Fototipy

Jak vyfotit rozmazaný mořský příboj

Jak vyfotit rozmazaný mořský příboj
19. 7. 2019 | 7 minut čtení

Rozmazané proudy vody tříštící se o skaliska. Vlny omývající kámen na pláži. Takové fotky vyfocené na krátký čas většinou nepředají onen magický pocit, který při jejich pozorování máte. Od toho je tu dlouhá expozice a v dnešním článku se podíváme na to, jak vyfotit působivé snímky rozmazaného mořského příboje, aby mohly zdobit stránky vašeho fotoalba.

Technika, se kterou to půjde nejlépe

V dnešním článku se budu věnovat mořskému příboji a dlouhé expozici. K tomu je potřeba mít techniku, která takové focení umožňuje - kromě foťáku je to stativ, případně dálková spoušť a filtry, k nimž se dostanu později. Pokud takovou techniku nemáte a rádi byste si rozmazané fotky pořídili, rádi vám poradíme s výběrem.

CHCI SI VYBRAT NOVÝ FOŤÁK

Pokud byste se rádi učili od těch nejlepších, přihlaste se na kurz s Jaroslavem Horou, kde se naučíte fotit rozmazané proudy vody, nebo na kurz s Honzou Šmídem, kde se rovněž můžete věnovat focení vody. Pravda, je to v našich luzích a hájích, ale znalosti můžete aplikovat i u moře. :)

CHCI NA KURZ POTŮČKOVKY JAROSLAVA HORY

chci na panoramatickou fotografii s honzou šmídem

Pokud si chcete projít rychlokurzem, čtěte dál. Společně se podíváme na základní podněty, díky kterým si možná pořídíte skvělou fotku od moře ještě dnes.

Snímek ilustrující pohyb

Je to působivé, že? Jak se moře v pravidelných intervalech pohybuje sem a tam, vyhlazuje písek na pláž, omývá kameny a vyplavené větve a tříští se do malých kapek o skály. Na fotce to ale jen tak nevynikne. Ledaže byste z vody udělali "mlíko" a vyzdvihli tak jeho pohyb. Jak na to?

© Iurie Belegurschi© Iurie Belegurschi

Technicky to není nijak náročná disciplína: potřebujete stativ, foťák, který zvládne delší expozici, a v případě módu BULB ještě dálkovou spoušť a ND filtr. Pak už jenom nasadíte foťák na stativ a fotíte. Pokud nefotíte s dálkovou spouští, doporučuju použít 2sekundovou samospoušť - i když bude stativ pevný, drobné chvění z momentu, kdy zmáčknete spoušť a sundáte z foťáku ruku, se na fotce může projevit.

chci stativ

chci dálkovou spoušť

chci ND filtr

Přesný čas a další nastavení foťáku vám neřeknu, závisí totiž na řadě faktorů - jaké jsou světelné podmínky, jakou hloubku ostrosti chcete a jak moc velké mlíko z vody chcete udělat. Pojďme si tedy říct aspoň pár obecných rad.

Zaprvé, čím vyšší clonové číslo, tím větší hloubka ostrosti. Pokud tedy chcete mít zaostřený nejen kámen přímo před objektivem, ale i obzor, zvyšujte clonu. Čím delším časem fotíte, tím méně na vodě bude znát, že jsou tam nějaké proudy a slije se do jednoho velkého mléka. Pro zdůraznění pohybu stačí třeba i necelá vteřina (opět orientačně - pokud máte liveview a fotíte do 30 sekund, foťák vám ukáže, jak zhruba světlá výsledná fotka bude), pro fotky hladké hladiny potřebujete určitě čas delší.

© Francesco Gola

© Francesco Gola© Francesco Gola (obě fotografie)

Dejte si pozor, aby fotky nebyly přesvětlené. Pokud fotíte ve dne na delší čas, může stačit přiclonit, ale také nemusí. Pak bude potřeba vytáhnout ND filtr, který vám ale také výrazně rozšiřuje možnosti, jak příboj vyfotit.

Můžete mít malou hloubku ostrosti (záleží, jak silný filtr v jakých světelných podmínkách použijete), můžete fotit na delší čas (a dočkáte se i dramaticky rozmazaných mraků). Nezapomeňte si pak podle jednoduchého principu "-1 EV = polovina času, který mi vychází bez filtru" přepočítat, na jak dlouhý čas máte fotit.

Pokud fotíte u moře, s takřka stoprocentní jistotou můžete očekávat, že budete mít na objektivu kapky slané vody. ND filtr je zachytí místo objektivu (a kdyby tam zaschly a slaná voda filtr poškodila, je to pořád menší zlo než zničený objektiv). Pokud budete fotit bez ND filtru, chraňte si objektiv alespoň UV filtremA i v tom případě nezapomeňte filtr (případně objektiv) hned po focení vyčistit, slaná voda může nadělat pěknou neplechu.

chci uv filtr

chci pomůcky na čištění

Rozmazaná voda k dobré fotce nestačí

Byť je efekt rozmazané vody působivý, nestačí pouze zvládnout technickou stránku věci, abyste měli fotku, která uchvátí srdce každého, kdo se na ni podívá. Fotka totiž není jenom o technice, kterou se fotí, ale především o světle, obsahu a kompozici.

Najděte si proto třeba nějakou dominantu, kterou rozmazaný příboj pouze dokreslí. Buď ji pojměte podobně jako Francesco Gola na fotce výše - širokoúhlý objektiv na celou scénu -, nebo si najděte objekt na pláži, který bude centrem fotky. I v tom případě je ale zajímavé fotit trochu širším sklem, bude tam nejen samotný objekt, ale i jeho okolí.

© Iurie Belegurschi© Iurie Belegurschi

Takovou dominantou nemusí být jenom objekt na pláži, ale třeba i maják či most v dáli. Zkrátka něco, čím bude fotka zajímavá i bez rozmazané vody a co pro diváka vytvoří pevný, nepohyblivý, bod, na který se může zaměřit. Ani to ale úplně nestačí - fotka s bouřkovými mraky, nebo azurovou oblohou... To je přece taky rozdíl, že?

Světlo hraje ve fotce velkou roli, a proto dbejte i na zajímavé světelné podmínky. Ať už to bude "boží" světlo jako v případě první fotky, západ či východ slunce, nebo právě zatažená mračna. A jak je vidět na následující fotce, nemusíte se bát ani černobílé fotky. :)

© Pok Rie© Pok Rie

U této fotky není žádná výrazná dominanta, přesto upoutá pozornost. Vděčí za to nejen mrakům, ale také kompozici - rozdělení snímku na pravidelné třetiny a liniím, které se jakoby zrcadlově na hladině i obloze rozbíhají stejným směrem pryč z fotky. Pokud si potřebujete oživit pravidla kompozice, mrkněte před focením na náš čtyřdílný seriál.

Pokud budete hledat zajímavé světlo, může se vám stát, že budete fotit v protisvětle. Na tom není nic špatného ani neobvyklého (ba dá se to dokonce očekávat), jenom vám poradím: foťte do RAWu. Stíny z RAWu vytáhnete, stejně jako v RAWu můžete stáhnout světla (nikoli přepaly a podpaly!), z JPEGu nikoliv, a obecně si s RAWem můžete hrát mnohem víc než s JPEGem.

Rozhodně se ale nebojte experimentovat - na mořský příboj nemusíte jít jenom s širším ohniskem, vyzkoušejte si klidně něco delšího. Můžou z toho vzniknout velmi zajímavé fotky jako v případě Davida Oriase, který pořídil řadu nádherných snímků "zlaté vlny". Fotka mořského příboje nemusí být koneckonců vůbec klasicky krajinářská, může připomínat i abstraktní umění.

© David Orias
© David Orias

Autorka článku: Anna Jirásková

SONY Alpha A7IV
SONY Alpha A7 IV tělo

Rozlišení 33 Mpx, full frame Exmor R CMOS BSI, Snímání rychlostí až 10 fps, nativní ISO 100 – 51 200, 4K 60p video 10 bitech, S-Cinetone

59 990,-
AGFAPHOTO Realikids Cam 2 modrý

12Mpx fotografie, videa v HD kvalitě (1080 × 720 px), 3,5“ displej

1 290,-
CANON EOS R6 Mark II
CANON EOS R6 Mark II

Rozlišení 24,1 Mpx / obrazový procesor DIGIC X, Rozsah citlivosti až ISO 102 400, AF s technologií Dual Pixel CMOS AF II

62 990,-

Související články

Téma měsíce března: Jak se začít živit fotografií a videem

Téma měsíce března: Jak se začít živit fotografií a videem

Fotoškola - jak se rychle zlepšit II.

Fotoškola - jak se rychle zlepšit II.

Tipy na focení - komunita

Tipy na focení - komunita

Diskuze

Jak vyfotit rozmazaný mořský příboj

Přidat příspěvek

Zatím nebyl přidán žádný příspěvek.

Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
I nás baví Instagram.
@fotoskodacz
Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • 300 Kč poukázka na tisk fotografií

Kompletní informace »

Čekejte prosím...