Chris Raphael a jeho fotografická výbava na celý život
Život filmového fotografa Chrise Raphaela se neustále mění. Jeden den může pořizovat snímky rychle jedoucích aut v africké poušti a druhý den to může být přestřelka ve světle lamp v pařížském metru. Co se u něj však nemění, je jeho výběr fotoaparátu. Chris pracuje se třemi fotoaparáty Sony α7R III, díky kterým je připraven na cokoli. Zde vám vysvětlíme proč.
Není času nazbyt
Televizní a filmová produkce se pohybuje rychle, takže fotograf musí být připraven na jakýkoliv okamžik. Fotoaparát α7R III mu s tímto pomáhá díky Nastavení paměti, ke kterému se rychle dostane pomocí voleb 1, 2 a 3 na voliči režimů. Chris tento volič používá, když se potřebuje rychle přizpůsobit proměnlivým podmínkám. "Díky různým nastavením, které mám uložené ve fotoaparátu, mezi nimi mohu rychle přeskakovat a použít jedno za jasného světla, druhé, které se více hodí na pořizování snímků v temném studiu osvětleném wolframovým světlem, a další na pomalou závěrku při oddálení."
Ticho na scéně
Při pořizování snímků během natáčení musí být filmoví fotografové neviditelní a neslyšitelní. "Herce nebo umělce byste při práci neměli vyrušit ničím, co děláte," říká Chris, "takže představení modelu α7R III s sebou přineslo pár zlomových vylepšení, mezi které patřilo Tiché snímání a naklápěcí displej. Díky těmto funkcím se mohu schovat za hlavní kameru a vytvářet kompozici, aniž bych se díval do tubusu a kontroloval, jestli jsem mimo přímý pohled herce. To vše navíc zvládám v naprosté tichosti."
Rychlé proměny
"Většina míst, kde se film natáčí, je velmi tmavá," říká Chris, "takže potřebuji pracovat s nastavením s vysokou citlivostí, jako je ISO 4000 nebo 5000, pokud se jedná o opravdu důležitý snímek, a s rychlými objektivy." Model α7R III naštěstí poskytuje nízkou úroveň šumu při vyšším nastavení citlivosti ISO, zatímco mezi stále stoupajícím počtem objektivů Sony E Mount se objevují objektivy s vysokou světelností, např. modely 35 mm f/1.8, 55 mm f/1.8, 85 mm f/1.8, a 24-70 mm f/2.8, které jsou součástí Chrisovy výbavy.
Honba za ostrostí
Zcela ostré, přesné a tiché zaostření je pro filmové fotografy zásadní zejména při práci v nedostatečném osvětlení. Ale díky hybridnímu automatickému zaostření modelu α7R III je udržení přesného zaostření na předmět jednodušší než kdy předtím. "Jeho schopnosti automatického zaostření jsou úžasné, "říká Chris, "a to je důležité, protože druhou šanci už nedostanete. Při práci s vysokou světelností se funkce zaostření na oči opravdu hodí. Dřív jsem mohl pořídit 10 záběrů a jen 4 z nich byly zcela ostré – teď takových záběrů pořídím 8 nebo 9, nebo dokonce všechny."
Chris dodává: "Při jakékoliv práci se může jednat o kombinaci slabého osvětlení, akce, portrétů a krajin. Tento fotoaparát vám umožní se změnám přizpůsobit rychleji a nepřicházet o snímky, což je zásadní. Filmová společnost kolikrát může utratit miliony dolarů a nemohou scény jen tak opakovat, protože vy jste se zrovna dívali do svého fotoaparátu. Musíte vědět, který expoziční čas a objektiv potřebujete, a být připraveni. Na zkažené pokusy není čas!"
Chris je ambasador společnosti Sony Europe Imaging. Více z jeho tvorby naleznete na adrese www.sony.cz/alphauniverse.
GODOX spoušť rádiová s časosběrem TR-P1 (L1) pro Panasonic
Rádiová spoušť pro fotoaparáty Panasonic, Vhodné k pořízení časosběrů, Pár vysílače a přijímače
MANFROTTO Advanced Fast Backpack M III
fotobatoh pro rychlé focení s prostorem na tělo fotoaparátu + 4 objektivy, kapsa na notebook a tablet, nepromokavá pláštěnka
JJC hand grip HG-XS20 pro Fujifilm X-S20
konstrukce s rychloupínací destičkou typu Arca + stativovým závitem, grip umožňuje přístup k ovládacím prvkům, balení obsahuje nástroj pro montáž a demontáž