Začal u focení zvířat a po dlouhých cestách do Afriky i Asie sám tvrdí "Všimnul jsem si, že tam žijou i lidi, a tak jsem je začal dokumentovat." Jak už to tak bývá, když něco děláte dobře, najde si vás i zajímavý a velký projekt. Tím je pro Vaška a tým nová kniha o tradicích.
Byla to první cesta do Afriky takřka po dvou letech. Musím říct, že jsem se těšil jak malej kluk. Focení bylo jako vždy úžasné a já doufám, že se i nějaké fotky povedly. Vždy, když za 14 dní udělám alespoň tři fotky, které bych si sám pověsil na zeď, beru to jako úspěch. No a myslím, že ty tři mám.
Překvapilo mě toho dost. Počínaje procedurami na letištích kvůli covidu. Lejster člověk musí vyplnit opravdu dost a stále musí myslet na to, jestli na něco nezapomněl. Ale to se dá zvládnout. Co mě ale doopravdy v Keni překvapilo, bylo dodržování nošení roušek. Když jsem byl v Nairobi, říkal jsem si dobře, hlavní město a nějak se to tady dodržuje. Ale vidět Masaje, jak hlídá stádo krav na obrovské pastvině a má na obličeji roušku, to mě fakt dostalo. Já venku roušku samozřejmě nenosil a naštěstí mě nikdo nenapomínal. V autě mimo parky to ale byla jiná. Roušku jsme museli mít, i když jsme je nandavali, jen když jsme se blížili k silničním kontrolám. Musím tedy říct, že Keňané byli disciplinovanější než já.
Trochu bláhově jsem se domníval, že budu na safari sám a moc turistů neuvidím. Nebylo tomu tak. Jediné, co se změnilo, byla skladba návštěvníků. Zatímco v minulých letech převažovali turisté ze západních zemí, dnes převažují turisté místní. Důležité ale je, že na safari vůbec někdo jezdí. Bez turistů a jejich peněz by NP nemohly fungovat.
Ten projekt není primárně o Chodsku, ale minulosti krojů a tradic v Čechách. Jedná se tedy o stylizované fotografie krojů, řemesel atd. Celý projekt se jmenuje TRADICE V OBRAZECH. Na konci celého snažení bude kniha, kterou budeme vydávat s Ochranným svazem autorským. Mnoho lidí se samozřejmě zeptá proč zrovna OSA. V knize budou mimo fotografií i QR kódy, přes které si půjde přehrát i muzika z daných regionů.
Ano, je to poprvé, co dělám něco takového. A je to také zatím vůbec největší projekt, do kterého jsem se pustil. Jen doufám, že mě neopustí nápady a nebo nedej bože někdo z členů vynikajícího týmu.
Projekt TRADICE V OBRAZECH je naplánován na tři roky. Pokud nám do toho nehodí vidle covid, zemětřesení nebo třeba kobylky… Bohužel v této době už přesně nejde predikovat vůbec nic. Jak už jsem zmínil, sám na to rozhodně nejsem. V týmu jsou Míša Pupíková, která retušuje, svítí a dělá fotografie za scénou. Jirka Vidman svítí, natáčí a stříhá videa a také fotí dění za scénou. Dále pak Veronika Čáslavská, která má na starosti celou textovou část knihy. Jako poslední, ale důležitý, člen našeho týmu je Vláďa Míka, který natáčí a fotografuje věci za scénou. To je tým lidí, který se pravidelně potkává na place, ale bez podpory firem by to šlo obtížně. Jsou to hlavně FotoŠkoda, Fomei a Canon.
Je to tak. Na tento projekt mně Canon zapůjčil bezzrcadlovku Canon R5 a pevný objektiv Canon RF 85 mm f/1,2 L USM. Tahle kombinace je pro ateliérové focení naprosto dokonalá. I když jsem byl proti bezzrcadlovkám dost skeptický, v ateliéru mě přesvědčily, že naprosto zbytečně.
Kompaktní full frame bezzrcadlovka s 30,3Mpx snímačem, Extrémně rychlé sériové ostření (0,05 s) i snímání s až 8 sn./s s pevným AF a 5 sn./s průběžným přeostřováním, Nový 54mm bajonet Canon RF - kompatibilita se stávajícími objektivy zajištěna volitelným adaptérem
54 mm bajonet Canon EOS RF, na který s adatérem nasadíte všechny objektivy typu EF i EF-S, 26,2 Mpx snímač velikosti FF, Výkonný procesor DIGIC 8
Kompaktní rozměry (299 gramů s baterií a kartou), APS-C snímač s rozlišením 24,1 MPX, 4K video a snímková frekvence 120 sn./s v rozlišení HD