Panasonic S1R - první dojmy? Opravdu žádné kompromisy! | FotoŠkoda
RecenzeVidea

Panasonic S1R - první dojmy? Opravdu žádné kompromisy!

1. 2. 2019 | 7 minut čtení

Žádné kompromisy, tohle jsme slyšeli na oficiálním představení fullframe bezzrcadlovek Panasonic opravdu často. Modely S1R a S1 byly oznámeny už na podzim 2018, ale až nyní jsme je mohli krátce vyzkoušet. Panasonic se pustil do boje na dost slušně obsazeném bojišti a podle všeho své protivníky nejspíš dost překvapí. Nasadil totiž dělostřelectvo tam, kde ostatní vyrukovali s pěchotou.

Fakt slušný dělo!

Když zůstanu u té vojenské terminologie, tak asi takový dojem - "tyjo, to je dělo" - pravděpodobně budete mít, když Panasonic S1 spatříte poprvé. Je veliký a už od pohledu velice bytelný. Už tím se dost liší od subtilních konkurentů, kteří vsadili na módu malých rozměrů. Nevím jak se na to díváte vy, ale osobně tomuto tahu tleskám. Souhlasím totiž s Ondřejem Neffem, který nedávno napsal, že pokud má jakékoliv nářadí člověku dobře sloužit a má se dobře obsluhovat, musí jeho rozměry vycházet z rozměrů lidského těla. A je jedno, jestli to nářadí je lopata, volant auta, jídelní příbor a nebo třeba foťák…

Takže tu mám (pro mě konečně) fullframe bezzrcadlovku, která se perfektně drží. Její rozměry jsou velice podobné skutečně profi přístrojům, jako jsou Nikon D850 nebo Canon EOS 5D Mark IV. S nasazeným bateriovým gripem jsou pak rozměry srovnatelné s Nikonem D5 nebo Canonem 1D X Mark II. To je moc dobře, protože pokud vezmeme v úvahu, že k rozměrům snímače (zde fullframe) jsou vztaženy i rozměry optiky, musí být celá sestava foťáku a objektivu vyvážená, pokud má být obsluha příjemná. A to tady nesporně je.

Nejdůležitější vychytávky, které jsem vyzkoušel

S rozmístěním ovládacích prvků a ergonomií jsem  Panasonicu neměl nikdy žádný velký problém, především u modelu G9 jsem si zvykl velice rychle. U S1 a S1R ale Panasonic zvedl laťku zase o kousek nahoru. Joystick a dotykový displej v dnešní době spíše očekáváme, než aby to bylo nějaké překvapení.

Dotykový displej je ale výklopný ve dvou osách, což velice oceníte při focení na výšku.

Upřímně asi největší radost mi udělalo ovládání AF systému. Jak režimy ostření (AF-S, AF-C a MF), tak volba chování AF bodu jsou na dosah pravého palce, stejně jako tlačítko AF-ON a joystick pro posun AF bodu. Vše je snadno dostupné a hmatově rozeznatelné, takže kvůli změně nastavení nemusíte vůbec přestat koukat do hledáčku. Paráda!

Příjemnou vychytávkou jsou podsvětlená důležitá tlačítka, tohle nabízí zatím jen nejlepší Nikony.

Doslova obří hledáček s možností volby zvětšení už známe z G9. Ale zde má hledáček rozlišení neuvěřitelných 5,7 Mpx a to je něco, co doposud nikdo nenabídl. Osobně nemám problém ani s elektronickými hledáčky s menším rozlišením, takže mě to přivedlo k otázce, k čemu je to vlastně dobré? Myslím, že lidské oko nejspíš nemá ani takovou rozlišovací schopnost a asi právě o tohle výrobci šlo. Tedy aby si na rozlišení hledáčku nemohl stěžovat opravdu nikdo…  :)

Stabilizátor obrazu s účinkem až 6 EV funguje bezvadně. Je duální, takže je stabilizovaný snímač a spolupracuje se stabilizátorem objektivu, pokud je jím vybaven. V praxi jsem udržel z ruky 1 vteřinu a to donedávna spadalo spíše do říše snů.

DFD autofokus pracuje stále na bázi porovnání kontrastu. Je ale neuvěřitelně rychlý a podle prvních zkušebních fotek zvládá i pohyb.

High resolution mode nabízí 187 Mpx, což mě posadilo na zadek. Zkoušel jsem to, ale výsledek jsem ještě neviděl. Snímek je totiž pouze v RAWu a ten zatím ještě nejde otevřít. Nabízí se opět otázka k čemu je to vlastně dobré??? Narychlo jsem si spočítal, že objektiv by musel umět vykreslit cca 465 čar na milimetr, aby bylo možné tak vysoké rozlišení naplno využít. Ale říkám si, že když rozlišení z těch 187 Mpx v počítači snížím na nějaké menší - třeba jen na 80 Mpx - budou výsledné fotky neuvěřitelně ostré. No uvidíme až to půjde.

U modelu S1R je nejvyšší citlivost ISO 25 600 a vypadá stále použitelně.

Detekce obličeje a oka je parádní. Když si systém vybere špatné oko, stačí stisknou joystick a přehodí se na to správné. Stejným způsobem se dá přepínat i mezi obličeji. Systém dokáže ale rozpoznávat také zvířata, to tu také ještě nebylo.

Při prohlížení nafocených fotek v počítači mě doslova šokovala ostrost základního zoomu 24-105mm. podívejte se na výřez 1:1.

Ještě lepší dojem mám z nového 50mm objektivu. Panasonic tvrdí, že byl konstruován tak, aby strčil do kapsy Otus od Zeisse, který doposud platil za etalon kvality. Odvážné tvrzení. Ale po prvním vyzkoušení v praxi bych tomu docela věřil, už se těším na reálné porovnání. Zde výřez 1:1.

Musím říci, že těch vychytávek má S1R ještě daleko víc, ale během cca 3 hodin, co jsem měl možnost  zkoušet předprodukční vzorek této novinky, jsem víc prostě nestihl. To ale zvládneme v plnohodnotné velké recenzi, kterou už plánujeme.

Co na Panasonic S1R tedy říkám?

No popravdě musím říct, že Panasonic fakt nelhal. Prostě udělali foťák bez kompromisů. Předvedli to nejlepší, co momentálně dokážou. Žádná politika, žádné taktické zatajování, skutečně žádné kompromisy, prostě a jednoduše: tohle je to nejlepší, co umíme.

Za sebe musím říct: prostě super. Ještě nemohu plně posoudit kvalitu obrazu, protože předprodukční vzorky neměly finální firmware, proto jsou fotky v Galerii zmenšené. Dobře se s ním fotí, všechny tři objektivy jsou vynikající.

Má cenu přemýšlet o novém systému?

Jednoznačně ano. Uvažoval jsem nad tím, že pokud jste vybaveni objektivy a systémem jiného výrobce a chcete přejít ze zrcadlovky na bezzrcadlovku, svou starou optiku samozřejmě s novými bezzrcadlovkami použít můžete, ale pouze přes redukce. Původní zrcadlovková optika ale pro nové stroje není ideální, takže maximum z nového systému dostanete stejně jen s novými objektivy. A pak je tedy jedno, jestli pořídíte nový systém od jiného výrobce. Tohle si v Panasonicu asi dobře uvědomují a pravděpodobně právě proto nijak netaktizovali, když se rozhodli pustit se na zdánlivě velice dobře obsazený trh fullframe přístrojů.

Modely Panasonic S1 a S1R nabízí v mnoha ohledech daleko víc než jejich konkurenti a připadá mi, že ani jeden z výrobců takovou odvahu ještě neukázal.

PANASONIC Lumix DMC-FZ82

60x optický stabilizovaný širokoúhlý zoom (20-1200 mm), světelnost f/2,8 do 5,9, 18,1 Mpx CMOS snímač velikosti 1/2,3", Systémová patice blesku a příslušenství

9 590,-
PANASONIC Lumix DMC-FZ300

12,1 Mpx MOS, 24x optický zoom (25-600mm) / 48x inteligentní zoom, Světelnost F2,8 v celém rozsahu

13 990,-
PANASONIC LUMIX DC-GH6
PANASONIC LUMIX DC-GH6

Panasonic DC-GH6 Micro Four Thirds bezzrcadlovka, Zcela nový processor 25 Mpx, nový snímač, nové konektory, Video 5,7K v 10-bit 60p včetně interního záznamu do Apple Pro Res 422 HQ

55 990,-

Související články

Recenze Canon EOS R7 a R10: neuvěřitelně vysoký výkon v malých a dostupných přístrojích
Hodnocení 93%

Recenze Canon EOS R7 a R10: neuvěřitelně vysoký výkon v...

Recenze: Sigma 20 mm f/1,4 DG DN Art
Hodnocení 98%

Recenze: Sigma 20 mm f/1,4 DG DN Art

Recenze Nikon Z30: Kreativní nástroj v kapse
Hodnocení 96%

Recenze Nikon Z30: Kreativní nástroj v kapse

Další Videa

Videoškola #20 - Jak natáčet LOG video

Videoškola #20 - Jak natáčet LOG video

Zaostřeno na: stativy

Zaostřeno na: stativy

Fotoškola - jak nastavit foťák pro zachycení pohybu

Fotoškola - jak nastavit foťák pro zachycení pohybu

Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • 300 Kč poukázka na tisk fotografií

Kompletní informace »

Čekejte prosím...