Lukáš Vinš: Technika je jen špička ledovce | FotoŠkoda
Rozhovory

Lukáš Vinš: Technika je jen špička ledovce

Lukáš Vinš: Technika je jen špička ledovce
1. 2. 2022 | 10 minut čtení

Jak v dnešní době pracuje tvůrce videa na volné noze? Na to jsem se zeptal Lukáš Vinše, který se této tvorbě věnuje naplno již třetím rokem, a jak sám říká, neměnil by.

Mám rád rychlý a dynamický střih videa

  • Lukáši, známe tě především jako tvůrce videí a fotografa, ikdyž si poslední dobou více v ČR, tvojí novou kariéru nakoplo asi především cestování, je to tak? 

Sen o tom, že bych se rád věnoval videím naplno, jsem měl jasno dlouho. První videa jsem začal točit na mobil, byly to kraviny co jsme s kamarády dělali na vesnici, pak k tomu přišly sporty, blbnutí s autem atd. Touha po dobrodružství mi zůstala napořád a když jsem začal cestovat a zažívat je, GoPro kameru jsem měl neustále při sobě. Z akční kamery jsem přešel na foťák Canon a před 3 lety k bezzrcadlovce Sony a zde jsem zatím zůstal.

Dlouhých 7 let mne však živila práce v bance, ale čím více jsem cestoval a věnoval se svému koníčku, tím více jsem věděl, že musí přijít změna. Zásadní krok jsem udělal v roce 2019, kdy jsem na konci roku skončil v práci a odjel na půl roku na Nový Zéland s rozhodnutím, že až se vrátím, budu se věnovat pouze videu.

  • Když říkám novou kariéru, myslím tím dráhu tvůrce. Kdo tě sleduje delší dobu ví, že si byl někdo "úplně jiný". Proč si se tedy vydal tímto směrem? 

Těch důvodů bylo několik. Jak už jsem říkal, jedním z hlavních byla touha dělat to, co mne naplňuje. Dalším důvodem bylo, že jsem vždy chtěl budovat něco svého a v zaměstnání jsem čím dál více pociťoval, že jsem pouze malá část obřího stroje jehož směřování nemohu úplně ovlivnit. 

  • Už jsem to nakousl v úvodu, tvoje aktuální práce je kreativní myšlenka, koncept, natáčení, střih a postprodukce videa. Jak ti jde taková práce stylem "one man show"?

Neskutečně mě to baví, ale nečekaně krátce po tom, co jsem začal točit jako freelancer, jsem dostal možnost natáčet věci, které už vyžadují zapojení většího štábu a postupně se tento požadavek navyšoval. V tuto chvíli se primárně věnuji produkční činnosti a kreativě v týmu. Stále jsou ale menší zakázky, které si točím sám. Baví mne celý proces od kontaktu s klientem, vymýšlení konceptu, scénářů, natáčení až po postprodukci. 

  • Mimo to se musí člověk aktivně prodávat a na základě dobře odvedené práce buduje svou značku. Jak je to náročné? 

Práce v bance mě naučila, že je důležité budovat vztahy. Díky lidem, které jsem potkal, jsem měl možnost pracovat na zajímavých projektech a díky nim se o mě dozvěděli další klienti. V loňském roce bylo zakázek více než dost a tak jsem bohužel neměl čas na propagaci díky webu či sociálním sítím, což je třeba cíl který mám pro letošní rok.

  • Zastavme se ještě u těch sociálních sítí. V dnešní době, je to hodně i o práci s komunitou. Nejsou sociální sítě trochu přeceňované? Nekazí to pravou tvorbu? Jak se na ně díváš? 

Na propagaci jsem poslední rok neměl moc čas a popravdě ani chuť a energii. Dokonce jsem si na konci roku dal měsíc a půl bez Instagramu abych měl čistou hlavu pro řešení důležitých rozhodnutí. Co se týče marketingu, jsou a budou sociální sítě nástrojem, který firmám pomáhají rozšiřovat povědomí a oslovit velký počet potencionálních zákazníku. Setkal jsem se s několika situacemi kdy velké firmy, které primárně investovaly do marketingu v TV a na webu, přešli alespoň částečně na cílenou reklamu na sociálních sítích.

Z tvůrčího hlediska mám osobně trochu problém s videi na výšku, bohužel je to ale trend, který bude čím dál více vyžadovaný. Konzumace obsahu se primárně přesouvá na mobilní zařízení.

  • Vzpomeneš si na svůj první placený projekt? 

Bylo jím natáčení dvou propagačních videí pro fitness trenéra. Před tím byla většina videí formou barteru či zdarma do mého PTF.

  • Můžeš nám říct něco o cenotvorbě? Co všechno zohledňuješ při nacenění zakázky?

Cenotvorba je těžké téma. Pokud budeme brát cenu jako freelancer, tak pro mne bylo zásadní si říci svou cenu, pod kterou zkrátka nejdu. Tu jsem si spojil s částí, která zohledňuje techniku, kterou používám a postprodukci. Vždy ale záleží na projektu a možnostech klienta. Pokud je pro mne projekt zajímavý, jsem ochotný cenu upravit i pod ceník, který stabilně mám. Sazby dávám za den natáčení, předprodukční přípravy a postprodukci + případně rental techniky, hudba atp. Nacenění v případě velkých projektů už je obsáhlejší a komplikovanější.

  • Dá se říct, že máš už svůj styl střihu a zpracování videa? Já totiž myslím, že ano. 

Myslím, že se stále hledám. Čím více člověk točí, tím více se dívá na ostatní tvůrce, přemýšlí nad tím co a jak se dělá atd. a neustále objevuje věci, které ho fascinují a rád by je také uměl. Všeobecně mám rád rychlý a dynamický střih, který sedí na hudbu, ideálně v kombinaci s dobrým sound designem. Tuším, že počátek byl v době, kdy jsem začínal u natáčení vlastních, většinou adrenalinových zážitků, které si o takovýto styl přímo říkají.

  • Jakou roli hraje při tvé tvorbě technika? Jakou využíváš? 

Když točím sám, tak na Sony a7s3, která je pro mne skvělou kombinací výkonu a  kompaktnosti. Ve chvíl, kdy točíme větší projekty, tak využíváme kamery Blackmagic Pocket 4k a 6k. Často si i kamery půjčujeme, ale to pak platí pro téměř veškerou techniku.

Technika je ale jen špička ledovce. Důležité je, kdo s technikou pracuje, proto jsem vděčný za lidi kteří se mnou spolupracují. Vím, že jsou to profíci na které se mohu spolehnout a od kterých se neustále učím nové věci. Na většině zakázek se mnou spolupracuje čtveřice šikovných tvůrců. Videa točíme společně s Martinem Janešem, který je skvělý scénárista a režisér, Michaelem Juráskem a Janem Žůrkem, kteří jsou oba výborní kameramani s citem pro přenesení příběhu do vizuální podoby a veškeré foto zakázky pro mne fotí Petr Dudek, jehož styl jsem si neskutečně oblíbil. 

Tito čtyři jsou se mnou od začátku co jsem se dostal k větším projektům, ale jak jsem již zmínil, na některých natáčeních je už mnohem více lidí. Vážím si každého, kdo se mnou na nějakém projektu spolupracoval, vždy se totiž sešli skvělí a velmi šikovní lidé bez jejichž pomoci by loňský rok nebyl tak bohatý na zajímavé projekty.

  • A co nejpoužívanější příslušenství? Co ti nejlépe slouží mimo fotoaparát? Je nějaká technická vychytávka, kterou bys čtenářům doporučil? 

Pokud se bavíme o příslušenství ke kameře, tak určitě gimbal pro stabilizaci záběrů. Zde jsem věrný firmě DJI a jejich RS 2, je skvělým pomocníkem. Beru ho s sebou i na cesty.

Jinak nejdůležitější věcí je světlo a jelikož toto je oblast, ve které stále dost tápu, je dobré mít někoho kdo vám scénu nasvítí tak, jak je potřeba.

  • Kde se jako kreativec vidíš třeba za 10-15 let?

To je dosti daleká budoucnost, každopádně v tuto chvíli zakládám produkční společnost. Můj cíl je vybudovat kvalitní produkci s dobrým jménem, která bude vyhledávaná jak zajímavými klienty, tak i šikovnými lidmi, kteří s námi budou chtít spolupracovat i na budoucích projektech.  

  • Co bys poradil začínajícím tvůrcům videa? Jak získat zakázku? 

Ať se nezaměřují na to získat zakázku. Zní to paradoxně, ale v začátcích je velké riziko vlastní demotivace, pokud se nedaří zakázky získat. Tvořte s láskou a chutí, natočte si nějaké vlastní projekty, kupte si produkt co máte rádi a natočte si vlastní reklamu. Na internetu je spousta kurzů a návodů, které vám s tím mohou pomoci. Oslovte někoho s tím že uděláte content zadarmo a ten pak použijte do vlastního portfolia. PTF pak prezentujte právě za účelem získání zakázky, ale také je ten komu jste video už natočili, může doporučit.

Je dobré také o tom co děláte mluvit. Díky tomu narazíte na někoho, kdo třeba vašich služeb využije a nebo vás někomu doporučí. Ukazováním své práce na sociálních sítích člověk také nic nezkazí, naopak.

Lukáše najdete na Instagramu , jeho pracovním i osobním YT. 

Fotografie v článku: Petr Dudek

SONY Alpha A7 III
SONY Alpha A7 III tělo

full frame 24 Mpx snímač, až 10 sn./s. při sekvenčním snímání s bufferem až na 177 JPEG snímků, XAVC S 4k video, 100 Mbps 8-bit 4:2:0 - interní nahrávání, přes HDMI výstup 8-bit 4:2:2, 120 FPS FHD

53 490,-
SONY Alpha A7S III
SONY Alpha A7S III tělo

Full Frame12.1-MPX snímač se zadním osvitem EXMOR R, Procesor BIONZ XR, IBIS až do 5.5 EV

113 990,-
SONY Alpha A7R III
SONY Alpha A7R IIIA tělo

42 MPix Full-Frame snímač Exmor R BSI CMOS, Obrazový procesor BIONZ X, 399-bodový systém AF

72 990,-

Související články

Rozhovor - Lucie Bártová: Vzpomínkám dáváme nový život

Rozhovor - Lucie Bártová: Vzpomínkám dáváme nový život

Kateřina Janišová: Fotografie je velká závislost

Kateřina Janišová: Fotografie je velká závislost

Jak točí - Lukáš Pich

Jak točí - Lukáš Pich

Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • 300 Kč poukázka na tisk fotografií

Kompletní informace »

Čekejte prosím...