FototipyFototipy

Zdeněk Bardon radí, jak fotit pokročilou astrofotografii

Zdeněk Bardon radí, jak fotit pokročilou astrofotografii
| 4 minuty čtení

Co si představíte, když se řekne astrofotografie? Kromě snímků, o nichž byla řeč v předchozích třech dílech, to znamená také fotografie hlubokého vesmíru. Jak takových snímků docílit ze zemského povrchu? To vám prozradí astrofotograf Zdeněk Bardon!

Jak začít a připravit se na focení?

Pokročilá astrofotografie vyžaduje mimo jistého množství financí také jednu důležitou věc – obří trpělivost. Obří! Považuji se za pokračovatele českých prvorepublikových legend Josef Klepešty a Jindřich Zemana. Studium toho, jak to dělali oni, bez počítačů a dalších vychytávek moderní doby, je velmi poučné, protože my všichni to děláme stále stejně jako před sto lety. Opravdu. To je jistota.

  • Obecná nastavení jsme si popsali již v prvním dílu mini-seriálu.
  • Je dobré se vždy seznámit s meteorologickými podmínkami místa, kam se hodláme vydat. Obzvláště hodnoty vzdušné vlhkosti je nesmírně důležitá. Čím vetší sucho, tím lepší podmínky.
  • V případě pokročilé astrofotografie budeme muset sáhnout hlouběji do peněženky a dokoupit nezbytná vybavení:

- Polární klín je jednoduché mechanické zařízení vymezující úhel náklonu zemské osy.

- Equtoriální montáž (rovníková montáž) umožňuje eliminovat otáčení oblohy. Na kvalitě velmi záleží, protože expozice budou relativně dlouhé a precizní chod je více než nutností. Na trhu je bezpočet variant. Od těch, které lze použít spíše jako těžítko, až po skutečně funkční modely. Mám osobní a velmi dobrou zkušenost s japonským výrobcem Vixen a jeho transportní montáží Polarie.

- Polární dalekohled je pomůcka pro precizní ustavené equatoriální montáže na pól. Zapomeňte na to, že to uděláte od oka, s polárním dalekohledem jsem schopný ustavit montáž s přesností lepší než dvě úhlové minuty. Obrazně řečeno je to méně než velký kráter na Měsíci.

  • Optika – opět a zase znova, světelnost! Čím světelnější, tím lepší, proto jde o to mít snímek pro-exponovaný, a hlavně bez šumu. Osobně rád používám ZEISS Otus 28 mm f/1,4 a 85 mm f/1,4.

Nastavení zrcadlovky a objektivu

  • Zrcadlovka je v tomto případě nutná.
  • Vždy snímáme do formátu RAW.
  • Hodnota ISO je (vzhledem k světelnosti) relativně nízká. Například 800-1 600.
  • Je dobré aktivovat funkci před-sklopení zrcátka. Dálková kabelová spoušť intervalometr je nutností.
  • Zaostřujte ručně s funkcí Live View a bez jakékoliv automatiky.
  • Expozice – výpočet expozice neexistuje, protože záleží na optice, místních podmínkách a dalších faktorech. V Chile na observatoři ESO jsem byl mnohokrát, ale vždy je nastavení odlišné než ty předcházející. Obecně lze doporučit 60–120 sekund.
  • Důležité – velmi dlouhé expozice silně zahřívají čip a radikálně zvyšují šum. Myslete na to!

Fotografujeme hluboký vesmír

  • Opakuji – zaostřujeme ručně pomocí funkce Live View a pokud možno vícekrát za noc.
  • Vždy použijeme dálkovou spoušť a intervalometr. Vždy!
  • Udělejte si kontrolní snímek a podívejte se na hodnotu histogramu.
  • Astrofotografie je vždy záležitostí mnoha snímků, které se nakonec poskládají dohromady, takže 60 až 100 snímků jednoho objektu je normální.
  • Nemusíte pracovat rychle, protože equatoriální montáž bude stále sledovat objekt. Takže jde o pečlivost!
  • Vhodný program pro skládání a úpravu je PixInsight.

Orion © Zdeněk BardonOrion v detailu; Nikon D810A, ZEISS Otus 85 mm f/1,4, EXIF: 60 x 60 sec, ISO 1600

Antares © Zdeněk BardonBarevný Antares; Nikon D810A, ZEISS Otus 85 mm f/1,4, 30 x 120 sec, ISO 1250

Pokud se vám podaří udělat nějaký hezký astronomický snímek, nemusíte jej nechat v šuplíku, ale můžete je zaslat do soutěže České astronomické společnosti, která slaví již patnácté narozeniny a jmenuje se Česká astrofotografie měsíce.

Příští týden se podíváme na Dantovo peklo.

chci si přečíst předchozí díl     chci na poslední díl

Autor článku: Zdeněk Bardon

ZEISS Batis 40 mm f/2 CF Distagon T* pro Sony E - z výstavky

pevná ohnisková vzdálenost 40 mm, světelnost f/2, objektiv pro full frame Sony bezzrcadlovky

26 990,-
ZEISS Milvus 35 mm f/1,4 Distagon T* ZF.2 pro Nikon F

Ohnisková vzdálenost: 35 mm, Rozsah clony: f/1,4–16, Počet členů / skupiny: 14/11

52 990,-
ZEISS Loxia 35 mm f/2 Biogon T* pro Sony E

35 mm ohnisková vzdálenost, f/2,0 světelnost, 52 mm filtry

30 990,-

Související články

Vybavte se na podzimní focení aneb Vychytávky do sychravého počasí

Vybavte se na podzimní focení aneb Vychytávky do...

Srovnání základních objektivů 50 mm f/1,4: Canon vs ZEISS vs Sigma

Srovnání základních objektivů 50 mm f/1,4: Canon vs ZEISS...

Pište nám dotazy, odpovíme v živém vysílání

Pište nám dotazy, odpovíme v živém vysílání

Diskuze

Zdeněk Bardon radí, jak fotit pokročilou astrofotografii

Přidat příspěvek

Zatím nebyl přidán žádný příspěvek.

Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • 300 Kč poukázka na tisk fotografií

Kompletní informace »

Čekejte prosím...

Tyto stránky používají k poskytování služeb cookies. Pokračováním v prohlížení vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více informací

Rozumím