Jak vyfotit rozmazaný mořský příboj

Jak vyfotit rozmazaný mořský příboj

Jak vyfotit rozmazaný mořský příboj

Rozmazané proudy vody tříštící se o skaliska. Vlny omývající kámen na pláži. Takové fotky vyfocené na krátký čas většinou nepředají onen magický pocit, který při jejich pozorování máte. Od toho je tu dlouhá expozice a v dnešním článku se podíváme na to, jak vyfotit působivé snímky rozmazaného mořského příboje, aby mohly zdobit stránky vašeho fotoalba.

Technika, se kterou to půjde nejlépe

V dnešním článku se budu věnovat mořskému příboji a dlouhé expozici. K tomu je potřeba mít techniku, která takové focení umožňuje - kromě foťáku je to stativ, případně dálková spoušť a filtry, k nimž se dostanu později. Pokud takovou techniku nemáte a rádi byste si rozmazané fotky pořídili, třeba najdete nějakou inspiraci v našem průvodním článku, nebo - pokud vás láká krajina obecně - v článku Jak vybrat nejlepší techniku na focení krajiny.

CHCI SI VYBRAT NOVÝ FOŤÁK

Pokud byste se rádi učili od těch nejlepších, přihlaste se na kurz, kde se naučíte fotit rozmazané proudy vody. Pravda, je to v našich luzích a hájích, ale znalosti můžete aplikovat i u moře. :)

CHCI NA KURZ POTŮČKOVKY JAROSLAVA HORY

Pokud si chcete projít rychlokurzem, čtěte dál. Společně se podíváme na základní podněty, díky kterým si možná pořídíte skvělou fotku od moře ještě dnes.

Snímek ilustrující pohyb

Je to působivé, že? Jak se moře v pravidelných intervalech pohybuje sem a tam, vyhlazuje písek na pláž, omývá kameny a vyplavené větve a tříští se do malých kapek o skály. Na fotce to ale jen tak nevynikne. Ledaže byste z vody udělali "mlíko" a vyzdvihli tak jeho pohyb. Jak na to?

© Iurie Belegurschi© Iurie Belegurschi

Technicky to není nijak náročná disciplína: potřebujete stativ, foťák, který zvládne delší expozici, a v případě módu BULB ještě dálkovou spoušť a ND filtr. Pak už jenom nasadíte foťák na stativ a fotíte. Pokud nefotíte s dálkovou spouští, doporučuju použít 2sekundovou samospoušť - i když bude stativ pevný, drobné chvění z momentu, kdy zmáčknete spoušť a sundáte z foťáku ruku, se na fotce může projevit.

Přesný čas a další nastavení foťáku vám neřeknu, závisí totiž na řadě faktorů - jaké jsou světelné podmínky, jakou hloubku ostrosti chcete a jak moc velké mlíko z vody chcete udělat. Pojďme si tedy říct aspoň pár obecných rad.

Zaprvé, čím vyšší clonové číslo, tím větší hloubka ostrosti. Pokud tedy chcete mít zaostřený nejen kámen přímo před objektivem, ale i obzor, zvyšujte clonu. Čím delším časem fotíte, tím méně na vodě bude znát, že jsou tam nějaké proudy a slije se do jednoho velkého mléka. Pro zdůraznění pohybu stačí třeba i necelá vteřina (opět orientačně - pokud máte liveview a fotíte do 30 sekund - u zrcadlovek -, foťák vám ukáže, jak zhruba světlá výsledná fotka bude), pro fotky hladké hladiny potřebujete určitě čas delší.

© Francesco Gola

© Francesco Gola© Francesco Gola (obě fotografie)

Dejte si pozor, aby fotky nebyly přesvětlené. Pokud fotíte ve dne na delší čas, může stačit přiclonit, ale také nemusí. Pak bude potřeba vytáhnout ND filtr, který vám ale také výrazně rozšiřuje možnosti, jak příboj vyfotit.

Můžete mít malou hloubku ostrosti (záleží, jak silný filtr v jakých světelných podmínkách použijete), můžete fotit na delší čas (a dočkáte se i dramaticky rozmazaných mraků). Nezapomeňte si pak podle jednoduchého principu "-1 EV = polovina času, který mi vychází bez filtru" přepočítat, na jak dlouhý čas máte fotit.

Pokud fotíte u moře, s takřka stoprocentní jistotou můžete očekávat, že budete mít na objektivu kapky slané vody. ND filtr je zachytí místo objektivu (a kdyby tam zaschly a slaná voda filtr poškodila, je to pořád menší zlo než zničený objektiv). Pokud budete fotit bez ND filtru, chraňte si objektiv alespoň UV filtremA i v tom případě nezapomeňte filtr (případně objektiv) hned po focení vyčistit, slaná voda může nadělat pěknou neplechu.

Rozmazaná voda k dobré fotce nestačí

Byť je efekt rozmazané vody působivý, nestačí pouze zvládnout technickou stránku věci, abyste měli fotku, která uchvátí srdce každého, kdo se na ni podívá. Fotka totiž není jenom o technice, kterou se fotí, ale především o světle, obsahu a kompozici.

Najděte si proto třeba nějakou dominantu, kterou rozmazaný příboj pouze dokreslí. Buď ji pojměte podobně jako Francesco Gola na fotce výše - širokoúhlý objektiv na celou scénu -, nebo si najděte objekt na pláži, který bude centrem fotky. I v tom případě je ale zajímavé fotit trochu širším sklem, bude tam nejen samotný objekt, ale i jeho okolí.

© Iurie Belegurschi© Iurie Belegurschi

Takovou dominantou nemusí být jenom objekt na pláži, ale třeba i maják či most v dáli. Zkrátka něco, čím bude fotka zajímavá i bez rozmazané vody a co pro diváka vytvoří pevný, nepohyblivý, bod, na který se může zaměřit. Ani to ale úplně nestačí - fotka s bouřkovými mraky, nebo azurovou oblohou... To je přece taky rozdíl, že?

Světlo hraje ve fotce velkou roli, a proto dbejte i na zajímavé světelné podmínky. Ať už to bude "boží" světlo jako v případě první fotky, západ či východ slunce, nebo právě zatažená mračna. A jak je vidět na následující fotce, nemusíte se bát ani černobílé fotky. :)

© Pok Rie© Pok Rie

U této fotky není žádná výrazná dominanta, přesto upoutá pozornost. Vděčí za to nejen mrakům, ale také kompozici - rozdělení snímku na pravidelné třetiny a liniím, které se jakoby zrcadlově na hladině i obloze rozbíhají stejným směrem pryč z fotky. Pokud si potřebujete oživit pravidla kompozice, mrkněte před focením na náš čtyřdílný seriál.

Pokud budete hledat zajímavé světlo, může se vám stát, že budete fotit v protisvětle. Na tom není nic špatného ani neobvyklého (ba dá se to dokonce očekávat), jenom vám poradím: foťte do RAWu. Stíny z RAWu vytáhnete, z JPEGu nikoliv, a obecně si s RAWem můžete hrát mnohem víc než s JPEGem.

Rozhodně se ale nebojte experimentovat - na mořský příboj nemusíte jít jenom s širším ohniskem, vyzkoušejte si klidně něco delšího. Můžou z toho vzniknout velmi zajímavé fotky jako v případě Davida Oriase, který pořídil řadu náhderných snímků "zlaté vlny". Fotka mořského příboje nemusí být koneckonců vůbec klasicky krajinářská, může připomínat i abstraktní umění.

© David Orias
© David Orias

Autorka článku: Anna Jirásková

Podobné články

Fotoškola - hloubka ostrosti
Fotoškola - hloubka ostrosti

15. 9. - Minule jsme si povídali o expozičním čase, už je vám to trošku jasnější? Chce to prostě zkoušet a získávat praxi,...

Fotoškola - expoziční čas
Fotoškola - expoziční čas

6. 9. - Známe to všichni, každý jsme s focením přece někdy začínali a než jsme získali potřebné zkušenosti, byla nám každá...

Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • poukázka na fotoslužby

Kompletní informace »

Čekejte prosím...

Tyto stránky používají k poskytování služeb cookies. Pokračováním v prohlížení vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více informací