RozhovoryFototipy

Seriál: Tomáš Touha radí, jak se v natáčení videí posunout 2/4

Seriál: Tomáš Touha radí, jak se v natáčení videí posunout 2/4
12. 5. 2020 | 17 minut čtení

Chcete se v natáčení videa posunout? Potom je 2. díl seriálu s YouTuberem Tomášem Touhou přesně pro vás! Zatímco v minulém díle jsme se věnovali začátkům a tomu, jak do světa videa vplout, dnes se posuneme o kus dál. Dozvíte se totiž, jak se zlepšovat, když už základy umíte, co vám v tom pomůže a kde nabírat inspiraci, ale o i světové špičce a světě YouTube nebo technologickém vývoji. Příjemné čtení!

Tomáš Touha - Jak se posunout v natáčení videaJeště nikdy nic nevzniklo bez inspirace

  • Minulý týden jsme zmiňovali, že v začátcích je obsah důležitější než forma. Přece jenom i ji ale chceme pořád vylepšovat. Co ti pomohlo, abys docílil kvalitní formy a mohl se pak soustředit jenom na obsah a jeho vylepšování?

Trpělivost; pomůže asi jenom čas a neustálá práce. Čím dál víc se do toho dostáváš. Tohle období je ale asi nejdelší - člověk se dostane do “řemesla”, pochopí, co a jak, pak to začne dělat a dělá to zatraceně dlouho, protože zjišťuje, jak je to velké a složité. Jak téma, tak to samotné řemeslo, ale je úžasné tohle období pečlivě propracovat.

Nejdůležitější věc je se ho nebát, prostě se nedá přeskočit. Budeš se v technických věcech pořád zlepšovat, abys měla prostor a sebevědomí na to, abys mohla rozvinout i další část.

Když se totiž začneš rozvíjet a zjistíš, že něco neumíš, tak zabiješ celý nápad a musíš se ponořit zpátky do technického světa. To se děje několik let, takže podle mě nemá smysl to zkazit tím, že některé věci neovládám a musím celý ten nápad dát do šuplíku. A nápadů v šuplíku skončí v téhle době spousta, takže je dobré nějaký šuplík mít.

  • Vrátil ses někdy k těm nápadům v šuplíku?

Jo, určitě. Právě protože jsou pro tebe ty věci nové a ty nevíš, že se pouštíš do obsáhlých a složitých věcí - třeba po rozpracování nápadu zjistíš, že na to ani nemáš kapacity a čas - a kdyby ses zabila tímhle projektem, tak se nebudeš rozvíjet a nebudeš YouTuber. Tak je lepší se do něj pustit za pár let.

  • Bavili jsme se i o tom, co potřebuju k tomu, abych mohla začít natáčet videa. Se základní technikou už jsem se naučila a pomalu mi to přestává stačit, co bys mi dneska doporučil dál, aby moje videa vypadala ještě líp?

Inspiraci. Do určité míry vyčerpáš svoje znalosti a nápady, dostaneš se do určitého bodu - každý ho má někde jinde -, kde se zarazíš, proto lidi studují filmařinu, proto se někdo zajímá jenom o zvuk, obraz, nebo postprodukci. Takže se musíš začít rozhlížet kolem sebe, sledovat světové YouTubery, protože ti napoví, kam se vydat dál - co dělají, na co se zaměřují, čím se zlepšují. Potom se to jednoduše snažíš napodobovat a vylepšovat. Ještě nikdy nic nevzniklo bez inspirace.

Co se týče technické stránky, tak kompakt spoustu věcí udělá za tebe. Dostaneš se ale do fáze, kdy potřebuješ už pracovat manuálně - stejně jako u fotky zjistíš, že je tam nějaké ISO a nějaká clona a že jsi dosud natáčela v nějakém automatickém picture profile. Takže se dostaneš k s-logu, nebo v-logu, který ti umožní natáčet bez kontrastu a tak dál, a začneš si to barvit sama. To je obrovský skok.

Když umíš základy, umíš stříhat, máš pro to cit, najdeš si téma a dokážeš ho zpracovat, tak do velké míry technikálie vůbec neřešíš. A teď zjistíš, že neumíš vlastně vůbec nic. Doteď sis myslela - a já si to myslel taky - že to vypadá super a že to funguje, ale když začneš rozebírat věci a prvky, které za tebe automaticky dělá kompakt, tak zjistíš, že jsi jenom nosič techniky a ideamaker, a taky ne nijak velký. To je strašně velký a bolestivý krok a je potřeba být k sobě upřímný.

Spousta lidí to tak nemá a dělá to za ně technika, ale naopak je dobré pochopit toho co nejvíc. Začít číst knížky, poslouchat podcasty, chodit na workshopy a festivaly, který se třeba tady pravidelně pořádají. Pokud se chceš stát profi, je užitečné chodit na přednášky, inspirovat se nejenom od tvůrců, ale i od lidí, kteří sem chodí, a ptát se. To ti i ohromně usnadní práci.

  • Co ještě mi může usnadnit práci? Myslím ve chvíli, kdy už jsem přešla na manuál a zjistila, že věci jdou do hloubky a že se toho musím ještě hodně učit, ale nechci se vracet k automatu, který ty obtížné situace vyřeší za mě.

Jasně, to se mi samozřejmě taky stalo. Celou dobu třeba točíš na autofokus, který ti krásně funguje, a chceš přejít na manuál, který je složitější. Aby tě to ale úplně neodradilo, tak se naopak můžeš podívat, jak správně funguje autofokus. Podíváš se do menu foťáku, nějaké weby nebo videa a zjistíš, že autofokus, který používáš, je úplně základní - není nastavený na zóny a obecně ho nevyužíváš na maximum. Třeba nevíš, že můžeš ostřit pomocí displeje, zaostřit na oko. Pak si ho úplně vyladíš, takže i když se vůbec nevidíš a mluvíš do kamery, víš, že máš zónu na prostředek a nebudeš si stoupat do krajů. To umí třeba skvěle Sony A7 III.

Třeba co se týče barvení, když potřebuješ využívat s-log nebo podobné alternativy, tak zjistíš, že existují nějaké LUTky, presety barev pro video. To ti usnadní práci, ale je ti to k ničemu, protože máš nastavené automatické ISO, nedá se to použít plošně, vypadá to jinak v interiéru a v exteriéru.

Zjistíš, že si musíš úplně přenastavit foťák při přechodu z exteriéru do interiéru. Takže začneš řešit ND filtr. Začneš se zkrátka zaměřovat na hlubší produkty a celé spektrum toho, co video nabízí. Začneš objevovat bezzrcadlovky, začneš řešit správné objektivy, clonu, čištění, lepší grafický monitor, protože barvy u tebe jsou jiné než u klienta.

  • Sice je tady věčná otázka, kdo je vlastně vůbec profesionál - když to převedu na fotku, tak ten, kdo si focením vydělává, nemusí být nutně profi, a naopak, člověk, který v životě nefotil jedinou zakázku a neprodal jedinou fotku, může být úplně brilantní, ale tohle už je podle mě cesta k profesionalizaci, minimálně přístupu k videu.

Určitě. Pokud se tím chceš živit, musíš zkvalitňovat všechno a musíš být i dobrý obchodník.

  • Jasně. Ale musíš dělat videa na takové úrovni - technické i obsahové, aby to lidi vůbec zajímalo. Bez čeho se tedy neobejdeš, pokud chceš dělat videa profesionálně?

Právě. Když to převedu na fotku, tak jakýkoli nadšenec do fotky bude odvařený z průměrně dobré fotky - dobře zachycené, hezky vypostprodukované -, ale ani omylem už se nedostane na top portrét a detaily.

Vrátím se ale zpět k videu. Když přeskočíme technickou stránku, tak se neobejdeš bez obchodování, jak už jsem zmiňoval. Musíš si s někým zakázku vyjednat, nějak s ním komunikovat, nějak vystupovat, mít stránky, e-mail. Jedna věc totiž je, že už něco umíš, ale druhá je, že to třeba neumíš uchopit a prodat.

Takže když se člověk za několik let dostane na tu metu, že už něco umí, něco ho zajímá a chce být víc profi, tak musí být víc profi i personálně, aby si tu práci dokázal zajistit.

Druhá část profesionalizace je, že už musíš investovat do techniky, protože i lidi, kteří nejsou profi, tak z nějakého důvodu ty věci mají - buď si je koupili, nebo půjčili. A i když ti lidi nejsou tak dobří jako ty, nebo tomu tolik nerozumí a nezajímají se o to téma, tak tu technickou metu mají výš a ty ji musíš minimálně dorovnat. Takže je třeba pak mít na natáčení zvukaře, mít obraz minimálně ve 4K (a k tomu mít všechno, abys ta data dokázala zpracovat), musíš kupovat hudební licenci, spolupracovat s lidmi, kteří dělají do hudby, aby ti to pomohli zprocesovat… To už je obrovské.

Video se od fotky trochu liší - detaily jako 4K, zabarvení atd. klient vidí a nedá se to "vykoumat".

  • Chci se trochu začít lépe orientovat ve světě techniky, přece jenom si budu pořizovat vychytávky, ale je mi to úplně cizí a internet je plný rad, dobrých, ale i špatných. Kde člověk najde kvalitní inspiraci?

Musíš jít tím směrem, kterým tvoříš videa. Ve fázi, kdy člověk už zainvestoval nějaké peníze, tak dělá to, co ho zajímá, a když to bude třeba sport jako v mém případě, tak začínáš řešit věci, které jsou spojené s výstupem. Třeba točíš venku a musíš si pořídit ND filtr. Mikrofon, který jsi měla - já jsem si tehdy kupoval Sony ECM - CG60 - ti nestačí, protože to sice je geniální nástroj, ale zároveň hrozně robustní a velký. Tak jsem si koupil Sennheiser MKE 400. Sice je to další investice, ale potřebuju ho, protože se nechci tahat s tím velkým. Touhle cestou začneš objevovat a zlepšovat věci pro sebe. V tuhle chvíli je ti úplně jedno, co radí svět a lidi kolem tebe, protože oni se soustředí na něco jiného.

Je ale dobré, že když budeš už na dalším festivale, tak se začneš ptát daleko víc na věci, které jsou pro tebe osobně důležité. Tím, že si najdeš vlastní směr, se začneš i hrozně rychle rozvíjet.

Co se týče odlišení dobrých rad od špatných, tak já nejsem úplně ten model člověka, který by se dobře vzdělával na vysokých školách a fungoval tímhle směrem. Vůbec mi nevadí, když si zjišťuju informace, který jsou mimo to, co mě zajímá, protože se dozvíš všechno okolo.

Podle mě bys k tomu neměla přistupovat tak, že chceš zjistit jednu konkrétní informaci a jít dál, ale naopak tím, že budeš sledovat věci, které pro tebe nejsou užitečné, ale jsou zábavné, tak zjistíš, jak ten člověk barví video, jak je jeho kanál stavěný, jak často vydává videa, jak odepisuje lidem v komentářích atd. Takže sleduješ věc, která pro tebe není důležitá, ale ten člověk tě obohatí úplně jinými věcmi, které bys nečekala.

Ve videu je spousta složek a ty je musíš postupně skládat. Proto je důležité sledovat světové tvůrce - i na české scéně je pár dobrých lidí, ale jak jsme tady měli bolševika, tak je tam vidět uťápnutost, je to zpomalené, nemáme tolik sebevědomí, nejsme tak inovativní. I lidi kolem českých a světových tvůrců jsou jiní a chovají se jinak. Ta světová scéna minimálně není zpožděná o 40 let, je mnohem barevnější, složitější a větší.

Hlavní problém, na který lidi narazí, na který jsem narazil i já, byl ten, že jsem neuměl pořádně anglicky. Nekoukám ale na nikoho jiného než anglicky mluvící YouTubery a postupně se zlepšuju. To je další profit. :)

A inspirace je zjevná - všichni z toho těží a kopírují, tak to funguje i ve světě. Ale jak kopírují od nejlepšího, tak tam třeba vidíš rozdíl, chybu, chápeš, proč tenhle třeba není tak daleko, že třeba neumí to, co ty už jo. I na těchhle spojitostech se učíš.

  • Podle čeho se pozná nejlepší YouTuber na světě?

Žádné měřítko kromě čísel vlastně neexistuje. Lidi, kteří mají největší čísla, jsou největší tahouni. Existuje věc, která se jmenuje rewind, každý rok ji dělá YouTube a je to souhrn toho, co se v uplynulém roce stalo a je to jenom o číslech.

Postupem času se i rewind proměňuje. Dřív řešil jenom trendy a YouTube svět ho dneska už přestal sledovat, protože se víc zajímá o tvůrce. Rewind 2018 byl nejvíc dislikované video všech dob - to, co má být oslava YouTube, bylo nejhorší video. To byl jasný feedback od publika. Proto není dobré řešit jenom čísla, ale spíš se soustředit na to, co tě baví.

A jak poznáš, kdo je nejlepší? Myslím, že budeš sledovat lidi, kteří se zabývají stejným tématem jako ty a rozvíjí ho. A zjistíš, že není nejdůležitější, jak to nejlíp vypadá, jak je to sestříhané, že to má největší čísla, ale že člověk, který to dané téma zpracovává, chodí jinou cestou a dostává se k němu zadními vrátky.

Světová špička je už technicky na takové úrovni a má to tak dokonale vychytané ,že už se není moc kam posouvat. Spíš si vezmou kamarády, jeden pilotuje dron, druhý se stará o ostření a sestaví z toho videa, která vypadají jako Netflix. Ty sleduju já. Takže tě musí zaujmout osobnost člověka a způsob, jakým dokáže ty věci zpracovávat a vyprávět.

Myslím, že by lidi mohl zajímat Jared Polin, ten se věnuje jenom fotce. Toho bych mohl sledovat pořád, je to fakt zábava. (smích) A zároveň fakt profík, věnoval tomu spoustu času. Největší značky na světě mu posílají kamery, aby se k tomu Jared vyjádřil a on to buď zhaní, nebo to pochválí. Pak je hodně známý Peter McKinnon, Kanaďan, ten je asi teď králem toho, jak má vypadat video. Ten má i vlastní řadu batohů, kávy, PolarPro pro něj dělá ND filtry. To když si zapneš ve 4K na televizi, tak to vypadá líp než seriál. :)

  • Dejme tomu, že jsi v situaci, kdy si můžeš dovolit cokoliv – co bys chtěl mít doma a proč?

Určitě bych chtěl mít RED kameru, je neskutečně vyspělá, dokáže natáčet 8K videa, pak to můžeš cropovat a dělat další věci. Je to moc hezky zpracovaný a marketingově uchopený produkt, ale… To nejlevnější tělo si koupíš asi za 450 000,-, je to jenom krabička s čipem, a když k tomu chceš dokoupit všechno, aby to fungovalo, tak je to minimálně dalších 100 % ceny.

Pak bych si chtěl pořídit nejlepší dron, který na trhu je. To je dosažitelná věc - když si ale koupíš DJI Mavic PRO 2 se vším příslušenstvím, tak se i tak dostaneš na 60-70 000 Kč a na to, že to máš “navíc”, tak to prostě nejde. (smích)

A určitě bych potřeboval nejlepší počítač na postprodukci, nebo top výkonný notebook, jako jsou ty nové gamingové, které už pomalu nejsou přenositelné, jak mají velké chlazení.

  • Pojďme si zahrát na vizionáře – kam se podle tebe videotechnika technologicky posune? Kdyby ses mohl podílet na vývoji nějaké techniky, co by to bylo a jak by podle tebe vypadala?

Nejdřív k té první otázce. Určitě se posune do toho, že ty věci budou čím dál menší. Aby to bylo lehké, skladné. Už jsou čím dál menší navzdory tomu, že se čip zvětšuje. Spíš se ale asi bude zlepšovat ten stávající čip. A všechny značky se musí zasoustředit na baterie a jejich nabíjení, podle mě se extrémním způsobem budou vyvíjet baterky a samonabíjení.

Skvělý model technologického postupu je GoPro. Bude to znít divně, protože v současnosti už je tahle věc vlastně zastaralá, pomalá a velká, ale dneska je tady kamera, která je velká jako zip. Je to jenom čočka zabírající 180 ° a ovládáš ji přes mobil.

Tak mě napadlo, když mluvíme o technologickém vývoji - třeba ten nový stativ Peak Design je neuvěřitelný. Když to vidíš u sebe doma na poličce, tak víš, je to konečně krok někam jinam. Před rokem nebo dvěma jsem si tady kupoval taky od nich, v tu dobu byl nejmenší, co jsem tady našel. Když to srovnáš s tím novým, tak je to jak devadesátky vs. současný svět. A to nestojí o moc víc.

A kdybych se mohl na něčem podílet… Mě hrozně zajímá stabilizace obrazu. I třeba u dronů, kde je vyladěný 3osý gimbal. I rigy, Roniny, se kterými natáčím. Nedávno jsem přemýšlel, jestli si mám pořídit Osmo Pocket, který mi doplní výbavu, ale zjistil jsem, že to není pro mě, protože to je spíš hobby akční kamera než filmařská věc. Já potřebuju spíš Ronin S a full frame kameru s velkým sklem.

Chtěl bych se podílet třeba na vývoji toho, aby se velká stabilizace s velkou kamerou stala kompaktní, to by bylo boží. (smích)

Autorka rozhovoru: Anna Jirásková

chci na předchozí díl

SONY Alpha A7IV
SONY Alpha A7 IV tělo

Rozlišení 33 Mpx, full frame Exmor R CMOS BSI, Snímání rychlostí až 10 fps, nativní ISO 100 – 51 200, 4K 60p video 10 bitech, S-Cinetone

59 990,-
SONY Alpha A7 III
SONY Alpha A7 III

full frame 24 Mpx snímač, až 10 sn./s. při sekvenčním snímání s bufferem až na 177 JPEG snímků, XAVC S 4k video, 100 Mbps 8-bit 4:2:0 - interní nahrávání, přes HDMI výstup 8-bit 4:2:2, 120 FPS FHD

37 990,-
SONY ZV-E10
SONY Alpha ZV-E10 vlogovací fotoaparát

Snímač APS-C s 24,3 MPX, Dotykový otočný displej, Automatická expozice obličeje

19 490,-

Související články

Luboš Rytych: Poptávka po klasické fotografii má narůstající trend

Luboš Rytych: Poptávka po klasické fotografii má...

Honza Mihaliček: když je fotka blbá, bude blbá i za padesát let. Síla dokumentu je jinde

Honza Mihaliček: když je fotka blbá, bude blbá i za...

Jaroslav Hora: Fotím hlavně pro ten zážitek

Jaroslav Hora: Fotím hlavně pro ten zážitek

Další Fototipy

Průvodce filtry NiSi s krajinářským fotografem Michael Molterem

Průvodce filtry NiSi s krajinářským fotografem Michael...

Fotoškola - street fotografie

Fotoškola - street fotografie

Téma měsíce dubna: Street photo

Téma měsíce dubna: Street photo

Diskuze

Seriál: Tomáš Touha radí, jak se v natáčení videí posunout 2/4

Přidat příspěvek

Zatím nebyl přidán žádný příspěvek.

Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
I nás baví Instagram.
@fotoskodacz
Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • 300 Kč poukázka na tisk fotografií

Kompletní informace »

Čekejte prosím...