5 tipů na focení jara
Konečně! Čekali jsme více než 9325 hodin na ten pravý začátek jara a nyní je tady. Na mezích kvetou trnky, v sadech třešně a slívy a ptačí zpěv je slyšet od rána do večera. Dnes si připomeneme, jak takovou krásu fotograficky pojmout.
1. Focení jarních květů
Jasným a již tisíckrát přefoceným tématem jsou kvetoucí rostliny. Z jara jsou to sněženky, bledule či koniklece a právě v tomto období přichází na řadu prvosenka jarní (lidově petrklíč). Pro mě osvědčenou technikou takového focení je použití teleobjektivu v kombinaci se stativem a živým náhledem. Komponuji vždy v úrovni výšky rostliny, všeobecně se dá říct, že velmi nízko nad zemí a s použitím výklopného displeje pro větší pohodlí.
NĚCO NAVÍC: Pro efektivnější výsledek myslete při tvorbě na celou fotografii a ne jen nádherně kvetoucí rostlinu. Roli hraje pozadí, popředí a hlavně světlo. Západové a východové světlo je vždy nejlepší.
Bledule, ČR, 2017, EOS 6D + EF 300 mm f/2,8 L IS USM
2. Jaro je časem focení zvířat
Říká se, že vlaštovka přináší jaro, ale kukačka teplé dny. Včera (25. 4.) jsem slyšel první kukačku a tak čekám, že se to v následujících dnech otočí. Duben a květen jsou pro zvířata obecně časem námluv a vrcholí i migrace ptáků. Pro úspěšné focení zvířat je mimo rychlého fotoaparátu s kvalitním teleobjektivem hlavní důkladná příprava. Doporučuji NEchodit ven na náhodu, ale věnovat se fotografovanému objektu. Kde sedá, pase se, co loví, jak se rozmnožuje. Tyto otázky si musíte klást a hledat na ně odpovědi na internetu a v literatuře. Pravidlem etické fotografie přírody také je, že bezpečí a klid zvířete má přednost. Myslete na to!
NĚCO NAVÍC: Myslivci nechodí na čekanou nadarmo, již mnohokrát se mi vyplatilo, že je lepší sedět na kraji lesa tiše a nepozorovaně s fotoaparátem na stativu, než se snažit zvířata někde hledat a překvapit.
Kulíšek nejmenší na jarních námluvách, ČR, 2021, EOS R6 + Sigma 500 mm Sport
3. Barevná hospodářská krajina jako celek i detail
S postupujícím jarem a stromy v listu vyrážím do vyšších poloh, kde máte naši krajinu hezky na dlani. Nejčastějším objektivem na focení krajiny je jistě ten širokoúhlý a já ho využívám při východu a západu, kdy mi scénu doplňuje i slunce v záběru. Do batohu si nezapomeňte přibalit i teleobjektiv, protože lépe zvýrazní dominantní krajinný prvek. Může se jednat o solitérní strom, nebo hrad. Jedině teleobjektiv ukáže jeho pravý potenciál.
NĚCO NAVÍC: Digitál nám umožňuje zkoumat výsledný snímek na displeji ihned po vyfocení. Většina uživatelů proto mačká lupu a bádá skrz jednotlivé pixely. Pro takové fotografy tak vznikl termín “pixel peeper”. Raději bych však doporučil tisk.
Nicméně, k tomu navíc. Jednou mi kamarád Petr Bambousek řekl takovou poučku a určitě se nebude zlobit, když ji předám i vám. Zkuste místo zvětšování, snímky zmenšit do podoby, kdy máte na zadním displeji místo jednoho hned čtyři. Pokud je na miniaturách stále vidět hlavní objekt fotky, má takový snímek smysl.
Jaro na Moravě, ČR, 2018, EOS 6D + EF 300mm f/2,8 L IS USM
4. Focení v okolí domova
Čím fotím déle, tím více zkoumám okolí našeho domova a maringotky. Krátká doba přesunu a častější možnost výskytu na lokaci mi dává možnost pochopit chování počasí, vědět co kdy a jak kvete a jakou spojitost to má s dalšími druhy v okolí. Podobně se vyjádřil i fotograf a ambasador Nikonu Jirka Karbus, když jsem ho navštívil v Irsku. Bydlí asi 10 minut jízdy od lokace Cliffs of Moher. Útesy má zmapované jako málokdo a jeho fotografie jsou tak nejzajímavějším dokumentárním souborem z tohoto území.
NĚCO NAVÍC: Programy pro správu a úpravu fotografií, jako například Capture One, mají možnost filtrování fotografií dle jejich EXIF informací. Do té se zapisuje i datum a čas pořízení snímku. Pokud se na lokaci vracíte opakovaně, podívejte se do minulosti a inspirujte se pro aktuální focení svou vlastní tvorbou.
Sýkora na naší zahrádce, ČR, 2021, EOS R6 + Sigma 500 mm Sport
5. Stanovte si dlouhodobý projekt
I já jsem si konečně vybral žánr, jeho zpracování a cíl jakého chci dosáhnout. Osobní tvorba mi tak dává mnohem větší smysl. Získává totiž nový rozměr a poslouží konkrétnímu účelu. Fotografie s vývojem mají vždy krásnou výpravnou hodnotu a ať už si vyberete focení stromu v krajině, časosběrné záběry, nebo dokumentaci hmyzu ve vaší zahradě, dejte si cíl. Fotky by neměly končit na disku vašeho počítače, ukažte je dál.
NĚCO NAVÍC: Oslovte známé, zda chtějí vaši fotografii jako dekoraci na zeď. Velkoformátový tisk je tou nejlepší prezentací a zúročením fotografovy snahy.
Foto v úvodu Andrea Obžerová
Další díly seriálu - Tipy na focení
- 01 - 7 tipů jak na atraktivní videa ze sportovních kamer
- 02 - 7 tipů jak fotit Signal festival
- 03 - 8 tipů jak fotit oslavy 100 let republiky
- 04 - Pět životem a praxí odzkoušených tipů pro zajímavější fotky
- 05 - Pět tipů pro organizaci a zálohu fotografií
- 06 - X tipů na focení v zimě
- 07 - 10 tipů na úpravu fotek
- 08 - 10 tipů na focení v létě
- 09 - 10 tipů na focení outdoor a adventure fotografie
- 10 - 10 tipů na focení u moře
- 11 - 10 tipů na focení na horách
- 12 - 10 tipů na focení hudebního festivalu
- 13 - 10 tipů na focení zvířat
- 14 - 10 tipů na focení noční oblohy
- 15 - 10 tipů na focení makra rostlin
- 16 - 9 tipů na zpracování fotek po dovolené
- 17 - 8 tipů na focení makra v interiéru
- 18 - 9 tipů na focení lifestyle portrétu
- 19 - 10 tipů na focení krajiny
- 20 - 10 tipů na focení dětí v pohybu
- 21 - 10 tipů na focení zvířat v pohybu
- 22 - 5 tipů na focení v nepříznivém počasí podzimu
- 23 - 5 tipů na focení v zimě
- 24 - 5 tipů na focení jara
- 25 - 5 tipů jak fotit v létě
CANON RF 24-70 mm f/2,8 L IS USM
Univerzální profesionální objektiv - svatby, produkty, street, reportáž, IS optický stabilizátor s hodnotou až 5 EV, Motorek ostření Nano USM - perfektní pro fotky i video
CANON RF 100-400 mm f/5,6-8 IS USM
Teleobjektiv s bajonetem RF, Ohnisko 100-400 mm, Světelnost f/5,6-8
CANON RF 100-500 mm f/4,5-7,1 L IS USM
Objektiv s bajonetem RF / full frame, Rozsah clon: f/4,5-7,1 až f/32-54, 20 prvků ve 14 skupinách