Objektiv SAMYANG AF 14 mm f/2,8 RF je vůbec prvním extrémně širokoúhlým objektivem s automatickým ostřením pro nový systém bezzrcadlovek Canon R. Navazuje tak na relativně nedávno představenou verzi s manuálním ostřením, oproti které byl opticky inovován a vylepšen. Opticky je velice dobrý, autofokus funguje rychle a spolehlivě, je cenově dostupný a ještě ke všemu nabízí příjemně malé rozměry a hmotnost.

• vynikající ostrost
  • prvotřídně korigovaná chromatická aberace
  • rychlé zaostřování
  • odolnost proti povětrnostním vlivům
  • malé rozměry a hmotnost
  • vynikající poměr výkonu a ceny
  • filtry se dají nasadit pouze se speciálním držákem, nebo želatinové do držáku za zadním členem

Širokoúhlé objektivy mám prostě rád. Čím širší je úhel záběru, tím zajímavější a zábavnější je focení. Kdo širokáče používá stejně rád jako já, ten ví, že je znát každý milimetr na ohniskové vzdálenosti, hodně se to projeví na úhlu záběru. Ohnisková vzdálenost 14 mm, to je opravdu hodně široký záběr (na Canonu EOS R  je to 113,9°), který využijí krajináři, reportéři, ale také fotografové architektury. Objektiv Samyang AF 14 mm f/2,8 RF jsem měl možnost vyzkoušet opravdu krátce (na pár hodin), počasí mi zrovna nepřálo. Ale i tak jsem si na něj stihl udělat vlastní názor. Fungoval totiž úplně stejně dobře, jako starší autofokusová verze pro zrcadlovky, kterou jsem recenzoval před nějakým časem.

Samyang AF 14mm f/2,8 RF

Konkurence

Podobně širokoúhlých objektivů je v nabídce dostatek, jsou totiž hodně populární. Třeba CANON EF 14 mm f/2,8 L II USM. Mezi krajináři, fotografy architektury a interiérů, ale také mezi astrofotografy je velice oblíbený Sigma 14/1,8 ART, který vyniká vysokou světelností, což je velká výhoda právě pro focení hvězdné oblohy. Špičkový je také Zeiss Milvus 15/2,8, ovšem za odpovídající cenu...

Pro koho je vhodný

SAMYANG AF 14 mm f/2,8 RF je extrémně širokoúhlý, úhel záběru je cca 114° a to je opravdu hodně. Perfektně se tedy hodí třeba pro fotografování krajiny, kde dokáže dokonale zvýraznit popředí při maximální hloubce ostrosti. Ale překvapivě výkonný je i pro focení architektury nebo interiérů. Samozřejmě je v takovém případě extrémně důležité držet osu objektivu přesně vodorovně, což není bez stativu úplně snadné. Při sebemenším náklonu se totiž všechny vertikály začnou naklánět. Docela dobře tedy dokáže nahradit daleko dražší tilt-shift objektivy, které si s perspektivou záběru dokážou poradit po svém. Je třeba brát v úvahu popředí záběru, aby nebylo nepřirozeně deformované.

Samozřejmě se díky dobře a rychle fungujícímu autofokusu perfektně hodí i na reportáže, kde můžete skvěle využít velké hloubky ostrosti, ale pak je nutné počítat s tím, že okraje záběru zcela zdeformují všechny obličeje nebo končetiny, které nabývají naprosto nepřirozených tvarů.

Objektiv Samyang 14mm s ručním ostřením je ceněn pro svou vysokou ostrost a nízkou chromatickou aberaci, ale Samyang AF 14mm f/2.8 RF povyšuje optickou kvalitu na novou úroveň. Konstrukce se skládá ze 14 členů uspořádaných do 10 skupin. Mezi nimi jsou 3 asférické členy, které zajišťují nízké zkreslení a maximální kontrast a ostrost v celé obrazové rovině i při vyšších clonách. 1 HR člen s vysokým indexem lomu a 2 ED členy s extra nízkým rozptylem světla působí proti komatické aberaci a barevným defektům.

Samyangu se díky použití asférických čoček podařilo velice dobře (ale ne úplně dokonale) korigovat optickou vadu zvanou koma. Koma dělá především v okrajích snímku ze světelných bodů takové malé šipky, nebo jakoby komety, nebo jak to nazvat.

Je pochopitelné, že když přece jen trochu přicloníte, že se optické vlastnosti ještě zlepší. Zmenší se vinětace (úbytek světla směrem k okrajům snímku), která je dobře patrná na otevřenou clonu, ale na vyšších clonách (cca od f/5,6 výše) už buď zmizí úplně, nebo nepůsobí vůbec rušivě. No a pak se ještě o něco zlepší kresba, která je ale velice dobrá už při plně otevřené cloně.

Když budete přísní, můžete Samyangu vyčítat mírné soudkové zkreslení, ale při pohledu na konkurenci mu to zase odpustíte, nijak totiž nevybočuje z normálu.

Nesmím zapomenout také na velice důležitý odstavec týkající se vlastností v protisvětle. Samyang je velice odolný proti reflexům, takže se nemusíte nijak obávat ani slunce (nebo jiných extrémně jasných zdrojů světla) v záběru. Skvělou zprávou je ale i perfektní přenos kontrastu, nedochází tedy k nepříjemnému závoji. Krajináři si s reflexy dokážou poradit, ale s tímhle objektivem to nebudou mít nijak těžké ani ti, kteří reflexy ze snímku odstranit nedovedou.

Design, ergonomie, ovládací prvky

Design je příjemně strohý, nečekejte žádnou extravaganci. Zajímavé je, že přední čočka dosahuje úplně těsně k vestavěné sluneční cloně, díky tomu má objektiv příjemně malé rozměry.

Díky veliké a vypouklé přední čočce ale musíte být docela opatrní, aby nedošlo k jejímu znečištění, nebo v nejhorším případě k poškození. Focení za deště tedy není nijak jednoduché, protože i když se snažíte přední člen objektivu chránit, sem tam se na něj nějaká ta dešťová kapka stejně dostane. Jestliže si ale s ochranou přední čočky dokážete poradit, nemusíte se obávat prakticky žádné nepřízně počasí, objektiv je totiž utěsněn proti vnikání prachu a nečistot.

Pokud jde o ovládací prvky, na straně objektivu najdete jenom přepínač ručního a automatického zaostřování. V prostoru mezi bajonetem a poslední čočkou pak najdete ještě držák zásuvných (většinou želatinových) filtrů. To je sice fajn, ale v digitální praxi jsem zatím neviděl žádný rozumně použitelný.

Autofokus

Vzhledem k tomu, že je objektiv vybaven lineárním krokovým motorem a že zaostřování probíhá uvnitř, je autofokus nejen tichý, ale také rychlý. Během krátkého testování jsem neměl možnost vyzkoušet focení rychlých akcí, ale podle toho, jak rychle a přesně Samyang zaostřoval, si myslím, že to nebude žádný problém.

chci koupit samyang af 14 mm f/2,8 rf

• Kvalitní kovová konstrukce
  • Vynikající kvalita obrazu
  • Zorný úhel 113,9 ˚
  • Optická skladba 14 čoček v 10 skupinách
  • Min. vzdálenost zaostření: 20 cm
  • Rozměry 86 x 95,3 mm
  • Hmotnost 484 g
  • Těsnění proti povětrnostním vlivům

Další videorecenze

Recenze LAOWA 10 mm f/2,8 FF II C&D-Dreamer: první Laowa s automatickým zaostřováním

Recenze Fujifilm GFX 100 II

Objektiv Samyang AF 14/2,8 RF je určen jako extrémně širokoúhlý pro fullframe bezzrcadlovky systému Canon EOS R. Kvalita obrazu je výborná, korekce všech běžných obrazových vad je skvělá podobně, jako rozměry, hmotnost a také cena. Na reportáže mi přijde už moc širokoúhlý, ale někomu možná ne, pak ho využije i pro akční focení. Poměr výkonu a ceny je prostě neodolatelný, stejně jako fakt, že momentálně pro systém EOS R neexistuje jiný takhle širokoúhlý objektiv vybavený automatickým ostřením. Recenzoval Luděk Bouška

26. 3. 2024

21. 3. 2024

21. 3. 2024