RozhovoryRozhovory

Michal Křenek: Focení sportu je běh na dlouhou trať

Michal Křenek: Focení sportu je běh na dlouhou trať
| 7 minut čtení

Michala znám už více jak 5 let. Spolupracovali jsme jak za fotoaparátem, tak v prostředí kanceláře. Jeho fotky dělají radost nejen sportovcům, ale i nevěstám. Je to především díky jeho vytříbenému reportážnímu oku a správnému přístupu k řemeslu. Jak to dělá a proč se prosazuje mezi konkurencí si přečtěte v dnešním rozhovoru.

Obecně platí, že retušování fotce nepřidá

  • Michale, dnes se bavme o tvé, podle mě největší vášni, sportovní fotografii. Jak jsi začal a proč právě tento žánr?

Od mládí jsem běhal a tak, když jsem vzal foťák do ruky, bylo logické že jsem ho vzal i na stadion. Po nějaké době jsem si řekl, že bych mohl zkusit i jiné sporty než atletiku a tak jsem je začal fotit plánovaně.  Každej sport tě něco naučí a někde jsem získal dobré přátele. 

Byla to ještě éra kinofilmu, kdy jsem si každé políčko dost šetřil, jelikož jako student jsem si nemohl úplně vyskakovat. Na druhou stranu, ono to dost tříbilo vkus, oproti dnešní digitální době. Stejně jako mělo své kouzlo to, že jsi snímky viděl až po vyvolání celého filmu.

  • Máš velmi reportážní styl. Co jsem viděl, tak fotky prakticky neretušuješ a jsou velmi surové. Proč tento přístup?

Je to dáno asi mým přístupem. Nechci se spoléhat na to, že fotky upravím a doladím. Obecně platí, že retušování fotce nepřidá. Když TO tam není, tak TO tam retušováním nedostanu. Když přišla digitální éra, tak jsem byl ještě mladej kluk a u photoshopu jsem trávil hodiny. Nikam to nevedlo.

Zase ale není úplná pravda, že fotky neupravuji z pohledu základních úprav. Fotím do rawu, který následně zpracovávám. Nastavení bílé barvy, korekce expozice, kontrast, ostrost, načtení profilu objektivu či dorovnání horizontu. Případně sáhnu po vyrobeném presetu. Z 99% zpracuji snímky pouze v Lightroomu a velký Photoshop neotevřu vůbec. To hodně lidí na mých kurzech překvapí, stejně jako to, že mé snímky nejsou žádné velké výřezy. I když dnešní rozlišení snímače by tuto úpravu hravě zvládlo.

  • Zkoušel jsi někdy fotografické soutěže? Co si o nich myslíš a co podle tebe pro fotografa sportu znamená třeba Czech Press Photo?

​Ohodnocení je přirozenou ctižádostí fotografa. Takže zkoušel. Konkrétně zmiňovanou soutěž Czech Press Photo. To mi vydrželo první ročník. Do dalších jsem vstupoval s trochu jiným úmyslem. A to udělat si hodnocení za celý rok. Vybrat ty nejlepší snímky a porovnat to s předchozím rokem. Umožnujeme mi to sledovat, kam se posouvám ve své tvorbě a to je k nezaplacení.

Výběr toho nejlepšího z mé tvorby dělám stále každý rok, jen už několik let své snímky do soutěže neposílám. Samozřejmě, že Czech (i World) Press Photo sleduji a vnímám aktivity dalších fotografů, kteří se jej účastní nebo i bojkotují. 

Soutěží je mnoho a kvalitních fotografií přibývá. Inspirace je tedy na místě. Nemusí to být čistě jen sportovní snímky. 

  • Jakou roli hraje pro tebe hraje technika, co používáš za vybavení?

​Fotoaparáty: Canon EOS 1D mark IV , Canon EOS 1D mark II (má výborné podání podobné kinofilmu), Canon EOS 6D

Objektivy: Canon EF 16-35/4 L IS USMCanon EF 70-200/2,8 L IS USM, Canon EF 70-200/2,8 L USM, Canon EF 300/2,8 L IS USM , Canon EF 50/1,8 STM, Canon EF 100/2,8 Macro USM

Do toho blesky, stativ, monopod, odpalovače a další. To vše zabaleno v batohu f-stop.

Novou techniku sleduji a zkouším. Na druhou stranu nesmíme hledat limity v technice. Ani se technickou stránkou nechat pohltit. Posouvá nás vpřed, umožňuje nám vyfotit lépe věci, které bychom dříve nemohli. Ale technika není vše. Převážně je chyba nebo nedostatek mezi židlí a spouští. Proto na svých kurzech učím lidi kreativně vidět. To technika neumí a ani umět nebude. Na druhou stranu některé sporty bez vybrané techniky fotit nelze nebo to postrádá smysl.

CHCI S MICHALEM NA KURZ

  • Nedávno vyšel nový fotoaparát, model EOS 1D X Mark III. Jistě si viděl specifikace, co je podle tebe klíčové? 

Nový Canon EOS 1D X mark III je a bude pecka. Stejně jako každý předcházející top model. Inovací je mnoho, ale abych byl upřímný, tak jsem jej zatím neměl v ruce. Jakmile budu mít, tak pustím postřehy na svůj blog. Pokud vezmu v potaz technickou specifikaci, lze se na 1D dívat různě. Ohromný posun je v oblasti videa. Zde je velký potenciál. Mě osobně zajímá nejvíce posun v oblasti autofokusu. Ten je ve sportovní fotografii jednou z nejzásadnějších položek, které rozhodují o kvalitě fotky. Prakticky zda fotka neskončí nakonec v koši. 

Nebudu předbíhat, a počkám si na praktické poznatky. U takových modelů je zapotřebí si vše osahat, otestovat a vyzkoušet v praxi. Chci vidět jak se novinka chová v hale, při focení velmi rychlých objektů, jak funguje s různými skly apod. To vyzkoušení na prodejně nikdy nenahradí.

  • Co bys poradil někomu, kdo chce fotit rychle se pohybující objekt? Nemusí se jednat o sport. 

Určitě vyndat foťák z brašny. Ne vážně, focení rychlých objektů nese s sebou různá úskalí, která se snažím nakousnout na besedách, workshopech či kurzech. Jde to od nastavení fotoaparátu, přes obecné principy, jako je trojúhelník čas-clona-ISO citlivost, až po znalost pohybu daného objektu. Není tedy asi obecné rady, která by ve sportu fungovala 100%. 

  • A jak bys namotivoval začínající fotografy sportu, kteří chtějí dělat řemeslo na 100%?

Nevím zda motivoval je to správné pojmenování. Focení sportu je opravdu velká výzva a je to běh na dlouhou trať. Rozhodně  platí, že pokud to chceš dělat na 100 %, tak se tomu člověk musí opravdu věnovat. Nejde to nikterak ošulit, třeba kopírováním fotek někoho jiného. Zásadní je, ať to dělají podle sebe, naplno a ať je to vždy zábava. To ostatní přijde samo.

Chcete se s Michalem potkat? 3. 2. 2020 bude mít v Centru FotoŠkoda povídání na téma sportovní fotky. Akce je zdarma. 

CHCI na besedu o focení sportu

Pro více fotografií a Michalův blog se můžete podívat na jeho osobní stránky. 

Autor rozhovoru: Václav Křížek

TOKINA 23 mm f/1,4 atx-m pro Sony E (APS-C)

Ideální objektiv pro focení i natáčení videa, 23 mm (FF 35mm) ohnisková vzdálenost je skvělá pro focení reportáže a lifestyle, f/1,4 světelnost si poradí i ve zhoršených světelných podmínkách

13 390,-
ZHIYUN CRANE M3 Stabilizátor

Zhiyun Crane M3 – univerzální a výkonný stabilizátor, 3v1 – fotoaparáty a malé kamery, akční kamery smartphone, Kompaktní provedení, nový bílý design

9 990,-
FOCUS BASE LINE CANVAS 10x15/100 modrá

100 fotografií, formát 10 x 15 cm, desky potažené plátnem

290,-

Související články

Jan Krejčí: Nemám snahu být influencerem, zakázky za mnou přijdou na doporučení

Jan Krejčí: Nemám snahu být influencerem, zakázky za mnou...

David Těšínský: Mám větší trému z rozhovoru v DVTV než z toho, že mě někdo zastřelí

David Těšínský: Mám větší trému z rozhovoru v DVTV než z...

Radek Plíhal: Snímač si dnes vyčistím kdykoliv a kdekoliv

Radek Plíhal: Snímač si dnes vyčistím kdykoliv a kdekoliv

Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • 300 Kč poukázka na tisk fotografií

Kompletní informace »

Čekejte prosím...

Tyto stránky používají k poskytování služeb cookies. Pokračováním v prohlížení vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více informací

Rozumím