RozhovoryFototipy

Seriál: YouTuber Tomáš Touha radí, jak začít natáčet videa 1/4

Seriál: YouTuber Tomáš Touha radí, jak začít natáčet videa 1/4
5. 5. 2020 | 14 minut čtení

Jak začít natáčet videa a stát se YouTuberem? Ve čtyřdílném seriálu vám YouTuber Tomáš Touha řekne svůj vlastní příběh a doporučí vám techniku i postupy, které vám pomůžou v začátcích i v pokročilejších fázích, a svými tipy vám ušetří čas i peníze. V prvním díle se mrkneme na to, jak a s čím Tomáš začínal, proč se do natáčení videí vrhnout po hlavě a na čem videa stojí. Tak se pojďte do dynamickéhé světa videí ponořit s námi!

Rozhovor s Tomášem Touhou - Jak začít natáčet videaVideo je platforma budoucnosti

  • Jak jsi začínal jako YouTuber a co tě k tomu přivedlo?

Kvůli podnikání, které se mi nepovedlo, jsem se rozhodl jít úplně jinou cestou, protože jsem se hrozně moc zajímal o motivaci. Chodil jsem na stovky přednášek a snažil jsem se sám sebe motivovat, a když už jsem to takhle dělal skoro dva roky, tak jsem zjistil, že ti lidi na mě mluví úplně jiným jazykem a vůbec se mě to nedotýká.

Takže jsem si řekl, že by bylo fajn, kdybych to, co jsem se dozvěděl, přetransformoval do jazyka, kterému rozumím a motivoval mladé lidi. Tím začalo to natáčení - chtěl jsem lidem něco říct a videoforma pro mě byla nejsnazší cesta, jelikož už odmala chodím na různé castingy a občas jsem si vydělával reklamami.

To byla super průprava, protože pro mě nebyl problém si stoupnout před kameru, i když jsem jí a jejímu fungování vůbec nerozuměl. Přesto jsem si říkal, že by stálo za to to vyzkoušet a začal jsem točit svůj seriál Motivace jinak, což je první seriál na československém YouTube a má 100 dílů.

Druhá věc je, že existuje definice YouTubera. Znamená to, že jsi člověk, který tvoří obsah a pravidelně ho dáváš na YouTube, a zároveň dodržuješ pravidla YouTube. Sledoval jsem nějaké lidi, kteří tvořili obsah, ale když jsem začínal, tak ani v tom světovém měřítku nebyl pojem YouTuber definovaný.

  • S jakou technikou jsi tehdy začínal a jakou by sis vybral, kdybys začínal dneska?

Začínal jsem s pomocníkem, nějakým kameramanem. Párkrát jsem si samozřejmě vzal foťák a zkusil jsem si sám sebe natáčet, ale spíš jsem to na někoho delegoval. Nebo jsem si ty věci půjčoval. Fungovalo to spíš na bázi kamarádské výpomoci, než abych si rovnou koupil drahou věc, o které vůbec nevím, jak funguje a co dělá, takže by to bylo kontraproduktivní.

Postupně chce člověk tvořit tak často, že otravuje lidi, se kterými dělá, takže nemá jinou možnost než do sebe zainvestovat. Začínal jsem se zrcadlovkami, tehdy už to byl standard. Točit na klasickou kameru nebylo atraktivní - jak obrazově, tak třeba co se týče hloubky ostrosti, která se z foťáku vyždímá lepší. Zároveň byly ty foťáky už tehdy dostupnější, nebo je lidi doma měli od rodičů.

Jako první, druhou věc jsem si koupil kompakt s výměnnými objektivy od Canonu, který jsem ale moc nepoužíval. Třetí, nebo čtvrtou vlnu jsem začínal s kompaktem Sony RX100, který mi usnadnil spoustu věcí a pomohl mi k vlogování.

Musíme být vděční za to, jakou máme dobu, protože je neuvěřitelné, jak jsou ty věci technologicky daleko, dostupné a levné. To, co se dá dneska koupit za 20 000, je samostatná galaxie v jednom malém balení, která udělá všechno za tebe.

Kdybych začínal teď, tak bych začínal na mobil. Nemusí to být drahý Apple, ale třeba Huawei, který má stejně kvalitní foťák. I několik let zpátky jsem natáčel vlogy jenom na mobil, abych zjistil, jak to funguje - a funguje to. Je to jednoduché, rychlé a má to úplně jiný drive.

Je ale důležité říct, že se s tím musí pracovat stejně jako s kamerou a mít k tomu i další příslušenství: stativ, bezdrátový mikrofon a základní LED světlo.

  • Tím jsi mi nahrál na další otázku, co jsem si pro tebe připravila. Dejme tomu, že si to chci přece jenom vyzkoušet doma s minimem techniky, než do toho půjdu naplno a koupím si pořádnou techniku – existuje nějaké efektní DIY řešení, jak operovat se zvukem nebo světlem?

V tom je obrovská výhoda YouTube - nemáš složené žádné filmové zkoušky, nemáš režiséra, který ti kecá do toho, jak scéna vypadá. Jsi sama sobě pánem, režisérem, střihačem, kameramanem, takže pokud víš, že na to teď nemáš peníze, ale chceš za každou cenu točit, jako jsem to měl já, tak místo toho, abych si kupoval softbox, protože ještě nejsem tak daleko, tak mi stačí třeba LEDková lampička, ze který si takovej softbox udělám - třeba přes ni natáhneš látku nebo prostěradlo, jak jsem to dělával. Taky jsem používal lampičku a na ty věci, které jsem potřeboval točit, to vypadalo docela dobře.

Stativ se dá vyřešit trochu bizarně - vezmeš si hliněný květináč s dírou zespoda, otočíš ho a tou dírou protáhneš šroub se závitem. Je to trochu vyvýšené a těžké, takže když něco natáčíš, máš stabilní záběr.

Jednak se tím zabavíš a jednak začneš chápat, jak funguje světlo, co ti je příjemné a co ne, co je hezké a co ne, a v tom je to zábava. A pokud člověk není zručný nebo neví, jak se dál posunout, může si to pořídit z druhé ruky v bazaru.

  • Už jsme to naznačili - ne každý, kdo chce začít s videi, má velký rozpočet, přesto už se třeba dostal přes DIY fázi. Jak se dají natáčet videa za málo peněz a co pro natáčení technicky kvalitnějších videí na YouTube do začátku nutně potřebuju?

Je dobré se nejdřív zamyslet nad tím, co vůbec chceš točit. Za mě je ale nejlepší - ať chceš točit cokoliv - je začít si točit doma povídací videa. Ať už budeš natáčet závody koní, potápět se, nebo točit galerie a architekturu, tak si jednou budeš muset doma zapnout kameru a doříct, co jsi nestihla nebo zapomněla.

Nejdůležitější je si doma připravit nějaký studio. Na začátku stejně nevíš, jak mluvit, stydíš se a doma jsi v klidu. K tomu, abys doma natočila hezký video, potřebuješ mít skvělý světlo, strašně důležitý je i mikrofon.

Nejlepší je podle mě koupit ten nejlevnější model - stejně jako u světel do začátku stačí základ a po roce, dvou, pěti letech si koupit něco lepšího. I ten nejlevnější je totiž oproti zabudovanému mikrofonu obrovský skok. Stativ může být taky levný a jako tělo bych bral kompakt se vstupem na jack, klidně i starší model. Kompakty mají totiž daleko lepší světelnost než telefony. Na tohle bych se soustředil, když natáčíš doma - protože doma se rozvíjíš, trénuješ a už máš sama pocit, že to vypadá líp.

Skvělá možnost je i nakoupit v bazaru, jak jsem už říkal. Asi bych nechtěl hledat na webovém bazaru, psát lidem a vyzvedávat si to, ale když by to bylo u vás zprostředkovaně, kdy to někdo vyzvedne, odkoupí, zkontroluje a prodává dál, tak bych do toho skočil hned, protože úspora je obrovská. Je to hodně vidět u objektivů - koupíš si ho za nějakou cenu, a pokud se o něj hezky staráš, tak za 6 let ztratí 10 % ceny. Je to investice skoro jako do vína. Potom je ale třeba pořešit baterky a zainvestovat do nových.

  • Když se ohlédneš zpátky na svoje začátky, co bys jako zkušený YouTuber poradil svému začínajícímu já, aby ses mohl rychleji a líp rozvíjet?

Poradil bych si, abych rovnou přemýšlel nad postprodukcí. Když jsi YouTuber, tak jedna věc je natáčení, kreativa, zábava a druhá je postprodukce, která je strašně důležitá. Naštěstí jsem se k tomu uchýlil už od začátku a mám studio X let, ale je důležitý si uvědomit, že u postprodukce budeš trávit strašně moc času.

Nikdy jsem si třeba nekupoval Mac, jako to všichni dělají. Spočítal jsem si, za kolik si dokážu počítač postavit sám, a za ty samé peníze, nebo ještě o něco míň, jsem si poskládal mašinu, kterou mám už pět let. Poradil bych si, abych si ještě dřív pořídil nějaký výkonnější notebook, protože kameru si můžeš půjčit, ale čas, kdy se učíš postprodukci, to nemáš kde nabrat. Postprodukce je král.

  • Jaké workflow bys doporučil začínajícím YouTuberům?

Nejdůležitější věc ve workflow je scénář. Není to apel na to, aby to bylo složitější a velké, ale i kdyby to mělo být super snadné a rychlé dvouminutové video, kde je jenom pár střihů, tak máš potom jasnou představu, jak to bude vypadat, a začneš si uvědomovat souvislosti - jakou lokaci potřebuješ, z jaké strany budeš točit, jak se máš obléknout, jak máš vystupovat a mluvit.

Když už potom člověk seká jedno video za druhým, tak je to jenom proto, že tyhle věci dělal tak často a dlouho, až si je automatizoval. Ale i tak si udělám krátký scénář, třeba jenom v konceptu e-mailu. I když se ti totiž zdá, že víš, co budeš říkat a dělat, tak ti může přestat fungovat baterka, zapomněla sis kartu, nesvítí ti lampička, tak tě to vykolejí.

Taky je důležité mít všechny věci připravené, nabité, aby sis to rovnou mohla vzít. Udělat si seznam, jak ty věci fungujou a co potřebuješ, a mít to všechno na jednom místě, klidně na nočním stolku.

Když už máš všechno hotové, tak je nejdůležitější zálohování dat, jinak ti shoří stovky krásnejch videí, mně se to taky stalo mockrát. (smích) Prostě se naučit, že když dotočím, nemám hotovo, dokud to neuložím do počítače. Jinak se ti můžou třeba smíchat dvě videa, nebo si to jedno omylem smazat.

  • Když se podíváš na YouTube, na kterém jsi začínal, a na YouTube dnes, jak se proměnil nebo vyvinul?

Posuny jsou tam každý měsíc, platforma se hrozně mění. Mechanismy, na kterých to stojí, jsou úplně jiné, AdWords, reklama, se taky vyvíjí.

Z YouTube se víc stává sociální síť, dřív to byla jenom platforma pro nahrávání videí, a zároveň je tam čím dál víc obsahu, takže je o to těžší se odlišit a prorazit.

Rozdíly v YouTube předtím a potom jsou velké, ale ve výsledku je to pořád ta samá myšlenka: aby lidi sdíleli obsah a vybudovali svoje kanály. Je důležité, aby toho jednoho človíčka s kanálem podporovali, aby videa byla jenom na YouTube, a myslím, že se o tvůrce docela hezky starají.

Pro začínající YouTubery je ale důležité, aby se nebáli toho, že vůbec nechápou, jak ten systém funguje, jak fungujou výdělky, časem se do toho dostanou. Většina z nás, kteří jsme v první vlně začínali, neřešila peníze. Spíš to ale chápat jako možnost, kam dávat svoje videa a být vidět. Aby tvořili a bavilo je to, ať budují komunitu a ať je jejich kanál živý a je tam co nejvíc věcí.

  • Ale principy fungování ovlivňují třeba to, jak to video postavíš.

To určitě. Nejzásadnější pojem na YouTube je watchtime, to je metrika, na které stojí všechno. Je to doba strávená sledováním videa - čím déle udržíš diváka a čím víc ho to zajímá, tím líp, a čím má video větší watchtime, tím výš jde v žebříčku a dostává se do dalších kruhů a vidí ho víc lidí.

To video musí být ale hezky vidět, hezky slyšet. Potom, když už tomu rozumíš, tak je to skladba toho, že víš, kde to střihnout, jakou hudbu tam dát, v jakém prostředí natáčet. Ze začátku to ale není důležitý. Pokud točí něco, co lidi zajímá, tak je forma na druhém místě.

  • Co bys vzkázal lidem, kteří uvažují o tom, že se vrhnou do světa videí?

Doba, co teď zažíváme, okolo koronaviru a tak, je náročná, což je vidět i na rouškách, co máme na sobě, pro video to je ale… Nechci říkat vyloženě příznivá doba, ale minimálně to není potíž. Video je platforma budoucnosti, je to číslo jedna pro komunikaci a nebude nic víc.

Začínat s natáčením nemá smysl odkládat a čekat na něco lepšího, protože nic lepšího nepřijde. Když jsem začínal, tak nebylo tak jasný, že sociální sítě budou pro naši a mladší generaci tak zásadní. Teď už víme, že mladá generace funguje na internetu. Doba je videu extrémně dobře nakloněná, věci jsou dobře dostupné a levné.

Další věc je, že v tuhle chvíli známe jenom nějaké formy videa a zábavy a bude se to dál rozvíjet. Byla tady třeba sociální síť Vine, vlastněná Twitterem, na kterou se nahrávala jenom 6vteřinová videa a v nich se muselo odehrát všechno. Tam začínali nejslavnější YouTubeři světa. Ta síť už zanikla a proč to říkám - další formy videa teprve vznikají. Ať se do toho lidi pustí, protože se otevře nějaká další forma, kde pro ně bude možnost. Ať už ti lidi teď něco umějí, nebo zatím vůbec nic.

Rozhovor s Tomášem Touhou, Centrum FotoŠkoda

Autorka rozhovoru: Anna Jirásková

chci se podívat na speciální vybavení pro youtubery

Na další díl seriálu se můžete těšit hned za týden!

SONY CyberShot DSC-RX100 VII

objektiv ZEISS® Vario-Sonnar T* 24-200mm F2.8 – F4.5, 8,3x optický zoom, CMOS 1" snímač s rozlišením 20,1 Mpx Exmor RS, 357 bodů ostření s fázovou detekcí a 425 kontrastních bodů ostření

31 490,-
SONY CyberShot DSC-RX100 III

Sony Cybershot DSC-RX100 III s vestavěným EVF hledáčkem, vestavěným bleskem i podporou NFC, Snímač Exmor™ CMOS velikosti 1" (13,2 × 8,8 mm) s rozlišením 20,1 efektivních megapixelů, Rozsah ISO 125–12 800 (v rozšíření až 25 600)

15 990,-
ZV-1 II
SONY ZV-1 II

ZV1 II - pro vloggery a tvůrce obsahu, Rozlišení 20,1 Mpx / 1" Exmor RS BSI CMOS, Širokoúhlý objektiv 18-50 mm f/1,8-4

21 990,-

Související články

Luboš Rytych: Poptávka po klasické fotografii má narůstající trend

Luboš Rytych: Poptávka po klasické fotografii má...

Honza Mihaliček: když je fotka blbá, bude blbá i za padesát let. Síla dokumentu je jinde

Honza Mihaliček: když je fotka blbá, bude blbá i za...

Jaroslav Hora: Fotím hlavně pro ten zážitek

Jaroslav Hora: Fotím hlavně pro ten zážitek

Další Fototipy

Průvodce filtry NiSi s krajinářským fotografem Michael Molterem

Průvodce filtry NiSi s krajinářským fotografem Michael...

Fotoškola - street fotografie

Fotoškola - street fotografie

Téma měsíce dubna: Street photo

Téma měsíce dubna: Street photo

Diskuze

Seriál: YouTuber Tomáš Touha radí, jak začít natáčet videa 1/4

Přidat příspěvek

Zatím nebyl přidán žádný příspěvek.

Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
I nás baví Instagram.
@fotoskodacz
Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • 300 Kč poukázka na tisk fotografií

Kompletní informace »

Čekejte prosím...