Světelný objektiv o ohniskové vzdálenosti 85mm má jasné předurčení svého využití. Slouží jako portrétní objektiv. EF 85 mm f/1,4 L IS USM byl představen v roce 2017, což z něj dělá, alespoň z pohledu věku jiných optických konstrukcí, stále žhavou novinku. Je hodný 4x pořizovací ceny oproti verzi f/1,8?

Hodnocení odborníka 98%

• Ostrý i na plně otevřenou clonu
  • Vysoce světelný objektiv
  • Dokonalá izolace hlavního subjektu od pozadí
  • Skvělé podání rozostřeného pozadí
  • Bez chromatické aberace
  • Vyšší váha

Optická konstrukce objektivu zahrnuje 14 členů v 10 skupinách. 1 z nich je asférický. Na povrchu koncových členů optické soustavy nalezneme i fluorínové vrstvy, které pomáhají s odpudivostí prachu, otisků a vody. Dále ASC vrstvy, které pomohou potlačit vnitřní zdvojení obrazu a odlesky. Objektiv má 9 lamelovou clonu, je vybaven 4 stopou stabilizací obrazu IS a ultrasonickým kruhovým motorkem ostření s manuálním přetočením. Váží 950 gramů a je těsněn proti prachu a vlhkosti. Je dodáván s ET-83E plastovou sluneční clonou bez vnitřní textilní výstelky a pouzdrem.

Fyzické provedení objektivu a jak se s ním fotí

Objektiv má znatelně velký ostřící kroužek. V první chvíli vás překvapí vyšší váhou, ale to je vzhledem k množství skla, které tvoří optickou soustavu, pochopitelné. Právě to množství skla má ale za následek skvělou světelnost a práci objektivu. Další fyzická vlastnost, které si všimnete při prvním použití, je “naskočení” 4 stopého stabilizátoru. Po namáčknutí spouště se ozve zvuk z objektivu. Nenechte se zmást, zjednodušeně řečeno, je jeden z vnitřních členů objektivu vsazen do pohyblivých lamel, které kompenzují pro otřesy ruky a stabilizují.

Rychlé ostření spolu s dobrým stabilizátorem mě vzalo na první dobrou. Ihned poznáte, že máte v ruce profesionální L objektiv, který nemá zájem na kompromisech. Jak jsem již zmínil v předchozích recenzích optiky Canon, na jejich utěsnění nedám dopustit. Nikdy mě nezklamalo a ani zde bych se nebál objektiv používat v náročnějších podmínkách.  Bajonet je klasicky osazen gumovým těsněním pro finální spojení s fotoaparátem. Objektiv má závit pro použití 77mm filtrů a já doporučuji minimálně kvalitní UV, protože přední člen je obrovský.

Výsledná obrazová kvalita snímků

Není pochyb, že jsem se těšil, co z objektivu za celkem pohodový týden dostanu. Dokonce jsem i potkal jednu nevěstu, ale cvaknul jsem jen kytici než přišel hlavní fotograf svatby co mu jako fušuju do řemesla. Znám to a respektuji. :)

Mám zde psát o kvalitě? Sami se podívejte na testovací snímky, které, ostatně jako vždy fotíme do formátu JPEG přímo ve fotoaparátu a bez jediného dotčení je sem nahráváme. Na fotoaparátu EOS 6D jsem nastavil režim Portrét a všechny snímky fotil na mou oblíbenou prioritu clony. Objektiv pracoval skvěle a to i v protisvětle. Snímky jsou kontrastní a hrany proostřené a to i na plně otevřenou clonu (viz snímek z turistickou značkou). S přiclonením kvalita jen stoupá (na f/2,5 jsem fotil portrét na ulici v úvodu recenze).

Hlavní vlastnosti CANON EF 85 mm f/1,4 L IS USM a komu ho doporučuji?

• Ideální pro portrétní a svatební fotografy
  • Skvělé podání rozostřeného pozadí
  • Dokonalé barvy a kontrast
  • Vynikající optické vlastnosti i na plně otevřenou clonu
  • Utěsnění proti prachu a vlhkosti

Všem, kteří májí Canon fotoaparát a chtějí nejlepší 85mm objektiv v tomto systému. Pracuje skvěle.

• Vysoká světelnost f/1,4
  • ASC vrstvy členů objektivu proti zdvojení obrazu a aberaci
  • Skvělý kontrast a barvy
  • Výkonná 4-stopá stabilizace
  • Utěsněný objektiv

Chystáte se na focení svateb? Pak je tento objektiv “must have” ve vaší brašně. Cena je při takovém využití bezpředmětná, za 2 svatby ho máte zpátky a bude sloužit roky a roky. Portrétní fotograf je další adept na toto sklo, byl by možná až hřích nepřejít z verze f/1,8. Výhoda světelnosti, rychlejšího ostření a stabilizace je nesporná. Technologický pokrok je k nezastavení a objektiv je svou kvalitou plně připraven na snímače s vysokým rozlišením, kde uživatele odmění neskutečnými snímky. Recenzoval Václav Křížek

Recenze: Canon EOS R6 Mark II

Recenze: Canon EOS R6 Mark II

8. 2. 2024