FototipyJak vybrat

Kompletní průvodce materiálů pro fotografický tisk

Kompletní průvodce materiálů pro fotografický tisk
18. 2. 2022 | 12 minut čtení

Výběr správného papíru je zcela zásadní pro kvalitní reprodukci fotografií. Ač se to na první pohled nemusí zdát, výběr vhodného papíru může fotografii – a celkovému dobrému dojmu z ní – hodně pomoci. Ale platí to i naopak. Proto bychom měli této fázi věnovat zvláštní pozornost.

Jaký papír vybrat?

Správný výběr papíru představuje polovinu úspěchu (nebo neúspěchu, pokud vybereme špatně). Kvalitní tisk ovlivňují tři faktory: papír, barvy (inkousty) a správná předtisková příprava. Samozřejmě poté záleží i na dalších, dílčích částech (tiskárna, software atd.), ale tiskové substráty (tedy papír) a barvy jsou zásadní. 

Fotopapíry určené pro chemickou cestu

Používají se k výrobě (vyvolání) fotografických snímků. Fotopapír má speciální fotocitlivou vrstvu, kterou je nutné kontrolovaně exponovat světlem - buď přiložením negativu přímo na papír (kontaktní snímek), nebo s použitím zvětšovacího přístroje (zvětšenina). Celý proces může proběhnout také ve speciálním fotoaparátu (negativní snímek) osvětlováním pomocí modulovaného zdroje světla či osvětlením přes naaranžované předměty (fotogram). Osvětlením vznikne v citlivé vrstvě skrytý obraz, který se následně vyvolá do podoby viditelného obrazu.

Fotopapíry pro klasickou fotografii dělíme na

  • papíry pro negativně-pozitivní procesy (všechny běžné černobílé a chromogenní barevné papíry)
  • papíry pro pozitivně-pozitivní procesy, kde je papír současně i "filmem" (exponuje se přímo na něj – např. proces Polaroid / instantní film)
  • papíry pro pozitivně-pozitivní procesy, kdy se pozitivní snímek získá z filmu (např. proces Ilfochrome)

Fotografické papíry se skládají z fotocitlivé emulze, která obsahuje halogenidy stříbra rozptýlené v koloidním materiálu (např. v želatině), a papíru – obyčejného, barytovaného, laminovaného. Emulze může být rovněž přímo na plastové podložce. 

Chci koupit fotopapíry

Fotopapíry určené pro digitální tisk

Klíčem je správná kombinace substrátů: papír vs. barva. Kvalitní papír skvěle reaguje s inkoustem, je barevně stálý, dobře se dále adjustuje a také je odolný v čase (nebledne, nezvlní se). Také výběr typu materiálu papíru je důležitý.

Papíry s RC podložkou obsahující umělé složky a speciální chemii (například bělidla a stabilizátory). Dlouho vydrží, jsou barevně stálé, ale mohou časem reagovat na okolní vlivy (UV světlo, vlhko, změna teplot apod.). Naopak fineart média jsou papíry ze 100 % přírodních materiálů. Patří sem plátno (bavlna/canvas), papíry barytové, akvarelové nebo materiály z buničiny.

Jak vybrat papír img1-glossy

Lesklý papír (Ultra glossy)

Moderní foto papíry určené pro inkjet/inkoutový tisk fotografii vychází technologicky z klasických papírů pro vyvolávání fotografií, které dobře známe již řadu let. Oba typy papírů obsahují speciální podložku, s jediným rozdílem: papíry pro klasickou fotografii obsahují světlo-citlivou vrstvu, zatímco na povrch fotografických papírů je aplikována vrstva (tzv. emulze) pro příjem inkoustu. Trik je v tom, že inkoust při tisku nezůstává na povrchu, ale stejně tak neprostoupí skrz tuto speciální podložku.

Proč ne obyčejný papír

Obyčejné papíry speciální vrstvu (emulzi) nemají, proto je tisk fotografií na nich nekvalitní, neostrý a má vybledlé barvy. Inkousty jednoduše na obyčejných papírech nedrží tvar, ale jednotlivé kapičky se rozpijí. Naproti tomu foto papíry inkoust perfektně přijmou a "drží tvar kapiček", které se nerozpíjí. Tisky jsou tak ostré, kontrastní i barevně stálé

Cenové rozdíly mezi obyčejným papírem, základním foto papírem a foto papírem střední nebo vyšší třídy jsou také dány množstvím nanesené emulze. Zatímco základní papíry mají vrstvu emulze nízkou - o malé plošné hmotnosti (< 20 g/m2), papíry nejvyšší kvalitativní třídy disponují běžně i dvojnásobnou vrstou emulze (okolo 40 g/m2).

Jak vybrat fotopapir - continued 2 img11

Současné inkoustové tiskárny (resp. jejich inkousty) jsou perfektně přizpůsobeny fotografickým papírům (Canon PRO-1000).

Rozdělení fotografických papírů dle typu:

  • RC papíry (RC/PE): tzv. resin-coated papír, tedy oboustranně potažený polyetylénem (známý coby "minilabový" papír).
  • Matte coated: základní matný papír/karton. V polygrafii dobře známý též jako klasická "křída".  
  • Plátno (canvas): oblíbený materiál je nejčastěji kombinací bavlny a polyesteru – vhodný zejména pro výrobu populárních fotoobrazů
  • Barytové/baryum-sulfát (baryta papers): velice známé a populární fotografické papíry s barium-sulfátovou podložkou.
  • Bavlna (cotton/watercolor papers) – akvarely neboli výtvarnické papíry.
  • Polyester (chrome film/polyester film) - dříve CibaChrome, vysoce kvalitní a stálá podložka.

 

Chci koupit inkjet foto papír

Kdy vybrat RC papír

Papíry s RC podložkou se výborně hodí pro další zpracování. Často se využívají k následné laminaci, k zarámování, kašírování na desku. Výjimkou zdaleka není ani kombinace některého ze dvou nebo všech tří uvedených adjustačních postupů. Papíry s RC podložkou se dobře zpracovávají, jsou víceméně tvarově stálé (dle gramáže, viz dále).

Na druhou stranu obsahují umělé složky, takže jejich charakter se může postupem času lehce měnit. Záleží též na jejich skladování a vystavení světlu (zejména UV složce). Vzhledem k faktu, že obsahují různé umělé složky, nejsou příliš ekologické (recyklovatelné). 

RC papíry jsou v současné době velice oblíbené mj. též v segmentu velkoformátového tisku. V portfoliu tiskových studií se jedná nejčastěji o dostupnější alternativu k ušlechtilejším médiím (typu: baryt, akvarel, plátno). RC papíry se běžně používají pro krajinářskou, reportážní, event a nebo technickou fotografii. 

 

Jak vybrat papír img2-metallic

Metallic - simuluje kovový povrch

Fineart média   

Fineart média jsou z přírodních materiálů a mají zcela výjimečné vlastnosti pro kvalitní reprodukci fotografií. Mohou nabídnout ohromnou sytost, ultra široký barevný rozsah, bohatou škálu jemných tonálních přechodů, špičkovou hranovou ostrost a samozřejmě mají též vysoký archivační potenciál. Navíc, lze vybírat povrchy s různým barevným nádechem – teplý, nažloutlý, lehce do hněda, jasně bílý, krémově bílý (warm tone, bright, polar white atd.).

Mají jedinečný povrch, většinou s jemnou nebo i výraznější strukturou. Jsou dokonalé samy o sobě a nehodí se příliš k dalšímu zpracování (vzhledem k jejich jedinečnosti to ani nemá příliš smysl). Jsou oblíbenou volbou umělců, profi fotografů a galeristů. Jejich nevýhodou je vyšší cena.  

 

jak vybrat papír 11

Plátno (canvas) vyniká jedinečnou strukturou 

Základní druhy foto papírů

U každého z nich ještě rozlišujeme typ povrchu neboli texturu

  • hladký (smooth)
  • lustre (pearl, velvet)
  • strukturovaný (textured).

Matný, lesklý, nebo něco mezi

Další, co nás zajímá, je samotný charakter papíru (povrchu). Matný, nebo lesklý? Matný se více hodí na portréty a obecně fotografie s dominantní jemnou kresbou. Také je však výborný pro černobílé fotografie (i když pro ty je nejlepší zvolit přímo fineart média). Naproti tomu lesklá média jsou vhodná pro více kontrastní a barevné fotografie typu krajinky, makro a technická témata. Výborně na nich vyniknou barvy a lesk jim ještě dodá šťávu.

Jak na výběr papíru img5 -vinyl film

Vinyl folie jsou v různých provedeních (lesk, mat, metallic atp.)

 

Chci zušlechťovací a ochranný lak pro fineart papír

Satén a perleť

Zajímavou alternativou k lesklým povrchům jsou saténové (satin) nebo perleťové (pearl) papíry. Pokud nejste vyznavačem ultra lesklých médií, satén nebo perleť jsou skvělým kompromisem. Je to něco mezi – ani lesk, ani mat. Navíc jsou velice univerzální a hodí se pro tisk téměř jakéhokoli fotografického žánru.

Zatímco satén disponuje svým specifickým "polo-lesklým" povrchem, pearl má na svém povrchu při bližším pohledu krásnou, jemnou perleťovou strukturu. Pozor, občas se mylně zaměňují média satén a pearl, někdy se dokonce vydávají za jedno a to samé, přitom každý má svůj zcela typický povrch.

Jak na výběr papíru img6 akvarel

Akvarelový papír - většinou silně matný, vhodný pro uměleckou reprodukci

Speciální materiály

Můžeme vybírat dále z různých speciálních médií a povrchů. Jedná se již o materiály určené vyloženě pro nadšence a fajnšmekry, kteří chtějí skutečně něco extra. Nabídka je zde opravdu široká a předpokládá se již velká znalost dané problematiky.

Například Chrome film představuje jedinečné médium z polyesteru s ultra vysokým leskem. Metallic Glossy je lesklým metalickým papírem – simulující leskle kovový povrch (ostatně jak již sám název napovídá).

K dispozici jsou také různá vinylová média v lesku i matu, barytové papíry - silk pro špičkovou barevnou fotografii a baryta mono – pro ČB fotografii. Již takovým evergreenem je plátno (canvas), které je též dostupné v lesklém i matném provedení.

Baryta SILK 310 - krásný lesklý barytový papír s vysokou gramáží (310 gsm)

Gramáž papíru

Určuje nám plošnou hmotnost a počítá se v g/m2. Často se nepřesně uvádí, že gramáž = tloušťka papíru, to je ale zavádějící (byť spojitost zde je, papíry s vyšší gramáží mají zpravidla širší profil, ale není to pravidlem).

Ve fotografii volíme média s vyšší gramáží cca 250 g/m2, protože jsou pevnější, masívnější, lépe se přenáší, zpracovávají (řežou) i dále adjustují (laminují, kašírují na desky, rámují). Na druhou stranu mívají současně i větší "tvarovou paměť", takže pokud je přenášíte srolované v tubusu, pak se hůře rovnají a rády se kroutí (samozřejmě platí hlavně pro větší formáty > A4).

Naopak papíry s nižší gramáží (< 200 g/m2) sice lépe drží tvar, snadněji se narovnají, ale také se více vlní (při laminaci i samotném tisku), hůře se s nimi pracuje (řezání, balení) a snadno se "zlomí" při manipulaci nebo přenášení. 

Kvalitní fotopapír

Takový, který má gramáž mezi 200 až 350 g/m2. U papírů nižších gramáží zpravidla bývá tenčí vrstva (emulze) pro příjem inkoustu. Takový papír pak logicky není tolik kvalitní. Papíry s vysokou gramáží (>300 g/m2) zase mohou představovat problém pro některé foto tiskárny. To ale platí zejména pro ty levnější, hobby tiskárny menších formátů (A4, A3), které jsou zpravidla omezeny podavačem papíru (ten totiž silný, "těžký" papír nad 300 g/m2 už jednoduše "nevezme").

Jak na výběr papíru img8 matný metalický povrch

Leskle/matný metalický povrch (speciální japonské fineart médium)

Další rozdíly

Papíry můžeme ještě dále dělit dle velikosti (rozměr, formát) a na papíry v rolích a v arších. Výběr je v tomto případě většinou předem daný technologií reprodukce (vyvolání nebo tisk) a pak také například možnostmi tiskárny (jestli má podavač pouze na archy, nebo i role). Velikost papíru volíme vždy individuálně dle následného využití fotografie. 

  • Běžné rozměry archů: 9 × 13 cm, 10 × 15 cm. 15 × 21 cm, 21 × 29,7 cm (A4), 30,5 × 42,5 cm (A3) atd.
  • Balení archů/počet: 10 ks, 25 ks, 50 ks, 100 ks, 200 ks atd. 
  • Role jsou v různých délkách: 5 m, 10 m, 20 m, 25 m atd. 
  • Role mají i různé šíře: 30 cm, 43,5 cm, 61 cm, 118 cm, 152 cm   

Shrnutí

Média pro běžná použití (s RC podložkou) poskytnou hodně muziky za relativně málo peněz. Zároveň se hodí pro následnou laminaci – není nezbytně nutná, ale jako ochrana funguje skvěle.

Fineart média představují 100% přírodní materiály, tedy skutečný papír, který nám vydrží dlouhá léta. Cena Fineart papírů je vyšší, ale investice se vyplatí. Tyto materiály vynikají špičkovou hranovou ostrostí (vyšší než u běžných RC papírů) a velkým barevným rozsahem. Nepotřebují následnou laminaci (ani se nedoporučuje – vzhledem k jejich převážně bohaté struktuře).

Špičkou v oboru je pak tisk na malířské plátno (canvas/kombinace bavlny a polyesteru) nebo barytová či akvarelová média – výtečné pro černobílou a uměleckou fotografii.

Fotoobraz pod akrylovým sklem

poskytuje živé a jasné barvy, vysoký lesk, prostorový efekt díky akrylátovému sklu

350,-
AI ART obrazy

Každý vytvořený obrázek je originální, Žádné dovednosti v umění nebo grafickém designu nejsou potřeba, Naše AI může generovat obrázky v různých stylech

160,-
Nejrychlejší fotokniha

automatické poskládání fotoknihy do 5 minut, ručně vázaná lay-flat vazba pro otevření bez záhybů, obálka s vaší fotografií

270,-

Související články

Fotoškola - street fotografie II.

Fotoškola - street fotografie II.

Průvodce filtry NiSi s krajinářským fotografem Michael Molterem

Průvodce filtry NiSi s krajinářským fotografem Michael...

Fotoškola - street fotografie

Fotoškola - street fotografie

Další Jak vybrat

Jak vybrat fotografickou tiskárnu

Jak vybrat fotografickou tiskárnu

Jak vybrat fotografický papír

Jak vybrat fotografický papír

Jak vybrat monitor pro fotografy

Jak vybrat monitor pro fotografy

Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
I nás baví Instagram.
@fotoskodacz
Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • 300 Kč poukázka na tisk fotografií

Kompletní informace »

Čekejte prosím...