14 tipů, jak lépe fotit sport

Sportovní fotografie je běh na dlouhou trať. Není nad to, když vám někdo dobře poradí a posune vás kupředu. Proto jsem pro vás připravil 14 tipů, díky kterým budou vaše sportovní fotky o kus lepší. Tak ať vám slouží!
#1 Vybavení a jeho znalost
Focení sportu je jednou z nejnáročnějších disciplín. V praxi vybíráte z top modelů libovolného výrobce. Ať už se jedná o tělo, či objektiv. V rámci daného budgetu doporučuji s klidem sáhnout po bazarové nabídce (která standardně nabízí záruku). Je lepší mít výkonnější model střední třídy z druhé ruky než nový základní fotoaparát. To se týká i objektivů, kde je zapotřebí sáhnout nejen po odpovídajím ohnisku, světelnosti, ale také rychlém autofokusu.
To by byl výběr techniky. Věc druhá je ovšem její znalost. Doporučuji si vzít manuál a po koupi projít všechny body nastavení. Sice se říká, že manuály nikdo nečte, ale tady je to jasná výjimka. Možnosti nastavení autofokusu jsou u dnešních modelů velké a pro každý sport jiné. Přizpůsobení vlastním potřebám je vhodné. V praxi pak není čas moc tápat v nastavení foťáku. Než se nadějete, záběr je pryč.
#2 Jedno sklo nestačí
Výběr objektivu pro focení sportu je na samostatnou kapitolu, ale nejde zůstat u jednoho jediného. Potřebujete širokáč, teleobjektiv a na velké hřiště superteleobjektiv. K tomu si přidáte občas portréťák a jste skoro doma.
Když se podívám pro praktický příklad do brašny, najdu tam (fotím na Canon, na jinou značku určitě najdete ekvivalenty) 16-35 mm f/4 IS L USM, 50 mm f/1,8 STM, 70-200 mm f/2,8 L IS USM, 300 mm f/2,8 IS L USM. Tím si pokryji širokoúhlé záběry až vzdálenější objekty. Obecně z mé zkušenosti platí, že malá hřiště obsáhnu s 70-200, zatímco na velké fotbalové hřiště (kde se hraje fotbal, pozemní hokej, rugby atd.) potřebuji už minimálně 300 mm.
© Michal Křenek
#3 Znalost sportu a prostředí
Znáte to? Člověk dorazí poprvé na sportoviště, vyndá foťák a začne cvakat o sto šest. Pak se "možná" uklidní a řekne si, že by to mohl fotit jinak. Tady to teprve začíná. Rozhodně doporučuji trochu sport poznat. Základy pravidel, prostředí na dané lokalitě (kam můžu jít, kam už nesmím apod.) a především trochu poznat samotný pohyb sportovců na hřišti.
Je proto dobré se na chvíli hodit do role pozorovatele, sledovat, jak se hráči pohybují, odkud kam si nabíhají, kde jsou pohyby plynulé, kde spíše nerovnoměrné. A to celé sladíte s pozadím.
Pak teprve vezměte fotoaparát do ruky a začněte fotit. Pokud můžete být již na rozcvičení, je to ideální kombinace. Každý sport je jiný a vyžaduje jiné pohledy, záběry a pozice. Dorazit s časovou rezervou se vyplatí. Ke znalosti patří i povětrnostní podmínky. Fotit v komfortu je totiž k nezaplacení.
Péřovka, čepice, rukavice a teplé boty jsou někdy nutností.
#4 Co vše lze vyfotit
Foti lze úplně vše, ale je dobré mít seznam věcí, na které se lze zaměřit. Občas takový checklist mám, abych na něco nezapomněl. Ideální je, že pokud takovou fotku již mám, mohu zaměřit pozornost na něco jiného.
- Sportovec jako celek,
- portrét sportovce,
- celkový pohled na lokalitu,
- rozhodčí jako celek,
- detail náčiní,
- tým,
- trenéři,
- fanoušci hosté,
- fanoušci domácí
a lze tak pokračovat.
Detail kola - i s dlouhým ohniskem jdou dělat detaily; EXIF: EOS 1D Mark IV, Canon EF 300 mm f/2,8 L IS USM, 300mm, 1/125 s, clona f/3,5, ISO 160
I fanoušci jsou součástí sportu
#5 Kompozice - základ a improvizace
Vezměte si základní poučky, jak fotit. Obecně platí kompozice jak pro architekturu, tak i pro sport. Jen se jich nedržte za každou cenu a experimentujte. Pokud se sportem začínáte a nemáte zcela výkonnou techniku, tak u vás bude převládat středová kompozice, kdy středový bod AF patří mezi tu nejlepší volbu. To je prostě fakt a je zapotřebí to brát v potaz. Takže tou začněte. Seriál o kompozici najdete tady.
Středovka se zaměřením na pozadí. Kontrast rudé/červené a bílé.
#6 Práce s časem závěrky
Uvědomte si rychlost sportovce, míče a podle toho nastavte čas závěrky. Od absolutně zmrazeného okamžiku přes prvky, které mohou být rozmazané pro dodání dynamiky (motosport, kdy kola jsou mázlá), až po švenkování a hraní s dlouhým časem. To vyžaduje praxi, opakování a zkoušení.
Pokud pracujete s dlouhými časy, je pak vhodné brát v potaz barevnost objektu a pozadí. Černý sportovec na šedém podkladu nevynikne tolik jako modrý na žlutém pozadí apod. Můžeme brát v potaz kontrast teplých a studených barev, doplňkové barvy apod. Hra barev v tuto chvíli hraje prim pro výběr, jakého sportovce v danou chvíli fotím.
Pozemák, rotace, dlouhý čas; EXIF: EOS 1D Mark IV, Canon EF 70-200 mm f/2,8 L USM, 70 mm, 1/10 s, clona f/13, ISO 400
Plochá dráha; EXIF: EOS 1D Mark IV, Canon EF 300 mm f/2,8 L IS USM, 300mm, 1/5 s, clona f/13, ISO 50
#7 Práce s prostředím
Není jedno, kde snímky fotíte. Pokud můžete zachytit atmosféru místa, města či specifické lokace, tak to udělejte. Nikdo nechce mít stejné snímky z různých závodů. Všimněte si, že na publikovaných snímcích z OH jsou vždy symbolické kruhy a ideálně i dominanty města. To není náhoda, ale dopředu plánovaný záměr. Zkoušejte s tím pracovat. Pro začátek začněte s širokáčem. O tom, jak fotka bude dobrá, rozhoduje z velké části pozadí. Ač si to v mnoha případech neuvědomujeme a někdy nám to přijde samozřejmé.
Stadion Evžena Rošického na Strahově
#8 Výběr místa a střídání záběrů
Cílem fotografa je podle mě zprostředkovat netradiční a unikátní pohled na sportovní událost. Z toho vyplývá, že pravděpodobně nebudete fotit z místa, odkud vidí situaci divák, ale naopak z míst, kam se nedostane. Není to jen místo, ale i úhel pohledu. Proto jsem při sportu v mnoha případech ve snížené poloze, protože snímek vypadá mnohem, ale mnohem lépe (fotbal).
Můžete si dopředu najít také nadhled nebo podhled pro získání atypického záběru, který divák nemá šanci vůbec zachytit. Ve spojení s check-listem, co lze vše vyfotit, se tak snažím v praxi střídat místa pro zcela jiný typ záběru. Jakmile danou fotku máte, můžete se přesunout nebo vyměnit objektiv.
Ne vždy je ale střídání míst vhodné nebo dokonce možné. Pak je ideální si vybrat takovou pozici, kde máte velký počet záběrů. Není pak jedno, pokud fotíte fotbal zpoza brány, nebo sedíte blíže na boční straně a vidíte brankáře i hru na středu. Stejně tak v motorsportu, kde můžete vozidlo vidět z dálky přijíždět. Pak je lze zachytit blízko vás a následně jej máte ještě v další zatáčce na teleobjektivu znova.
Nadhled na dráhové cyklistice
#9 Od jednoduchého ke složitému
Pokud začínáte, doporučuji začít s jednoduchými a čistými snímky. Kde je například jediný sportovec (například fotbalista) sám s balónem. Ideálně od statických snímků (portréty) až po snímky v pohybu. Pak přidejte skupinky, kdy je vysoká náročnost na kompozici. Základní věci už můžete stihnout při rozcvičení. Na konci je pak kreativa s dlouhým časem, netradičními úhly a pod. Tím nikdy nezačínám.
Odraz motokáry v kaluži vody
#10 Průhledy s dlouhym sklem
Pokud fotíte dlouhým sklem, které vybízí k perfektnímu zachycení objektu, a je zde možno i jej zarámovat, tak to zkuste. Fotka, když se to povede, dostane šmrnc. Není na škodu podívat se na objekt skrz listí stromu, přes skla budov, skrz třásně a jiné předměty. Je zde vyšší náročnost na AF, který můžete manuálně doladit. Není zapotřebí takových fotek mít mnoho, ale je dobré si to zkusit.
Pozemák skrz nohy; EXIF: EOS 1D Mark II, Canon EF 300 mm f/2,8 L IS USM, 300mm, 1/800 s, clona f/3,5, ISO 200
#11 Zaměření pozornosti jinam
Přidejte si do své fotky umělecký záměr. Někdy není na škodu se podívat na věc jinak, z jiného úhlu nebo na detail, kam jiný fotografové nemíří své objektivy. Příkladem může být i tato fotka z vyhlašování vítězů. Můžete se zaměřit na tváře a skupiny na podstavci nebo si počkat na pěkné siluety stínu s pohárem. Pokud něco takového chcete zkusit, doporučuji udělat klasickou fotku a pak teprve přepnout na kreativu.
Stíny na stupních vítězů. EXIF: EOS 1D Mark II, Canon EF 17-40 mm f/4,0 L USM, 1ímm, 1/400s, Clona 5, ISO 100
#12 Inspirujte se
Pokud jdete fotit sport poprvé, určitě doporučuji se mrknout na snímky fotografů, kteří se na daný sport specializují, nebo jej dlouhodobě fotí. Získáte tak přehled, jak dané snímky vypadají. Nedejte se zmást, že byste daného fotografa kopírovali. Snímek se již nikdy nebude opakovat. Podívejte se na snímky přes Instagram, nebo doporučuji sledovat agenturní fotografy - sportovní specialisty. Radost pohledět.
Tady jsem udělal malý seznam sportovních fotografů, kteří byli na ZOH v Pchjongčchangu.
#13 Dívat se a vidět
Dnešní technika je velmi daleko a mnohdy odvede 90 % práce za vás. Co vás odliší a co za vás technika neudělá, je schopnost okamžik předvídat, vidět, komponovat, mít cit pro barvy, detail celek a jiné netradiční záběry. Zde platí, že opakování dělá mistra, takže fotit, fotit a fotit.
A nemusí to být pouze sport. Zkuste makro pro hru barev, architekturu pro dokonalou kompozici či reportáž pro předvídatelnost okamžiku. Jakmile se posunete v těchto disciplínách, projeví se to i ve sportu.
Právě umění se dívat se nejvíce věnujeme na mých kurzech sportovní fotografie.
Start inline závodu v netradičním pohledu
#14 Vlastní feedback
Vždycky, když vyrážíme na stadion, jdeme tam s představou udělat ty nejlepší snímky. Když odcházíme, nebo až u monitoru si však položme otázku, zda jsme "misi" splnili a vytěžili situaci na maximum. Ne vždy se to daří, ale poučení z vlastních chyb je k nezaplacení.

Vyvolání fotek
vyvolání na fotografický papír Fujicolor DP II, standardní, čtvercové i panoramatické formáty, od rozměru 9 × 13 cm do formátu 30 × 90 cm

Fotokniha s knižní vazbou
obálka s vaší fotografií, možnost umístit na obálku i hřbet knihy text, lay flat vazba (plochá vazba)
Diskuze
14 tipů, jak lépe fotit sport
Přidat příspěvekFotenie športu-názor na článok
Canon 29.09.2020 16:25:53Ešte raz Ďakujeme
Pěkný článek
Michal S. 29.09.2020 09:05:41RE:Pěkný článek
Luděk Bouška 29.09.2020 09:35:02Dobrý den, děkujeme, Michalovi rádi vyřídíme... :)