SONY FE 16-35 mm f/2,8 GM pro bajonet E full frame
- Hodnocení odborníka
- Ukázkové snímky
- Popis
- Hlavní rysy
- Shrnutí
- SONY FE 16-35 mm f/2,8 G Master 50 490,-
Pokud si rozeberete název objektivu Sony FE 16-35mm f/2.8 GM, zjistíte, že už podle písmen a čísel má našlápnuto.
Popis
Přejdeme zřejmého výrobce, FE značí určení pro Full-Frame a v kombinaci s ohniskem 16-35 mm jde o pořádně širokoúhlý objektiv. Taková skla mají větší tendenci inklinovat k různým optickým vadám. Pokud by tomu tak bylo, výrobce by si nevěřil a neosazoval by toto ohnisko kontinuální světelností f/2,8. A o tom, že tomu tak skutečně není a v objektivu je maximum, o tom hovoří zkratka GM. Mimochodem objektiv tak nějak hůř zapadá do jakéhokoli konceptu. Ani v naznačené G Master řadě (tedy toho maxima co Sony umí) nedoplňuje prestižní f/2,8 triádu. Plynule nenavazuje před 24-70 a 70-200, ale překrývá se. Důvod je zřejmý, určení je někde jinde a oblíbenosti právě tohoto rozsahu ohniska není pochyb ani u konkurence.
Jak to vypadá?
Je zřejmé, že vzhledem k parametrům objektivu (čti: ohnisko, kontinuální světelnost a určení pro FF snímač) mám v ruce překvapivě malý objektiv (12 cm). Překvapivě.. vůči konkurenčním modelům. Sony se v tomto případě drží předsevzetí, že objektivy pro plnoformátové bezzrcadlovky bude produkovat menší, lehčí a skladnější.
Tělo objektivu a prstence jsou z prémiového plastu. Tzn. lehčí a v případě nárazu, mají tendenci odpružit a nepoznamenat se doživotní deformací. Pokud jde o rezistenci, je tu i utěsnění vůči vodě a prachu. Vodící vnitřní tubusy a části objektivu jsou pak z kompozitu hliníku. Tady není ponecháno nic náhodě, prostě G Master každým šroubkem. Ovládací prstence pro zoom a ostření mají zapuštěnou gumu, takže z profilu objektivu nevystupují. První prstenec pro manuální ostření je lineární a plně protáčecí. Druhý prstenec (blíž k fotoaparátu) ovládá zoom. Ten jde plynule bez jakéhokoliv “prohoupnutí” a kontra pohybu. Klade přirozený a příjemný odpor. K zazoomování si vystačíme s cca. 40 stupni otočení. Tedy nic, co by nezvládl případně prst. Objektiv se mimochodem vysouvá právě při širokoúhlém záběru a pro výjezd předního optického členu potřebuje cca. 1cm. Mezi prstenci je výrazné značení “G” a pod ním tlačítko aretace ostření. Při přesnosti a rychlosti ostření jsem jej prakticky nevyužíval. Poslední pohyblivou částí je přepínání mezi automatickým a manuálním ostřením. To jsem naopak používal docela často jen tak z čistého sentimentu a radosti ze zvětšovací lupy na A7 s AF.
Co výstup?
Výsledek je vlastně už shrnut v názvu objektivu GM. Zkrátka to Sony NEJ. Tím by se dala celá věc uzavřít. Kdybych to měl měl trochu rozpitvat. Extrémní širokoúhlé objektivy tíhnou nejvíc k různým optickým vadám a neduhům. Pak tu máme zoom a vysokou světelnost, takže teoreticky je na průšvih zaděláno. Na druhou stranu si jsou tohoto faktu výrobci vědomí a v případě těchto skel jde o jakousi prestiž a nepsanou vizitku.
Optické vady a zkreslení prostě nejsou. Pokud vypnete kompenzaci objektivu ve všech třech kategoriích, budete snímat do RAW formátu samozřejmě ze stativu při stejném nastavení a světelných podmínkách a budete zkoumat stejnou scénu v různých ohniscích a clonách, tak zjistíte proč je objektiv kompaktní- vinětuje. Samozřejmě na vstupních hodnotách nejvíc při 16mm f/2,8. Rohy jsou tmavší ale i nad ohniskem 20mm ale už jen v nejnižším clonovém čísle.
Kresba mi přišla homogenní- při ohnisku 16mm jsem mezi středem, krajem i rohem nezaznamenal žádný propastný rozdíl, kontura se nerozlívala. Na druhém konci tedy 35mm jsem měl pocit, že pracuji s pevným ohniskem.
Osobně mám rád deformace širokým ohniskem a tady jsem je i našel, ale to co u jiných skel protahuje rohy do soudku už na 24 mm, tak to je adekvátní u Sony FE 16-35mm f/2.8 GM až v 16 mm ohniska a to na FullFramu.
S kompenzací chromatické aberace tělo moc práce nemá, při vypnutí jsem ji hledal hodně dlouho a pokud nešlo o sugesci, tak i našel.
A to je vlastně i přístup výše uvedeného, asi nikdo nebude záměrně hledat natož fotit s chybami, takže stačí zapnout kompenzace nebo jeden klik v editoru a z 16-35 GM se stává bezchybná záležitost.
Za zmínku stojí ještě bokeh, ten je příjemný plynulý, drží si neagresivní přechod, takže na sebe nepoutá zbytečně prvoplánově pozornost. Znát jsou i povrchové vnitřní úpravy nejen čoček ale i samotného těla objektivu, na kterých v posledních letech Sony maká. U širokoúhlého ohniska je silný předpoklad, že se na po něm sveze světlo a vytvoří nějakou reflexi, osobně je mám rád, ale tady dalo poměrně práci nechat slunce brnknout a svézt do nějakého světelného ruchu.
Hlavní rysy
- Vysoká pevná světelnost napříč ohnisky
- Rychlé tiché ostření
- Vzhledem k parametrům kompaktní a lehký objektiv
- Vynikající kresba i v rozích
- Nadstandardní práce v protisvětle
- Minimální deformace v rozích
- Rezistentní vůči vlhku a prachu
Shrnutí
Témata pro takto široké ohnisko jsou notoricky známá. Velde krajiny, architektury, interieru, street fota je to zkrátka objektiv s širokým uplatněním. Takové to ohnisko, kterému asi jen tak nic neuteče mimo záběr, dokonce ani atmosféra. Takže ideální volba dokumentární fotku, lovení genia loci atd. U tohoto objektivu vás nebude limitovat určitě rychlost a ani kresba a stěží budete hledat optické vady. A totéž vlastně mohu říct na i rozměrech a hmotnosti.