Virgo Haan radí, jak vytvářet poutavé kinemagrafy
Víte, co je to kinemagraf? A jak ho vytvořit tak, aby diváka zaujal? Ambasador Sony a zkušený tvůrce kinemagrafů Virgo Haan vám v článku prozradí, jakými postupy a triky jich dosahuje a jakou techniku k tomu používá. Přejeme inspirativní čtení!
Tvorba působivých kinemagrafů
Nápady vypadají jednoduše, ale ve skutečnosti je za vytvořením jediného kinemagrafu spousta práce.
"Nepoužívám žádný 3D software ani efekty," vysvětluje Virgo. "Všechno, co na mých kinemagrafech vidíte, je výsledek reálné práce. Někdy musím jednotlivé detaily vyfotografovat proti černému nebo zelenému pozadí a potom prvky sloučit nebo složit v Adobe After Effects. Všechno je však nasnímáno fotoaparátem Sony α7R III."
Co je kinemagraf?
Kinemagraf je statická fotografie s prvkem v opakovaném pohybu. Složením statického záběru a videa vznikne video v nekonečné smyčce, klíčový je ale prvek překvapení.
"Statickou část fotografie může třeba tvořit něco, u čeho byste s jistotou očekávali pohyb, například vodní kapky vznášející se ve vzduchu," říká Virgo. "Nebo se může stát, že snímek vypadá jako statický, a pak, třeba za sekundu, postava náhle mrkne. Právě tímto kontrastem mezi pohybující se a statickou částí je snímek atraktivní a upoutá pozornost diváka."
Tipy a triky řemesla
Při snímání kinemagrafu je nezbytné udržet vše v co největším klidu. Fotoaparát musí být upevněn na stativu a všechno kromě prvků, které se mají pohybovat, musí zůstat statické. Pokud se na záběru vyskytují lidé, Virgo jim pomáhá udržet polohu pomocí skrytých podpěr; u identických záběrů je při úpravách mnohem snazší fotografii a video uspořádat.
Ke zdůraznění pohyblivých prvků kinemagrafu lze využít zase další triky. "Často používám rychlost 120 snímků za sekundu využívanou pro zpomalené záběry. To pomáhá vytvořit plynulejší video a zdůraznit pohyby, které by za normálních okolností byly příliš rychlé, než aby si jich někdo všiml, například u stoupající páry nebo padajících kapek," říká Virgo.
Podobně Virgo využívá funkci Timelapse fotoaparátu α7R III. Kombinace časosběrného videa, které na nehybném pozadí působí dojmem extrémní rychlosti, ještě více zveličuje kontrast mezi statickou a pohyblivou částí kinemagrafu.
Důležitý je i výběr objektivu. Virgo obvykle používá Sony FE 24–70 mm f/2,8 G Master, u kterého oceňuje flexibilitu. Při reprodukci určitých stylů však přicházejí ke slovu i další objektivy.
"Portrétní kinemagrafy dělám objektivem FE 85 mm f/1,4 G Master, takže pozadí snímků má stejně hezký krémový bokeh jako u běžných statických fotografií. Objektiv FE 16–35 mm f/4 ZA OSS pak používám k vytvoření širšího záběru, který simuluje dnes tak populární pohled první osoby."
A jaký je Virgův hlavní tip pro tvorbu kinemagrafů? "Ať k fotografování použiji jakoukoliv metodu, vždy tam musí být prvek překvapení," uzavírá.
Virgo je ambasadorem Sony Europe Imaging a jeho další práce lze najít na webové stránce www.sony.cz/alphauniverse.
SONY Alpha A7 IV tělo
Rozlišení 33 Mpx, full frame Exmor R CMOS BSI, Snímání rychlostí až 10 fps, nativní ISO 100 – 51 200, 4K 60p video 10 bitech, S-Cinetone
SONY Alpha A7 III
full frame 24 Mpx snímač, až 10 sn./s. při sekvenčním snímání s bufferem až na 177 JPEG snímků, XAVC S 4k video, 100 Mbps 8-bit 4:2:0 - interní nahrávání, přes HDMI výstup 8-bit 4:2:2, 120 FPS FHD
SONY Alpha ZV-E10 vlogovací fotoaparát
Snímač APS-C s 24,3 MPX, Dotykový otočný displej, Automatická expozice obličeje