FotoŠkoda FestRozhovory

Andrea Pavelcová: Facebook po nahrání fotky není jejím autorem

Andrea Pavelcová: Facebook po nahrání fotky není jejím autorem
28. 5. 2019 | 9 minut čtení

Když stisknete spoušť fotoaparátu, víte, jestli při tom neporušujete zákon? Jaká jsou vaše práva jako fotografa i fotografovaného? Jak správně zacházet s fotkami a videi na sociálních sítích a jak přesně vaši práci ovlivňuje GDPR? Právní nástrahy spojené s focením a natáčením videí v následujícím rozhovoru odhaluje Andrea Pavelcová ze společnosti eLegal.

Co není ve smlouvě, jako by nebylo

  • Představte si, že začínám profesionálně fotit, ale s právem mám minimální zkušenosti a mám vlastně pocit, že když nechodím fotit někomu na zahradu a nepoužívám fotky bez souhlasu vyfocených, učinila jsem mu zadost. Nejspíš v tom ale bude nějaký háček. Co bych si měla pohlídat?

Pohlídat je obecně třeba 4 věci – kde a co se fotí, kdo je na fotografii a za jakým účelem taková fotka vzniká. Fotograf musí v první řadě vždy myslet na to, aby nezasahoval do cizího vlastnického práva. Neměl by například jen tak bez svolení fotit do reklamy cizí auto s rozeznatelnou SPZ nebo interiér cizího bytu.

Z hlediska toho, co se fotí, je důležité nezasahovat do jiných autorských děl. Pokud náhodně v pozadí rozmazaně zachytíte například obraz, zatímco fotíte modela v interiéru, je to v pořádku. Pokud by ale obraz zaujímal jeden z hlavních prvků fotky, fotograf by potřeboval souhlas autora obrazu. Podobně to platí u cizích ochranných známek, typicky půjde například o loga firem ve vašich fotkách.

Velkým tématem je nejen od doby příchod GDPR také fotografování lidí. Každý člověk má právo na své soukromí a možnost rozhodovat o tom, kdo a jak ho může fotit. A pozor, nejde jen o samotné lidi, ale i jejich soukromí a místa, která s nimi souvisí. K jejich zachycení proto vždy potřebujete jejich svolení, ať už ústní nebo písemné. To písemné se ale samozřejmě lépe dokazuje.

  • V posledním roce se GDPR hodně skloňuje. V té souvislosti mě vždycky napadne focení streetu, dokumentu nebo reportáže, kdy jde ptaní na souhlas s focením předem tak trochu proti autentičnosti fotky, nemluvě o tom, když se na fotce nebo ve videu objeví hodně cizích lidí naráz. Jak se k tomu fotografové a filmaři mají postavit a co by měli vědět?

Právo a umění se občas trochu bijí, ale i na tyto situace náš zákon myslí. Obecně je pro fotografování lidí potřeba jejich svolení. Máme tu ale výjimky například právě v případech, kdy fotíte lidi pro umělecké potřeby. Výjimku má také film, tisk nebo rozhlas a televize. Proto je možné fotit reportáž o demonstrujících lidech na Václaváku do novin nebo náhodné lidi na ulici v podobě street focení.

Má to jen jeden háček, na který myslí náš občanský zákoník. Ani takové použití kryté novinářskou nebo uměleckou výjimkou nesmí jít přehnaně proti zájmům dotyčného člověka. Pokud fotka poškodí jeho dobrou pověst nebo důstojnost, může po vás chtít, abyste fotku stáhli, nepoužívali a případně mu poskytli i nějaké finanční odškodné.

  • Pojďme se podívat na focení zakázek, to se jistě týká nejednoho z našich čtenářů. Většiny se jistě bude týkat třeba focení svateb či portrétů, někoho třeba reklamní kampaň pro větší společnost. Je třeba vždycky uzavírat smlouvu, a co bych si v ní případně měla pohlídat? A když se na to podíváme z druhé strany – jaká práva mají vůči nám klienti při komerčním focení?

Pokud se jako fotograf s klientem i ústně domluvím, že mu nafotím za určitou částku jeho svatbu, už to je smlouva. Nejčastěji se uzavírá po mailu, nicméně ti zkušenější a nebo ti, co už se někdy spálili, uzavírají klasickou smlouvu od právníka kvůli dalším záležitostem jako možnost dalšího použití fotek nebo následkům, když klient s fotkami nebude spokojen. Vzor smlouvy s fotografem najdete případně na našem webu volně ke stažení.

Klient by měl myslet na to, že co není ve smlouvě, jako by nebylo. Pokud vám fotograf nafotí fotky do kampaně, můžete je obecně používat jen k tomu účelu, který jste si domluvili. Pokud byste následně chtěli používat fotky jinak, než jak bylo domluveno, potřebovali byste k tomu fotografův souhlas. Nelze například ani jen tak bez domluvy fotku zásadně upravovat, pokud si to s fotografem ve smlouvě nestanovíte. Bez dohody by po vás fotograf mohl požadovat finanční kompenzaci.

  • Když se mi fotka nebo video povedou, ráda se s nimi pochlubím na sociálních sítích – Instagramu, Facebooku, video nasdílím na YouTube, možná je i nabídnu k prodeji v nějaké fotobance. Jak se velké (a oblíbené) platformy staví k autorství?

Nedávno internetem kolovala panika, že pokud nahrajete fotku na Facebook, stává se autorem automaticky Facebook. Není to samozřejmě pravda, autorem budete ve většině případů vy, co stisknete spoušť. Samotnou registrací na Facebook a přijetím jeho podmínek však potvrzujete, že jste vlastníkem veškerého obsahu, který na Facebooku zveřejníte a že ke všem fotkám dáváte Facebooku celosvětovou bezúplatnou licenci. Pokud tedy máte otevřený profil, kdokoliv na světě vaše fotky může sdílet a Facebook je kryt touto licencí.

Na sociálních sítích obecně platí, že nesmíte uveřejňovat žádný obsah, ke kterému nemáte oprávnění. Výjimku pak tvoří pouze sdílení (popř. embedování) kvůli svému specifickému fungování. Pokud totiž původní autor příspěvek smaže, ten sdílený se smaže také.

  • Jak můžu zamezit tomu, aby moje dílo třeba někdo nezkopíroval a nevydával za své, resp. ho nepoužil třeba pro nějaké propagační účely bez mého vědomí? A když už se to stane, mám nějakou možnost se vůči tomu bránit?

Zamezit se tomu bohužel úplně nedá, obzvlášť v online světě. Fotograf samozřejmě může použít vodoznak nebo jiné technické zabezpečení, ale v dnešní době lze mnoho z těchto překážek obejít. Když už se to stane, doporučila bych v první řadě upozornit toho, kdo mi fotku ukradl, aby ji ihned stáhl a případně žádala náhradu za to, že moje dílo využil pro svoji propagaci a já jsem přišla o zisk, který by mi jinak patřil za licenci.

  • I já mám ale někdy chuť sdílet cizí fotku nebo video, protože si myslím, že dotyčný odvedl skvělou práci a mělo by ji vidět více lidí, případně někdo zachytil lichotivou fotku mě samé. Jaké zásady bych při tom měla dodržovat?

Sdílení, které funguje na výše popsaném mechanismu (tedy tlačítko „Sdílet“ na Facebooku nebo různé Instagram aplikace pro sdílení), je z autorskoprávního hlediska naprosto v pořádku. I v takovém případě je na místě uvést autora (pokud ze sdíleného příspěvku jeho jméno zcela jasně nevyplývá) a název díla, pokud nějaké má.

  • Když jsme ještě v online prostředí, oblíbenou součástí sdílení fotek je označování zachycených osob, ne vždy je to ale u fotek, u nichž chceme, aby na sociálních sítích (nebo vůbec kdekoliv na internetu) byly vidět. Částečně se teď vracím k jedné z předchozích otázek, ale kde leží hranice mezi autorskou tvorbou a právem vyfocených? A jak bych měla zacházet s oblíbeným označováním?

Ochrana osobnosti a ochrana osobních údajů platí i v onlinu na sociálních sítích. Bez svolení dotyčné osoby ji na fotce nelze označovat. Proto jsou oblíbené soutěže firemních Facebooků typu "Označ na fotce kamarádku a vyhrajte spolu zájezd" v rozporu s pravidly ochrany osobnosti i GDPR a dokonce i proti pravidlům Facebooku. Pokud však vyfotím modelku, se kterou se domluvím, že její fotku dám na svůj firemní fotografický Facebook, určitě ji označit můžete. :)

  • Moc děkuji za rozhovor!

Autorka rozhovoru: Anna Jirásková

Společnost eLegal tvoří mladý tým odborníků na IT právo, autorské právo a ochranu osobních údajů s přesahem do IT a marketingu. Právničinu ve svém slovníku nemají a klientům vysvětlují právní záležitosti a náležitosti lidsky a srozumitelně. Stejně tak koncipují i smlouvy, které jsou krátké, čtivé, ale obsahově a právně neprůstřelné. Spojení práva a focení je pro tým přirozenou volbou, řada z nich se totiž ráda dívá na svět hledáčkem fotoaparátu.

Společnost eLegal

Pokud vás napadly další otázky, které byste Andree rádi položili, můžete využít příležitosti a zajít na její přednášku na FotoŠkoda Festu - Právní nástrahy ve fotografii.

chci jít na přednášku právní nástrahy ve fotografii

Ruční vyvolání černobílých filmů

lepší prokreslení a podání polotónů než u strojového vyvolání, lepší ostrost než strojové vyvolání, vyšší kvalita důležitá pro zvětšování snímků ve větších formátech

260,-
FUJIFILM Instax SQUARE film Slide

Pro fotoaparáty Fujifilm Instax Square, 10 ks barevných fotografií, Velikost tisku 2×3“ / 5,08×7,62 cm

279,-

Související články

Podzimní FotoŠkoda FEST: Co všechno jste mohli zažít?

Podzimní FotoŠkoda FEST: Co všechno jste mohli zažít?

Festival FotoŠkoda FEST slaví 10 let od svého vzniku!

Festival FotoŠkoda FEST slaví 10 let od svého vzniku!

FESTivalová soutěž na Instagramu

FESTivalová soutěž na Instagramu

Další Rozhovory

Honza Mihaliček: když je fotka blbá, bude blbá i za padesát let. Síla dokumentu je jinde

Honza Mihaliček: když je fotka blbá, bude blbá i za...

Jaroslav Hora: Fotím hlavně pro ten zážitek

Jaroslav Hora: Fotím hlavně pro ten zážitek

FotoŠkoda FEST - vlog jak se točil Švýcarák

FotoŠkoda FEST - vlog jak se točil Švýcarák

Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
I nás baví Instagram.
@fotoskodacz
Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • 300 Kč poukázka na tisk fotografií

Kompletní informace »

Čekejte prosím...