Výběr správného papíru je zcela zásadní pro kvalitní reprodukci fotografií. Ač se to na první pohled nemusí zdát, výběr vhodného papíru může fotografii – a celkovému dobrému dojmu z ní – hodně pomoci. Ale platí to i naopak. Proto bychom měli této fázi věnovat zvláštní pozornost.
Správný výběr papíru představuje polovinu úspěchu (nebo neúspěchu, pokud vybereme špatně). Kvalitní tisk ovlivňují tři faktory: papír, barvy (inkousty) a správná předtisková příprava. Samozřejmě poté záleží i na dalších, dílčích částech (tiskárna, software atd.), ale tiskové substráty (tedy papír) a barvy jsou zásadní.
Používají se k výrobě (vyvolání) fotografických snímků. Fotopapír má speciální fotocitlivou vrstvu, kterou je nutné kontrolovaně exponovat světlem - buď přiložením negativu přímo na papír (kontaktní snímek), nebo s použitím zvětšovacího přístroje (zvětšenina). Celý proces může proběhnout také ve speciálním fotoaparátu (negativní snímek) osvětlováním pomocí modulovaného zdroje světla či osvětlením přes naaranžované předměty (fotogram). Osvětlením vznikne v citlivé vrstvě skrytý obraz, který se následně vyvolá do podoby viditelného obrazu.
Fotografické papíry se skládají z fotocitlivé emulze, která obsahuje halogenidy stříbra rozptýlené v koloidním materiálu (např. v želatině), a papíru – obyčejného, barytovaného, laminovaného. Emulze může být rovněž přímo na plastové podložce.
Klíčem je správná kombinace substrátů: papír vs. barva. Kvalitní papír skvěle reaguje s inkoustem, je barevně stálý, dobře se dále adjustuje a také je odolný v čase (nebledne, nezvlní se). Také výběr typu materiálu papíru je důležitý.
Papíry s RC podložkou obsahující umělé složky a speciální chemii (například bělidla a stabilizátory). Dlouho vydrží, jsou barevně stálé, ale mohou časem reagovat na okolní vlivy (UV světlo, vlhko, změna teplot apod.). Naopak fineart média jsou papíry ze 100 % přírodních materiálů. Patří sem plátno (bavlna/canvas), papíry barytové, akvarelové nebo materiály z buničiny.
Lesklý papír (Ultra glossy)
Moderní foto papíry určené pro inkjet/inkoutový tisk fotografii vychází technologicky z klasických papírů pro vyvolávání fotografií, které dobře známe již řadu let. Oba typy papírů obsahují speciální podložku, s jediným rozdílem: papíry pro klasickou fotografii obsahují světlo-citlivou vrstvu, zatímco na povrch fotografických papírů je aplikována vrstva (tzv. emulze) pro příjem inkoustu. Trik je v tom, že inkoust při tisku nezůstává na povrchu, ale stejně tak neprostoupí skrz tuto speciální podložku.
Obyčejné papíry speciální vrstvu (emulzi) nemají, proto je tisk fotografií na nich nekvalitní, neostrý a má vybledlé barvy. Inkousty jednoduše na obyčejných papírech nedrží tvar, ale jednotlivé kapičky se rozpijí. Naproti tomu foto papíry inkoust perfektně přijmou a "drží tvar kapiček", které se nerozpíjí. Tisky jsou tak ostré, kontrastní i barevně stálé.
Cenové rozdíly mezi obyčejným papírem, základním foto papírem a foto papírem střední nebo vyšší třídy jsou také dány množstvím nanesené emulze. Zatímco základní papíry mají vrstvu emulze nízkou - o malé plošné hmotnosti (< 20 g/m2), papíry nejvyšší kvalitativní třídy disponují běžně i dvojnásobnou vrstou emulze (okolo 40 g/m2).
Papíry s RC podložkou se výborně hodí pro další zpracování. Často se využívají k následné laminaci, k zarámování, kašírování na desku. Výjimkou zdaleka není ani kombinace některého ze dvou nebo všech tří uvedených adjustačních postupů. Papíry s RC podložkou se dobře zpracovávají, jsou víceméně tvarově stálé (dle gramáže, viz dále).
Na druhou stranu obsahují umělé složky, takže jejich charakter se může postupem času lehce měnit. Záleží též na jejich skladování a vystavení světlu (zejména UV složce). Vzhledem k faktu, že obsahují různé umělé složky, nejsou příliš ekologické (recyklovatelné).
RC papíry jsou v současné době velice oblíbené mj. též v segmentu velkoformátového tisku. V portfoliu tiskových studií se jedná nejčastěji o dostupnější alternativu k ušlechtilejším médiím (typu: baryt, akvarel, plátno). RC papíry se běžně používají pro krajinářskou, reportážní, event a nebo technickou fotografii.
Metallic - simuluje kovový povrch
Fineart média jsou z přírodních materiálů a mají zcela výjimečné vlastnosti pro kvalitní reprodukci fotografií. Mohou nabídnout ohromnou sytost, ultra široký barevný rozsah, bohatou škálu jemných tonálních přechodů, špičkovou hranovou ostrost a samozřejmě mají též vysoký archivační potenciál. Navíc, lze vybírat povrchy s různým barevným nádechem – teplý, nažloutlý, lehce do hněda, jasně bílý, krémově bílý (warm tone, bright, polar white atd.).
Mají jedinečný povrch, většinou s jemnou nebo i výraznější strukturou. Jsou dokonalé samy o sobě a nehodí se příliš k dalšímu zpracování (vzhledem k jejich jedinečnosti to ani nemá příliš smysl). Jsou oblíbenou volbou umělců, profi fotografů a galeristů. Jejich nevýhodou je vyšší cena.
Plátno (canvas) vyniká jedinečnou strukturou
Další, co nás zajímá, je samotný charakter papíru (povrchu). Matný, nebo lesklý? Matný se více hodí na portréty a obecně fotografie s dominantní jemnou kresbou. Také je však výborný pro černobílé fotografie (i když pro ty je nejlepší zvolit přímo fineart média). Naproti tomu lesklá média jsou vhodná pro více kontrastní a barevné fotografie typu krajinky, makro a technická témata. Výborně na nich vyniknou barvy a lesk jim ještě dodá šťávu.
Vinyl folie jsou v různých provedeních (lesk, mat, metallic atp.)
Chci zušlechťovací a ochranný lak pro fineart papír
Zajímavou alternativou k lesklým povrchům jsou saténové (satin) nebo perleťové (pearl) papíry. Pokud nejste vyznavačem ultra lesklých médií, satén nebo perleť jsou skvělým kompromisem. Je to něco mezi – ani lesk, ani mat. Navíc jsou velice univerzální a hodí se pro tisk téměř jakéhokoli fotografického žánru.
Zatímco satén disponuje svým specifickým "polo-lesklým" povrchem, pearl má na svém povrchu při bližším pohledu krásnou, jemnou perleťovou strukturu. Pozor, občas se mylně zaměňují média satén a pearl, někdy se dokonce vydávají za jedno a to samé, přitom každý má svůj zcela typický povrch.
Akvarelový papír - většinou silně matný, vhodný pro uměleckou reprodukci
Můžeme vybírat dále z různých speciálních médií a povrchů. Jedná se již o materiály určené vyloženě pro nadšence a fajnšmekry, kteří chtějí skutečně něco extra. Nabídka je zde opravdu široká a předpokládá se již velká znalost dané problematiky.
Například Chrome film představuje jedinečné médium z polyesteru s ultra vysokým leskem. Metallic Glossy je lesklým metalickým papírem – simulující leskle kovový povrch (ostatně jak již sám název napovídá).
K dispozici jsou také různá vinylová média v lesku i matu, barytové papíry - silk pro špičkovou barevnou fotografii a baryta mono – pro ČB fotografii. Již takovým evergreenem je plátno (canvas), které je též dostupné v lesklém i matném provedení.
Baryta SILK 310 - krásný lesklý barytový papír s vysokou gramáží (310 gsm)
Určuje nám plošnou hmotnost a počítá se v g/m2. Často se nepřesně uvádí, že gramáž = tloušťka papíru, to je ale zavádějící (byť spojitost zde je, papíry s vyšší gramáží mají zpravidla širší profil, ale není to pravidlem).
Ve fotografii volíme média s vyšší gramáží cca 250 g/m2, protože jsou pevnější, masívnější, lépe se přenáší, zpracovávají (řežou) i dále adjustují (laminují, kašírují na desky, rámují). Na druhou stranu mívají současně i větší "tvarovou paměť", takže pokud je přenášíte srolované v tubusu, pak se hůře rovnají a rády se kroutí (samozřejmě platí hlavně pro větší formáty > A4).
Naopak papíry s nižší gramáží (< 200 g/m2) sice lépe drží tvar, snadněji se narovnají, ale také se více vlní (při laminaci i samotném tisku), hůře se s nimi pracuje (řezání, balení) a snadno se "zlomí" při manipulaci nebo přenášení.
Takový, který má gramáž mezi 200 až 350 g/m2. U papírů nižších gramáží zpravidla bývá tenčí vrstva (emulze) pro příjem inkoustu. Takový papír pak logicky není tolik kvalitní. Papíry s vysokou gramáží (>300 g/m2) zase mohou představovat problém pro některé foto tiskárny. To ale platí zejména pro ty levnější, hobby tiskárny menších formátů (A4, A3), které jsou zpravidla omezeny podavačem papíru (ten totiž silný, "těžký" papír nad 300 g/m2 už jednoduše "nevezme").
Leskle/matný metalický povrch (speciální japonské fineart médium)
Papíry můžeme ještě dále dělit dle velikosti (rozměr, formát) a na papíry v rolích a v arších. Výběr je v tomto případě většinou předem daný technologií reprodukce (vyvolání nebo tisk) a pak také například možnostmi tiskárny (jestli má podavač pouze na archy, nebo i role). Velikost papíru volíme vždy individuálně dle následného využití fotografie.
Média pro běžná použití (s RC podložkou) poskytnou hodně muziky za relativně málo peněz. Zároveň se hodí pro následnou laminaci – není nezbytně nutná, ale jako ochrana funguje skvěle.
Fineart média představují 100% přírodní materiály, tedy skutečný papír, který nám vydrží dlouhá léta. Cena Fineart papírů je vyšší, ale investice se vyplatí. Tyto materiály vynikají špičkovou hranovou ostrostí (vyšší než u běžných RC papírů) a velkým barevným rozsahem. Nepotřebují následnou laminaci (ani se nedoporučuje – vzhledem k jejich převážně bohaté struktuře).
Špičkou v oboru je pak tisk na malířské plátno (canvas/kombinace bavlny a polyesteru) nebo barytová či akvarelová média – výtečné pro černobílou a uměleckou fotografii.
Ideální pro focení na výšku / šířku bez změny pozice stativové hlavy, Speciálně pro Canon EOS R5 a R6, Lehké provedení z hliníku
Černá, bílá a neutrální šedá karta, 13 x 10 cm
Rollei Rock Solid Alpha XL Mark III, Velký profesionální karbonový stativ, Model XL disponuje extrémně vysokou nosností