Produktové novinky

Hasselblad, legenda mezi (středofomátovými) fotoaparáty

Hasselblad, legenda mezi (středofomátovými) fotoaparáty
22. 10. 2019 | 7 minut čtení

Značku Hasselblad zná dnes snad každý. Nedávno představila dvě novinky, kterými opět posunula hranice digitální fotografie. Jsou jimi druhá generace středoformátové bezzrcadlovky X1D 50c a model 907X, kterým Hasselblad oslavil 50. výročí přistání na Měsíci - to proběhlo, jak jinak, než s Hasselbladem v rukou astronautů. V dnešním článku se dozvíte, čím to je, že má Hasselblad a středoformát obecně co říci i dnešním fotografům a čím nastavuje laťku pekelně vysoko.

Legenda jménem Hasselblad

Co se vám vybaví jako první, když se řekne Hasselblad? Kdybych nevěděl nic o foťácích, představím si asi drahý holící strojek nebo dětskou sedačku ve tvaru fjordu. Ale my protřelí fotografií si představíme onu ikonickou kostku, která letěla na Měsíc, se kterou bylo vytvořeno nesčetně vynikajících fotografií, a těch pár škarohlídů si vybaví Davida Beckhama s předraženým Sony Nex-6 s dřevěným gripem.

Díky bohu, že tohle všechno můžeme hodit za hlavu, ze severu totiž zase vane svěží vítr. Hasselblad je nesporně jednou z těch značek, která se zapsala do fotografické historie hlavně tím, že odjakživa vyrábí bezprecedentně vynikající techniku, která byla tak vynikající, že letěla na Měsíc, nebo jí dělal promo David Beckham. A i proto je těch pár přešlapů vnímaných mnohem výrazněji, než by se slušelo.

A tak se vší zdvořilostí pojďme této hvězdě fotografické techniky odpustit pár přešlapů a podívat se na to, proč dodnes nezestárla. Pořád bude mít své neoblomné obhájce a zarputilé odpůrce. Ale ani jeden z nás nemůže Hasselbladu upřít jeho místo ve fotografické síni slávy. A že vás zajímá, v čem to může vězet? Na poslední přednášce ve FotoŠkoda jsme se mohli přesvědčit, že tahle hvězda nestárne.

Hasselblad X1D II

Nedávno byly představeny nové modely X1D II a 907X. Ve skutečnosti se jedná o to, co už vlastně znáte, ale v mnohem přívětivější podobě.

Začněme X1D. Bezzrcadlovka od Hasselbladu? Po léta jsme byli zvyklí na velké fotoaparáty H systému, který vycházel ze standardu 645 formátu a s tím i spojené velikosti celého zařízení. Jako u klasické zrcadlovky vyjmeme zrcadlo, optický hledáček a dostaneme zařízení na svůj výkon téměř legračních rozměrů.

V případě nového X1D II navíc i legrační ceny. U digitálního středního formátu byly dlouho zvykem cenovky daleko nad 200 000 korun, zde se ale vejdeme do cenovky profesionálního full-framu. Navíc všechny neduhy, které byly vyčítány předešlé verzi, byly opraveny.

Aparát startuje dvakrát rychleji, hledáček a displej mají vyšší obnovovací frekvenci, také dvakrát. A když už jsme u dvojky, neopomíjejme novinku se stejným pořadovým číslem.

Hasselblad X1D II

Hasselblad 907X

Hned v těsném závěsu je 907X. Těžko se vyjádřím nezaujatě. Kdysi jsem na první CFV záda konstruoval miniaturní tělo podobné modelu Hasselblad SWC. Chyběl mi kompaktní střední formát s minimem ovládacích prvků, ale se zachováním té unikátní krásy obrazu, kterou umí podat jen nativní 14bitový digitální soubor.

Dalo se najít pár objektivů od Schneideru, které toho byly schopné, ale funkčně jen omezeně. Hasselblad teď vydal CFV II 50C. Digitální záda, která nejen připojíte na V systém, ale můžete osadit také 907X tělem, které má stejnou vzdálenost bajonetu od snímače jako X těla, jen 18,14 mm.

Osadíte jej stejnými X bajonet objektivy s automatickým ostřením, centrální závěrkou, dokonalým kontrastem a rozlišením. V textu se nedá vzdychnout dost hlasitě, takže musím říci jen díky. Digitální záda použitelná pro V systém, s malým tělem i pro nový X systém. A ještě v tom zpropadeně krásném designu, kterého se Hasselblad drží již od padesátých let.

A teď to nejdůležitější, William Gibson sice popisuje ořezávátko tužek z padesátých let jako krásný design se stejným hloupým mechanismem jako jiná ořezávátka odedávna dodnes, Hasselblad je ale naštěstí čestnou výjimkou. A abych své nadšení nepřeháněl, zeptal jsem se přímo Pavla Dvořáka. Byť jsem fandou, je lepší si domněnky ověřit u uživatele.

Hasselblad 907X

Hasselblad má nejvěrnější barevné podání

  • Ve světě, kde se skloňuje Nikon, Canon, Sony, Fujifilm a Panasonic, proč Hasselblad?

Hasselblad je ze středního formátu, který je v nabídce, výjimečný především díky centrální závěrce a díky ní rychlé synchronizaci s bleskem. Tetheringu, tedy možností propojit se s počítačem a v budoucnosti s tabletem. A pak také renderem barev, což je pro mě stěžejní.

Tohle je zkrátka jediný fotoaparát, u kterého mám přesnou referenci v hledáčku, na displeji a stejně pak i v počítači. Stejně tak editace fotek, kde každá změna nastavení zůstane uložená přímo v originálním souboru, oproti ostatním aplikacím a programům.

  • Je to právě o těch malých nuancích, ale i přes to často slýchávám, že je střední formát předražený.

Cena posledního modelu klesla podstatně. Pro komerčního fotografa to není vysoká částka. Hodnota výstupu oproti pohodlí celého workflow není vysoká. Nemluvě o objektivech, které mají perfektní kresbu a render pleťové barvy na první dobrou. Zkrátka nevýslovná úspora času a následné práce. A mimo to i jednoduchost samotného aparátu. Nic navíc, jen to, co je potřeba.

  • Souhlas, míval jsem starší modely, se stejným pocitem. Jaká technika vám aktuálně dělá radost?

Aktuálně používám X1D II s objektivem 65 mm, 90 mm a chystám se pořídit 45 mm. To jsou po přepočtu 55 mm, 75 mm a 35 mm. Pak sadu rozšířím o 135 mm a 30 mm, což už je vlastně kompletní set nejoblíbenějších ohnisek po přepočtu na na kinofilm.

  • Sice už to začíná být čím dál běžnější, ale jak se vám fotografují profi zakázky na bezzrcadlovku?

Tohle většinou ani neřeším, stejně mívám aparát na stativu a dívám se přímo na scénu. A podstatné je to, že přes všechna zařízení, která jsem zkoušel, má Hasselblad nejvěrnější barevné podání. Zkrátka všechny zakázky a své výtvarné fotografie fotím na střední formát, protože vím, že dostanu ten nejlepší možný výsledek. S jakýmkoliv běžným full-framem nedosáhnu takové věrnosti obrazu, jaké jsem schopný na středoformátu docílit na první dobrou.

O tom, jak se fotí s Hasselbladem, si můžete poslechnout i od držitelky titulu Hasselblad Master Báry Prášilové na FotoŠkoda Festu.

chci na Bářinu přednášku

Pokud vás zajímá něco dalšího, kontaktujte našeho kolegu Martina Stachu na e-mailu martin.stacha@fotoskoda.cz, který vám všechny dotazy s radostí zodpoví.

Autor článku: Kryštof Korč

Vyvolání diapozitivních filmů + digitalizace

vyvolání barevných diapozitivních filmů 135 a 120 procesem E-6 + následná digitalizace, rychlé a kvalitní zpracování, skenování až do rozlišení 4181 × 6305 px (velikost tisku až 60 × 90 cm)

299,-
AI ART obrazy

Každý vytvořený obrázek je originální, Žádné dovednosti v umění nebo grafickém designu nejsou potřeba, Naše AI může generovat obrázky v různých stylech

160,-
Nejrychlejší fotokniha

automatické poskládání fotoknihy do 5 minut, ručně vázaná lay-flat vazba pro otevření bez záhybů, obálka s vaší fotografií

270,-

Související články

SONY FE 16-25 mm f/2,8 G – první dojmy

SONY FE 16-25 mm f/2,8 G – první dojmy

DJI Avata 2 - dron bez kompromisů

DJI Avata 2 - dron bez kompromisů

DJI RS 4 a DJI RS 4 Pro - stabilizátory nové generace

DJI RS 4 a DJI RS 4 Pro - stabilizátory nové generace

Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
I nás baví Instagram.
@fotoskodacz
Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • 300 Kč poukázka na tisk fotografií

Kompletní informace »

Čekejte prosím...