Produktové novinkyAktuality z fotosvětaProduktové novinky,Aktuality z fotosvěta

Peter Neill: Nejlepší tipy pro fotografování koncertů

Peter Neill: Nejlepší tipy pro fotografování koncertů
| 4 minuty čtení

Dobrá koncertní fotografie je směsí dobrého světla, fotografického oka, náhody, zkušenosti a techniky, na kterou se člověk může za všech okolností spolehnout. Pro Petera Neilla je to Sony Alpha A7 III a Alpha A7R III a řada objektivů, které vám přiblíží v následujícím článku.

Focení koncertů ze všech úhlů

Vprostřed hudby, světel a probíhající show je ještě jedna věc, kterou musí někdo udělat. Pro hudebního fotografa Petera Neilla je focení předních světových umělců běžnou prací. 

Podělil se s námi o pár důležitých rad, jak nastavuje fotoaparáty Sony, aby pořídil co nejkvalitnější koncertní fotografie

Výběr objektivu

© Peter Neill

Když dojde na objektivy, jsou některé volby zřejmé, například objektivy Sony 24–70 mm f/2,8 G-Master a 70–200 mm f/2,8 G-Master. Díky nim může Peter flexibilně fotit nejrůznější záběry, přičemž světelnost f/2,8 znamená dostatek světla na to, aby mohl volit krátké časy závěrky a zachytit jednotlivé fáze pohybu.

Jsou ale i další objektivy, které Peter používá k některým velice specifickým účelům. Prvním z nich je širokoúhlý Sony 12–24 mm f/4. Díky němu dokáže Peter z místa vyhrazeného novinářům vyfotit celé pódium, anebo objektiv namířit do hlediště, aby zdokumentoval velikost celé akce.

Pak je tu objektiv 85 mm f/1,4 GM. Většinou se používá na focení portrétů a výjimkou není ani práce na jevišti. Ohnisková vzdálenost umožňuje Peterovi, aby vyfotil zpěváka z pohodlného odstupu, a clona f/1,4 propouští dost světla na to, aby volil krátké časy závěrky a zachycoval jednotlivé fáze pohybu, a to při citlivosti nastavené na nízkých hodnotách ISO. To se velice hodí, když fotí na malých scénách, které často nemají tak působivé osvětlení jako velká vystoupení

© Peter Neill

Navíc, jak Peter podotýká, někdy objektiv s pevnou ohniskovou vzdáleností podporuje kreativitu: "Občas používám jen objektiv 85 mm f/1,4. Pracovat s jednou ohniskovou vzdáleností je zajímavé, začnete se soustředit na detaily a hledat kreativnější způsoby focení."

© Peter Neill

Funkce Eye-AF, kterou jsou vybaveny Peterovy fotoaparáty Sony α7 III a α7R III, umožňuje bezpečně zaostřit na zpěvákovy oči, dokonce i když používá objektiv s extrémně malou hloubkou ostrosti, jako je 85 mm f/1,4

Nastanou ale i okamžiky, kdy Peter v zájmu větší kreativity zaostřuje manuálně. Přitom mu pomáhá funkce Focus Peaking. Ta zvýrazní okraje, na které je zaostřeno, a díky tomu lze zaostření rychle měnit a upravovat. To je velice užitečné u starších objektivů, které se musí připojovat pomocí různých adaptérů. 

Expozice

© Peter Neill

"Expozici nastavuji podle několika klíčových faktorů. Nejdůležitější obvykle bývá tvář interpreta," vysvětluje Peter. 

Peter používá své fotoaparáty z řady Sony α7 v prostředí, kde se neustále mění barvy a blikají světla. Proto nastavuje expozici manuálně a spoléhá přitom na zadní displej a histogram, aby na snímcích bylo co nejvíce detailů ve světlých částech. 

"Přepálená světla reflektorů nevadí, ale je důležité vyhnout se velkým plochám. Považuji za daleko efektivnější vytahovat stíny, než pokoušet se stáhnout úroveň ve světlých částech."

Volba clony je dána tím, co Peter fotografuje. Snímek na plakát propagující koncertní šňůru vyžaduje větší hloubku ostrosti, aby bylo zaostřeno na celou kapelu. Zde se spíš uplatní clona f/5,6 než plně otevřená f/2,8 nebo f/1,4. 

© Peter Neill

Na rychlosti závěrky také záleží, a to kvůli pohybové neostrosti. Vystupující jsou prakticky v neustálém pohybu, takže Peter nepoužívá rychlost závěrky pomalejší než 1/160 s

"Samozřejmě, neostrost může být i umělecký záměr. Ale když se jí chci vyhnout, nastavím minimální rychlost závěrky na 1/160 s bez ohledu na objektiv."

Peter je ambasadorem Sony Europe Imaging a jeho další práce lze najít na webové stránce www.sony.cz/alphauniverse.

FUJIFILM GFX 50S II
FUJIFILM GFX 50S II tělo

Rozlišení 51,4 MPix, snímač CMOS 43,8×32,9 mm, Zpracování obrazu X-Processor 4, OLED hledáček s rozlišením 3,69 mil bodů

99 990,-
TTARTISAN 35 mm f/1,4 pro Sony E (APS-C)

Objektiv s bajonetem Sony-E, APS-C (Crop) senzory, Ohnisko 35 (56 ekv. 5 mm)

2 990,-
FOMEI FomeiJet PRO 9x13/50 265g Pearl

papír typu luster s RC podložkou, fotografie z dovolené, krajinářské záběry, architektura, vhodný k laminaci / kašírování

120,-

Související články

Canon EOS R3 a dva objektivy: novinky v portfoliu Canon

Canon EOS R3 a dva objektivy: novinky v portfoliu Canon

Nikon Z 40 mm f/2: nový pevný objektiv pro bezzrcadlovky

Nikon Z 40 mm f/2: nový pevný objektiv pro bezzrcadlovky

Sigma 24 mm f/2 a 90 mm f/2,8 DG DN: přírůstky pro Sony a bajonet L

Sigma 24 mm f/2 a 90 mm f/2,8 DG DN: přírůstky pro Sony a...

Další Aktuality z fotosvěta

Odpoledne se Sony: prezentace techniky i workshopy

Odpoledne se Sony: prezentace techniky i workshopy

Třetí ročník Fujifilm festivalu se blíží!

Třetí ročník Fujifilm festivalu se blíží!

Fotografii je už 182 let, dnes slavíme Světový den fotografie

Fotografii je už 182 let, dnes slavíme Světový den...

Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • 300 Kč poukázka na tisk fotografií

Kompletní informace »

Čekejte prosím...

Tyto stránky používají k poskytování služeb cookies. Pokračováním v prohlížení vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více informací

Rozumím