního členu.

Vzhledem k úhlu záběru a faktu, že obrazový snímač X1D je výrazně větší než full frame je objektiv poměrně kompaktní. V balení dostanete přední a zadní krytky, kvalitní sluneční clonu a transportní pytlík. Samotné balení je velice luxusní a řekl bych, že odpovídá ceně, jakou za tenhle objektiv zaplatíte.

Jediným ovládacím prvkem, který na objektivu najdete, je široký zaostřovací prstenec pro ruční ostření. Otočením prstence aktivujete ostřicí motor, který pohybuje optickou soustavou, na rozdíl od objektivů s mechanickým ručním ostřením. To je v současnosti norma pro manuální zaostřování s AF objektivy. Někomu samozřejmě mohou chybět mechanické dorazy především při zaostření na nekonečno. Mechanismus manuálního zaostřování klade přiměřený odpor, takže nepřicházíte o zpětnou vazbu při ručním ostření.

Velkou výhodou nejen objektivu XCD 21, ale vlastně všech ostatních z X systému je vestavěná centrální závěrka. Je tišší a produkuje daleko méně vibrací, ale především umožňuje vysokorychlostní synchronizaci blesku. XCD 21 mm může synchronizovat se záblesky při rychlostech závěrky až do 1/2 000 sekundy (Hasselblad X1D je plně kompatibilní se systémovými blesky Nikon). Porovnejte to třeba s fotoaparátem Nikon D850, který vyžaduje čas 1/250 sekundy nebo delší, aby bylo možné synchronizovat blesk.

Hasselblad XCD 21mm není rozhodně žádný makroobjektiv. Přesto můžete vytvářet snímky s hlavním objektem v blízkosti objektivu, se širokým pohledem na krajinu za ním.Stejně jako u ostatních ultraširokých objektivů, dávejte velký pozor na to, abyste se při fotografování lidí nedostali příliš blízko, protože obličeje deformované perspektivním zkreslením nevypadají nikdy moc dobře...

Hasselblad XCD 21 mm je kompatibilní zatím pouze s jediným tělem, s modelem Hasselblad X1D. Naštěstí tělo i objektiv dobře spolupracují, aby zachytili perfektně ostré snímky. Už  na otevřenou clonu je kresba skutečně perfektní. S dalším přicloněním se ještě trošku zlepší, ale především v okrajích záběru. Při porovnání testovacích snímků jsem došel k závěru, že ve středu snímku se ostrost téměř nemění od clony f/4 až po f/11, což pokládám za skvělou zprávu. Na clonách vyšších než f/11 se už začíná projevovat difrakce, přičemž už clona f/22 mi přijde skoro nepoužitelná, pokles celkové ostrosti je docela znatelný. Pokud tedy čekáte, že díky většímu snímači budete moci clonit o dost víc než třeba se zmíněným Nikonem D850, musím vás zklamat. Velikost snímače a jeho rozlišení nejsou oproti fullframe snímačům v dostatečném poměru velikosti ku rozlišení, takže pokud si vůbec pomůžete, tak maximálně o 1 clonové číslo. Ale ani to není zanedbatelné, protože stále mluvíme o středoformátovém objektivu, jehož optické vlastnosti (kresba, přenos kontrastu, …) značně převyšují konkurenci určenou pro menší fullframe snímače.

Zaznamenání perfektně ostrého obrazu dokonce i v okrajích snímku, je opravdu velkým plusem pro takhle ultraširoký objektiv. Ale XCD 21mm není přece jen úplně dokonalý. Setkáte se s mírným soudkovým zkreslením, které ale velice snadn napravíte při zpracování snímků v počítači. Podobné je to s vinětací. Stačí používat originální software, ve kterém jsem ukázkové snímky převáděl z RAWu, protože JPEG má rozlišení pouze cca 12 Mpx. Program Hasselblad Phocus je zdarma ke stažení na stránkách výrobce. Podobně dobrých výsledků ale dosáhnete třeba v Lightroomu, který má příslušný profil objektivu už dávno k dispozici.

• 17 mm ohnisko na středoformátu (44x33 mm snímač)
  • rozsah clony F4-F32
  • optická konstrukce obsahuje 13 optických členů v 9 skupinách - 2 členy asférické
  • 77 mm filtrový závit
  • minimální zaostřovací vzdálenost je 32 cm
  • synchronizační čas s bleskem dosahuje 1/2000 s

Focení s extrémně širokúhlými objektivy mám opravdu rád a Hasselblad XCD 21/4 mě rozhodně nezklamal. Naopak, už od prvních záběrů jsem se těšil ze skutečně dokonalé ostrosti a skvělého přenosu kontrastu dokonce i v přímém protisvětle se sluncem v záběru. Pokud ke svému Hasselbladu X1D hledáte ten nejlepší širokáč na krajinu nebo architekturu, je XCD 21 jednoznačně nejlepším řešením. Recenzoval Luděk Bouška.

26. 3. 2024

21. 3. 2024

21. 3. 2024