SIGMA 135 mm f/1,8 DG HSM Art
- Hodnocení odborníka
- Ukázkové snímky
- Popis
- Hlavní rysy
- Shrnutí
- SIGMA 135 mm f/1,8 DG HSM Art pro Canon EF 37 590,-
Často se říká, že objektiv s ohniskovou vzdáleností kolem 85 mm je ideální na portréty. Ale naprosto skvělé jsou i ohniska 105 nebo 135 mm, protože mají ještě menší perspektivní zkreslení především při detailnějším portrétu. A pokud má takový objektiv ještě slušnou světelnost, má perfektní separační efekt i při focení z větší vzdálenosti, třeba při focení celé postavy. V případě objektivu Sigma 135 mmF1,8 Art k tomu můžeme přičíst ještě perfektní kresbu a skvěle korigované optické vady.
Popis
Přestože jsme si už zvykli na to, že pevné objektivy řady ART vynikají kromě perfektních optických vlastností také světelností f/1,4, najde se i pár kousků, které nabízejí světelnost “jen” f/1,8. V obou případech (tím druhým do páru je Sigma 14 mm f/1,8 Art) rozhodně nemůžeme mluvit o nevýhodě, protože se jedná o tak specifické objektivy, které by se světelností f/1,4 měly při zachování kvality obrazu neskutečně velké rozměry a hmotnost, takže by v praxi byly v podstatě nepoužitelné. Docela hezky je to vidět u objektivu, který je oproti 135/1,8 ještě skoro o půl kila těžší a filtr s průměrem 105 mm také není úplně obvyklý (není aké nijak levný)...
Takže světelnost f/1,8 je tady jednoznačně výhodou. Konstruktéři tedy mohli zachovat relativně malé rozměry a hmotnost (ani tak ale objektiv není žádný drobek) a o to víc se mohli soustředit na obrazový výkon, který je skutečně vynikající. Mé první dojmy byly takové, že jsem si okamžitě vybavil objektiv Zeiss Otus 100/1,4 s jeho téměř dokonalou kresbou. Sigma 135/1,8 je mu totiž minimálně v tomhle ohledu skutečně velice blízko. Má ale ohromnou výhodu v tom, že nabízí i velice dobře fungující autofokus a stojí přibližně třetinu...
Kvalita obrazu
Kapitola týkající se kvality obrazu bývá pro většinu fotografů nejdůležitější. Hned na jejím úvodu vás mohu potěšit tím, že Sigma 135/1,8 patří k tomu nejlepšímu, co si můžete pořídit. Většinou to bývá tak, že u světelných objektivů není při plně otevřené cloně obraz moc použitelný a bývá tedy stejně potřeba alespoň trochu zaclonit. Tak na to zde můžete zapomenout, tohle je jedna z výhod světelnosti f/1,8. Výrobce totiž při navrhování tohoto skla nemusel dělat tolik kompromisů. Kresba je naprosto perfektní a ostrá už na plně otevřenou clonu a se zacloněním se dokonce ještě mírně zlepšuje, přičemž nejostřejší kresby dosáhnete zhruba na clonách f/2,8 až f/4.
Samozřejmě mě zajímala i rovnoměrnost kresby v ploše snímku. I při nízkých clonách jsou okraje snímku velmi slušně ostré, ale v porovnání se středem záběru jsou úplné rohy přece jen nepatrně měkčí. Že by ale rohy byly neostré, o tom nemůže být ani řeč. Se zacloněním se samozřejmě perfektní ostrost dostane až do úplných rohů.
Vinětace se při malých clonách samozřejmě vyskytuje, ale nepůsobí nijak rušivě, je velice mírná. A pak je tu ještě chromatická aberace, tedy ona tu vlastně moc není. Opět můžeme poděkovat skvělé konstrukci a relativně nižší světelnosti, protože chromatickou aberaci se podařilo zkorigovat naprosto skvěle.
Líbí se mi, že i na cloně f/11 nejde kvalita obrazu nijak výrazně dolů, jak to obvykle bývá. Difrakce se sice trošku projevuje mírným změknutím kresby, ale stále je to bez problémů použitelné.
Jedním z důvodů pro pořízení světelného teleobjektivu bývá možnost pracovat s velice malou hloubkou ostrosti a tím s příjemně rozostřeným pozadím (nebo popředím). U světelnějších objektivů je bokeh (vzhled rozostřeného pozadí) ještě o fous příjemnější, což ale neznamená, že bych zde viděl nějaké problémy. Naopak, posuďte na ukázkových snímcích sami, jak jste s bokehem spokojeni. Podle mého názoru je bokeh velice příjemný, rozhodně nepůsobí jakkoliv rušivým dojmem.
Ještě se ale musím vrátit ke zmíněné hloubce ostrosti, podívejte se na následující snímek. I když jsem fotil ze vzdálenosti několika metrů, hloubka ostrosti se pohybuje stále v řádu milimetrů, což je naprosto úžasné. Foceno na otevřenou clonu…
Design, ergonomie, ovládací prvky
Když se na objektiv podíváte, nemůžete ani na minutu pochybovat o tom, do jaké rodiny patří. Design objektivů řady ART se nezapře. Objektiv má poměrně široký zaostřovací prstenec, který obepíná nejširší část těla objektivu.
Pokud jde o ovládací prvky, na straně objektivu najdete jenom přepínač ručního a automatického zaostřování a také omezovač rozsahu zaostřovacích vzdáleností. Součástí balení je kromě samotného objektivu, přední a zadní krytky i hluboká kruhov sluneční clona, která je díky svým rozměrům velice účinná.
Pro Nikonisty ale mám ještě jednu zajímavou zprávu: na bajonetu nenajdete mechanický přenos clony. Znamená to, že je ovládána elektromagneticky, což je jednak rychlejší, ale také tišší a přesnější. Oceníte to buď při rychlém sekvenčním snímání třeba při focení sportu, ale také při natáčení časosběrných videí.
Hlavní rysy
- plnoformátový objektiv se světelností f/1,8
- tichý ultrasonický HSM motor
- optická skladba: 13 čoček v 10 skupinách
- max. clona: f/16
- min. vzdálenost zaostření: 87,5 cm
- počet lamel clony: 9
- rozměry: 91,4 x 14,9 mm
- hmotnost: 1 130 g
Shrnutí
Sigma 135 mm f/1,8 DG HSM Art je špičkový objektiv, který nabízí prvotřídní kvalitu obrazu, vynikající bokeh a skvělé možnosti při práci s malou hloubkou ostrosti. Díky ohnisku 135 mm dochází k velice příjemné kompresi perspektivy, kterou nemohou poskytnout kratší objektivy. Je doslova ideální na portréty i celou postavu, ale také například na produktovou fotografii. Recenzoval Luděk Bouška