Zhruba před rokem jsem recenzoval model X-T2 a byl jsem z něj nadšen. Není divu, je perfektní. Model X-T3 je sice na pohled stejný, hlavní změna se udála uvnitř. A nejedná se jen o nějaká kosmetická vylepšení, X-T3 je výrazně rychlejší, má úplně nově konstruovaný senzor, výrazně výkonnější procesor, dotykový displej, lepší hledáček, 4K video v 60 sn/s, … A tak dál, a tak dál. Přečtěte si celou recenzi níže.

• perfektní kvalita obrazu i na vyšších ISO
  • bezkonkurenční barevné podání
  • celokovové tělo odolné proti povětrnostním vlivům
  • velmi dobře fungující autofokus
  • až 30 sn/s s elektronickou závěrkou
  • snadné a rychlé ovládání
  • kvalitní elektronický hledáček
  • displej výklopný ve dvou osách
  • špičkové video
  • dotykový displej
  • odolnost proti vnikání prachu a stékající vody
  • nezlobil bych se za silnější baterku

Recenze Fujifilm X-T3

Už původní X-T1 byl parádní a hodně oblíbený model. Ale novější nový X-T2 byl ještě mnohem lepší. Rozlišení 16 Mpx bylo pro někoho přece jen málo, zatímco 24 Mpx už dostačovalo naprosté většině fotografů. U novinky X-T3 ještě trochu vzrostlo na 26 Mpx. Velice dobrá byla i ergonomie, takže v tomhle ohledu se toho od prvního modelu nezměnilo nijak moc. I když byl model X-T2 v mnoha ohledech výrazně lepší než jeho předchůdce a jeho výkon jsem srovnával s rychlými zrcadlovkami, je nový X-T3 ještě výrazně rychlejší a výkonnější.

Co je nového

Systém automatického ostření patří k těm nejdůležitějším. Jeho funkčnost do velké míry určuje, pro koho, nebo spíše pro jaký styl focení bude přístroj vhodný.

Model X-T1 disponoval celkem 77 ostricími body, přičemž prostředních 9 bylo fázových (fázová detekce - stejný systém, jako používají zrcadlovky. Tento systém daleko rychleji a spolehlivěji zaostřuje především pohybující se objekty). X-T2 měl celkem 325 ostřicích bodů, fázových bylo celkem 49 a zabíraly cca 40 % plochy záběru, přičemž všechny AF body pokrývaly cca 65% plochy záběru.

Fujifilm X-T3 recenze

Nový snímač čtvrté generace má AF body s fázovou detekcí rozmístěné skoro po celé své ploše, přesněji řečeno přes 91% šířky a 94,5% výšky. Všechny AF body (tedy včetně těch kontrastních) zabírají celkově 99% plochy snímače.

Rychlost automatického zaostřování je v porovnání s X-T2 ještě vyšší a znatelně se zlepšilo i sledování objektu. Byl také výrazně přepracován algoritmus pro detekci tváře a očí, takže funguje opravdu velice dobře.

Pokrytí celé plochy snímače AF body s fázovou detekcí je skvělé - moc bezzrcadlovek to nenabízí a zrcadlovka ani jedna. AF body s fázovou detekcí jsou totiž potřeba k tomu, aby dobře fungovalo průběžné zaostřování. S kontrastním ostřením musí foťák neustále přeostřovat tam a zpět a to průběžné ostření prakticky znemožňuje. Takže X-T3 ostří fázově a také velice rychle.

Samozřejmě nejspolehlivější bylo zaostřování jedním AF bodem, ale i při nastavení různě velkých skupin se autofokus chytal výborně. Popravdě ale musím říci, že úplně dokonalý také nebyl, v určitých situacích se průběžné ostření nechytalo a při sériovém snímání 11 sn/s jsem občas pořídil třeba 4 snímky v sérii neostré. Přičítám to ale především objektivu 55-200mm, který nemá moc dobrou světelnost a nijak zvlášť rychlé zaostřovací motory. S objektivem 16-55/2,8 bylo ostření znatelně rychlejší a spolehlivější. Takže rychlost a přesnost ostření je volbou vhodného objektivu ovlivněna daleko víc, než u méně výkonných modelů.

Jako u předchozího modelu můžete průběžné zaostřování do značné míry vyladit jeho uživatelským nastavením, tomu je totiž v menu vyhrazena jedna celá záložka. Vybrat si můžete z pěti přednastavených režimů podle toho, jaký pohyb se chystáte fotit. A nebo můžete zvolit šestý a vše si nastavit individuálně. Na mysli mám citlivost sledování objektu, citlivost, respektive rychlost přeostřování a také přepínání oblasti ostření. Takhle detailní nastavení autofokusu mají jen profi Canony (myslím tím EOS 1D X Mark II nebo EOS 5D Mark IV a jejich předchůdce).

Snímač a procesor

Velice podstatnou změnou je samozřejmě snímač a také procesor (X Processor Pro 4), který data ze snímače zpracovává cca 3x rychleji, než u X-T2. Snímač s označením X-Trans CMOS 4 má nyní rozlišení 26,1 Mpx a oproti předchozímu modelu dokáže odečítat data cca 1,5x rychleji. Má maximální citlivost ISO 12 800, což je stejné jako u předchůdce, ale jeho základní citlivost se snížila na ISO 160. Podstatnou informací je také to, že se jedná o BSI konstrukci (Back Side Illuminated), takže světlocitlivé buňky nejsou stíněny servisními obvody a jsou tedy schopné pojmout víc světla. To má zásadní vliv na množství šumu ve snímku.

Další novinky

• hledáček má nyní rozlišení 3,69 Mpx (frekvence až 100 sn/s)
  • rychlost sériového snímání je nyní s el. závěrkou až 30 sn/s ovšem v režimu 1,25x crop
  • přibylo 4K video v 60 sn/s
  • dotykový displej s funkcí touch pad pro snadnou volbu AF bodu
  • dva sloty na karty SDXC UHS-II

Porovnání s předchozími modely

Fuji X-T3

Fuji X-T2

Fuji X-T1

Rozlišení

26 Mpx

24 Mpx

16 Mpx

Obrazový procesor

X Processor Pro 4

X Processor Pro III

EXR Processor II

Nejvyšší citlivost snímače ISO

12 800

12 800

6 400

Nejkratší exp. čas

1/8000 s

1/8000 s

1/4000 s

Počet ostřicích bodů

425

325 (49 fázových)

77 (9 fázových)

Možnost uživatelského nastavení AF-C

Ano

Ano

Ne

Synchronizační čas

1/250

1/250 s

1/180 s

Sloty na karty

2

2

1

USB 3

Ano (USB-C)

Ano

Ne

4K video

Ano (60p)

Ano

Ne

Dotykový displej

Ano

Ne

Ne

Design, ergonomie, menu a ovládací prvky

Jak už jsem naznačil v úvodu, skoro ani není o čem psát, protože skoro všechno zůstalo při starém. Ale úplně všechno ne.

Nejzásadnější novinkou je asi dotykový displej. To je asi to jediné, co mi chybělo u předchozího modelu X-T2. Ale pozor! Z mně nepochopitelného důvodu je v továrním nastavení dotykové ovládání vypnuto. Pokud tedy chcete využívat výhod a komfortu dotykového ovládání, musíte se ponořit do hlubin Menu a v záložce nastavení označené “montážním klíčem” musíte vyhledat podsložku nastavení displeje a až na úplném konci najdete dvě položky, které se týkají dotykového ovládání.

Na přístroji najdete  také funkční tlačítka, kterým můžete přiřadit snad jakoukoliv funkci (neberte mě za slovo, ale dá se toho nastavit fakt hodně…). Z výroby jsou samozřejmě vždy nějaké funkce tlačítkům přiřazeny, ale je jenom na vás, jestli to necháte tak jak to je, nebo si ovládání celého přístroje přizpůsobíte vašim potřebám.

Jinak se na ovládání skutečně snad nic nezměnilo. Expoziční časy nastavujete otočným voličem, máte ale na výběr jen z relativně omezeného množství, k dispozici jsou jen “celé” hodnoty. Ovšem otáčením klasickým vroubkovaným kolečkem, na které jsme zvyklí ze zrcadlovek, máte možnost nastavení času v rozmezí +/- 2/3EV a to mi přišlo opravdu velice praktické. Stejným kolečkem také nastavujete extrémně krátké expoziční časy při použití elektronické závěrky. Tímto způsobem můžete nastavit až 1/32 000s. Pokud volič expozičních časů nastavíte do pozice A, znamená to, že čas je nastaven automaticky. Stejné je to se clonovým kroužkem na objektivu, pozice A opět znamená automatické nastavení clony. No a v situaci, kdy je “A” nastaveno jak na cloně, tak na čase, jste v plné automatice…  Jak snadné.

Vzrostlo rozlišení hledáčku z původních 2,36 Mpx na špičkových 3,69 Mpx. Moc se mi líbí, jak je obraz v hledáčku plynulý, nijak se nezasekává. V režimu Boost (nastavení zvýšeného výkonu - spotřeba ale vzroste o 25%) má totiž obnovovací frekvenci 100 sn/s, takže rychle se pohybující objekty vidíte opravdu perfektně.

Příjemná je také možnost zcela odstranit dvířka kryjící propojovací konektory. To využijí především filmaři, kteří si s X-T3 budou jistě velice dobře rozumět, při připojování mikrofonu, monitoru, nebo externího záznamového zařízení. Video totiž umí perfektně. Nejen že máte možnost natáčet ve 4K frekvencí až 60 sn/s, ale k dispozici máte také simulaci filmu s názvem Eterna. To je režim, který zaznamenává ohromný rozsah jasů, takže výsledný záznam je příjemně měkký a perfektně se hodí pro další zpracování v počítači.

Kvalita obrazu je důvod, který vás pro X-T3 přesvědčí v případě, že jste ještě nebyli rozhodnuti úplně na 100%. Totiž jestli Fuji v něčem vyniká nad ostatními značkami, je to právě kvalita fotek. Přesněji řečeno unikátní barevné podání.

Je normální, že v podstatě všichni výrobci digitálních fotoaparátů umožňují uživateli nastavit parametry výsledné fotky (jas, kontrast, sytost barev, ostrost, projasnění stínů a podobně).

Fuji nabízí něco podobného, jmenuje se to Simulace filmu. Trochu vysvětlím pro ty, kteří už nepamatují éru fotografických filmů. Společnost Fujifilm (jak konec konců název sám napovídá…) se odedávna zabývala výrobou fotografických a filmařských materiálů. V jejich nabídce byla velká spousta filmů, které byly mezi fotografy velice oblíbené pro své specifické barevné podání. Například film Fuji Velvia je perfektní na focení krajiny, má hodně saturované barvy a je docela kontrastní. Naproti tomu film Astia podával barvy daleko jemnější, film Acros byl zase legendárním černobílým materiálem...

No a společnost Fujifilm dokázala tohle specifické barevné podání převést do algoritmů, které se používají ve foťácích. Znamená to tedy, že pokud si zvolíte simulaci některého z oblíbených filmů, dostanete fotku s velice podobnými barvami, jako by byla focena na skutečný film. Tohle je jedna z nejsilnějších stránek bezzrcadlovek Fujifilm, simulace filmu si můžete zvolit dokonce i ve středoformátovém přístroj Fuji GFX 50s.

Musím podotknout, že simulace filmu se samozřejmě projeví pouze v hotovém JPEGu, pokud fotíte do RAWu, máte smůlu a jste odkázáni na svou šikovnost při zpracování a nebo na různé presety, které může nabízet váš software na zpracování RAWů. Pokud pro zpracování RAWů ale použijete software Capture One, máte i při vyvolávání RAWů přístup k simulacím filmů, ale navíc ještě prostřednictvím tohoto programu můžete přístroj dálkově ovládat a fotit přímo do počítače (což je aplikace, kterou využívají především profesionální studioví fotografové).

Šum při vysokých citlivostech

Nebudu chodit kolem horké kaše a vymýšlet slova, kterými bych vám popsal, jak jsem byl spokojen se šumem. Podívejte se na ukázkové fotky a uvidíte sami. Sám za sebe mohu říci, že při redukci šumu nastavené na střední, tedy nulovou hodnotu, není šum ŽÁDNÝM problémem dokonce ani při nastavení nejvyšší citlivosti. Redukci šumu bych asi ještě trochu ubral, protože jsou docela vyžehlené detaily, ale opět musím zopakovat perfektní barevnost dokonce i při těch nejvyšších citlivostech.

Konektivita

X-T3 umožňuje připojení chytrých zařízení pomocí WiFi, ovšem je vybaven také Bluetooth. Díky spárování chytrého mobilu a foťáku tak udržujete spojení prakticky neustále, když se tato dvě zařízení nacházejí v dosahu.

Nová aplikace Fujifilm Camera Remote umožňuje stahování fotek (to ale funguje i na pozadí), nebo třeba dálkové ovládání foťáku včetně nastavování důležitých parametrů.

• 26 Mpx (APS-C) X-Trans BSI CMOS 4 snímač
  • X-Processor Pro
  • bajonet FUJIFILM X mount (pro objektivy Fujinon XF)
  • 425 ostřicích bodů (hybridní AF)
  • EVF hledáček o rozlišení 3,69M bodů
  • dotykový 3,0" LCD displej výklopný třemi směry o rozlišení 1,04M bodů
  • systémová patice pro externí blesk
  • citlivost 160–12 800 ISO (rozšiřitelná až 80–51 200 ISO)
  • tlačítka Fn a Q pro přímou volbu nastavení menu snímání
  • režim simulace filmu
  • video ve 4K/60P
  • odolnost proti povětrnostním vlivům

Fuji X-T3 je neuvěřitelný rychlík. Opravdu, nic vás nebude zdržovat, všechno funguje jako na drátkách. Zaostřování je extrémně rychlé, spolehlivé a přesné, rychlost sériového snímání je špičková. Video můžete natáčet v profi kvalitě a ovládání zůstalo tak dobré, jako bylo dřív. Navíc se ale konečně objevil dotykový displej, takže je přístup a nastavování funkcí ještě pohodlnější. Pokud jsem loni psal o tom, že X-T2 může skvěle konkurovat zrcadlovkám, pak musím v tomto případě říci, že ani ty nejvýkonnější zrcadlovky s APS-C snímačem (a to mám na mysli třeba profi Nikon D500) nemohou nabídnout zdaleka tolik, jako Fujifilm X-T3. Recenzoval Luděk Bouška

26. 3. 2024

21. 3. 2024

21. 3. 2024