FototipySeriály

Zpracování a tisk od A do Z (6): příprava fotografií online vs. tisk

9. 2. 2022 | 15 minut čtení

Hned v úvodu našeho seriálu jsme si řekli, že pouze tištěná fotografie je skutečnou fotografií a pod to se podepisuji. Na druhou stranu by bylo zpátečnické a možná i trochu pokrytecké tvářit se, že cokoli kromě fotografie na papíře není fotografií. Zejména v 21. století, v době internetu a digitálních technologií. Proto si v rámci našeho seriálu o tisku a zpracování digitálních snímků zaslouží své místo i fotografie virtuální.

O čem se v článku dočtete:

  1. Úvod k tématu fotografie a online
  2. Formáty obrazu - vysvětlení a využití
  3. JPG - obrazový formát
  4. RAW - obrazový formát
  5. TIFF - obrazový formát
  6. PNG - obrazový formát
  7. GIF - obrazový formát
  8. Sdílení a úpravy fotografií pro online
  9. Rozdíly: tisk versus online
  10. Jaké fotografie (ne)sdílet

Online svět změnil pravidla hry

Může se nám to nelíbit, můžeme s tím nesouhlasit ale to je asi tak vše, co s tím naděláme. S nástupem internetu, mobilní komunikace, chytrých telefonů a sociálních sítí se svět radikálně změnil. Digitální technologie, online, sdílená prostředí, cloudy a mobilní aplikace jsou všude a kontrolují/řídí do velké míry celou naší moderní společnost. Byť to může znít na první dobrou až trochu děsivě, opak je pravdou. Moderní technologie nám ohromně pomáhají – při práci, nakupování, cestování, řešení úředních záležitostí i v každodenním životě. Samozřejmě za předpokladu, že máme svůj virtuální online svět plně pod kontrolou a nejsme jeho otroky.

Úpravy a tisk - přípravy fotografií pro online img1

Představte si své každodenní fungování bez internetu, PC/notebooku, mobilu, platebních karet...

(foto: Martin Hájek) 

Potřebujete poradit? Vše ohledně tisku vám rádi zodpovíme na naší zákaznické podpoře: fotosluzby@fotoskoda.cz nebo volejte +420 222 929 039   

Vizuální komunikace

Možná až trochu přepálený úvod dalšího dílu naší nové série má svůj důvod. Chci, abyste pochopili ten rozdíl mezi fyzickou a virtuální fotografií. Vizuální komunikace obecně je něco, co má v současném světě své pevné místo a je stále silnější. Fotografie, video, hudba – vše online. Filmy, hudba – stejně jako fotografie – byly dříve (ještě před masovým nástupem internetu) převážně ve „fyzické“ podobě (ano, ještě samozřejmě TV a rádio). Myšleno na nosičích: hudba - MC kazety, vynilové desky, CD. Filmy – Beta a VHS kazety, DVD, BlueRay disky. Tyto formáty sice nejsou ještě zdaleka mrtvé, naopak. Třeba takový vynil je opět „v kurzu“, ale jedná se spíše o záležitost pro fajnšmekry či sběratele. Naproti tomu fotografie existuje jak ve fyzické podobě (foto do alba, fotoobrazy, fotoknihy, velkoformátový tisk) tak i v té virtuální. Obě skupiny jsou plnohodnotné a masově užívané. A to je dobře. Takže i když si zde nyní tak trochu protiřečím, i fotografie virtuální JE fotografií a má své místo na slunci.

Úpravy a tisk - přípravy fotografií pro online img2

Instagram Centrum FotoŠkoda (kliknutím sem nebo na obrázek otevřete náš Instagram)

Fotografie k tisku nebo do online prostoru?

Přesně touto otázkou začíná náš proces „před-tiskové/před-webové“ úpravy. Ono totiž už v okamžiku, kdy zasedneme k PC, stáhneme fotky z karty a spustíme Lightroom (Photoshop, Zoner Photo Studio atd.), je třeba mít jasno, jestli zpracováváme fotografie pro tisk a nebo pro web. Obojí vyžaduje svůj vlastní přístup. A přesně na to se nyní podíváme blíže. Tedy:

  • Jak připravit fotografie pro online (na následujících řádcích)
  • Jak připravit fotografie pro tisk (v příštím díle)

 

Úpravy a tisk - přípravy fotografií pro online img3

Webové stránky a eshop Centrum Fotoškoda (kliknutím sem nebo na obrázek, otevřete náš e-shop)

Formáty obrazu

Pro úplné pochopení celé problematiky si nejprve musíme přiblížit obrazové formáty. Digitální fotografie nám totiž nabízí množství výstupů (formátů) a každý z nich je vhodný pro jiný účel. Jaký je nejvhodnější fotografický formát a který je naopak nevhodný? Obrazových formátů je mnoho. Vedou se dokonce i spory, co je ještě foto-formátem a co už patří do oblasti grafiky. Dané téma jsme již naťukli v minulém díle: Editace a tisk fotografií, nyní si jej trochu více rozvedeme. V zásadě rozlišujeme pět základních obrazových formátů:

  • JPEG
  • RAW
  • TIFF
  • PNG
  • GIF

 

Úpravy a tisk - přípravy fotografií pro online img4

Facebook Centrum FotoŠkoda (kliknutím sem nebo na obrázek, otevřete nás Facebook)

JPEG (Joint Photographic Experts Group)

Světově standardizovaný obrazový formát a nejrozšířenější formát pro digitální fotografie s nejlepším poměrem kvality/velikosti. Vhodný pro jakýkoli bitmapový (rastrový – skládající se z obrazových bodů) obrázek. JPEG (JPG) je hotovou fotografií, kterou lze rovnou použít – jako náhled na webové stránky, podklad pro tvorbu prezentace, na sociální sítě ale i k tisku. V digitálním fotoaparátu (i při úpravách v PC) používejme co nejmenší kompresi obrazu – obrázek sice bude datově o něco větší ale bude obsahovat více obrazových informací. Komprimace neboli kvalita JPG snímku je i v menu digitálních fotoaparátů většinou rozdělena na 2-3 stupně kvality (např.: nejlepší, střední, základní apod.).

Výhody JPG:

  • celosvětově platný a uznávaný
  • zobrazí jej každý obrazový prohlížeč i editor
  • lze vkládat JPG soubory na web, dále je zpracovávat či posílat e-mailem

Nevýhody JPG:

  • ztrátovost a omezený barevný rozsah (gamut)
  • komprimovaný formát, kde je relativně malá velikost obrazových JPG souborů kompenzována ztrátou dat (barev)  
  • omezená bitová hloubka, JPG je pouze 24-bitový (8-bit / kanál: R, G, B; tedy 8 + 8 + 8)

 

Úpravy a tisk - přípravy fotografií pro online img5

Porovnání komprese JPG - nejmenší komprese/max. kvalita (nahoře) vs. vysoká komprese (dole)

RAW (surový, hrubý)

Nezpracovaný soubor, obsahující maximální možné množství dat. Ve své podstatě se vlastně nejedná o fotografii ale o hromadu jedniček a nul, které teprve musíme nějak poskládat. RAW bývá označován i jako negativ digitální fotografie.

Výhody RAW:

  • maximální množství informací
  • maximum možností následného post-procesu (zpracování) fotografie  
  • úpravy jsou bezeztrátové
  • 11 až 14-bitová hloubka a tím i teoreticky obrovský gamut (rozsah barev)  

Nevýhody RAW:

  • velký objem dat (běžný RAW soubor je řádově 5x až 10x větší než JPG snímek), je třeba hodně místa na datových úložištích
  • i zpracování je náročnější na výpočetní výkon - výkonnější procesor v PC, rychlejší paměťové karty
  • RAW nelze zobrazit běžnými prohlížeči, vyžaduje speciální software pro “vyvolání” (produkty Adobe, Zoner Photo Studio, RAW Convertor – Camera RAW, Nikon Capture)
  • neexistuje žádný RAW standard, každý výrobce má svůj RAW (Canon *.CRW a *.CR2; Nikon *.NEF; Olympus *.ORF; Panasonic *.RAW atd.)

 

Úpravy a tisk - přípravy fotografií pro online img7

I vcelku zcela běžné snímky mohou často představovat problém - zde nebe, záměrně přesaturované, HDR efekt (foto: Martin Hájek)

TIFF (Tag Image File Format)

Bezeztrátový obrazový formát, kombinující výhody RAW a JPG formátů. TIFF můžeme též směle označit za ideální formát pro tisk velkých fotografií nebo pro další úpravy v grafických programech.  

Výhody TIFF:

  • mají též velké možnosti co se týče úprav
  • na rozdíl od RAWu jde již o hotový snímek – obrazový formát, s kterým nemá problém žádný prohlížeč či foto editor  
  • skvělý pro velkoformátový tisk
  • bezeztrátový formát (ačkoli TIFF též umožňuje při ukládání nastavit kompresi, ale není zdaleka tolik destruktivní jako u JPG)
  • podporuje práci s vrstvami (podobně jako *.psd soubory)

Nevýhody TIFF:

  • soubory bývají opět obrovské (desítky, klidně i stovky MB).

 

Úpravy a tisk - přípravy fotografií pro online img8

TIFF formát a vůbec bezeztrátové úpravy mají vždy smysl u fotografií, kde předpokládáme následnou editaci nebo tisk, popřípadě obojí (foto: Martin Hájek)

PNG (Portable Network Graphics)

Spíše grafický formát, který se však hodí výborně například pro kombinaci grafiky, textu a fotografie (prezentace, screen-shoty atd.). Je vhodný také pro ukládání fotografií na webové stránky. Původně byl vytvořen jako nástupce (vylepšená verze) GIF formátu, viz dále.

Výhody PNG:

  • skvělá kombinace velikosti a kvality (podobně jako JPG) bezeztrátový formát
  • spojuje výhody JPG a GIF (řeší problémy JPG se zobrazením textu a současně problémy GIF s bitmapou)
  • nabízí podporu 24-bitů jako JPG ale podporuje tzv “alfa-kanál”, umí “průhlednost” (RGBA barevný model) - obrázek tak může být v různých částech transparentní.

Nevýhody PNG

  • o něco větší datové objemy než JPG ale výrazně menší než RAW nebo dokonce TIFF
  • neumí pracovat v barevném prostoru CMYK, je tedy nevhodný k tisku

 

Úpravy a tisk - přípravy fotografií pro online img9

Typický příklad užití formátu PNG - kombinace obrazu a textu (Fotografie z provozu a screen z programu Adobe Lightroom)

GIF (Graphics Interchange Format)

Grafický formát, používající bezeztrátovou kompresi LZW (stejně jako třeba TIFF), ale současně má značné limity v případě zobrazení barev – pracuje jen s 256 odstíny barev. Oproti tomu však umí pracovat s animacemi a jako takový je vhodný pro tvorbu, grafiky.

Úpravy a tisk - přípravy fotografií pro online img10

Každý rozumný současný foto editor umožňuje pohodlné a rozsáhlé možnosti při ukládání i exportu fotografií (foto: Martin Hájek)

Sdílení a úpravy fotografií pro online

Příprava fotografií pro web znamená najít optimální kompromis mezi velikostí (rozlišením), kvalitou (kompresí) a mírou finálních úprav (viz minulý článek). Ačkoliv zde mluvíme o nejběžnějším způsobu zpracování fotografií/sdílení obsahu, dochází zde též k nejčastějším chybám – počínající špatnou velikostí, přes vysokou míru komprese až po riziko zneužití vašich obrazových dat. Minimálně z tohoto pohledu bychom tedy v první řadě měli dávat velký pozor, co sdílíme. Základní pravidlo zní: „Co se jednou dostane do online prostoru, je tam navždy“ a ztrácíte nad tím jakoukoli kontrolu.  

Úpravy a tisk - přípravy fotografií pro online img10

Rozumný kompromis velikosti při tvorbě foto náhledů pro klienta, na web, sociální sítě nebo na odeslání e-mailem: 1500×1000 b, 95 DPI, sRGB (foto: Martin Hájek)

Rozdíl mezi fotografií pro tisk a online?

Při tisku je naším cílem maximum obrazových informací a minimální obrazové ztráty. U online fotografií je tomu vlastně naopak. Což samozřejmě neznamená publikovat nekvalitní, špatné fotografie. Je to myšleno tak, že velké rozměry a vysoké rozlišení (MPix) i jemný rastr (DPI), je pro online sdílení fotografií kontraproduktivní.

Rozlišení fotografií: čím vyšší, tím větší datový objem. Snímky ve vysokém rozlišení se dlouho načítají i uploadují. Náhledová velikost pro webové aplikace bohatě stačí někde okolo velikosti „full-HD“, v praxi tedy bohatě stačí rozměr fotografií cca 1800×1200 bodů (2,16 MPix). Jedná se o dobrý kompromis velikosti a objemu. Při takovém rozměru jsou při 100 % zobrazení na monitoru dobře patrné detaily ale současně není fotografie nijak extra velká (datově objemná).

Kvalita/komprese: zde samozřejmě platí, čím vyšší, tím lepší. Kvalita se označuje nejčastěji v % (0-100) nebo v číselné stupnici (Adobe Photoshop např. 1-12). Můžeme se setkat též s označením slovním: Quality: Best, Middle, Low (včetně několika mezikroků). Osobně se zde většinou pohybuji v rozmezí 70-95 %, přičemž co nejvyšší hodnotu volím u ČB/B&W a tonálně bohatých fotografií (nebe, moře, makro, pleťovka). Naopak běžné, barevně a tonálně dobře vyvážené snímky (reportáže, eventy, dokumentární či dovolenkové) snesou v pohodě kvalitu 70-75 % (nebo 8-10). Pozor, u JPG 100 % neznamená “bez komprese” (ta je tam vždy! JPG je komprimovaný formát).

Rastr/tisk: hodnota DPI je u online fotografií zcela irelevantní, už jen proto, že běžné monitory disponují zobrazovacím rastrem, pohybujícím v rozmezí 72-120 LPI (označení pro rastrovou mřížku monitorů, u tisku je to DPI). Online snímkům tedy bohatě stačí rastr okolo 90 (LPI/DPI). Vyšší rastr nebude mít žádný reálný benefit.   

Úpravy a tisk - přípravy fotografií pro online img11

Adobe Photoshop a další foto editory nabízejí zajímavou funkci "Uložení pro Web a zařízení".

Shrnutí

Co se týče obrazových formátů pro online, jednoznačně JPG. Nabízí nejlepší poměr kvality a velikosti. V některých případech lze použít i již výše zmíněný PNG formát. V případě velikosti bohatě stačí, bude-li mít delší strana fotografie 1500 až 2000 bodů. V případě komprese neboli kvality JPG fotografie je takovým optimálním poměrem hodnota okolo 80 % (stále velmi dobrá kvalita a relativně malý datový objem). Rastr (LPI/DPI) stačí 95. Při této kombinaci:

  • 1800×1200 bodů, 95 DPI (LPI) a 80 % JPG

Jsme na velikosti (datový objem) fotografie okolo 300-500 kB. Což je pro web ideální. Ani malé, ani velké – prostě tak akorát.   

 

 

Úpravy a tisk - přípravy fotografií pro online img12

Adobe Lightroom i Zoner Photo Studio disponují skvělými dávkovými funkcemi pro úpravy i export (označíte libovolné množství fotek, definujete velikost, formát, barevný prostor či míru doostření).  

Jaké fotografie (ne)sdílet

Tímto tématem se sice dostáváme v podstatě již do právní roviny ale ono by to vlastně mělo 100 % platit i z hlediska morálního. V principu bychom vždy měli být zvlášť opatrní u fotografií a videa: Osobního charakteru (rodinné snímky), intimního charakteru (hodně osobní snímky nás i našich blízkých ale také třeba lidí, které fotografujeme v rámci fotografické profese). Dále pozor na fotografie identifikačního typu, tedy taková, z nichž lze vyčíst cokoli bližšího (bydliště, práce, citlivá data ap.) a samozřejmě fotografie pracovní (interní) - profesní, z nichž může čerpat například konkurence. Mezi další problematické typy fotografií patří: společensky nevhodné snímky (urážlivé, xenofobní, trapné, vulgární) nebo fotografie, které jsou prostě už ´za hranou´ (rasistické, násilné, morbidní). To je ovšem již dost kontroverzní téma a zde už se jedná o hazard, balanc na hranici zákona (nebo už za ní). 

Doplnění:

Další věcí je, že fotografie online ve vysokém rozlišení (6 MPix/3000×2000 bodů a výše) může být zneužita – kdokoli ji může stáhnout a dělat si s ní cokoli. Ostatně fotografie s rozlišením 6 MPix je již dobře použitelná i pro tisk. Naopak, malé náhledy jsou většinou k ničemu (či vyloženě „pouze“ zase jen k využití pro online).

TIP:

Zasílání malých náhledů (cca 900×600 bodů, 600×400 bodů) funguje také jako skvělá prevence při spolupráci s neověřenými (zatím) klienty. Elegantně tím eliminujete případné zneužití (nezaplacení za fotografické služby) a v praxi se mi to mnohokrát osvědčilo. Zákazník dostane náhledy fotografií, může si zkontrolovat kvalitu vaší práce ale současně mu snímky ve VGA kvalitě (640×480 bodů, ideálně ještě opatřené vaším logem, vodoznakem) k ničemu nebudou. A hlavně, slušní klienti s tímto postupem nemívají žádný problém. 

 

  • Odkaz pro stažení tiskového návodu a ICC profilu pro papíry FOMEIwww.icc.center
Fotopapír Fine Art Deep Matt

dva formáty v nabídce – 20 × 30 cm a 20 × 20 cm, suchý proces tisku

100,-
SIGMA 500 mm f/5,6 DG DN OS Sports pro Sony E

Ideální pro fotografování z ruky, Kompatibilní s vysokorychlostním automatickým zaostřováním, Kompaktní a lehký s vynikající kvalitou provedení

81 290,-

Související články

Průvodce filtry NiSi s krajinářským fotografem Michael Molterem

Průvodce filtry NiSi s krajinářským fotografem Michael...

Fotoškola - street fotografie

Fotoškola - street fotografie

Téma měsíce dubna: Street photo

Téma měsíce dubna: Street photo

Další Seriály

Fotoškola - street fotografie

Fotoškola - street fotografie

Téma měsíce dubna: Street photo

Téma měsíce dubna: Street photo

Téma měsíce března: Jak se začít živit fotografií a videem

Téma měsíce března: Jak se začít živit fotografií a videem

Diskuze

Zpracování a tisk od A do Z (6): příprava fotografií online vs. tisk

Přidat příspěvek

Zatím nebyl přidán žádný příspěvek.

Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
I nás baví Instagram.
@fotoskodacz
Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • 300 Kč poukázka na tisk fotografií

Kompletní informace »

Čekejte prosím...