Aktuality z fotosvětaAktuality z fotosvěta

Střední formát za hubičku v bazaru Centra FotoŠkoda

Střední formát za hubičku v bazaru Centra FotoŠkoda
| 5 minut čtení

Když se řekne středoformát, vybaví se nám velké přístroje a vysoká cena. Tak to ale být rozhodně nemusí. V dnešním článku se podíváme na pár přístrojů, které si sbalíte do batohu, která vás nebudou stát roční plat a které vám při focení udělají spoustu radosti. Představujeme vám střední formáty za hubičku!

Střední formát nemusí být drahý

V minulém textu jsem se rozpovídal o středním formátu, a tak je na čase podívat se na konkrétní přístroje. Mám pro vás připravené dva články, v tom druhém se budeme zaobírat vším tím high-end pozlátkem středoformátového světa, dnes na to ale pojďme z opačného konce. Ne každý totiž chce na každodenní focení tahat Hasselblad za desetitisíce nebo některý z neohrabaně velkých středoformátů jako Mamiya RB nebo RZ 67.

Pojďme se podívat na ty přístroje, které se vejdou do příručního zavazadla a vaše peněženka po nich nebude trpět posttraumatickou stresovou poruchou. Naštěstí existují foťáky i v této kategorii, které se dnes prodávají téměř za hubičku.

Pojďme si představit, jakými přístroji se dá se středoformátovou fotografií začít. A pokud vám stačí ty určené normálním smrtelníkům, také u nich klidně i zůstat. Navíc, stejně jako z M42 závitu, i ze středoformátových bajonetů jsou veškeré objektivy konvertovatelné na použití s digitálními přístroji. Ale to už odbočuji, vzhůru do světa levného středního formátu!

Pentacon Six

Tohle je legenda v pravém slova smyslu, před pár desítkami let to byl kromě Flexaretu (o kterém máme na blogu již samostatný text), jeden z mála profesionálních středoformátových přístrojů u nás. Pentacon Six se vyráběl ve východním Německu mezi lety 1957-1990 a dodnes jich můžete najít velké množství ve velmi dobrém stavu. Díky tomu, že se jedná o ve své době běžný foťák, je jeho cena dodnes velmi nízká. 

Jde o klasickou zrcadlovku na 120 film, fotografující na 6x6 formát. Je k němu dostupný velký výběr objektivů od Schneideru a Zeisse v ohniscích od rybího oka až po dlouhé teleobjektivy (30 mm - 1000 mm). Najdete k němu mnoho typů matnic a lze jej osadit šachtou, neměřícím, nebo měřícím hranolem.

Vybere si tedy každý podle svého fotografického zaměření. Závěrka je plátěná, plně mechanická, s časy 1 s - 1/1000 s. Pokud se poohlížíte po jednoduchém, manuálním aparátu, Pentacon Six vás nezklame. Naopak, udělá vám za pár korun spoustu radosti.

Pentacon Six

Mamiya M645

Zde už se dostáváme mezi japonské přístroje. Od společnosti Mamiya zná fotografický svět nespočet právě středoformátových kamer. Úžasné středoformátové dálkoměry, sklopné dálkoměry, studiové 6x7 fotoaparáty, moderní autofokusové sředoformáty, všechny ale celkem nákladné i v porovnání s dnešní digitální technikou.

Pokud si chcete pořídit něco menšího než Pentacon Six a pořád relativně levně, právě Mamiya pro vás má jeden zajímavý stroj. Je jím Mamiya M645 vyráběná mezi lety 1975-1987. Později bez písmene M se z 645 stává komplexní modulární systém, který končí u digitálních stěn a autofokusových foťáků.

Na začátku je to ale malá a skromná zrcadlovka fotografující, jak označení napovídá, na formát 6x4,5 cm. Základní Mamiya objektivy jsou oproti Pentaconu kvalitnější a kontrastnější, bude to tedy skvělý parťák pro ty, kteří chtějí středoformát co nejkompaktnější a preferují méně zastřený a kontrastnější výstup.

Mamiya M645

Zenza Bronica

A pokud byste se přece jen chtěli pustit do světa modulárního středního formátu, také existují možnosti, které nejsou tak finančně náročné a přitom technicky velmi zajímavé. Pokud se chcete vyhnout dražším Hasselbladům a Mamiyím, v pozadí stojí stejně kvalitní a dle mého bezdůvodně přehlížená Zenza Bronica.

Firma, která na fotografickém trhu fungovala od roku 1958 do roku 2005, se soustředila právě na střední formát. V jejím portfoliu najdeme od 6x4,5 cm po 6x6 cm formát. Kamery s vyměnitelnými objektivy, hledáčky i filmovými kazetami.

Takový fotoaparát je plně přizpůsobitelný vašim potřebám a kdykoli překonfigurovatelný, nemluvě o možnosti měnit film ještě před jeho dofocením. Pokud příští fotku chcete černobílou, prostě vyměníte kazetu za tu s černobílým filmem, diapozitivem, nebo jinou citlivostí.

Objektivy jsou plně srovnatelné s konkurencí, mechanická kvalita zpracování také. Takže pokud vám Mamiya přijde moc plastová a Hasselblad jako rádio z padesátých let (mně ano), Bronica vám určitě sedne skvěle.

Zenza Bronica

Pokud přece jen míříte za nějakou ze středoformátových libůstek, představíme vám je v příštím textu. A pokud vás zaujala některá z předešlých variant, jste jen pár kliknutí od našeho bazaru.

Autor článku: Kryštof Korč

TTARTISAN 7,5 mm f/2 Fisheye pro Canon RF (APS-C)

Objektiv typu „rybí oko“ (fish-eye), Pro bajonet Canon RF (APS-C), Možno použít i pro full frame (se silně vinětovanými rohy)

5 590,-
RICOH GR IIIx

Rozlišení: 24 Mpx APS-C CMOS, 3× optický zoom, Světelnost f/2,8, rozsah clon = F2,8 – F16

27 190,-
CALIBRITE ColorChecker Grey Balance Mini

Šedá tabulka 18%, Rozměry cca: 65×115 mm, Pro přesné barvy

1 350,-

Související články

Odpoledne se Sony: prezentace techniky i workshopy

Odpoledne se Sony: prezentace techniky i workshopy

Třetí ročník Fujifilm festivalu se blíží!

Třetí ročník Fujifilm festivalu se blíží!

Fotografii je už 182 let, dnes slavíme Světový den fotografie

Fotografii je už 182 let, dnes slavíme Světový den...

Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • 300 Kč poukázka na tisk fotografií

Kompletní informace »

Čekejte prosím...

Tyto stránky používají k poskytování služeb cookies. Pokračováním v prohlížení vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více informací

Rozumím