Tomasz Markowski: Jak uspět při fotografování sportu | FotoŠkoda
Aktuality z fotosvětaFototipy

Tomasz Markowski: Jak uspět při fotografování sportu

Tomasz Markowski: Jak uspět při fotografování sportu
21. 1. 2020 | 5 minut čtení

Pořídit nezapomenutelné sportovní snímky není jednoduché. Většina obrázků, které uvidíte na internetu a ve sportovních rubrikách novin, je ilustrativních. Zachycují okamžik, vyprávějí příběh, ale nenabízejí nic skutečně pozoruhodného. Fotograf Tomasz Markowski, který se zaměřuje na skoky na lyžích, vám prozradí, jak vytvořit snímek, který vynikne mezi ostatními.

Základem všeho je světlo

Fotografie skokanů, které pořídil Tomasz Markowski, jsou dokonalým příkladem toho, jak lze prostou skutečnost, že se někdo řítí na lyžích rychlostí 100 km/h, proměnit na něco skutečně velkolepého.

Tomasz vysvětluje: "Pokaždé se snažím pořídit snímek, který bude něčím neobvyklý. Světlo patří mezi ty nejdůležitější faktory." Když se člověk podívá naTomaszovy fotografie, je jasné, jak moc je práce se světlem součástí jeho stylu. Světlomety využívá jako bodové reflektory osvětlující scénu a zapadající slunce mu poslouží k vytvoření skvělého pozadí. Světlo hraje na všech jeho snímcích klíčovou roli.

© Tomasz Markowski

Využijte okolí

Tomasz se sice specializuje na fotografování skoků na lyžích, ale obecně je hledání zajímavého světla a úhlu záběru důležité u všech sportovních fotek. Světlo, dané místo i okolní prostředí můžete využít k vytvoření obrázku, který bude něčím neobvyklý. Jsou i prvky, které můžete převzít z jiných fotografických žánrů. Například fotografové, kteří fotografují krajinu, mohou sportovce v záběru využít, aby posloužil jako měřítko okolní krajině. "Zkušenosti s pouliční fotografií mi pomohly při hledání zajímavých úhlů záběru a zajímavého pozadí a světla. To mi velmi pomáhalo, když jsem se sportovním fotografováním začínal," říká Tomasz.

© Tomasz Markowski

Najděte to správné místo

Příprava je velice důležitá. Mají-li se vaše snímky něčím lišit od obrázků ostatních fotografů, musíte si najít to správné místo. "Snažím se být na místě předem a seznámit se s ním," vysvětluje Tomasz. "Jakmile závod začne, sportovci se budou střídat jeden za druhým a je pak obtížné měnit místo, ze kterého fotím. Zejména když je kolem řada dalších fotografů." Podobně jako fotografové krajiny i Tomasz zvažuje, kam bude v poledne dopadat stín a kde bude zapadat slunce, aby mohl získat krásné pozadí. Důležité je promýšlet vše dopředu, pracovat s ohledem na to, jak se bude měnit světlo, a využít to vše ke své výhodě.

© Tomasz Markowski

Expozice

Při tvorbě snímku je také důležitá expozice. Chcete nastavit expozici s ohledem na světlé nebo tmavé části snímku? Měl by se subjekt nacházet v osvětlené části nebo by měl představovat siluetu na úchvatném pozadí? Aby Tomasz dokázal zachytit pohyb, nastavuje na svém aparátu Sony α9 manuální expozici s prioritou rychlosti závěrky: "Pokud chci zachytit skokana v letu, obvykle nastavím závěrku na 1/1000 nebo 1/800 s."

© Tomasz Markowski

Aby Tomasz docílil vzhledu, o nějž usiluje, při zafixované rychlosti závěrky dále upravuje clonu a citlivost ISO. Je nutné brát v úvahu to, jak je osvětlen sníh, a jeho zářivou bělost. Bez ohledu na to, zda fotíte v interiérech nebo exteriérech, sport bývá většinou osvětlen světlomety, a ty mohou způsobit zabarvení do určitého odstínu. Aby byly barvy optimální už v aparátu, je proto dobrý nápad nastavit ručně vyváženost bílé barvy. Správné nastavení barev v aparátu může ušetřit spoustu práce při pozdějším zpracování, a to i když fotíte v režimu RAW. Jedna z výhod aparátu Sony α9 oproti digitální zrcadlovce spočívá podle Tomasze v tom, že displej Live View i hledáček zobrazují záběr přesně tak, jak bude exponován výsledný snímek: "Díky tomu mohu expozici rychle upravit a docílit perfektního výsledku, a to i když fotím při 20 fps. Mohu se stále dívat do hledáčku a soustředit se na záběr."

© Tomasz Markowski

Tomasz je ambasadorem Sony Europe Imaging a jeho další práce lze najít na webové stránce www.sony.cz/alphauniverse.

7ARTISANS 50 mm f/1,8 HD.MC pro Canon EF-M

Pro APS-C Canon EF-M, 80 mm (ekvivalent kinofilm), Rozsah clony: f / 1,8 až f / 16

2 490,-
SIGMA 20 mm f/1,4 DG DN Art pro L-mount

Formát Full-Frame, Rozsah clony f/1,4 až f/16, Systém krokového motoru AF

26 490,-
LEICA Q2 "Dawn" by Seal

Speciální edice „Dawn“ Seal, 500 ks, Rozlišení 47 Mpx / full frame, Pevný objektiv 28 mm f/1,7 ASPH

157 990,-

Související články

DSLR vs. CSC: Král je mrtev (?) Ať žije král!

DSLR vs. CSC: Král je mrtev (?) Ať žije král!

Sony FX3 nově na seznamu schválených kamer pro Netflix

Sony FX3 nově na seznamu schválených kamer pro Netflix

Sony přichází s technologií proti padělání

Sony přichází s technologií proti padělání

Další Fototipy

Nikon FM2 – nezničitelný společník

Nikon FM2 – nezničitelný společník

Fotoškola - jak nastavit foťák pro zachycení pohybu

Fotoškola - jak nastavit foťák pro zachycení pohybu

Středoformátový souboj titánů: Pro koho je středoformát?

Středoformátový souboj titánů: Pro koho je středoformát?

Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • 300 Kč poukázka na tisk fotografií

Kompletní informace »

Čekejte prosím...