Zpracování a tisk od A do Z (9): tipy a triky před a při tisku | FotoŠkoda
FotoslužbyFototipySeriály

Zpracování a tisk od A do Z (9): tipy a triky před a při tisku

9. 3. 2022 | 9 minut čtení

V následující části našeho seriálu se budeme věnovat ryze praktickým věcem, tipům a trikům, které nám mohou pomoci při předtiskové přípravě i během tisku samotného. Vycházím přitom z praxe i osobních tiskařských zkušeností. Je to vlastně takové mé osobní „tiskařské desatero“ a pevně věřím, že alespoň něco ze všech níže popisovaných bodů vám bude v budoucnu k užitku.

Megapixely nejsou všechno

Rozlišení nám udává množství obrazových bodů, které konkrétní obrázek obsahuje. Správně by se měly udávat vždy dva parametry (výška × šířka), tedy například: 5 472×3 648 bodů (5 472 bodů na šířku × 3 648 bodů na výšku). Pro finální počet obrazových bodů oba parametry vynásobíme. Pokud si vzpomeneme na geometrii základní školy, jde o prostý výpočet obsahu obdélníku (digitální fotografie je obdélník), kdy místo „S“ nazveme výslednou jednotku R (rozlišení). Tedy:

  • R (rozlišení) = Š × V / R = 5 472 × 3 648 bodů / R= 19.961 856 bodů (pixels). 
  • Pro zjednodušení převedeme na jednotky „Mega“ a dostaneme tak 19,96 MPix.
  • Po zaokrouhlení je to 20 MPix.

Více jsme se daným tématem zabývali hned v úvodní části seriálu Zpracování a tisk od A do Z (1).

 

Na velikosti samozřejmě záleží. Mnohem podstatnější je ale celkově kvalita fotografie, tedy:

  • Dobře zaznamenané jasy i stíny neboli zvládnutý dynamický rozsah v dané scéně 
  • Dobře zaostřeno (rozmazaná fotografie je špatně)!
  • Správný čas (rozhýbaná fotografie je špatně, není-li to záměr)!
  • Nízká úroveň digitálního šumu – v opačném případě je to problém a často zkažení jinak skvělého snímku.
  • Kompozice je král

 

Tisk a zpracování fotografií seriál (img1)

Originál je jen jeden

Druhým podstatným faktem je nutnost mít originál. Ideálně v RAW formátu a z něj potom lze převádět, upravovat a exportovat dále. Kouzlo je v tom, že veškeré úpravy z RAWu jsou nedestruktivní a vratné. Úpravy v JPGu mají ten problém, že vždy dojde ke kompresi, což fotografii postupně znehodnocuje! Důležité je také, důsledně rozlišovat mezi fotografiemi na web a fotografiemi na tisk.

 

Tisk a zpracování fotografií seriál (img2)

Selekce, třídění, katalogizace

Důrazně doporučuji fotografie poctivě třídit do složek, smysluplně pojmenovávat a používat klíčová slova a štítky. Osobně to dělám tak že si označím složku i fotografie v ní například takto:

  • název-akce_datum_originalname_hrs.jpg

Je zde vše a lze poté vždy snadno dohledat podle názvu akce, podle datumu, podle originálního názvu čísla (toto je zvlášť důležité – nechávat originál číslování fotek) a na závěr označení pro určení fotografie „hrs“ (high-resolution – pro tisk) nebo „web“ (zmenšené náhledy pro web). Ve finále tak mám ke každému focení 3 sady fotografií:

  • Pro tisk – např: printchef-reportaz_220125_hrs
  • Na web – např: printchef-reportaz_220125_web
  • Original RAW - např: printchef-reportaz_220125_org

Fotografie si dále označuji v Adobe Lightroom klíčovými slovy, také to skvěle pomáhá k následné filtraci a hledání. Berte to jen jako příklad, nikoli axiom. Každý nechť si zvolí svůj vlastní postup, název, označení a způsob katalogizace. Důležité je, mít svůj postup, který vám bude vyhovovat a toho se držet. Mě se tento model léty osvědčil jako optimální. 

 

Tisk a zpracování fotografií seriál (img3)

Správa barev není sprosté slovo

Netřeba se bát, nejsou v tom žádná kouzla. Netřeba složitě studovat správu barev (CMS/color management). Stačí nám, osvojit si tři základní věci:

 

Tisk a zpracování fotografií seriál (img4)

Využívat možnosti SW editorů

Toto se vztahuje vlastně na všechny výše zmíněné body. Rozumný software/editor pro zpracování fotografií výrazně pomůže jak se správou barev (ale i editací celkově), tak s rozumným tříděním a katalogizací fotek, v neposlední řadě i s nastavením výstupních parametrů – velikost/rozlišení a rastr/DPI – jak pro tisk tak pro tvorbu náhledů (web, sociální sítě). K tomuto výčtu bych ještě dodal vynikajícího pomocníka v podobě dávkových (batch) funkcí, případně hromadnou aplikaci sady úprav nebo SW filtrů na vybranou skupinu fotografií. To ohromně ulehčí práci a čas, kdy nemusíte upravovat fotografie jednu po druhé (velikost, vyvážení bílé, doostření) ale udělá to za vás automaticky program. 

 

Tisk a zpracování fotografií seriál (img5)

JPG není pro tisk podřadný formát

Často se nepříliš šťastně uvádí, že JPG není vhodný pro tisk nebo že velkoformátové fotografie tisknout pouze z TIFFu. Toto je hodně zavádějící tvrzení a většinou zcela vytržené z kontextu! Dobře zpracovaná fotografie a exportovaná do JPG, je zcela korektním výstupem, plně dostačující pro jakýkoli tisk. Důležité je, vždy mít někde stranou (v archivu) originál fotografie (ideálně v RAWu) a úpravy provádět poté na kopii nebo přes rozumný SW editor, respektující originál (např. Adobe Lightroom). S JPG formátem pak není problém. Více jsme se tématu obrazových formátů věnovali v 5. části a 6. části seriálu Zpracování a tisk od A do Z

Pozor na poměr stran

Běžné nedorozumění, ke kterému dochází díky rozporu mezi velikostí snímače a papíru, respektive nedodržením správného poměru mezi originálem (senzorem) a reprodukcí fotografie (na papíře).

V principu máme 2 možnosti:

  • buď budeme respektovat původní rozměr vycházející z poměru stran snímače – 3:2 DSLR/CSC versus 4:3 kompakty a chytré telefony
  • nebo fotografie musíme upravit, oříznout na výsledný formát

 

V prvním případě nutno vybrat odpovídající formát papíru dle techniky, kterou jsme fotografie pořizovali. U DSLR a CSC to jsou formáty: 10×15 cm, 14×21 cm, 20×30 cm, 30×45 cm, 40×60 cm atd. V druhém případě, tedy pokud jsme fotografovali kompaktem nebo chytrým telefonem, pak tomu odpovídají formáty velikostí: 9×12 cm, 15×20 cm, 21×28 cm, 30×40 cm apod. Odpovídající velikost/ořez snadno provedeme příslušným nástrojem (crop) ve Photoshopu, Lightroomu či Zoner Photo Studio. Více o tématu v 7. části seriálu Zpracování a tisk od A do Z.

 

Tisk a zpracování fotografií seriál (img7)

Dynamickému rozsahu je třeba pomoci

Mezi běžné potíže při tisku patří typicky snížení kontrastu, slévání barev a pokles ostrosti (vzhledem k předloze na monitoru). To je dáno jak širším barevným gamutem v RGB prostoru (monitor) tak metodou převodu z RGB do CMYK, kdy zkrátka dochází ke ztrátám (viz 7. část seriálu Zpracování a tisk od A do Z)! Výsledné fotografie z tisku se tak často jeví jako méně kontrastní, stíny jsou temnější (někde již téměř bez kresby) a celková ostrost se jeví subjektivně také nižší. Před tiskem je tedy potřeba zvýšit kontrast, fotografii lehce zesvětlit – buď celkově nebo alespoň lokálně, projasnit stíny a doostřit (dle formátu, čím větší výsledný tisk, tím více doostřovat). O kolik nelze říci, záleží to případ od případu. Všeho samozřejmě s mírou.

 

Tisk a zpracování fotografií seriál (img8)

Myslete i na ochranu 

Ochranu fotografií, samozřejmě! Ačkoli pro většinu z nás to tiskem končí, opak je pravdou. Tiskem to vlastně teprve začíná. Poté je třeba fotografie ještě nějak ochránit. Základní možností je laminace (potažení tenkou vrstvou průhledné fólie), chránící povrch fotografie jak před nepříznivými vlivy (vlhko, prach, poškrábání) tak i před UV zářením a tím postupným vyblednutím. Velice populární je samozřejmě sada fotografií, uložených do fotoalba. Oblíbenou adjustací posledních let jsou stále populárnější fotoknihy. Velkoformátovým fotografiím sluší nakašírování (celoplošné nalepení) na desku nebo vložení do nějakého pěkného rámu.

 

Tisk a zpracování fotografií seriál (img9)

Dejte přednost kvalitě před kvantitou

To nejdůležitější na konec, řekl bych! Vždy by měla být hlavní kvalita, nikoli počet. To platí jak při samotném procesu tvorby fotografií, tak i při následném zpracování a tisku. Není a nemělo by být smyslem, nasekat mraky fotografií (byť k tomu samotná digitální technika hodně svádí). Je vždy 100× lepší fotografovat s rozmyslem a raději udělat 10 povedených fotek než 1000 bezmyšlenkových výcvaků. Ono totiž už samotný proces plánování a přemýšlení na scéně, se pak velice pozitivně odrazí ve všech dalších fází – od selekce a katalogizace fotografii, přes jejich editaci až po následný tisk. Vše se vším souvisí. Máme-li kvalitní základy, máme z poloviny hotovo.

 

 

Tisk a zpracování fotografií seriál (img10)

LEICA S3 tělo

Kompaktní středoformát, 64MP CMOS senzor, Fyzická velikost senzoru 30x45mm

483 590,-
SONY FE 16-35 mm f/4 G PZ

Ohnisko 16-35 mm E-bajonet / full frame, Při použití na APS-C senzoru ekv. 24-52,5 mm, Světelnost f/4 a rozsah clon F4 až F22

39 490,-
ROLLEI Rock Solid ALPHA XL Mark III karbonový stativ

Rollei Rock Solid Alpha XL Mark III, Velký profesionální karbonový stativ, Model XL disponuje extrémně vysokou nosností

10 990,-

Související články

Rozhovor - Lucie Bártová: Vzpomínkám dáváme nový život

Rozhovor - Lucie Bártová: Vzpomínkám dáváme nový život

Do našeho týmu hledáme nové kolegy

Do našeho týmu hledáme nové kolegy

Potěšte sebe nebo své blízké krásným velkým fotodárkem

Potěšte sebe nebo své blízké krásným velkým fotodárkem

Další Fototipy

Fotoškola - hyperfokální vzdálenost

Fotoškola - hyperfokální vzdálenost

Fotopublikace vol. 1 aneb Které fotoknihy vám nesmí uniknout

Fotopublikace vol. 1 aneb Které fotoknihy vám nesmí uniknout

Zaostřeno na: LED světla Fomei

Zaostřeno na: LED světla Fomei

Další Seriály

Fotoškola - hyperfokální vzdálenost

Fotoškola - hyperfokální vzdálenost

Neotřelé zdroje světla pro fotografy

Neotřelé zdroje světla pro fotografy

Fotoškola - kdy nefotit teleobjektivem

Fotoškola - kdy nefotit teleobjektivem

Diskuze

Zpracování a tisk od A do Z (9): tipy a triky před a při tisku

Přidat příspěvek

Zatím nebyl přidán žádný příspěvek.

Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • 300 Kč poukázka na tisk fotografií

Kompletní informace »

Čekejte prosím...