TAMRON 35 mm f/1,4 SP Di USD
- Hodnocení odborníka
- Ukázkové snímky
- Popis
- Hlavní rysy
- Shrnutí
- TAMRON 35 mm f/1,4 SP Di USD pro Nikon F 19 990,-
Tamron si tenhle objektiv nadělil ke čtyřicátým narozeninám série SP a lepší dárek si snad ani nemohl dát. Výrobce v tomto objektivu zúročil všechny znalosti, které za těch 40 let nasbíral a podle jeho slov představil doposud nejlepší objektiv, jaký kdy vyrobil. A podle všeho se mu to opravdu podařilo, protože lepší 35 mm objektiv ke dnešnímu dni zatím neexistuje.
Popis
Recenze TAMRON 35 mm f/1,4 SP Di USD
Ohnisková vzdálenost 35 mm je pro mnoho fotografů využívajících velké fullframe snímače skoro svatá. Pětatřicítkou fotí spousta reportérů a street fotografů, stejně jako svatebních fotografů. Také se často říká, že kdybyste si k fullframe foťáku měli pořídit jen jediný objektiv s pevným ohniskem, měla by to být právě pětatřicítka.
Proč je pětatřicítka tak oblíbená?
Asi proto, že je to patrně nejuniverzálnější pevný objektiv. Je mírně širokoúhlý, ale ne nějak moc. Jeho úhel záběru je kolem 60° diagonálně, takže se dobře odhaduje, kolik fotografované scény se vám vejde do záběru. Platí tu, že šíře záběru objektivu zhruba odpovídá zaostřovací vzdálenosti… Stačí si tedy všímat jak daleko stojíte a hned vidíte, jestli se vám vejde do záběru všechno a ani nemusíte přiložit přístroj k oku.
Další výhodou je to, že jste schopni využívat malé hloubky ostrosti (pokud je vaše pětatřicítka dost světelná). 35 mm ještě není tak krátká ohnisková vzdálenost, že by bylo všechno ostré i při nastavení nízkých clonových čísel. Takže když chcete do záběru dostat aspoň nějaké popředí nebo pozadí, ale zároveň ho chcete zachytit neostré, je světelná pětatřicítka fakt bezva.
No a nesmím zapomenout ani na fakt, že pětatřicítka je perfektní na focení lidí. Především pokud se lidský obličej vyskytne v okraji záběru, nebývá ještě deformován, jak to dělají širokoúhlejší objektivy. I tohle je jeden z důvodů, proč je tenhle objektiv tak oblíbený pro focení reportáží, ale nejen jich.
Porovnání s konkurenty
cena v Kč (09/2019) | 26 990 | 21 490 | 45 490 | 45 490 | 42 990 |
světelnost | f/1,4 | f/1,4 | f/1,4 | f/1,4 | f/1,4 |
max. clonové číslo | 16 | 16 | 16 | 22 | 16 |
opt. konstrukce | 14/10 | 13/11 | 10/7 | 14/11 | 12/8 |
průměr filtru | 72 mm | 67 mm | 67 mm | 72 mm | 72 mm |
hmotnost | 815 g | 665 g | 600 g | 760 g | 630 g |
utěsnění | Ano | Ne | Ano | Ano | Ano |
pro bajonety | Canon EF, Nikon F | Nikon F, Canon EF, Sony FE, Sigma, Pentax | Nikon F | Canon EF | Sony FE |
Jak můžete vidět v tabulce, jsou na tom všechny objektivy vesměs dost podobně. Samozřejmě že drobné rozdíly najdeme třeba v optické konstrukci, kde se liší počty čoček/skupin čoček, různá je také hmotnost.
Upozornil bych ale především na dva dost podstatné řádky: ten první (nepotřebuje žádný komentář) a ten předposlední, tedy utěsnění proti vnikání vlhkosti. Za cenu, která mírně převyšuje nejlevnějšího konkurenta (a za cenu zhruba poloviční oproti těm ostatním) získáváte skutečně profesionální objektiv, který snese i ty nejnepříznivější podmínky zcela bez úhony. Dražší konkurenty převyšuje (kromě kvality obrazu, o které píšu níže) třeba také fluoridovými ochrannými vrstvami přední čočky. Tyto vrstvy vynikají velice malou přilnavostí, takže na povrchu čoček neulpívají ani prachové částice, ale ani třeba kapky vody. Ostatní nečistoty, jako třeba kapky oleje (a podobně), jdou z takto chráněného povrchu čoček velice snadno setřít bez toho, že by po podobném znečištění zůstaly nějaké stopy.
Kvalita obrazu
Pokud pro vás není rozhodujícím činitelem ani cena a ani odolnost, ale zajímá vás především kvalita obrazu, mám pro vás velice dobrou zprávu.
Ostrost kresby je perfektní. I na plně otevřenou clonu dosáhnete perfektně ostrých snímků a to nejen ve středu snímku, ale dokonce i v rozích, což je opravdu výjimečné. S přicloněním se ostrost ještě zlepšuje, ale nedá se říci, že by to zlepšení bylo nějak výrazné. Tedy i na plně otevřenou clonu je ostrost opravdu vynikající. Maxima dosahuje cca na clonách f/4 až f/5,6. Ovšem i clony f/8 a f/11 jsou stále dobré, na f/13 můžete pozorovat mírné zhoršení vlivem difrakce. Kresba je tedy opravdu prvotřídní a zároveň velice vyrovnaná jak v ploše snímku, tak v rozsahu clon.
Pokud jde o korekci dalších obrazových vad, je na tom tato pětatřicítka také velice dobře. Vinětace, (ztmavení rohů) která je u světelných širokáčů docela běžným pojmem, je zde překvapivě malá. Na otevřenou clonu si jí možná všimnete, ale zhruba od clony f/2,8 je naprosto neznatelná.
Musím také vyzdvihnout korekci chromatické aberace, ta je skutečně minimální i na otevřenou clonu. Na ukázkových snímcích jsem ji hledal docela dlouho, než jsem ji našel. Poctivě ale musím říci, že v některých zahraničních recenzích chromatickou aberaci zmiňují jako patrně jedinou drobnou nevýhodu tohoto objektivu. Tak jako tak je aberace skvěle korigována a v porovnání s konkurenty je velice malá.
Zvláštní zmínku si ale zaslouží bokeh, tedy vzhled rozostřených oblastí snímku. Jeho posuzování je hodně subjektivní - každému se líbí něco jiného. Nicméně většinově převládá názor, že by rozostření mělo být co možná nejjemnější, bez jakýchkoliv ostrých přechodů. Na tom, aby to vypadalo opravdu hezky, se vlastně podílí vzhled rozptylného kroužku, tedy to, jak se zobrazí jeden bod, pokud neleží v rovině ostrosti. Rozptylný kroužek by v ideálním případě měl mít naprosto rovnoměrně rozložený jas, neměl by mít výrazné světlé okraje, ani svůj střed. Hned na několika ukázkových snímcích je krásně vidět, že je tato “podmínka” beze zbytku splněna a bokeh vypadá opravdu perfektně. Skoro bych řekl, že je to jedna z nejsilnějších stránek tohoto objektivu.
Design, ergonomie, ovládací prvky
Designově se nijak neliší od ostatních Tamronů nové generace. Zaostřovací prstenec je poměrně široký a při manuálním zaostřování klade přiměřený odpor. Na boku objektivu najdete přepínač automatického ostření a musím říci, že nový design tlačítek se daleko lépe ovládá než u předchozích modelů.
Určitě nesmím zapomenout na utěsnění proti vnikání prachu a nečistot. U tohoto Tamronu najdete navíc ještě ochrannou vrstvu přední čočky, o které jsem už psal výše. Nečistoty se na ní neusazují zdaleka tak dobře jako na klasických antireflexních vrstvách a když už, jdou daleko lépe odstranit. To je velká výhoda.
V balení najdete kromě transportního pytlíku a přední a zadní krytky ještě sluneční clonu, která je opět s výřezy, jak je u podobných objektivů bohužel obvyklé. Je ale vybavena aretačním tlačítkem, což pokládám za velice praktické, protože zajišťuje clonu v její správné pozici. Nehrozí tak její nechtěné pootočení a tím znehodnocení snímku vlivem zastínění. Jak jsem psal před chvilkou, sluneční clona je s výřezy. To je v dnešní době sice moderní řešení (vypadá to dobře), ale bohužel není tak účinné, jako třeba kruhové clony. Nejúčinnější jsou sluneční clony kopírující tvar snímače, tedy obdélníkové. Jejich nevýhodou jsou ale docela velké rozměry, takže chápu, že je výrobci v základním balení nedodávají. Ale bylo by fajn, kdyby taková clona šla dokoupit jako příslušenství.
Autofokus
Vzhledem k tomu, že je objektiv vybaven ultrasonickým USD motorem a že zaostřování probíhá uvnitř, je autofokus nejen tichý, ale také rychlý. Během krátkého testování jsem neměl možnost vyzkoušet focení rychlých akcí, ale podle toho, jak rychle a přesně autofokus fungoval, si myslím, že to nebude žádný problém. Mimochodem, clona je ovládána elektromagneticky i u verze pro Nikon - v dnešní době se to naštěstí už stalo standardem.
Na dobré funkčnosti automatického ostření se velkou měrou podílí také světelnost f/1,4. Senzor má k dispozici o 2 EV více světla než s běžným objektivem se světelností f/2,8 a to je docela dost. Zaostřování ve špatných světelných podmínkách je velice spolehlivé, což je jednou z výhod bezzrcadlovek. Subjektivně jsem práci autofokusu prakticky vůbec nevnímal, takže fungoval opravdu bezproblémově.
Co mě ale ze začátku zlobilo, to byla přesnost zaostření - jedna ze zásadních nevýhod konstrukce zrcadlovek. Naštěstí můj Nikon D810 umožňuje v menu mikronastavení autofokusu, takže jsem po několika zkušebních snímcích docílil přesného zaostření. Ale třeba na jednom ukázkovém portrétu je krásně vidět, jak malá je hloubka ostrosti na cloně f/1,4 a jak velký je rozdíl mezi perfektní kresbou a špatně zaostřeným okem… :) Pokud si chcete zaostřování seřídit opravdu precizně, ideální je použít k tomuto účelu TAP-IN konzoli, která je ve verzi jak pro Canon, tak pro Nikon.
Hlavní rysy
- špičková ostrost až do rohů
- velmi dobře korigovaná chromatická aberace
- velice rychlé zaostřování
- odolnost proti prachu a vlhkosti
- konstrukce 14 čoček v 10 skupinách
- max. clona: f/16
- min. vzdálenost zaostření: 30 cm
- počet lamel clony: 9
- rozměry: 80,9 x 104,8 mm (Canon) nebo 102,3 mm (Nikon)
- hmotnost: 815g Canon a 805g Nikon
Shrnutí
Tamron uvádí, že je to nejlepší objektiv, jaký kdy vyrobil, zahraniční i tuzemští recenzenti píšou, že je to momentálně nejlepší pětatřicítka na trhu. No a já s jejich názorem naprosto souhlasím. Obrazová kvalita je naprosto excelentní, rychlost zaostřování také vynikající a když k tomu přičteme ještě kvalitní zpracování, odolnost a dobrou cenu, není o čem přemýšlet. Recenzoval Luděk Bouška