František Ortmann, fotograf, jehož jméno je ve světě vizuálního umění pojmem. Od 10. května jeho výstavu můžete po delší vystavovací pauze vidět u nás v minigalerii. Těšit se můžete na backstagové i portrétní snímky z festivalu Letní Letná, jejž František dlouhá léta dokumentuje.
Zapamatujete si ho, nedá se přehlédnout. Je to ten trochu excentrický chlápek s vousy a foťákem. Všude, kde se něco děje kolem Bigg Boss klanu nesmí chybět. Jenže se nenechte mýlit.
Před objektivy Františka Ortmanna stala třeba i česká pub-rocková kapela Kabát, nesmrtelný seladon Karel Gott, nebo velikán celosvětového rocku Bruce Springsteen. Říká se, nevěřte nikomu, komu je přes třicet. František je ročník 67, přesto má respekt u o generaci mladších lidí, kteří se motají kolem fotky a muziky. Možná i o dvě generace.
František Ortmann je také držitelem několika ocenění Czech Press Photo. Poslední získal v roce 2010 za první místo Zlaté oko v kategorii Lidé, o nichž se mluví. Měl samostatnou retrospektivní výstavu portrétů ve Sbírce moderního umění Národní galerie. Řadí se k obecně nejmladším, samostatně vystavujícím fotografům v Národní galerii vůbec.
Je autorem více než 400 titulních stran v mnoha magazínech. V posledních letech se zaměřuje převážně na studiovou fotografii. Z jeho fotoaparátu spatřily světlo světa monografie mnoha osobností. Velmi podstatnou část zaujímá v jeho profesním životě fotografie divadelní. Exkluzivně fotograficky zaznamenal muzikály Monte Cristo a Johanka z Arku.
Na půdě Státní opery Praha fotografoval inscenace jako je Polský žid, Adriana a Modrovous, La Traviata, Aida, Don Giovanni, Cirkus Terra, Sloní muž, balety Hamlet i Novosvětská a řadu dalších. V roce 2006 vydalo Národní divadlo publikaci Ring, fotografickou retrospektivu projektu Prsten Nibelungův, kde František uveřejnil mnoho ze svých fotografií a získal za ně významné ocenění od GIP.
Uspořádal výstavu s názvem Hoši, děkujem - fotografie vítězných hokejistů z Nagana, jejíž výtěžek v řádu settisíc předal českým paraolympionikům.
Věnuje se také módní fotografii i kampaním pro bezpočet českých značek. Pořád se ti to zdá málo? Není, ale přesto - myšlenku vytvořit projekt zabývající se tetováním nazvaný Tattoo Names nosil František Ortmann v hlavě dlouho. Od zdánlivě povrchního obdivování tetování u svých kamarádů a známých přišel až k myšlence pátrání a dokumentování důvodů a pohnutek, které je vedly k nevratnému kroku ocejchování kůže.
Impulzem prý byl čas strávený s kamarádem Lukášem Černým, majitelem alternativního vlasového studia Joshua v době, kdy byl František po banálním úrazu připoután několik měsíců na invalidní vozík a Lukáš se o něj staral. Nemohl si nevšimnout toho, s jakým despektem a mnohdy opovržením se na Lukáše často dívají konvenční "slušní" lidé. Od toho nebylo příliš daleko k realizování projektu, jehož cílem bylo odtabuizovat tetování jako něco, co je dobré tak leda pro lůzu a kriminálníky.
Právě i pro svůj postoj vůči těmto věcem se František Ortmann stal jedním z rezidentů Galerie NE, galerie odvážných lidí, kteří se nebojí vyjádřit nesouhlas s tím, co ostatní mají za samozřejmé, nepřitakávají tupě mainstreamovým názorům, nenechají se snadno zlomit, ani si nevybírají tu nejjednodušší cestu. Ano, i to (a především) je František Ortmann; fotograf, umělec, kreativní mozek i obyčejný kamarád.
Text: Kay Buriánek
Výstava bude prodejní, cena jedné fotografie bude 1 000 Kč.
Můžete se těšit i na velkoformátové fotografie v prostoru nad schodištěm.
DX CMOS snímač s rozlišením 20,9 MPx, RGB snímač 180K (180 000 pixelů) umožňuje přesnější měření expozice, AF modul MultiCam 3500 II s fázovou detekcí – 51 bodů, 15 křížových
Univerzální přístroj s maximálním výkonem pro fotografii i video, Skvělý obrazový snímač s rozlišením 24,5 Mpx, 4K/UHD při 30p bez ořezu, Full HD 120p, N-Log 10 bit, HLG a podpora Atomoc Open Control
nový obrazový snímač CMOS formátu FX s 20,8 milionu pixelů a nový RGB snímač měření expozice 180K (180 000 pixelů), 153 zaostřovacích polí včetně 99 křížových snímačů, citlivost automatického zaostřování začíná hodnotou jasu –4 EV (ISO 100, 20 °C)