RozhovoryFototipy

Seriál: Tomáš Touha radí, jak tvořit videa budoucnosti 3/4

Seriál: Tomáš Touha radí, jak tvořit videa budoucnosti 3/4
19. 5. 2020 | 14 minut čtení

Z předchozích dvou dílů seriálu už víte, jak začít natáčet videa i jak pokročit na další úroveň. Ve tom dnešním se podíváme na zoubek různým platformám, trendům, tomu, jak ze současné videotvorby vytěžit maximum, i tomu, jak ve světě videí prorazit. Vítejte u třetího dílu a přeji hodně inspirace!

Vývoj videoformátů - 3. díl seriálu rozhovorů s Tomášem TouhouČesko potřebuje hobby YouTubery

  • V prvním díle jsme zmiňovali, že dnešní doba je videu velmi nakloněná, to samo o sobě ale nestačí. Co je základní krok k tomu, aby měl člověk šanci prorazit?

V první řadě se musíš naučit řemeslo, podle mě neexistuje zkratka. Teda, asi existují - polévat si hlavu colou a nadávat městské policii, jenom abys byla slavná a někdo to viděl, ale to je špatná cesta.

Je potřeba tomu dát čas, inspirovat se, zjistit, co chceš dělat a najdeš se - to je to, v čem budeš unikátní, jiná a zajímavá. Podle mě je jediná cesta k tomu být odlišný a úspěšný se ne za každou cenu odlišovat, ale najít sama sebe, což je tak ve všem.

Když budeš přesně vědět, co chceš dělat, tak si myslím, že máš v podstatě zaručený úspěch. Je otázka, jak velký úspěch to bude, jak moc tě to bude živit, nebo ne, jak moc se budeš věnovat té obchodní stránce.

Současná doba je rychlá a o obchodu, všechno se musí umět prodávat. I svému dítěti musíš prodat nápad, aby si čistilo zuby. Jakmile ale najdeš svoji vášeň, tak v tom budeš časem tak dobrá jako nikdo jiný. Nebo se třeba někdo najde, ale ty budeš mít svoje publikum, protože jsi to ty.

  • Videí a kanálů dneska na YouTube i na jiných platformách existuje nepřeberné množství, člověk se v nich až ztrácí. Máš nějaký zaručený klíč, jak se ve vší té tvorbě snadno zorientovat?

To je těžké… V tom se nedá snadno zorientovat. Videí je tolik, že se to bohužel nedá. Nejdřív se musíš prokousat českou tvorbou, abys zjistila, co existuje, čemu rozumíš a co tě baví. To ale netrvá tak dlouho, tolik toho není.

Ale může se stát, že tě někdo zaujme, a jsi vyřešená. Můžeš se realizovat i v internetových televizích - Mall.tv, Stream kupují myslím si obsah na klíč, takže se nemusíš orientovat jenom na YouTube.

Pokud tady nic nenajdeš, tak půjdeš do angličtiny nebo němčiny, zkrátka do cizího jazyka. V němčině třeba vzniká spousta kanálů o dronech. Totéž ke kamerám Blackmagic, které si jdou svou cestou a spousta YouTuberů a filmařů ji používá, protože nesahá po kamerách za milion, ale nestačí jim full framy od Sony, Panasonic třeba kvůli barvám.

Klíč, jak se dostat ke správnému tvůrci, je uvědomit si, že každý tvůrce má víc komunikačních kanálů, na kterých funguje a každý z nich slouží k něčemu jinému. Když budeš sledovat jeho YouTube, Stream nebo něco podobného, tak je třeba si uvědomit, že je to nejsložitější forma výstupu, který dělá. Trvá mu dlouho, proto těch příspěvků vychází málo. Můžeš ho ale sledovat i na Twitteru, kde něco komentuje, na Instagramu, kam dává fotky, jak to funguje, nebo míň náročné věci. Je dobré si to rozfázovat a vyzobávat si od každého něco. U někoho budeš chtít sledovat něco složitého, u někoho zase textové zprávy.

Když se podíváme třeba na FotoŠkoda kanály, vaše sociální sítě - člověk může chodit na YouTube, na pobočku, na workshopy, ale třeba i na web, kde jsou rozhovory, na Instagramu jsou soutěže a fotky.

  • Jaké trendy se podle tebe dneska ve videu objevují a k jaké podobě video obecně směřuje?

Trendovost videa je formát. Dřív existovalo paradigma formátu - 16:9, takhle video vypadalo a pouštěli jsme si ho na televizi. To se začíná měnit, protože už lidi spíš sledují videa na mobilu nebo sociálních sítích. Takže teď je místo 16:9 spíš 9:16, aby se to vešlo na displej mobilu.

Zároveň se do toho obrazu ale nic jiného nevejde, takže když nějaká síť funguje na mobilu, tak je to spíš 5:4, nebo 1:1, aby se tam vešlo víc věcí.

Dřív jsem pracoval v multikanálové síti, což je firma certifikovaná Googlem na všechny kroky, které daná platforma dělá. Největší platformy na světě jsou multikanálové sítě. Ty jako tvůrce se připojíš k YouTube a komunikuješ jenom s ním, takže když se vyskytne problém, tak napíšeš do Googlu a oni ti neodpoví hned, trvá to i několik týdnu, což je pochopitelné, nemůžou vše stíhat. To ti ale nestačí, potřebuješ to třeba během odpoledne. Proto existuje takový prostředník, kterému se říká multichannel network, což jsou firmy, které zastupují tvůrce, mají certifikace na všechno a dělají to za ně - nebo minimálně třeba věci pozastaví a vyřeší. To se týká i právních věcí.

V té firmě, je to jediná, která tady je, jsem dělal přímo marketing a a velké množství prvních kampaní, které s influencery vznikaly na českém a slovenském trhu, jsme dělali v našem 4členném týmu. My jsme se na změnu formátu už začali připravovat, ale ani před čtyřmi lety si nikdo moc nedokázal představit, že čtverec bude ten hlavní formát. Dnes, když někomu dávám videa, tak je standardní, že mu je pošlu jak v obdélníku, v tak ve čtverci.

Trend je zároveň i zvyšování kvality. Dřív to bylo Full HD, dnes má spousta lidí doma na televizi 4K, což je standard, který vlastně už taky nestíhá. Firmy dneska představují svoje vlajkové lodě - kamery a foťáky - s rozlišením minimálně 6K nebo 8K.

  • Pohybuješ se ve světě videí řadu let – co podle tebe české videoscéně chybí?

Musím na začátek říct, že rozhodně nejsem hlas českého YouTube, takže nějaké velké závěry si nemůžu dovolit. :)

Podle mě nám tady chybí spousta kanálů, které se zajímají o běžné věci, a lidi by to sledovali, kdyby to bylo. Před dvěma lety začala vznikat videa o tom, jak si lidi opravují auta, třeba nějakou starou Škodovku, a sledovaly to statisíce lidí.

Nám chybí natáčení všech hobby věcí - jak se správně dělají kytky, uvazují kravaty, my teď děláme se Sokolem seriál o cvičení - jak si správně protáhnout zadní část stehen, jak udělat správně klik. Jsou věci, které dohledáváš a chceš je mít v češtině, ale nemáš je. Tyhle mezery je potřeba zaplňovat, Česko potřebuje hobby YouTubery. Není to úplně trendové, ale člověk se tím baví a tvoří a zároveň to sledují masy.

Takže pokud chtějí lidi začít s videem a neumí technickou stránku, tak je to jedno, protože když to svoje hobby rozvinou a budou o něm točit, tak věřím tomu, že to časem bude hodně sledované. Hobbíci do toho! :)

To není ale jediná věc, která podle mě českému videu chybí. Z nějakého důvodu jsou tady lidé, převážně mladí, kteří jako já sledují světovou špičku a snaží se ji napodobovat. Trvá to krátce, ale konečně se začínají takoví lidé objevovat, což je důležité. Neznám je, ale stačí mi vidět 6 vteřin a je mi jasné, že je to spíš tohle než tohle.

Čeští tvůrci jsou ale podle mě hrozně líní. Všichni se přesouvají na Instagram, to je podle mě největší problém, a nikdo z nich si to neuvědomuje. YouTube je totiž strašně pracný - je to hlavně hrozně moc postprodukce - a Instagram ti dává daleko víc možností, peněz, spoluprací a zájmu a nemusí to být tak složité. Pořád to můžeš udělat dobře a dělají to dobře, ale dneska jsou mobily tak výkonné, že už v podstatě nepotřebuješ točit na nic jiného - funguje to a je to líbivé.

Spoustu tvůrců už YouTube nebaví a už neuvažují nad postprodukcí, případně něco natočí a pošlou to ke střihu, aby to udělal někdo jiný, to je běžný model. Ve světě to ale takhle nefunguje. Špička si videa stříhá sama, protože to je jediná možnost, jak se můžeš vyjádřit a dělat to dílo celé.

  • A svět se nepřesouvá víc na Instagram?

Je to absolutní trend a fenomén, to je určitě pravda. Pokud se ale bavíme o videotvůrcích, lidech, kteří video dělají dobře a živí se jím… Třeba Peter McKinnon na Instagramu vydělává nepředstavitelné peníze, sledují ho miliony lidí, ale YouTube video nepřestane dělat, protože si tím taky slušně vydělává, zlepšuje se a drží tempo. A může vydělávat strašné peníze na Instagramu, ale když natočí seriál a prodá ho Netflixu, tak je to nesrovnatelné.

Podle mě jsou tvůrci ve světě sebevědomější, nechtějí zůstat jenom na Instagramu. Takže je škoda, že jsou tady lenivější, na druhou stranu je tady potenciál, že budeš úspěšná, větší.

Teď se i začíná převracet hodnota influencera - začíná být drahý. Influencera platíš, protože má autonomní tvorbu a vliv na lidi, ale reklam už je přehršel, on má čím dál vyšší hodnotu, protože roste, ale už se dostáváme do fáze, kdy je lepší si za ty peníze natočit top reklamu a pomocí AdWords, PPCček a vlastních reklam si ji dostat přesně tam, kam chceš.

  • Dneska se videem živíš a máš placené spolupráce. Jak k tomu došlo? A co můžou lidé udělat pro to, aby se někdy v budoucnu mohli svou vášní také živit?

Je to strašně důležitá a líbivá věc. Před pěti lety si podle mě nikdo nedokázal představit, že by se mohl živit i mimo svoji práci tím, že bude influencer. Dneska už víme, že to jde, takže je logické, že to lidi budou chtít dělat.

Je potřeba pořád vědět, kdo jsi, co děláš a jaká je tvoje hodnota. Cílem je mít několik dlouhodobých partnerů, k tomu se potřebuješ rozvíjet v obchodě, vědět, jak to celé funguje a jak by ses chtěla prezentovat, pak budeš získávat vyšší hodnotu a spíš mít zakázky.  Lidi se teď chytají toho, že vydělají peníze támhle a támhle, skáčou z jednoho tématu na druhé, ale časem začnou být pro publikum nerelevantní.

Je lepší stokrát odmítat něco zadarmo a pak udělat placenou spolupráci, která ti přinese zisk i obsah, než brát všechno a být za člověka… no, který bere všechno, a firmy nemají důvod, proč by ti platily.

  • V prvním a druhém díle jsme se bavili o technice, kterou je potřeba mít do začátku a jakou si pořídit, když už mi základ nestačí. Poradil bys čtenářům ještě nějakou nadstavbu v téhle fázi?

Je důležité, jak se o ty věci staráš. Dostaneš se do fáze, kdy budeš potřebovat vybavení, které se netýká jenom technikálií. Postupně sis pořídila, co potřebuješ, ale teď to musíš víc propojovat. Mít třeba připravený jeden set na doma, jeden na ven.

Třeba klece na kameru jsou super, protože ti ji chrání a zároveň se můžeš rozvíjet ve filmařině. A když víš, co používáš, tak si to můžeš vyrobit a zkompletovat sama a jsi efektivnější.

V tuhle chvíli bych se zaměřil na to, abych měl všechny věci pohromadě a koupil si pořádný batoh. Dřív jsem ho taky neměl - jenom nějaké obyčejné, do kterých jsem dal pouzdro s kamerou. Takhle to děláš do chvíle, kdy jdeš na placenou zakázku a není dobrý, když taháš z batohu něco v tašce. Zároveň u fotobatohu víš přesně, kde co máš, že se to nerozbije a ještě to nějak vypadá.

Je důležité, aby investované peníze zůstaly v klidu. Začneš využívat toho, že budeš cestovat se zakázkami nebo natáčet v přírodě. S tím souvisí i to, že jsi třeba dřív neřešila, že nemáš čištění na čip a objektivy. Je to kruh - abys mohla být dobrá, musíš mít věci čisté, abys je měla čisté, potřebuješ čištění, a to zase musíš mít kam dát.

Tahle část tvorby je strašně důležitá a nedá se přeskočit ani na ní ušetřit. Mám rád Peak Design, takže ten první batoh jsem si koupil třetí den, co tady byl. Stál spoustu peněz, ale mám ho doteď, furt vypadá dobře. Takhle vznikla i moje spolupráce s Peak Designem, že jsem v rámci denních vlogů recenzoval svůj batoh, aniž by to po mě někdo chtěl. :)

Abys získal zakázky a dobře vystupoval, potřebuješ mít věci pohromadě a batoh, nebo brašna, podle toho, co komu líp sedí, je v tomhle ohledu důležitý spolu s úložištěm, kartami apod. Tašky navíc světoví YouTubeři asi nejvíc rozebírají a řeší. V každém druhém, třetím videu se rozebírá, jak je pro toho tvůrce natáčení s nějakou taškou efektivnější a rychlejší, ať už jde o pouzdra na objektivy, nebo batohy. Všichni to mají vyladěné, pro workflow je to hrozně důležité.

Autorka rozhovoru: Anna Jirásková

PEAK DESIGN Capture v3 BLACK Standard plate

jednoduchý a efektivní způsob jak nosit fotoaparát např. připevněný na opasek, na popruhu batohu apod. - šířka popruhu až 6,5 cm a síla až 2,2 cm, perfektní zpracování s doživotní zárukou, nosnost až 90 kg díky kvalitnímu celohliníkovému provedení

1 990,-
PEAK DESIGN Leash BLACK - popruh

ultralehký a variabilní popruh, vhodný pro všechny fotoaparáty, velmi hladký, odolný a pevný úplet

1 290,-
PEAK DESIGN Standard Plate NEW - rychloupínací destička

práškové lakování, součást Capture Camera Clipu, 4 očka pro upevnění rychlých spojek Anchor

590,-

Související články

Anežka Straková: Jsem spíš umělec než technik

Anežka Straková: Jsem spíš umělec než technik

Jana Kupčáková: dobrý street fotograf musí mít rád lidi

Jana Kupčáková: dobrý street fotograf musí mít rád lidi

Luboš Rytych: Poptávka po klasické fotografii má narůstající trend

Luboš Rytych: Poptávka po klasické fotografii má...

Další Fototipy

Fotoškola - street fotografie II.

Fotoškola - street fotografie II.

Průvodce filtry NiSi s krajinářským fotografem Michael Molterem

Průvodce filtry NiSi s krajinářským fotografem Michael...

Fotoškola - street fotografie

Fotoškola - street fotografie

Diskuze

Seriál: Tomáš Touha radí, jak tvořit videa budoucnosti 3/4

Přidat příspěvek

Zatím nebyl přidán žádný příspěvek.

Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
I nás baví Instagram.
@fotoskodacz
Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • 300 Kč poukázka na tisk fotografií

Kompletní informace »

Čekejte prosím...