Timur Suleymanov: Nevytištěná fotografie je pouze konceptem
Svatební a reklamní fotograf Timur Suleymanov má s fotografií bohaté zkušenosti. Během studia si zamiloval klasickou, analogovou, fotografii a na profesionální úrovni se focení věnuje 20 let. V rozhovoru se dozvíte, co je pro svatebního fotografa zásadní, proč je důležité nenechávat fotky jenom na disku nebo kde můžete vidět jeho snímky naživo.
Miluji fotografii coby umění a řemeslo
- Jaká byla vaše cesta k fotce?
V roce 2000 jsem byl spolumajitelem outdoorové reklamky a začal jsem ve městě, kde jsem žil, vydávat „modní glamour“ časopis. Časopis vyžadoval spoustu dobrých fotografií, ale kvalita nabízená místními fotografy mě bohužel neuspokojila. Vzhledem k tomu, že od dětství maluji a fotografuji, rozhodl jsem se situaci napravit sám a postupně jsem začal čím dál více fotografovat a nakupovat veškeré potřebné vybavení. Situace v Rusku se brzy změnila, takže nebylo možné normálně a poctivě podnikat. Prodal jsem firmu a rozhodl se, že se budu naplno věnovat fotografování.
- Fotíte svatby, portréty, rodinné i produktové fotky. Co vás baví nejvíc a proč?
Poté, co jsem se rozhodl spojit svůj život s fotografií, jsem nastoupil na Moskevskou akademii fotografie a promoval z oboru Reklamní fotografie. V té době tvořili pedagogický sbor Akademie fotografie převážně staří mistři klasické (analogové) fotografie a vštěpovali mi lásku k fotografii jako k umění. Moje současná profesionální úroveň mi umožňuje zvládnout jakýkoli projekt a jako profesionál, který miluje fotografii coby řemeslo, jsem rád, že mohu fotit všechny žánry – od krajiny po portrét. Ale jako žákovi mistrů ze staré školy mi na fotografii pohlížím i jako na umělecké dílo zachycené na filmu. Právě mé analogové fotografie vytvořené technikou multiexpozice získalo do své sbírky Moskevské muzeum moderního umění.
- Na co je při focení svatby potřeba nejvíc myslet?
Zdá se mi, že každý fotograf při fotografování musí přemýšlet o konečném obrázku, o tom, nakolik byl úspěšný a jak se v něm odrazila konkrétní událost a lidé na ní vyobrazení. Během fotografování není fotograf jen ovládací panel fotoaparátu, ale také umělec, psycholog a režisér, který vytváří scény. Často svým studentům opakuji, že fotografie není jen sbírka předmětů a lidí v ní zobrazených.
Bohužel stále častěji, zejména mezi mladými a začínajícími fotografy, zaznamenávám postoj k fotografii jako ke snadnému způsobu vydělávání peněz. Profesionální techniky, které se v průběhu let vyvinuly a používají se, mladí často pouze kopírují. Často povolání fotografa pak opouštějí, protože jejich odborná úroveň časem nijak neroste a jejich fotografie se nijak neliší od miliard fotek na internetu.
- S jakou technikou na focení svateb vyrážíte?
Moje specialita je reklamní fotografie, a proto se snažím využít maximální možné vybavení, které je k takové fotografii k dispozici. Jedná se o přídavné osvětlení ve formě záblesků a stálého světla a reflektory s difuzéry, které mi umožní dosáhnout požadovaného osvětlení scény. Samozřejmě na akci se mnou pracuje tým asistentů.
- Fotky pro své klienty necháváte zvěčnit i v podobě fotoknihy. Proč je podle vás důležité, aby je měli i ve fyzické podobě?
Fotografie se skládá ze tří po sobě jdoucích procesů: fotografování, vyvolání negativů, případně zpracování v grafických editorech, a tisk. Stejně jako text knihy napsaný na psacím stroji nebo v textovém editoru zůstává pouze konceptem, nevytištěná fotografie zůstává pouze konceptem před opravdovou vytištěnou fotografií. Můj názor může znít zastarale, ale věřte mi: fotografie na monitoru a vytištěná fotografie jsou dvě úplně jiné věci.
- Pro zhotovení fotoknih jste si vybral Centrum FotoŠkoda. V čem u vás naše fotoknihy "vyhrály"?
Když říkám, že by měla být skutečná fotografie vytištěná, mám na mysli přesněji řečeno vyvolání mokrou cestou. Na zařízení ve svém studiu můžu fotoknihy tisknout na inkoustové tiskárně, ale tato kvalita mi nevyhovuje. FotoŠkoda nabízí jedinečný produkt - fotoknihy vyvolané mokrou cestou na profesionální fotografický papír. Opravdu nerad se i po delší době omlouvám svým klientům za neadekvátní kvalitu.
Ze své více než 20leté zkušenosti vím velmi dobře, jak se chová většina dostupných papírů pro inkoustové tiskárny, a chci, aby fotoknihami s mými fotografiemi listovala i vnoučata těch, které právě fotografuji. Ve spolupráci se společností FotoŠkoda získávám vysoce kvalitní zpracování, které potřebuji, a profesionální, nekompromisní přístup.
Máte doma v počítači snímky ze své svatby a rádi byste jim dali fyzickou podobu? Svou svatební fotoknihu si můžete vytvořit v Designeru, kde jsme pro vás vybrali nejlepší pozadí, šablony a rozměry a kde můžete také využít slevu 15 % při nákupu tří stejných fotoknih.
WALTHER FUN klasické/100 černých stran, 30x30, černé
pro fotografie různých formátů, pergamenový papír mezi listy, fotografie lze nalepit přímo / oboustrannými čtverečky / pomocí růžků
WALTHER CLOTH klasické/100 bílých stran, 30x30, černé
knižní vazba, plátěný potah, 100 bílých stran
WALTHER FUN klasické/100 černých stran, 30x30, mentolová
pro fotografie různých formátů, pergamenový papír mezi listy, fotografie lze nalepit přímo / oboustrannými čtverečky / pomocí růžků
Diskuze
Timur Suleymanov: Nevytištěná fotografie je pouze konceptem
Přidat příspěvekZatím nebyl přidán žádný příspěvek.